Gå til innhold

17-åring og alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet

@SlowMotion - nei, jeg har ikke behov for virke skremmende, ble du skremt?

Jeg vil gjern spørre deg om i hvilke sammenhend disse kursene ble holdt, var det en ungdomsorganisasjon, en avholdsorganisasjon eller en kristen organisasjon som arrangerte?

Du drar frem 16-åringer, men det er ikke først og fremst snakk om 16-åringer i denne tråden, det var snakk om når vi lot 17-åringer som nærmer seg 18 drikke.

Hvis du kan komme med eksempler som gjelder denne gruppen, så hadde det faktisk vært mer interessant...

Og om du mener det er naivt at jeg tror at min tenåring på den tiden holdt seg til det vi hadde avtalt, så mener jeg at du er fordomsfull.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lov for 17-åringer å drikke! Jeg tillater ikke at min 17-åring får lov til å drikke. Mulig han gjør det men i mitt hus så følger vi norske lover. Jeg har ikke myndighet til stille meg over den norske lov og jeg vil ikke gi han signaler om at det er greit å bryte loven!

Jeg vet jo selvfølgelig at ungdommer drikker men jeg skjønner i grunnen ikke hva folk tenker på når de tillater en 17-åring å drikke.

Skrevet (endret)

Det er da ikke ulovlig for folk under atten å drikke alkohol? Eller husker jeg feil? Trodde det var sånn at det er ulovlig for butikkene å selge, og ulovlig for myndige å kjøpe til mindreårige. De mindreårige oppfordrer kanskje andre til å gjøre noe ulovlig når de ber dem om å kjøpe alkohol for/til dem, men de aller, aller færreste blir tatt for noe sånt og bryr seg ikke i det hele tatt. Men nei, jeg tror ikke det er ulovlig for mindreårige å drikke. Mulig jeg er helt på bærtur nå, men det er alltid sånn jeg har hatt det for meg.

Endret av Klatt
Skrevet
Det er da ikke ulovlig for folk under atten å drikke alkohol? Eller husker jeg feil? Trodde det var sånn at det er ulovlig for butikkene å selge, og ulovlig for myndige å kjøpe til mindreårige. De mindreårige oppfordrer kanskje andre til å gjøre noe ulovlig når de ber dem om å kjøpe alkohol for/til dem, men de aller, aller færreste blir tatt for noe sånt og bryr seg ikke i det hele tatt. Men nei, jeg tror ikke det er ulovlig for mindreårige å drikke. Mulig jeg er helt på bærtur nå, men det er alltid sånn jeg har hatt det for meg.

Blir vel samme med røyking. Det er ulovlig å kjøpe, gi og selge røyk til mindreårige, men det er da ikke direkte mot loven at en mindreårig røyker i seg selv - det er hvordan den mindreårige ble skaffet røyken.

Skrevet

Alltid når man skal diskutere slik tema så ender man opp med det min kollega, som er rusforsker, kaller "svogerforskning".

Altså argumenter som går på at jeg/enjeg kjente gjorde sånn/hadde det slik hjemme, og det gikk sånn eller sånn med han. Også blir det brukt som sannhetsbevis for at det ER på den ene eller andre måten.

Men nå er det nå sånn da at det finnes seriøste forskere på feltet "SIRUS" f.eks som har sagt og ment ting om dette. Og de slår fast at de som får med seg alkohol hjemmefra, generelt sett drikker mer enn de som ikke får det.(Det tror jeg at står i den store Ungdomsundersøkelsen de gjennomførte for noen år siden)

Det er gode grunner til å jobbe for å heve debutalderen til ungdom når det gjelder alkohol. En av de er at ungdom roter seg bort i veldig mye bråk i fylla. Ikke alle. Men mange gjør det en eller annen gang.

Personlig har jeg tro på foreldre som bryr seg, og som kjører og henter. Og som setter tydelige grenser. Om man ønsker å være den kule bestevenn-mammaen så synes jeg man får velge sine arenaer med omhu. Jeg har vært gjennom en runde med tenåring i hus, og har to til som skal gjennom det. Og de kommer IKKE til å få med noe hjemmefra. Jeg vil derimot gjøre det jeg kan for å begrense alkoholbruken deres.

Ungdomstida er den perioden av livet hvor det er mest fyll, og hvor det tas mange sjanser. Det bekymrer meg. Og som mor hadde jeg syntes det var grusomt om et av mine barn drakk seg full på varer de hadde fått med hjemmefra, før de var gamle nok til å drikke, og så kjørte i fylla/opplevde overgrep/måtte på sykehuset for pumping etc.

