Teriyaki Skrevet 18. februar 2010 #41 Skrevet 18. februar 2010 (endret) "Faren min var svært streng på det der, så hvis jeg skulle drikke før jeg var 18 de helgene jeg var hos han, så var jeg nødt til å lure han." Du motsier deg selv veldig her. Majoriteten av ungdom kan man ikke stole på. Du er/var til å stole på. Du oppførte deg ikke deretter. Brunhildes barn er ikke til å stole på (?). Verden er ikke svart/hvit, diktert av statisikk, Teriyaki. Og de som ikke hører hjemme i A4-land er ikke naive. Utifra statisikk kan må påstå at ett flertall gjør sånn og sånn om 51% svarer bekreftende. Det er forstatt igjen 49% som du ikke vet noe om. Man kan ikke dra bastante beslutninger fra statisikk, det er ikke det den er ment til. Nei, for når jeg var hos faren min dro jeg som regel ikke ut nettopp fordi jeg ikke likte å lure han. Jeg sa jeg måtte lure han hvis jeg skulle dra ut, men jeg sa ikke noe om at jeg faktisk dro ut, gjorde jeg? Var hos moren min 90% av tiden fra jeg var rundt 16 år, så det var strengt tatt ikke noe problem. Ikke har jeg dratt bastante beslutninger heller. Jeg sier at ut i fra MINE EGNE erfaringer og ja, at jeg har sett på noen gode undersøkelser om saken (hvo det forøvrig var snakk om et mye større flertall enn bare 1%),så har jeg gjort meg opp en mening. Og den meninen er at det ikke er lurt å gi barna sine alkohol. Skjønner virkelig ikke hvorfor folk har behov for å diskutere dette. Det er faktisk ulovlig å gi alkohol til mindreårige. Jeg synes ikke noe særlig om de som gjør dette, for det å ha nulltoleranse på å gi barna alkohol før de blir 18, det er et prinsipp jeg holder fast ved. Og det vil jeg gjerne få lov til uten at jeg skal bi kalt ung, og bli fortalt at jeg har mye å lære. Og hvem er egentlig du til å si at jeg ikke oppførte meg deretter ifh. til å ha vært en ungdom som var til å stole på? Hvorfor tror du jeg hadde mye slakkere tøyler og mye lengre utetid enn min søster hadde i tenårene? Jo, fordi jeg var mer rolig av meg, og som regel svært åpen og ærlig om hva jeg drev på med. Endret 18. februar 2010 av Teriyaki
Gjest :) Skrevet 18. februar 2010 #42 Skrevet 18. februar 2010 "Ikke har jeg dratt bastante beslutninger heller. Jeg sier at ut i fra MINE EGNE erfaringer.." Du uttaler ikke bare egne meninger. Du prøver å vise til "fakta" og kaller alle som ikke er enig for naive. "Det er snakk om skikkelige omfattende undersøkelser, jeg bare husker ikke hvilke og hvor. De som motargumenterer disse undersøkelsene er bare naiv spør du meg." Du blir nok ikke kalt ung fordi du ytrer dine meninger, men fordi du argumenterer på tynt grunnlag, og er blind for at alle ikke er ening med deg.
