Gå til innhold

17-åring og alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente som er født sent på året, etter sommeren. Det er ikke så kjekt for meg å se på at alle vennene mine fyller 18, uten at jeg kan gå i besøkene deres (og drikke noe). Hvis jeg skal, må jeg skjule det, noe jeg misliker sterkt. Jeg gruer meg også til sommeren, med alle de koselige grillkveldene og konsertene, som ofte innebærer litt alkohol. Jeg liker ikke å lyge og lure. Vil heller ikke si jeg er noe mentalt yngre enn mine beste venner som blir 18 i disse måneder.

Foreldrene mine har tilbudt meg lappen hvis jeg ikke drikker før jeg er 18, men det har vi ikke snakket om på et par år.

Er det greit av meg å ta opp problemstillingen, og spørre om å få "tillatelse" til litt (under visse regler, selvsagt), eller vil det bare være ødeleggende for tilliten mellom meg og dem?

Når lot/vil du la din 17-åring smake/drikke alkohol

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er en jente som er født sent på året, etter sommeren. Det er ikke så kjekt for meg å se på at alle vennene mine fyller 18, uten at jeg kan gå i besøkene deres (og drikke noe). Hvis jeg skal, må jeg skjule det, noe jeg misliker sterkt. Jeg gruer meg også til sommeren, med alle de koselige grillkveldene og konsertene, som ofte innebærer litt alkohol. Jeg liker ikke å lyge og lure. Vil heller ikke si jeg er noe mentalt yngre enn mine beste venner som blir 18 i disse måneder.

Foreldrene mine har tilbudt meg lappen hvis jeg ikke drikker før jeg er 18, men det har vi ikke snakket om på et par år.

Er det greit av meg å ta opp problemstillingen, og spørre om å få "tillatelse" til litt (under visse regler, selvsagt), eller vil det bare være ødeleggende for tilliten mellom meg og dem?

Jeg som selv er mor til tennåringer, mener at det burde være helt greit at du skal få lov til å dra på fest å ha det gøy med vennene dine og nyte litt alkohol, selv om du ikke er fyllt 18år enda, dette tror jeg foreldrene dine kommer til å forstå med mindre de er veldig konservative da. Uansett virker du veldig moden og du viser stor respekt for dine foreldre ved at du tenker gjennom dette så alvorlig. Og det tror jeg de også vil mene om du tar det opp med de, ikke vær redd for at det skal ødelegge tilliten, tror heller det vil virke motsat.

Skrevet

Jeg er 19 år, og er født sent i desember.

Så klart er det greit at du spør dem om dette. Dersom de sier klart nei, så må du nesten finne ut av hvor viktig det er for deg hvis det er sånn at du ikke ønsker å lyge eller noe sånt. Jeg skjønner du synes det virker som en evighet til du selv er 18, og det er mange begivenheter du går glipp av, men dersom du er opptatt av å beholde tillitten til foreldrene dine, og du ønsker hjelp med lappen, så er det kanskje noe å ofre? Du kan jo være med på festene selv om du ikke drikker alkohol.

Når det er sagt, så gikk dette ganske greit for min del. Jeg er barn nummer to, og har skilte foreldre. Faren min var svært streng på det der, så hvis jeg skulle drikke før jeg var 18 de helgene jeg var hos han, så var jeg nødt til å lure han, noe jeg for så vidt ikke likte så godt jeg heller, så det hørte med sjeldenheten. Min mor derimot er svært pedagogisk. Hun viste godt at hun kunne ikke hindre meg i å drikke alkohol, hvis jeg ville det, så kom jeg til å gjøre det, med eller uten hennes tilatelse.

Første gangen jeg planla å dra ut og drikke, så spurte moren min om jeg skulle drikke alkohol. Ja, svarte jeg. I stedet for å da bli sint og si nei, ikke på tale, så sa hun at ja da måtte jeg bare være forsiktig, ikke drikk så mye, og drikk et glass vann mellom hver enhet.Så klart, jeg tok det ikke så rolig som hun sa, men. Resultatet var i alle fall at jeg sa alltid i fra at jeg skulle ut å drikke, og jeg sa hvor jeg skulle. På den måten unngikk vi mange konflikter, og jeg viste at dersom det skulle skje noe mens jeg var ute, så trengte jeg ikke være redd for å ringe hjem av frykt for kjeft og straff.

Det er det mange foreldre, etter min mening gjør en stor feil på. De gjør alt de kan for å hindre tenåringen i å drikke alkohol, men det de kanskje ikke forstår, er at det de som regel oppnår da, er et barn som går bak ryggen, som ikke kommer hjem etter å ha vært og drukket med som heller "overnatter hos en veninne", når de egentlig sover på sofaen hos hvem som helst. Er foreldrene heller litt mer realistiske og pedagogiske, så sier de at de er ikke begeistret for dette her, og at ikke kommer til å kjøpe alkohol til tenåringen. Men at de ønsker å vite når tenåringen ska drikke, og de vil vite hvor tenåringen er, slik at dersom noe skjer, så skal ikke tenåringen være redd for å ta kontakt. I tillegg er det en fordel at foreldrene kommer med råd om hvordan å drikke ansvarlig osv.