Alt dette er dessverre elementer som skjer blant fulle ungdommer.

Og forresten... jeg er vokst opp med foreldre som var totalavholds. Og jeg fikk ingen motreaksjon som vippa meg over kanten. Derimot er jeg totalavholds selv også. Broren min er ikke avholds, men han hadde heller ikke en "protest-periode" som var mye verre enn alle andre. Det var mitt bidrag til svogerforskinga

Skrevet
Det er ikke lov for 17-åringer å drikke! Jeg tillater ikke at min 17-åring får lov til å drikke. Mulig han gjør det men i mitt hus så følger vi norske lover. Jeg har ikke myndighet til stille meg over den norske lov og jeg vil ikke gi han signaler om at det er greit å bryte loven!

Jeg vet jo selvfølgelig at ungdommer drikker men jeg skjønner i grunnen ikke hva folk tenker på når de tillater en 17-åring å drikke.

Dette stemmer ikke i det hele tatt. Har skrevet om akkurat dette en gang før på KG, mener at jeg fant info på ung.no

17-åringer har lov til å drikke, men voksne har ikke lov til å kjøpe alkohol til dem. OK?

At du ikke vet hva folk tenker når de lar en nesten 18-åring drikke bryr meg mindre.

Skrevet (endret)
Alltid når man skal diskutere slik tema så ender man opp med det min kollega, som er rusforsker, kaller "svogerforskning".

Altså argumenter som går på at jeg/enjeg kjente gjorde sånn/hadde det slik hjemme, og det gikk sånn eller sånn med han. Også blir det brukt som sannhetsbevis for at det ER på den ene eller andre måten.

Men nå er det nå sånn da at det finnes seriøste forskere på feltet "SIRUS" f.eks som har sagt og ment ting om dette. Og de slår fast at de som får med seg alkohol hjemmefra, generelt sett drikker mer enn de som ikke får det.(Det tror jeg at står i den store Ungdomsundersøkelsen de gjennomførte for noen år siden)

Det er gode grunner til å jobbe for å heve debutalderen til ungdom når det gjelder alkohol. En av de er at ungdom roter seg bort i veldig mye bråk i fylla. Ikke alle. Men mange gjør det en eller annen gang.

Personlig har jeg tro på foreldre som bryr seg, og som kjører og henter. Og som setter tydelige grenser. Om man ønsker å være den kule bestevenn-mammaen så synes jeg man får velge sine arenaer med omhu. Jeg har vært gjennom en runde med tenåring i hus, og har to til som skal gjennom det. Og de kommer IKKE til å få med noe hjemmefra. Jeg vil derimot gjøre det jeg kan for å begrense alkoholbruken deres.

Ungdomstida er den perioden av livet hvor det er mest fyll, og hvor det tas mange sjanser. Det bekymrer meg. Og som mor hadde jeg syntes det var grusomt om et av mine barn drakk seg full på varer de hadde fått med hjemmefra, før de var gamle nok til å drikke, og så kjørte i fylla/opplevde overgrep/måtte på sykehuset for pumping etc.

Alt dette er dessverre elementer som skjer blant fulle ungdommer.

Og forresten... jeg er vokst opp med foreldre som var totalavholds. Og jeg fikk ingen motreaksjon som vippa meg over kanten. Derimot er jeg totalavholds selv også. Broren min er ikke avholds, men han hadde heller ikke en "protest-periode" som var mye verre enn alle andre. Det var mitt bidrag til svogerforskinga

JA! Dette stemmer! :) Det er snakk om skikkelige omfattende undersøkelser, jeg bare husker ikke hvilke og hvor. De som motargumenterer disse undersøkelsene er bare naiv spør du meg. Så klart fins det de som ikke gjør det, men her er det snakk om et stort flertall som drikker annen alkohol i tillegg til de de fikk hjemmefra.

Jeg kommer aldri til å gi ungene mine alkohol den dag jeg er mamma og har tenåringer i hus.

Endret av Teriyaki
Gjest Gjest_Maren_*
Skrevet

Ser noen argumenterer med at en 17-åring ikke har lov å drikke. Det er ikke noen aldersgrense for å drikke, men for å kjøpe.

Hva med sunn fornuft da? Tror du på det?

Det er jo strengt tatt ganske logisk at de som får høre hjemme at det er OK at de drikker, drikker mer enn de som får restriksjoner hjemmefra.

