Gå til innhold

Hunden vil ikke gå fint mer


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en schæfer på 10 mnd. som har blitt en pest og en plage å gå tur med. Vi har hele tiden vært konsekvente på å gi han masse ros når han går fint, trekking har aldri vært et problem - frem til den siste tiden. Han trekker hele tiden og blokkerer kommandoer helt ute. Han er en veldig smart hund, så når vi stopper opp så plasserer han seg fint ved siden av venstre fot og går fint 2-3 skritt før han begynner å trekke igjen. Merker på han at han prøver å dominere, så vi prøver å få han til å gå bak oss, men ingenting nytter.

Hva kan vi gjøre for at han skal gå fint igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er i puberteten ;)

Så da hører han lite. Han kommer til å glemme alt dere har trent, og dere må nermest starte på nytt igjen når han nermer seg 2 år.

Og at han prøver å dominere er feil. Det er bare så mye hormoner i sving at han glemmer alt som heter lydighet :)

Endret av Huffsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med grime? Det gir langt bedre kontroll enn et halsbånd.

Kombinert med grime kan du forsøke f.eks metoden med å snu tvert om og gå i stikk motsatt retning hver gang han trekker i båndet. Er du 100% konsekvent på dette vil han til slutt forstå at å trekke i båndet ikke fører han i den retningen han vil.

Det er viktig å gjennomføre metoden 100%, for hver eneste gang du lar han få viljen sin ved å gå i retningen han trekker forsterker du atferden hans enda litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er i puberteten ;)

Så da hører han lite. Han kommer til å glemme alt dere har trent, og dere må nermest starte på nytt igjen når han nermer seg 2 år.

Og at han prøver å dominere er feil. Det er bare så mye hormoner i sving at han glemmer alt som heter lydighet :)

For noe tull! Hunder som begynner å bli kjønnsmodne har som oftest stort behov for å finne sin plass i flokken.

Og jada, hunder forstår forskjell på mennesker og hunder, men de er flokkdyr av natur og har ingen forutsetninger til å forholde seg til mennesker på enn via sin egen forståelse av verden. De har ikke evner til å forholde seg til oss på noen annen måte enn som et flokkdyr. Å menneskeliggjøre hunder fører aldri til noe annet enn misforståelser.

Det kan skje at hunder forsøker å dominere eierne. Gjør man ikke noe med dette risikerer man å få en farlig hund. Trådstarter bør absolutt ikke overse slik atferd, for det er meget usannsynlig at den forsvinner av seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Det å snu å gå i en annen retning fungerer ikke da han trekker konstant, ender opp med å gå i sirkler. Går alltid i en annen retning når han trekker til en av sidene eller når han er bestemt på å gå til døra hjemme.

Må jeg virkelig slite med dette helt til han er over puberteten? Han reagerer ellers på alle kommandoer når vi er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å snu å gå i en annen retning fungerer ikke da han trekker konstant, ender opp med å gå i sirkler. Går alltid i en annen retning når han trekker til en av sidene eller når han er bestemt på å gå til døra hjemme.

Må jeg virkelig slite med dette helt til han er over puberteten? Han reagerer ellers på alle kommandoer når vi er inne.

Prøv med grime eller antitrekksele. Jeg bruker sistnevnte på min hund (hadde brukt grime dersom hun var større og passet inn i en), og det fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noe tull! Hunder som begynner å bli kjønnsmodne har som oftest stort behov for å finne sin plass i flokken.

Og jada, hunder forstår forskjell på mennesker og hunder, men de er flokkdyr av natur og har ingen forutsetninger til å forholde seg til mennesker på enn via sin egen forståelse av verden. De har ikke evner til å forholde seg til oss på noen annen måte enn som et flokkdyr. Å menneskeliggjøre hunder fører aldri til noe annet enn misforståelser.

Det kan skje at hunder forsøker å dominere eierne. Gjør man ikke noe med dette risikerer man å få en farlig hund. Trådstarter bør absolutt ikke overse slik atferd, for det er meget usannsynlig at den forsvinner av seg selv!

Bikkja er i puberteten, den prøver ikke å dominere ts ved å dra. Han har bare glemt at han faktisk skal gå pent.

Du kan ikke si det at hunden er dominant fordi den drar litt.

Hvor har jeg sagt at hun skal overse adferden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å snu å gå i en annen retning fungerer ikke da han trekker konstant, ender opp med å gå i sirkler. Går alltid i en annen retning når han trekker til en av sidene eller når han er bestemt på å gå til døra hjemme.

Må jeg virkelig slite med dette helt til han er over puberteten? Han reagerer ellers på alle kommandoer når vi er inne.

Selv om du ender opp med å ikke komme noen plass, så vil han skjønne det etterhvert. Du må være 100% konsekvent, hvis ikke er det til ingen nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen omstendelig metode er at du stopper hver gang han trekker, og beveger deg ikke igjen før han rygger såpass at båndet er slakt. I begynnelsen vil det ta lang tid, og du kommer antagelig ikke mange metrene heller, men etterhvert vil han ta hintet. En fare med denne metoden er at hunden kan lære inn en sekvens: "Først drar jeg, så stopper matmor, så stopper jeg og rygger, så går vi videre".

Ellers er det generelt sett viktig at hunden er godt aktivisert slik at draingen ikke blir forverret av masse innestengt energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...