Så dersom du tar dette opp med foreldrene dine, og legger det fram slik at de ser viktigheten av å ha det på den åpne måten, så skulle det gå fint. :)

Skrevet

Når er det greit at 17-åringen drikker alkohol?

Når han/hun fyller 18, selvfølgelig!

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Enig med siste taler.

Men hvis du alikevel ikke klarer å la være (og jeg mener det burde være fullt mulig å feste sammen med vennene dine, uten å drikke selv om de gjør det) så drikk øl. Da mener jeg at du tar med deg to øl og sier du ikke har penger til mer, så tøyer du de to ølene utover hele kvelden. Tapp vann på den første flaska når du har tømt den, småsup av den vannskvetten en stund før du åpner den neste. Er det ikke bedre å lure vennene dine enn foreldrene?

Skrevet

Jeg var ganske lempelig i forhold til alkohol fra et halvt års tid før mitt "barn" fylte 18. Jeg visste jo at de drakk litt, og jeg ville heller ha åpen enn skjult drikking.

Det hender ungdom får i seg for mye, og hvem skal man da få hjelp av hvis foreledrene ikke vet at man drikker?

Denne problemstillingen opplevde vi en gang, ikke med mitt barn, men med en i vennekretsen, og da var det godt å se at de ba meg om hjelp og ikke prøvde å skjule drikkinga, noe som kunne fått alvorlige følger.

Når dette er sagt, så er det selvfølgelig best å vente med alkohol til en er 18 år. Aldersgrenser har ofte en hensikt!

Skrevet

Da jeg var 17, gikk jeg mye ut på fest.

Foreldrene mine er skilt, og pappa var meget streng når det gjaldt enkelte ting, deriblandt alkohol.

Så jeg måtte stadig gå bak ryggen hans og lyve og si at jeg skulle sove hos veninner, når jeg egentlig var på fest og måtte sove på sofaen på festen. Noe som som oftest var ganske leit, siden jeg helst ville hjem og sove i min egen seng, men ikke kunne pga omstendighetene.

Mamma derimot, syntes det var i orden at jeg gikk på fest så lenge jeg oppga adressen hvor jeg var, slik at hun kunne bestille taxi for meg rundt midnatt, slik at jeg ville komme meg trygt hjem.

Hun kjøpte faktisk som regel 2-3 rusbrus til meg, når jeg skulle ut, fordi det var bedre at jeg drakk det enn at jeg gikk å kjøpte hjemmebrent sprit av noen, fordi jeg ikke var gammel nok å kjøpe alkohol i butikken.

Da drakk jeg bare det jeg fikk av mamma, og kom hjem når hun ville jeg skulle.

Disse kveldene ble som regel langt mer problemfri enn når jeg måtte gå bak ryggen til pappa, og ikke kunne si ifra om noe skjedde, og om jeg ville hjem i løpet av natta.

Skrevet
Da jeg var 17, gikk jeg mye ut på fest.

Foreldrene mine er skilt, og pappa var meget streng når det gjaldt enkelte ting, deriblandt alkohol.

Så jeg måtte stadig gå bak ryggen hans og lyve og si at jeg skulle sove hos veninner, når jeg egentlig var på fest og måtte sove på sofaen på festen. Noe som som oftest var ganske leit, siden jeg helst ville hjem og sove i min egen seng, men ikke kunne pga omstendighetene.

Mamma derimot, syntes det var i orden at jeg gikk på fest så lenge jeg oppga adressen hvor jeg var, slik at hun kunne bestille taxi for meg rundt midnatt, slik at jeg ville komme meg trygt hjem.

Hun kjøpte faktisk som regel 2-3 rusbrus til meg, når jeg skulle ut, fordi det var bedre at jeg drakk det enn at jeg gikk å kjøpte hjemmebrent sprit av noen, fordi jeg ikke var gammel nok å kjøpe alkohol i butikken.

Da drakk jeg bare det jeg fikk av mamma, og kom hjem når hun ville jeg skulle.

Disse kveldene ble som regel langt mer problemfri enn når jeg måtte gå bak ryggen til pappa, og ikke kunne si ifra om noe skjedde, og om jeg ville hjem i løpet av natta.

Men i følge statistikk, så pleier det de får at foreldrene bare å komme i tillegg til det andre de har skaffet seg. Så det å kjøpe ungdommen alkohol før fylte 18 år, det synes ikke jeg noe som helst om, selv om tanken av og til kanskje er god.