Om du visste at noen venta oppe på deg for å sjekke om du hadde drukket, hadde ikke du da drukket mindre enn om du visste at det var helt OK om du kom hjem i flatfylla klokka sju om morgenen?

Dette handler jo dessuten ikke bare om hvorvidt man har et "ærlig" forhold mellom voksne og ungdommer. Det handler også om at de ungdommene som drikker mest utsetter seg selv for større fare enn de som drikker mindre. Ungdomsfylla er en høyrisikoaktivitet der man er i faresonen for å oppleve alt fra plutselig død, vold, voldtekt, trafikkulykker etc fordi man har manglende dømmekraft. Man plasserer seg selv i farlige situasjoner enn man ville gjort ellers.

Min erfaring, fra da jeg var på den alderen, er omvendt.

De som fikk restriksjoner fra foreldrene "tok helt av" når de ble 18 og endelig kunne bestemme selv og drikke som en bryggesjauer. (Forsåvidt drakk de lenge før også, men de måtte bare passe mer på for å ikke bli oppdaget, og kunne ikke ringe hjem om de trengte hjelp osv.)

De som fikk lov fikk også et mer "riktig", mer måteholdent forhold til alkohol. De kunne snakke med foreldre om hva som var et akseptabelt inntak, farer med drikking, ha avtaler som "jeg henter deg på festen kl. XX:XX" så de ikke gikk alene hjem, eller ble kjørt av en 18 år gammel, uerfaren bilist.

Jeg mener det er bedre å lære noen å svømme enn å bygge gjerde rundt bassenget. Ungen havner uti før eller siden uansett.

Skrevet
JA! Dette stemmer! :) Det er snakk om skikkelige omfattende undersøkelser, jeg bare husker ikke hvilke og hvor. De som motargumenterer disse undersøkelsene er bare naiv spør du meg. Så klart fins det de som ikke gjør det, men her er det snakk om et stort flertall som drikker annen alkohol i tillegg til de de fikk hjemmefra.

Jeg kommer aldri til å gi ungene mine alkohol den dag jeg er mamma og har tenåringer i hus.

Du er ung når du ikke har andre argumenter mot de som er uenige med deg enn at de er naive. Du har mye å lære. :)

Skrevet
@SlowMotion - nei, jeg har ikke behov for virke skremmende, ble du skremt?

Jeg vil gjern spørre deg om i hvilke sammenhend disse kursene ble holdt, var det en ungdomsorganisasjon, en avholdsorganisasjon eller en kristen organisasjon som arrangerte?

Du drar frem 16-åringer, men det er ikke først og fremst snakk om 16-åringer i denne tråden, det var snakk om når vi lot 17-åringer som nærmer seg 18 drikke.

Hvis du kan komme med eksempler som gjelder denne gruppen, så hadde det faktisk vært mer interessant...

Og om du mener det er naivt at jeg tror at min tenåring på den tiden holdt seg til det vi hadde avtalt, så mener jeg at du er fordomsfull.

Kursene ble organisert av vanlige ungdommer for vanlige ungdommer, det var ingen som hadde noen annen agenda enn å få ut informasjon om sex, alkohol og rusmidler slik at ungdommen kan gjøre informerte valg. Vi som holdt kursene var 17, 18 og 19 slik at de som var på kursene skulle få informasjonen av folk i samme situasjon. Vi hadde helsesøster og leger som lærere i forkant av kursene og som støtte underveis, så vi var ikke helt uinformerte.

Hvis du leser posten min, så svarte jeg TS på det hun spurte om. Kommentaren min gikk overhodet ikke ut på når man lar ungdommen drikke, men at foreldre holder ungdommen sin med alkohol, som en annen nevnte lenger oppe i tråden. Jeg syns ihvertfall det er et ganske stort hopp fra å godta at det skjer til å hjelpe til med å få det til å skje. Jeg var ikke ute etter å 'ta noen' på det, og så vidt jeg kan se hadde du da ikke nevnt noe om at du ga din tenåring alkohol, så jeg beklager om du følte mitt innlegg som et angrep.

Det er flott at din ungdom holdt seg til det han eller hun fikk hjemmefra. Alle gjør ikke det. Og ikke alle foreldre burde stole på at ungdommen alltid gjør som han burde.

Skrevet

Du er ung når du ikke har andre argumenter mot de som er uenige med deg enn at de er naive. Du har mye å lære. :)

Hun er ung, jeg er fordomsfull? Hvorfor ble min dom så mye verre?