Teriyaki Skrevet 18. februar 2010 #43 Skrevet 18. februar 2010 (endret) "Ikke har jeg dratt bastante beslutninger heller. Jeg sier at ut i fra MINE EGNE erfaringer.." Du uttaler ikke bare egne meninger. Du prøver å vise til "fakta" og kaller alle som ikke er enig for naive. "Det er snakk om skikkelige omfattende undersøkelser, jeg bare husker ikke hvilke og hvor. De som motargumenterer disse undersøkelsene er bare naiv spør du meg." Du blir nok ikke kalt ung fordi du ytrer dine meninger, men fordi du argumenterer på tynt grunnlag, og er blind for at alle ikke er ening med deg. Jeg ser godt at ikke alle er enige med meg, og jeg respekterer det også. Men husk at i et diskusjonsforum så må man nesten få lov til å diskutere om det man ikke er enige i. Det er ikke sånn at jeg skriver her er jeg uenig og ferdig med det. Og JA, jeg synes det er naivt å tro at ungdommer ikke drikke flere enheter enn det de fikk av foreldrene sine. Som sagt, så finnes det så klart unntak hvor dem drikker det de fikk og ikke en dråpe mer. Det finnes alltid unntak, men genrelt så er det faktisk som regel ikke tilfellet. Ta det fra en som for bare litt over et år siden var mindreårig, og som vet hvordan ting fungerer, når det først har blit fokus på at jeg er ung. Og så klart er disse undersøkelsene en del av min overbevisning. Mine egne erfaringer gjennom årene har lært meg at veldig mange av de som har fått hos foreldrene sine har drukket mer i tillegg, så når jeg da ser disse undersøkelsene, så blir jeg enda mer sikker på min sak. Hva er det egentlig å diskutere da? Dessuten, egentlig ser jeg ikke poenget i å diskutere dette. Selv om man er forelder til de få som faktisk kun holder seg til de enhetene dem får, så er det like fullt ulovlig å gi ungen sin alkohol. Det går faktisk ikke an å dskutere, for det er norsk lov det. Synes faktisk det er nedlatende å bli fortalt at jeg er så ung og har så mye å lære osvosv. Kan dere ikke finne bedre argumenter enn å få meg til å føle meg liten og ung så jeg ikke skal tørre å ytre meningen min? For det er det man gjerne oppnår ved å angripe slike aspekter ved en peson, dvs. at personen da vegrer seg for å fortsette diskusjonen for å unngå å bli ytterlige angrepet. Jeg har mine erfaringer i forhold til alkohol, ut i fra de erfaringene har jeg gjort meg opp en mening, og den meningen har også etter hvert blitt støttet opp av undersøkelser jeg har sett. I tillegg er det som sagt også ulovlig å gi alkohol til barn, så da taler vel saken for seg selv. Er ikke dette meninger en godt voksen person også kan ha, kanskje? Endret 18. februar 2010 av Teriyaki
Gjest :) Skrevet 18. februar 2010 #44 Skrevet 18. februar 2010 Jeg ser godt at ikke alle er enige med meg, og jeg respekterer det også. Men husk at i et diskusjonsforum så må man nesten få lov til å diskutere om det man ikke er enige i. Det er ikke sånn at jeg skriver her er jeg uenig og ferdig med det. Og JA, jeg synes det er naivt å tro at ungdommer ikke drikke flere enheter enn det de fikk av foreldrene sine. Som sagt, så finnes det så klart unntak hvor dem drikker det de fikk og ikke en dråpe mer. Det finnes alltid unntak, men genrelt så er det faktisk som regel ikke tilfellet. Ta det fra en som for bare litt over et år siden var mindreårig, og som vet hvordan ting fungerer, når det først har blit fokus på at jeg er ung. Og så klart er disse undersøkelsene en del av min overbevisning. Mine egne erfaringer gjennom årene har lært meg at veldig mange av de som har fått hos foreldrene sine har drukket mer i tillegg, så når jeg da ser disse undersøkelsene, så blir jeg enda mer sikker på min sak. Hva er det egentlig å diskutere da? Dessuten, egentlig ser jeg ikke poenget i å diskutere dette. Selv om man er forelder til de få som faktisk kun holder seg til de enhetene dem får, så er det like fullt ulovlig å gi ungen sin alkohol. Det går faktisk ikke an å dskutere, for det er norsk lov det. Synes faktisk det er nedlatende å bli fortalt at jeg er så ung og har så mye å lære osvosv. Kan dere ikke finne bedre argumenter enn å få meg til å føle meg liten og ung så jeg ikke skal tørre å ytre meningen min? For det er det man gjerne oppnår ved å angripe slike aspekter ved en peson, dvs. at personen da vegrer seg for å fortsette diskusjonen for å unngå å bli ytterlige angrepet. Jeg har mine erfaringer i forhold til alkohol, ut i fra de erfaringene har jeg gjort meg opp en mening, og den meningen har også etter hvert blitt støttet opp av undersøkelser jeg har sett. I tillegg er det som sagt også ulovlig å gi alkohol til barn, så da taler vel saken for seg selv. Er ikke dette meninger en godt voksen person også kan ha, kanskje? Om jeg sier at det heller ikke er lenge siden jeg var på den alderen, vil mine meninger også bli en sannhet? Eller er det bare dine erfaringer som er universelle? Jeg har aldri brukt din alder mot deg. Desse indersøkelsene du viser til, og argumenter hardt for, hvor er de? Er de empiriske, lagd på et representativt utvalg, var flertallet stort eller bare rett over halvparten? Det er mye om, men, viss, kanskje i å bare si at et flertall gjør sånn og sånn. Og igjen, statisikk kan ikke brukes bastant! Man kan ikke trekke en slutning fra det individuelle til det allmenne. Ei heller generalisere på bakgrunn av et begrenset antall observasjoner.
