Gå til innhold

Inn i cm, uten å gå ned i vekt?


Gjest Nefer

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om det går ann å miste noen cm, uten at man går ned i vekt? Hvordan oppnår man det? Spiser normalt og trener bare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går an. Jeg begynte å trene før jul og det vises ikke så veldig på vekta, men jeg har gått inn noen cm. Jeg har spist normalt og har ikke gitt opp sjokoladen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Det er fordi fettet forsvinner for muskelmasse. Som er tyngre enn fett men har mindre omfang. :jepp:

Jeg har trent masse og opplevd at vekta står stand by på 74 kilo, men midjen har krympet med 10 cm, hoftene med 6cm og lår 4cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Det er fordi fettet forsvinner for muskelmasse. Som er tyngre enn fett men har mindre omfang. :jepp:

Jeg har trent masse og opplevd at vekta står stand by på 74 kilo, men midjen har krympet med 10 cm, hoftene med 6cm og lår 4cm.

Så flott! Gratulerer så masse! Er bare snakk om noe få cm jeg vil ha vekk, så da er det muligheter :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der :)

Ja, det er "ikke noe problem". Etter at jeg begynte å trene mer aktivt har jeg også mistet endel cm. uten å gå ned i vekt.

Tren slik du gjør, og husk på å få i deg tilsvarende med næring..

:trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Nefer_*
Hei der :)

Ja, det er "ikke noe problem". Etter at jeg begynte å trene mer aktivt har jeg også mistet endel cm. uten å gå ned i vekt.

Tren slik du gjør, og husk på å få i deg tilsvarende med næring..

:trene:

Takk for svar!

Er det styrke som er best for å få inn cm'erne, eller hjelper kondisjon også?

:goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som Ole Brum; "Ja, takk begge deler" :ler:

Men for å snakke av egen erfaring, så har jeg primært trent styrke, og det har gjort susen det.. Kondisjon bidrar jo til ytterligere fettforbrenning, men da må du jo være ekstra påpasselig for ikke å gå ned i vekt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nefer_*
Jeg sier som Ole Brum; "Ja, takk begge deler" :ler:

Men for å snakke av egen erfaring, så har jeg primært trent styrke, og det har gjort susen det.. Kondisjon bidrar jo til ytterligere fettforbrenning, men da må du jo være ekstra påpasselig for ikke å gå ned i vekt.

:)

Tusen takk for svar :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som Ole Brum; "Ja, takk begge deler" :ler:

Men for å snakke av egen erfaring, så har jeg primært trent styrke, og det har gjort susen det.. Kondisjon bidrar jo til ytterligere fettforbrenning, men da må du jo være ekstra påpasselig for ikke å gå ned i vekt.

:)

:fnise: Liker det jeg leser! Enig med deg og Ole Brum her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som Ole Brum; "Ja, takk begge deler" :ler:

Men for å snakke av egen erfaring, så har jeg primært trent styrke, og det har gjort susen det..

Jepp. Hovedfordelene med kondisjonstrening er helst at man får bedre utholdenhet og bedre kardiovaskulær helse av det, og dette er jo veldig nyttig sånn generelt.

Tren styrke (og gjerne noe kondisjon for sin egen skyld) og spis relativt proteinrik kost på vedlikeholdsnivå (dvs. at kalorier spist = kalorier forbrent), og hvis du har noen særlige kroppsfettreserver over det nødvendige vil disse gradvis skrumpe mens du øker muskelmassen tilsvarende, og vekta forholder seg dermed i ro mens livvidden osv. krymper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer muskler du har, jo mer forbrenner kroppen, selv i hvilemodus. Samtidig veier muskler mer enn fett, og derfor kan vekta stå stille, eller til og med litt opp, til tross for at kroppen har mindre fett og blir tynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer muskler du har, jo mer forbrenner kroppen, selv i hvilemodus.

Dette er forsåvidt sant, men økningen i hvileforbrenning er nokså beskjeden. Den virkelige vinningen fra styrketrening kommer fra den økte forbrenningen i et døgn eller mer etter hver økt, når kroppen tvinges til restitusjon og oppbygging av muskelmasse -- dette koster nemlig ganske mange kalorier. For å oppnå denne fordelen må man nødvendigvis trene progressivt slik at man faktisk fortsetter å utfordre kroppen og tvinger den til slik restitusjon.

Endret av Leifr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at mange skylder på at muskler veier mer enn fett, og at det er derfor vekta gjerne ikke endres. Men så har jeg lært, av noen "proffe", at det tar LANG tid å bygge opp noen kilo med muskler. Det er ikke gjort på noen måneder liksom. Det tar mye lenger tid å bygge opp en kilo muskler, enn å miste et kilo fett. Stemmer det?

Vekta mi har heller ikke rikket seg et gram siden jeg begynte med trening for et halv år siden, men jeg merker jo at jeg har blitt en smule mindre. Skjønner ikke helt logikken i det når noen påstår at det ikke kan være muskler som har skylda for at vekta står bomfast.

Ja, det er nå jeg ønsker et lite ekspertsvar fra visse personer her... :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange skylder på at muskler veier mer enn fett, og at det er derfor vekta gjerne ikke endres. Men så har jeg lært, av noen "proffe", at det tar LANG tid å bygge opp noen kilo med muskler. Det er ikke gjort på noen måneder liksom. Det tar mye lenger tid å bygge opp en kilo muskler, enn å miste et kilo fett. Stemmer det?

Kind of, sort of. "Noen måneder" kan godt være nok tid til å bygge "noen kilo" med muskler, selv for kvinner. 1 kg per måned kan være realistisk for de fleste friske kvinner rundt sin beste alder (på semi-nybegynner-nivå; det går typisk raskt i begynnelsen og treigere jo nærmere man kommer sitt genetiske potensiale), vel å merke hvis de trener og spiser riktig.

På en kortere tidsskala (typisk uker) vil stillstand eller oppgang i vekt etter trening heller skyldes at kroppen lagrer mer glykogen, som igjen binder opp mer vann.

Vekta mi har heller ikke rikket seg et gram siden jeg begynte med trening for et halv år siden, men jeg merker jo at jeg har blitt en smule mindre. Skjønner ikke helt logikken i det når noen påstår at det ikke kan være muskler som har skylda for at vekta står bomfast.

Jo, et halvt år er for så vidt lang nok tid til at man kan rekke å legge på seg en smule muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...