:popcorn:

Skrevet (endret)
Jeg er en jente som er født sent på året, etter sommeren. Det er ikke så kjekt for meg å se på at alle vennene mine fyller 18, uten at jeg kan gå i besøkene deres (og drikke noe). Hvis jeg skal, må jeg skjule det, noe jeg misliker sterkt. Jeg gruer meg også til sommeren, med alle de koselige grillkveldene og konsertene, som ofte innebærer litt alkohol. Jeg liker ikke å lyge og lure. Vil heller ikke si jeg er noe mentalt yngre enn mine beste venner som blir 18 i disse måneder.

Foreldrene mine har tilbudt meg lappen hvis jeg ikke drikker før jeg er 18, men det har vi ikke snakket om på et par år.

Er det greit av meg å ta opp problemstillingen, og spørre om å få "tillatelse" til litt (under visse regler, selvsagt), eller vil det bare være ødeleggende for tilliten mellom meg og dem?

Når lot/vil du la din 17-åring smake/drikke alkohol

Jeg kan jo hilse fra meg selv, som er 21 år gammel og nettopp tok lappen til bil og betalte over 30.000 for det selv: Den avtalen du har fått er gull verdt, og jeg ville ikke ha risikert noe. Satt litt på spissen: Er du villig til å betale 30.000 kroner for en fest eller to, eller er det verdt å vente??

Jeg fikk aldri noe tilbud fra mine foreldre om sponsing av lappen, og jeg irriterer meg grønt over alle ungdommer som får slike avtaler men forholder seg dumme nok til å bryte dem. Det er IKKE gøy å jobbe to jobber en hel sommer og så bytte alle pengene inn mot et dumt, rosa kort.

Endret av Essi89
Skrevet
Hun er ung, jeg er fordomsfull? Hvorfor ble min dom så mye verre?

:popcorn:

Din ble da bedre, ser du ikke det? :popcorn:

Skrevet

Vel, da må jeg si at jeg synes det å bruke "du er ung og har mye å lære" som "argument" er en form for hersketeknikk. ;)

Jeg synes det er naivt å tro at ungdommen utelukkende kun drikker det de evt. får meg seg hjemmefra, når de er nesten garrantert å bli tilbudt alkohol av de som har mer enn nok. På hvilken måte gjenspeiler dette holdningene til en som er ung? Jeg har ikke gått mot noen form for angrep, ikke har jeg brukt det som et argument. Jeg har ytret det som en personlig mening ut i fra mine erfaringer i tillegg til pålitlige undersøkelser jeg har lest. Men for all del, jeg er ung jeg, ja faktisk bare 19 år. Men må si at jeg begynner å bli lei av at det skal være nødvendig å påpeke alderen til folk. Alle har mye å lære. Det jeg har skrevet i denne tråden, kunne liksågreit vært skrevet av en på 40. ;)

Skrevet
Jeg kan jo hilse fra meg selv, som er 21 år gammel og nettopp tok lappen til bil og betalte over 30.000 for det selv: Den avtalen du har fått er gull verdt, og jeg ville ikke ha risikert noe. Satt litt på spissen: Er du villig til å betale 30.000 kroner for en fest eller to, eller er det verdt å vente??

Enig. Du har nok av tid til å drikke alkohol senere. Gå for lappen nå og gjør deg selv en stor tjeneste :)

Skrevet

du kan jo ta det opp med foreldrene dine...

Er egentlig litt spesielt dette med bursdager. Jobber i barnehage og der er det jo sånn at alle født i samme året januar/ desember spiller ingen rolle får være med på det samme.

Alle bytter avdeling likt, starter på skolen samme dagen osv.

Hvis man er født sent på året og velger å gå en 2årig linje på vgs kan man risikere å være 17 år og russ..

Det skjer jo ikke noe magisk den natta før du fyller 18 - bortsett fra at du i følge loven er blitt myndig. Er jo ikke sikkert foreldrene dine tenker slik, men du kan jo ta det opp med de.

Mine foreldre var aldri så strenge når det gjaldt alkohol, de er ikke norske og var vant til 16 års aldersgrense. I tillegg var det ganske vanlig da de vokste opp å få vin/øl til middag fra 12års alderen. Dette fikk jeg ikke hjemme, men når vi var på ferie i foreldrenes hjemland spurte tanter og onkler om jeg ville ha vin rett som det var...