Skrevet
Men i følge statistikk, så pleier det de får at foreldrene bare å komme i tillegg til det andre de har skaffet seg. Så det å kjøpe ungdommen alkohol før fylte 18 år, det synes ikke jeg noe som helst om, selv om tanken av og til kanskje er god.

Det finnes tre slags løgn: løgn, forbannet løgn og statistikk.

Mark Twain

Statistikk er den vitenskap som sier at hvis man har et bein i fryseboksen og et annet på kokeplaten, så har man det i gjennomsnitt ganske skjønt.

Ukjent

Jeg kan bevise alt ved hjelp av statistikk, bortsett fra sannheten.

Georg Canning

Jeg støtter meg til overstående utsagn og velger å treffe avgjørelser basert på sunn fornuft og erfaring, ikke på statistikk.

Statistikken sier at flere mennesker dør i trafikken enn i flyulykker, det betyr ikke at jeg velger å ta fly til jobb hver dag. ;)

Gjest noen andre
Skrevet
Jeg støtter meg til overstående utsagn og velger å treffe avgjørelser basert på sunn fornuft og erfaring, ikke på statistikk.

Statistikken sier at flere mennesker dør i trafikken enn i flyulykker, det betyr ikke at jeg velger å ta fly til jobb hver dag. ;)

Hva med sunn fornuft da? Tror du på det?

Det er jo strengt tatt ganske logisk at de som får høre hjemme at det er OK at de drikker, drikker mer enn de som får restriksjoner hjemmefra.

Om du visste at noen venta oppe på deg for å sjekke om du hadde drukket, hadde ikke du da drukket mindre enn om du visste at det var helt OK om du kom hjem i flatfylla klokka sju om morgenen?

Dette handler jo dessuten ikke bare om hvorvidt man har et "ærlig" forhold mellom voksne og ungdommer. Det handler også om at de ungdommene som drikker mest utsetter seg selv for større fare enn de som drikker mindre. Ungdomsfylla er en høyrisikoaktivitet der man er i faresonen for å oppleve alt fra plutselig død, vold, voldtekt, trafikkulykker etc fordi man har manglende dømmekraft. Man plasserer seg selv i farlige situasjoner enn man ville gjort ellers.

Skrevet

Så klart kan du snakke med foreldrene dine om dette! Jeg hadde samme avtalen med foreldrene mine, førerkort om jeg ikke drakk eller røykte før fylte atten. Men foreldrene mine tok det faktisk opp selv noen måneder før jeg fylte atten og sa at om jeg drakk litt nå, var det greit. De ville heller vite om det slik at de kunne få vite hvor jeg var og hente meg om nødvendig. Får håpe dine foreldre tenker det samme! :)

Og til dere som sender med barna alkohol: jeg har jobbet en del med infomøter for ungdommer ang nettopp alkohol. Og jeg vil si at ca 90 prosent av dem som fikk alkohol med hjemmefra, innrømte at de drakk annen alkohol i tillegg. Dem som ikke gjorde det, fikk gjerne så mye at de ikke trengte det...

Skrevet

Hva med sunn fornuft da? Tror du på det?

Det er jo strengt tatt ganske logisk at de som får høre hjemme at det er OK at de drikker, drikker mer enn de som får restriksjoner hjemmefra.

Om du visste at noen venta oppe på deg for å sjekke om du hadde drukket, hadde ikke du da drukket mindre enn om du visste at det var helt OK om du kom hjem i flatfylla klokka sju om morgenen?

Dette handler jo dessuten ikke bare om hvorvidt man har et "ærlig" forhold mellom voksne og ungdommer. Det handler også om at de ungdommene som drikker mest utsetter seg selv for større fare enn de som drikker mindre. Ungdomsfylla er en høyrisikoaktivitet der man er i faresonen for å oppleve alt fra plutselig død, vold, voldtekt, trafikkulykker etc fordi man har manglende dømmekraft. Man plasserer seg selv i farlige situasjoner enn man ville gjort ellers.

Er det ikke litt lurt å lese alt som står?

Det at jeg lot min ungdom drikke, at jeg sendte med hvis behov og at det skjedde åpenlyst utelukket vel ikke nødvendigvis at jeg satt oppe og ventet, gjorde det?

Jeg lærte hjemme at det å drikke alkohold er helt greit, og jeg kan telle på en hånd de gangene jeg i løpet av et langt liv har vært sanseløst beruset, jeg lærte nemlig at det er greit å ta et glass hvis man har lyst på, og like greit å la være. Slik lever ungdommen min nå - og før du, gjest noen andre, protesterer: Dette er ikke noe jeg tror, det er noe jeg vet!

Som en liten kuriositet kan jeg jo fortelle at venninnen min som vokste opp med nulltoleranse når det gjaldt alkohol drakk og festet både mer og villere enn jeg noen gang gjorde, nettopp fordi hun ikke kunne gå hjem uten å bli straffet, og derfor alltid "overnattet hos Brunhilde"...