Teriyaki Skrevet 18. februar 2010 #45 Skrevet 18. februar 2010 (endret) Om jeg sier at det heller ikke er lenge siden jeg var på den alderen, vil mine meninger også bli en sannhet? Eller er det bare dine erfaringer som er universelle? Jeg har aldri brukt din alder mot deg. Desse indersøkelsene du viser til, og argumenter hardt for, hvor er de? Er de empiriske, lagd på et representativt utvalg, var flertallet stort eller bare rett over halvparten? Det er mye om, men, viss, kanskje i å bare si at et flertall gjør sånn og sånn. Og igjen, statisikk kan ikke brukes bastant! Man kan ikke trekke en slutning fra det individuelle til det allmenne. Ei heller generalisere på bakgrunn av et begrenset antall observasjoner. Jeg ser ingen relevanse til hverken din eller min alder i denne diskusjonen, det var på en måte det som var poenget mitt. Jeg har dessverre ikke noen kilder. Dette er sånt jeg har lest i bøker (gikk helse- og sosialfag), i tillegg til at jeg har sett det på tv. Det var snakk om kanskje så mye som 70% flertall, mulig jeg er helt på jordet nå. Men jeg ser at jeg er missforstått nå. Jeg trekker ingen bastante meninger og sier at SÅNN og SÅNN er det. I hovedsak legger jeg vekt på at det og det er mine egne erfaringer, og utifra de har jeg også gjort meg opp en mening, men også det at disse undersøkelsene så klart har gjort at jeg har følt at meningene mine har vært berettiget. Og i en sånn her diskujon må man nesten generalisere. Jeg har gjentatte ganger sagt at jeg er fullt klar over at alt ikke gjelder for alle, men at jeg her legger vekt på flertallet. Ikke sier jeg at min mening nødvendigvis MÅ være det rette for alle, men jeg kommer ikke til å vike på det at jeg synes er feil å kjøpe alkohol til mindreårige. Jeg kan garrantere at når min søster på 7 år kommer til den alderen hvor hun går til storesøster for å få alkohol, så komer jeg ikke til å kjøpe noe til henne. Men da kommer hun til å ty til heimbrent tenker kanskje noen. Ikke nødvendigvis. Selv har jeg aldri smakt på det en gang. Endret 18. februar 2010 av Teriyaki
Gjest gjestemamma Skrevet 18. februar 2010 #46 Skrevet 18. februar 2010 Har vært tenåring selv, og fulgt fire barn gjennom tenåra. Jeg fikk et halvt glass vin hjemme til søndagsmiddag fra jeg var 15-16. Det har jeg ikke fulgt opp med egne barn, er enig i at aldersgrenser er vedtatt av en grunn. Men jeg visste alltid at jeg kunne ringe hjem hvis det var noe - uansett om jeg hadde drukket. Det samme har jeg forsøkt å formidle til egne barn, og det har kommet vel med mer enn en gang. Jeg sender ikke med dem alkohol hvis de er under 18 (dvs, et eller to unntak tror jeg har forekommet, champagne til nyttårsaften for 17-åringer en gang eller to...) Det er viktig å vite hvor ungene er, være våken når de kommer hjem, eller forvente at de ringer. Og ikke minst stille opp hvis de trenger å komme hjem i en fart eller har opplevd noe ubehagelig.Og da bør de ikke la være å ringe fordi de er redd for å få kjeft for at det lukter øl av dem. Mamma og pappa BRYR SEG - det er det viktigste. Hva man ellers blir enige om, får være opp til hver enkelt familie?