Fra 16års alderen var det greit med vin til mat hjemme, og da jeg var 17,5 (har også bursdag sent) var det ok å drikke litt på fest med venner.

Mine foreldre kjøpte til meg - og jeg drakk kun det og ikke mer.

Skrevet
Vel, da må jeg si at jeg synes det å bruke "du er ung og har mye å lære" som "argument" er en form for hersketeknikk. ;)

...

Selvfølgelig er det ikke mer hersketeknikk at jeg kaller deg ung enn at du kaller meg naiv, hvorfor tror du det?

Jeg er ikke naiv, snarere tvert i mot, men jeg vet at min 19-åring kan stoles på nå, som da h*n var 16, 17 og 18. Det sies at "på seg selv kjenner man andre" - var ikke du til å stole på da du var på den alderen, siden du mener andre ikke er det?

Jeg er ferdig i denne diskusjonen - håper det ordner seg på best mulig måte for ts!

Skrevet
Selvfølgelig er det ikke mer hersketeknikk at jeg kaller deg ung enn at du kaller meg naiv, hvorfor tror du det?

Jeg er ikke naiv, snarere tvert i mot, men jeg vet at min 19-åring kan stoles på nå, som da h*n var 16, 17 og 18. Det sies at "på seg selv kjenner man andre" - var ikke du til å stole på da du var på den alderen, siden du mener andre ikke er det?

Jeg er ferdig i denne diskusjonen - håper det ordner seg på best mulig måte for ts!

Og når har jeg direkte kalt deg for naiv? Jeg har sagt at jeg synes det er en naiv tankegang, men jeg har ikke kalt deg for naiv. Ser du forskjellen?

Det fint at du vet at du kan stole på ditt barn, men det er dessverre svært mange som ikke er hundre% til å stole på. Som jeg ogå sa, så er det alltid unntak fra flertallet, men det endrer ikke det faktum at flertallet av ungdom som får hos foreldre, også drikker mer i tillegg. Og jo, jeg var til å stole på som ungdom. Som sagt så sa jeg alltid i fra om at jeg skulle ut og sånt. Var faktisk ikke særlig vanskelig å ha med å gjøre i det hele tatt.

Og igjen går du på meg som person, og spør om jeg va ditt eller datt som ungdom. Hva har det med diskusjonen å gjøre?

Skrevet
Og når har jeg direkte kalt deg for naiv? Jeg har sagt at jeg synes det er en naiv tankegang, men jeg har ikke kalt deg for naiv. Ser du forskjellen?

Det fint at du vet at du kan stole på ditt barn, men det er dessverre svært mange som ikke er hundre% til å stole på. Som jeg ogå sa, så er det alltid unntak fra flertallet, men det endrer ikke det faktum at flertallet av ungdom som får hos foreldre, også drikker mer i tillegg. Og jo, jeg var til å stole på som ungdom. Som sagt så sa jeg alltid i fra om at jeg skulle ut og sånt. Var faktisk ikke særlig vanskelig å ha med å gjøre i det hele tatt.

Og igjen går du på meg som person, og spør om jeg va ditt eller datt som ungdom. Hva har det med diskusjonen å gjøre?

"Faren min var svært streng på det der, så hvis jeg skulle drikke før jeg var 18 de helgene jeg var hos han, så var jeg nødt til å lure han."

Du motsier deg selv veldig her.

Majoriteten av ungdom kan man ikke stole på. Du er/var til å stole på. Du oppførte deg ikke deretter. Brunhildes barn er ikke til å stole på (?).

Verden er ikke svart/hvit, diktert av statisikk, Teriyaki. Og de som ikke hører hjemme i A4-land er ikke naive.

Utifra statisikk kan må påstå at ett flertall gjør sånn og sånn om 51% svarer bekreftende. Det er forstatt igjen 49% som du ikke vet noe om. Man kan ikke dra bastante beslutninger fra statisikk, det er ikke det den er ment til.

Skrevet

Min storebror drakk (og ikke moderat) før han fylte 18, men foreldrene mine betalte fremdeles for lappen. Så var jeg nestemann, og jeg holdt meg til 18årsdagen, og fikk lappen (og takk for det, for jeg brukte mange timer!). Til slutt er det min lillebror som er på utveksling til et sted med litt mer kultur for å ta seg et glass vin til middagen. Han spurte selv mor og far om dette var greit, og imponerte som de var sa de ja.

Så ja, snakk med foreldrene dine, og hvis de sier nei kan du jo bare la være å drikke, og akseptere det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...