Skrevet

Når ein er 18 år.

Kva er viktigast, drikke alkohol i nokre få månader, eller få lappen sponsa av foreldra?

For meg ville i alle fall valet ha vore enkelt...

Skrevet (endret)
Og til dere som sender med barna alkohol: jeg har jobbet en del med infomøter for ungdommer ang nettopp alkohol. Og jeg vil si at ca 90 prosent av dem som fikk alkohol med hjemmefra, innrømte at de drakk annen alkohol i tillegg. Dem som ikke gjorde det, fikk gjerne så mye at de ikke trengte det...

Nettopp!! :) Akkurat det jeg prøvde å få fram. Hvorfor noen mener det er sunn fornuft å gi alkohol til barna sine, vet ikke jeg, men...

Og Brunhilde: Du har også et poeng med denne veninna di som hadde nulltolerase. Dette er noe det også er gjort undersøkelser om. Men jeg selv mener det er en fin linje mellom nulltoleranse, og det å si at det er helt greit, samt tilby ungdommen alkohol. Og det var akkurat på den linjen min mor var, og jeg har aldri vært redd for å komme hjem etter å ha vært på fylla enten det bare var litt kosedrikking eller en litt hard kveld på byen. Men samtidig har hun aldri under noen omstendigheter tilbudt meg alkohol før jeg fylte 18.

Endret av Teriyaki
Skrevet

Innrømte de at de drakk mer, eller påstod de det for å tøffe seg for de andre ungdommene?

Gjorde du en empirisk undersøkelse som underbygger din påstand om at det var så mange som 90% som drakk mer?

Sist, men ikke minst, er du sikker på at alle ungdommene snakket sant?

Skrevet

Snakk med foreldrene dine du. Du virker moden nok, mange ville lett gått bak ryggen på foreldrene sine og drukket uansett.

Sier de nei, sier de nei, men du kan jo prøve.

Skrevet
Snakk med foreldrene dine du. Du virker moden nok, mange ville lett gått bak ryggen på foreldrene sine og drukket uansett.

Sier de nei, sier de nei, men du kan jo prøve.

I bunn og grunn er det jo dette det koker ned til. Enig med Gjesten, snakk med foreldrene dine, du. :)

Skrevet
Innrømte de at de drakk mer, eller påstod de det for å tøffe seg for de andre ungdommene?

Gjorde du en empirisk undersøkelse som underbygger din påstand om at det var så mange som 90% som drakk mer?

Sist, men ikke minst, er du sikker på at alle ungdommene snakket sant?

Tankeleser er jeg dessverre ikke, så det er absolutt sannsynlig at en del av dem bare skulle tøffe seg. Men jeg er ikke eldre enn at det bare er noen få år siden jeg var der selv... Og beklager, men det er utrolig naivt å tro at man vet hva de får i seg dersom de får det med hjemmefra. Man gjør ikke det. Nei, jeg gjorde ingen empiriske undersøkelser (bruker du store ord for å virke skremmende, eller?) for å komme frem til 90 prosent,så jeg kan godt rette meg selv til å si det aller største flertallet innrømmet at de drakk mer.

La oss si det sånn: du sender med 16-åringen (jeg sier 16 fordi ungdommen vi hadde på kursene gikk i 10. klasse) 4 øl eller rusbrus. Det er det han eller hun 'får lov' til å drikke. Det er en kul fest, god stemning, og flere av de andre har med mye alkohol de har fått av venner/mamma og pappa/stjelt i barskapet hjemme. Etter disse fire flaskene er alt blitt litt gøyere, ting virker ikke så skummelt og bestekompisen har mer drikke. Han eller hun har ingen problem med å dele. Hvorfor i alle dager skulle poden si nei takk? Fordi foreldrene sa at bare det vi gir deg er greit? For de fleste funker det nok ikke sånn, dessverre. Ikke i følge statistikken, men mine egne erfaringer.

Og hvorfor i alle dager er du så sikker på at de ikke skulle snakke sant?

Skrevet

Når de ble 18 år.

Skrevet

Dette stemmer ikke overens med det jeg selv har opplevd, ihvertfall. De som fikk med seg, inkludert meg selv, holdt seg til det de hadde. Jeg husker dog ett unntak. En gang hadde de som holdt festen kjøpt Tyrkisk Peber, og vi fikk da en "velkomstshot" hver. Teknisk sett vil vel det si at jeg drakk i tillegg til det jeg fikk hjemme, men det var èn shot og èn gang. Hadde jeg hatt behov for mer å drikke hadde jeg spurt min mor om mer. Målet var aldri å bli fullest mulig. Det virket derimot som om dèt var målet til de som ikke fikk med seg hjemmefra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...