Gjest :) Skrevet 18. februar 2010 #47 Skrevet 18. februar 2010 Har vært tenåring selv, og fulgt fire barn gjennom tenåra. Jeg fikk et halvt glass vin hjemme til søndagsmiddag fra jeg var 15-16. Det har jeg ikke fulgt opp med egne barn, er enig i at aldersgrenser er vedtatt av en grunn. Men jeg visste alltid at jeg kunne ringe hjem hvis det var noe - uansett om jeg hadde drukket. Det samme har jeg forsøkt å formidle til egne barn, og det har kommet vel med mer enn en gang. Jeg sender ikke med dem alkohol hvis de er under 18 (dvs, et eller to unntak tror jeg har forekommet, champagne til nyttårsaften for 17-åringer en gang eller to...) Det er viktig å vite hvor ungene er, være våken når de kommer hjem, eller forvente at de ringer. Og ikke minst stille opp hvis de trenger å komme hjem i en fart eller har opplevd noe ubehagelig.Og da bør de ikke la være å ringe fordi de er redd for å få kjeft for at det lukter øl av dem. Mamma og pappa BRYR SEG - det er det viktigste. Hva man ellers blir enige om, får være opp til hver enkelt familie? Nei, nei, på KG lager man generelle regler. For alle. Punktum finale.
Teriyaki Skrevet 18. februar 2010 #48 Skrevet 18. februar 2010 Nei, nei, på KG lager man generelle regler. For alle. Punktum finale. Norges lover og regler gjelder for alle. Punktum finale.
Gjest :) Skrevet 18. februar 2010 #49 Skrevet 18. februar 2010 Norges lover og regler gjelder for alle. Punktum finale. Jammen Teriyaki da, dette er jo allerde nevnt flere plasser i tråden, men greit, en gang til: Norge er ingen aldersgrense for konsumering av alkohol, men for kjøp.
Teriyaki Skrevet 18. februar 2010 #50 Skrevet 18. februar 2010 Jammen Teriyaki da, dette er jo allerde nevnt flere plasser i tråden, men greit, en gang til: Norge er ingen aldersgrense for konsumering av alkohol, men for kjøp. Ja, og da er det faktisk ulovelig for voksne å gi alkohol til barna sine. At det ikke er lov for ungdommen å drikke alkohol de først har fått tak i, det er jeg klar over.
Vibi Skrevet 18. februar 2010 #51 Skrevet 18. februar 2010 Syns absolutt at du skal snakke med foreldrene dine, og så må det bli opp til dem hva de tillater deg? Jeg var selv 15 år da jeg begynte å gå på fest og drikke, og var åpen om det med foreldrene mine med en gang. De likte det selvsagt ikke sånn voldsomt, men så lenge jeg kom hjem på kvelden (fikk ikke lov til å overnatte hos venninner før jeg var 16-17 tror jeg - etter fest vel og merke) og ikke var sannseløst beruset, innså de vel at det ikke var så mye de kunne gjøre med det. De stolte på meg, og jeg var tillitten verdig. For det er faktisk mulig å ta noen øl eller glass vin, uten å være overstadig full. I tillegg var jeg russ som 17 åring (begynte tidlig på skolen), så de regnet vel med at jeg kom til å begynne før jeg var 18. Når det gjelder å gi barn under 18 alkohol, så skal jeg ikke uttale meg så veldig, siden jeg ikke er i den situasjonen ennå, men faren min hadde den oppfatning at hvis han kjøpte vin eller liknende til meg så visste han hvertfall hva jeg drakk. Det stemmer sikkert ikke for alle, men det stemte hvertfall hos oss. Så det fikk jeg fra jeg var rundt 17. Er nok mulig at jeg også kommer til å gjøre det sånn med mine barn - hvis jeg kan stole på dem.
Antlers Skrevet 18. februar 2010 #52 Skrevet 18. februar 2010 Ja, og da er det faktisk ulovelig for voksne å gi alkohol til barna sine. At det ikke er lov for ungdommen å drikke alkohol de først har fått tak i, det er jeg klar over. Det er ulovlig å kjøpe til mindreårige, så da kan man jo bare kjøpe til seg selv og dele med barnet ^^
Teriyaki Skrevet 18. februar 2010 #53 Skrevet 18. februar 2010 Det er ulovlig å kjøpe til mindreårige, så da kan man jo bare kjøpe til seg selv og dele med barnet ^^ Hehe, tror nok ikke det går for god fisk det der heller.
Brunhilde Skrevet 18. februar 2010 #54 Skrevet 18. februar 2010 Det er ulovlig å kjøpe til mindreårige, så da kan man jo bare kjøpe til seg selv og dele med barnet ^^ Hehe, tror nok ikke det går for god fisk det der heller. Jeg vet jeg sa at jeg hadde sagt mitt her, men jeg klarer ikke å la være å kommentere akkurat dette. Det har seg nemlig slik at Antlers har rett i dette tilfellet. Følgende utsagn kommer fra Sylvia Brustad ”Det er riktig som dere skriver, at det som hovedregel ikke er forbudt å gi alkohol til mindreårige i private sammenhenger. Lovverket gjør her et skille mellom offentlige sammenhenger der det omsettes alkohol på den ene siden, og private tilstelninger på den andre siden. Kun i førstnevnte situasjoner er det å gi alkohol til mindreårige lovregulert." Sitatet er hentet herfra. Det er altså en god del antakelser ute og går når det gjelder lovverket, og det er altså ikke ulovlig å gi tenåringen alkohol i eget hjem, selv om noen ynder å påstå at det er det.
Gjest 77-modell Skrevet 18. februar 2010 #55 Skrevet 18. februar 2010 Desse indersøkelsene du viser til, og argumenter hardt for, hvor er de? Er de empiriske, lagd på et representativt utvalg, var flertallet stort eller bare rett over halvparten? Jeg går ut i fra at undersøkelsene Teriaky viser til er ungdomsundersøkelsene utført av Sirus (Statens institutt for rusmiddelforskning. Se www.sirus.no "Prosjektet tar sikte på å følge utviklingen i ungdoms bruk av tobakk og ulike typer legale og illegale rusmidler, samt holdning til narkotika. Det er foretatt årlige postale spørreskjemaundersøkelser blant ungdom i Oslo i aldersgruppa 15-20 år fra 1968. Fra 1990 er det foretatt parallelle landsomfattende undersøkelser som også omfatter Oslo. I årene 1998, 2002 og 2006 er det også foretatt tilsvarende undersøkelser i aldersgruppa 21-30 år. Norge inngår også i European School survey Project on Alcohol and Other Drugs (ESPAD) med datainnsamling hvert fjerde år (1995, 1999, 2003 og 2007). Målsettingen er først og fremst å ha datagrunnlag for å følge utviklingen i ungdoms bruk av alkohol og eksperimentering med narkotika. " Oppsummert på nettstedet www.bevissteforeldre.no : Siden 1980 har forskere vist at barn som blir budt alkohol av foreldrene drikker mer enn dem som ikke får servert alkohol hjemme. Gang på gang er dette funnet gjentatt i ulike studier. Studier viser også at barn som tidlig debuterer med alkohol (før 13 års alder) i større grad enn senere debutanter har fått servert alkohol hjemme. Har foreldrene også sendt med barna alkohol på fest, forsterker dette bildet seg. Sier foreldrene at det er greit at barna drikker alkohol, vil barna, eller ungdommen, ta denne aksepten med seg og øke sitt forbruk. Kilder: Ungdomsundersøkelsen 2005 . Sirus. www.sirus.no Synes egentlig at det er mest skremmende hvor lite folk har fått med seg av disse undersøkelsene, så mye de har vært i media.
Teriyaki Skrevet 19. februar 2010 #56 Skrevet 19. februar 2010 Jeg vet jeg sa at jeg hadde sagt mitt her, men jeg klarer ikke å la være å kommentere akkurat dette. Det har seg nemlig slik at Antlers har rett i dette tilfellet. Følgende utsagn kommer fra Sylvia Brustad Sitatet er hentet herfra. Det er altså en god del antakelser ute og går når det gjelder lovverket, og det er altså ikke ulovlig å gi tenåringen alkohol i eget hjem, selv om noen ynder å påstå at det er det. I så fall synes jeg så absolutt at loven skulle blitt skjerpet. Det gir ingen mening at det er forbudt for mindreårige å kjøpe, og folk rundt å kjøpe til dem (f.eks. at hvis man mistenker at det foregår langing på polet til mindreårige, så har de ansatte rett til å nekte personen å kjøpe), men at forelde f.eks. skal ha lov til å sende med barna alkohol på fest. Jeg går ut i fra at undersøkelsene Teriaky viser til er ungdomsundersøkelsene utført av Sirus (Statens institutt for rusmiddelforskning. Se www.sirus.no Det var denne jeg tenkte på ja! Men tror ikke det nytter å komme med kilder uansett. De som i utgangspunket ikke tror på undersøkelser kommer nok ikke til å endre syn uansett. De får gjøre hva de vil med barna sine. Jeg skal i alle fall gjøre deg jeg personlig mener er etisk riktig.
Antlers Skrevet 19. februar 2010 #57 Skrevet 19. februar 2010 I så fall synes jeg så absolutt at loven skulle blitt skjerpet. Det gir ingen mening at det er forbudt for mindreårige å kjøpe, og folk rundt å kjøpe til dem (f.eks. at hvis man mistenker at det foregår langing på polet til mindreårige, så har de ansatte rett til å nekte personen å kjøpe), men at forelde f.eks. skal ha lov til å sende med barna alkohol på fest. For meg gir det god mening. Mindreårige skal ikke ha muligheten til å kjøpe alkohol eller få andre til å kjøpe for seg fordi de ikke skal oppfordres til å drikke i ung alder. Man må huske på at noen blir tidligere modne enn andre, og det er da logisk for meg at foreldre vurderer dette selv. Det er jo tross alt ikke slik at den dagen man fyller 18 så får man automatisk et sunt og godt forhold til alkohol, man har heller større sjanse for å ta helt av om man aldri har drukket før, mener jeg.
Teriyaki Skrevet 19. februar 2010 #58 Skrevet 19. februar 2010 For meg gir det god mening. Mindreårige skal ikke ha muligheten til å kjøpe alkohol eller få andre til å kjøpe for seg fordi de ikke skal oppfordres til å drikke i ung alder. Man må huske på at noen blir tidligere modne enn andre, og det er da logisk for meg at foreldre vurderer dette selv. Det er jo tross alt ikke slik at den dagen man fyller 18 så får man automatisk et sunt og godt forhold til alkohol, man har heller større sjanse for å ta helt av om man aldri har drukket før, mener jeg. Akkurat der er jeg enig med deg! Men jeg mener man kan få ungdommen til å få et sunt forhold til alkohol uten å nødvendigvis ha gitt dem fire cider/øl for å ta med seg på fest. Man kan lære dem holdningene uten å gi dem alkohol til fest. Og så klart, å servere dem et lite glass vin, eller en litn øl når de er rundt 17 år og det er familiebegivenheter blir jo noe litt annet. Da er det i tillegg i kontrollerte omgivelser. Men akkurat når det kommer til å gi dem alkohol som de skal ta med seg på en elle annen fest, så er det ikke noe jeg synes noe spesielt om.
Antlers Skrevet 19. februar 2010 #59 Skrevet 19. februar 2010 (endret) Akkurat der er jeg enig med deg! Men jeg mener man kan få ungdommen til å få et sunt forhold til alkohol uten å nødvendigvis ha gitt dem fire cider/øl for å ta med seg på fest. Man kan lære dem holdningene uten å gi dem alkohol til fest. Og så klart, å servere dem et lite glass vin, eller en litn øl når de er rundt 17 år og det er familiebegivenheter blir jo noe litt annet. Da er det i tillegg i kontrollerte omgivelser. Men akkurat når det kommer til å gi dem alkohol som de skal ta med seg på en elle annen fest, så er det ikke noe jeg synes noe spesielt om. Klart man kan det Det er ikke noe som er hugget i stein her. En som har avholdsforeldre kan ende opp som avholdsmann selv, men han kan også fort ende opp som "helgealkoholiker". Det er ikke slik at jeg mener alle foreldre skal sende med barna alkohol, men med meg selv som eksempel; siden jeg nå allerede drakk og valgte å være åpen og ærlig om dette vurderte mine foreldre at det var bedre om jeg fikk med meg øl enn at jeg skulle kjøpe hjemmebrent, noe jeg hadde gjort uansett om de sa jeg ikke fikk lov til å drikke. Et annet viktig poeng er hvor mye man får med. Har man fått med èn øl hjemmefra er nok sjansen stor for at man drikker mer enn den på festen. Har man derimot fått med seg fire øl er det lettere å holde seg til det man har. Man skal ikke sørge for å skjenke ungen full, men èn øl blir for lite. Nå tror ikke jeg at det er sånn det fungerer for alle, men basert på egne opplevelser var det ingen av de som hadde fått med hjemmefra som drakk mer enn dette. Da var det isåfall snakk om å smake på hverandres drikke, noe som jo går opp i opp. Det er helt greit, om enn naivt i noen tilfeller, å nekte å gi drikke til barna, men om barnet viser seg tilliten verdig ser jeg ikke noe problem med å sende med alkohol. Endret 19. februar 2010 av Antlers
Teriyaki Skrevet 19. februar 2010 #60 Skrevet 19. februar 2010 (endret) Klart man kan det Det er ikke noe som er hugget i stein her. En som har avholdsforeldre kan ende opp som avholdsmann selv, men han kan også fort ende opp som "helgealkoholiker". Det er ikke slik at jeg mener alle foreldre skal sende med barna alkohol, men med meg selv som eksempel; siden jeg nå allerede drakk og valgte å være åpen og ærlig om dette vurderte mine foreldre at det var bedre om jeg fikk med meg øl enn at jeg skulle kjøpe hjemmebrent, noe jeg hadde gjort uansett om de sa jeg ikke fikk lov til å drikke. Et annet viktig poeng er hvor mye man får med. Har man fått med èn øl hjemmefra er nok sjansen stor for at man drikker mer enn den på festen. Har man derimot fått med seg fire øl er det lettere å holde seg til det man har. Man skal ikke sørge for å skjenke ungen full, men èn øl blir for lite. Nå tror ikke jeg at det er sånn det fungerer for alle, men basert på egne opplevelser var det ingen av de som hadde fått med hjemmefra som drakk mer enn dette. Da var det isåfall snakk om å smake på hverandres drikke, noe som jo går opp i opp. Det er helt greit, om enn naivt i noen tilfeller, å nekte å gi drikke til barna, men om barnet viser seg tilliten verdig ser jeg ikke noe problem med å sende med alkohol. Vel, da har vi i alle fall veldig ulike erfaringer. Vet ikke hvor du bor, om det har noe med bosted. Jeg bor i alle fall i nord, og her har jeg flere ganger før jeg ble myndig sett at de som har fått med seg hjemmefra også har fått en dram av kjæresten, en cider av veninna, en shot av kompisen and so on. Da har de gjerne blitt litt for fulle. Det er veldig basert på de erfaringene at jeg personlig er i mot å gi barna drikke. Da min mor så at jeg nå begynte med drikking, så hadde vi en liten samtale om det. Hun fortalte meg om farene ved heimbrent, hun sa at hun ikke kom til å kjøpe meg alkohol, men hun sa også at dersom jeg dro på fest så ble hun ikke sur dersom jeg drakk, men at hun håpet jeg klarte å begrense inntaket. I tillegg hadde jeg hørt at heimbrent smakte fælt fra andre Så det har gjort at jeg har aldri rørt heimbrent. Har riktig nok hatt et par harde fyller, men må også si det at jeg har lært meg å drikke ansvarlig og kontrollert mye fortere enn de veninnene mine som hadde nulltoleranse, og de som fikk med seg hjemmefra. Men så klart mine erfaringer representerer jo ikke alle, men nå er det nå en gang slik at man lærer som regel best av egne erfaringer, ikke andres, og når min erfaring er som den er, så mener jeg at min mors framgangsmåte var desidert den beste! Så sånn sett kommer jeg nok ikke til å endre syn på det å sende med barna tre-fire-fem enheter alkohol på fest, for det strider mot mine egne prinsipper. Jeg synes ikke det er riktig. Men ser jo det at mange har en helt annen mening enn meg. Endret 19. februar 2010 av Teriyaki
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå