Antlers Skrevet 19. februar 2010 #61 Skrevet 19. februar 2010 Vel, da har vi i alle fall veldig ulike erfaringer. Vet ikke hvor du bor, om det har noe med bosted. Jeg bor i alle fall i nord, og her har jeg flere ganger før jeg ble myndig sett at de som har fått med seg hjemmefra også har fått en dram av kjæresten, en cider av veninna, en shot av kompisen and so on. Da har de gjerne blitt litt for fulle. Det er veldig basert på de erfaringene at jeg personlig er i mot å gi barna drikke. Da min mor så at jeg nå begynte med drikking, så hadde vi en liten samtale om det. Hun fortalte meg om farene ved heimbrent, hun sa at hun ikke kom til å kjøpe meg alkohol, men hun sa også at dersom jeg dro på fest så ble hun ikke sur dersom jeg drakk, men at hun håpet jeg klarte å begrense inntaket. I tillegg hadde jeg hørt at heimbrent smakte fælt fra andre Så det har gjort at jeg har aldri rørt heimbrent. Har riktig nok hatt et par harde fyller, men må også si det at jeg har lært meg å drikke ansvarlig og kontrollert mye fortere enn de veninnene mine som hadde nulltoleranse, og de som fikk med seg hjemmefra. Men så klart mine erfaringer representerer jo ikke alle, men nå er det nå en gang slik at man lærer som regel best av egne erfaringer, ikke andres, og når min erfaring er som den er, så mener jeg at min mors framgangsmåte var desidert den beste! Så sånn sett kommer jeg nok ikke til å endre syn på det å sende med barna tre-fire-fem enheter alkohol på fest, for det strider mot mine egne prinsipper. Jeg synes ikke det er riktig. Men ser jo det at mange har en helt annen mening enn meg. Jeg synes det du sier høres ganske fornuftig ut jeg, og alle har vi en egen mening om hva som er best. Alikevel er det fullt mulig at min metode er bedre for ett barn, mens din metode er til det beste for et annet. Mulig det er kulturelle forskjeller. Nå kommer jeg fra et tettsted på østlandet, og de få nordlendingene jeg kjenner kan drikke hvem som helst under bordet. De drikker gjerne hjemmebrent, fordi det er det eneste som duger - vin er for pyser. Det verste er at jeg har aldri sett en nordlending bli skikkelig full, til tross for alt han/hun bøtter i seg. Nå tror jeg ikke at alle nordlendinger er sånn, og kanskje er det en sterotype, men det virker som om de generelt er litt mer harde på flaska, også i voksen alder
Gjest Uglen Skrevet 19. februar 2010 #62 Skrevet 19. februar 2010 Jeg har fulgt denne tråden, og synes det er veldig spennende å se saken fra forskjellige synspunkt. Bra dere er engasjerte, takk! Jeg vil bare bemerke at jeg i grunn ikke ønsker å få med meg alkohol hjemmefra, det får man alltids tak i gjennom venner (igjen, mange som er blitt 18 nå) o.l. Poenget er mer at jeg skal kunne være åpen med de, og komme hjem etter f.eks. fester. tror jeg vil snakke med dem om dette. Men tror dere det har noe å si om jeg snakker med dem om det nå (som jeg eeeegentlig vil), eller tror dere at de vil ha mer "respekt" for meg/alderen min til sommeren? Kan da umulig vokse så innmari mye på de få månedene
Gjest Gjest_jente18_* Skrevet 19. februar 2010 #63 Skrevet 19. februar 2010 Jeg er 18 år nå og jeg fikk IKKE drikke før jeg var 18. Selv om jeg skal innrømme at jeg har drukket siden jeg var 14, men da var det om å gjøre å skjule det best mulig. Jeg syns foreldre skal la ungdommen gå på fest, men la være å kjøpe drikke til de da de garantert uansett får tak i drikke på festen. Smaker ikke ungdommen på drikke før h*n er 18, kan det fort ta av når h*n først blir 18 da, syns foreldre burde tenke litt på den :/ Dessuten er det ganske vanlig at ungdom under 18 får drikke før de er 18, hvertfall i min omgangskrets Tror det er litt som at noen foreldre later som om de ikke vet at ungdommen drikker, da er det liksom greit.
Teriyaki Skrevet 22. februar 2010 #64 Skrevet 22. februar 2010 Jeg synes det du sier høres ganske fornuftig ut jeg, og alle har vi en egen mening om hva som er best. Alikevel er det fullt mulig at min metode er bedre for ett barn, mens din metode er til det beste for et annet. Mulig det er kulturelle forskjeller. Nå kommer jeg fra et tettsted på østlandet, og de få nordlendingene jeg kjenner kan drikke hvem som helst under bordet. De drikker gjerne hjemmebrent, fordi det er det eneste som duger - vin er for pyser. Det verste er at jeg har aldri sett en nordlending bli skikkelig full, til tross for alt han/hun bøtter i seg. Nå tror jeg ikke at alle nordlendinger er sånn, og kanskje er det en sterotype, men det virker som om de generelt er litt mer harde på flaska, også i voksen alder Du har kanskje rett i det. Hehe, ja det er godt mulig nordleninger er harde på flaska Jeg er ikke av de som tåler uendelig med alkohol, men jeg kan å feste hardt for hva som er hardt for min kropp Nå er ikke byen jeg bor på den verste ifh. til alkohol, Halsa, Rognan, Lofoten og Alta derimot er svært harde på flaska. Noen av dem er bare plagsomme å være på fest med, mens andre er bare trivelige!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå