Gå til innhold

Skadelig for kattungene å bli dratt etter halen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gutten min dro en av våre ni uker gamle kattunger ut av en sprek etter halen, det så ganske voldsomt ut. Men katten viser ikke det minste tegn til å være stresset en gang, og oppfører seg som normalt. Er de så robuste??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, katter skal ikke dras etter halen. De har nerver i kroppen, selv om de er katter :roll: Og det er mange katter som får bruddskader i halen av slik behandling. Si til din sønn at katter ikke skal dras i halen.

Og ni uker? Jeg håper denne katten er sammen med sin mor og får være det fram til 12 ukers alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, katter skal ikke dras etter halen. De har nerver i kroppen, selv om de er katter :roll: Og det er mange katter som får bruddskader i halen av slik behandling. Si til din sønn at katter ikke skal dras i halen.

Helt riktig. Viktig at du snakker alvorlig med sønnen din om dette, ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min dro en av våre ni uker gamle kattunger ut av en sprek etter halen, det så ganske voldsomt ut. Men katten viser ikke det minste tegn til å være stresset en gang, og oppfører seg som normalt. Er de så robuste??

hallo! h*s skriver EN av våre, hvilket tyder på at de har fler, altså antagelig også moren fremdeles. Dessuten, "dro katten ut av en sprekk" da var vel det muligheten for å å få tak i kattungen på da...

det er utrolig hvor negative svar alle får her inne i kjæledyr forumet da? hadde jeg lurt på noe hadde jeg søren ikke turt spørre om noe her, for man blir jo sablet ned med EN gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer om man drar ett dyr etter halen, er at man kan 1) knekke halen ved roten, 2) man kan få en slags prolaps i ryggen på katten eller 3) ingenting skjer fordi man var veldig heldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan gå bra, men ikke noe som bør gjenntas. Det burde unngåes, da halen kan løsne fra halefestet hos pus.

Du burde snakke med guttungen om at dette ikke er greit, og evt be han hente deg neste gang så du kan få tak i pusen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halen til katten er svært viktig for at de skal klare å holde balansen når de f.eks balanserer på greiner, murkanter, skal hoppe opp/ned eller fra ett sted til et annet. Så lenge den ikke viser noen tegn til skade gikk det vel bra denne gangen, men du bør absolutt si fra til barnet at slikt ikke er akseptabelt (når du til og med beskriver det som voldsomt). Viktig at barn lærer å behandle dyr varsomt og med respekt fra tidlig alder. Med mindre katten satt fast hadde det vært bedre å la den komme frem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er de - selv om mange behandler dem som porselensdukker.

Kattunger kan være så robuste som de bare vil, men de skal verken dras i det ene eller det andre. Det er stor forskjell mellom å bli behandlet som porselensdukker og det å bli dratt voldsomt i halen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt historier der katten mister halen (Ekstreme tilfeller)

Men ene katten vår satt oppe på tven som stod rett ved siden av verandadøra (skyvedør) i det vi lokker døra hopper pus mot døra, og blir hengende etter halen ca 1 m fra bakken Hang vel ca 1-3sekunder før vi fikk tak i hu og åpna døra. HELDIGVIS ble hun ikke skada, men siden den gang da, så er vi veldig forsiktige i dørene.

Når kattene gjemmer seg bort så prøver man jo å få tak i de. men pus kommer frem igjen når h*n vil, eller så kan du jo lokke h*n ut neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er de - selv om mange behandler dem som porselensdukker.

.. sa personen uten empati eller kunnskap om dyr.

Ingen dyr skal dras etter halen! Haler er ikke bygget på en måte som gjør dem egnet til å tåle store belastninger, og det kan ikke sammenlignes med å dra i en arm eller et bein.

Barn burde forøvrig aldri være alene med dyr. Jeg har sett flere tilfeller der tilsynelatende normale barn har behandlet dyr aldeles grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sitert gjest
Kattunger kan være så robuste som de bare vil, men de skal verken dras i det ene eller det andre. Det er stor forskjell mellom å bli behandlet som porselensdukker og det å bli dratt voldsomt i halen.

Som jeg svarte på - katter er robuste, mye mer robust enn mange katteeiere tror. Det betyr selvfølgelig ikke at man skal hale og dra i halen, hodet, eller bein. Men de tåler at man gjør det...så fremt man ikke går inn for å dra dem i stykker.

Tåler du å bli dratt etter beinet ditt langs gulvet? Tror vel i grunnen det.

Det skal mye til for å få skadet en katt ved å dra den i halen, for den kommer til å gjøre så motstand at man velger å slippe halen fremfor å bli kloret opp.

Og sa ts (eller jeg) noe om å dra så voldsomt i halen? Eller er det bare noe du la til for å krydre svaret ditt litt? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.. sa personen uten empati eller kunnskap om dyr.

Ingen dyr skal dras etter halen! Haler er ikke bygget på en måte som gjør dem egnet til å tåle store belastninger, og det kan ikke sammenlignes med å dra i en arm eller et bein.

Barn burde forøvrig aldri være alene med dyr. Jeg har sett flere tilfeller der tilsynelatende normale barn har behandlet dyr aldeles grusomt.

.....sa personen som tillegger anonyme menensker på nett personlige egenskaper man ikke ahr noen forutsetning for å uttale seg om.

Og - katter tåler å bli dratt i halen jo, men det er ikke dermed sagt at det er noen god måte å behandle en katt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg svarte på - katter er robuste, mye mer robust enn mange katteeiere tror. Det betyr selvfølgelig ikke at man skal hale og dra i halen, hodet, eller bein. Men de tåler at man gjør det...så fremt man ikke går inn for å dra dem i stykker.

Tåler du å bli dratt etter beinet ditt langs gulvet? Tror vel i grunnen det.

Det skal mye til for å få skadet en katt ved å dra den i halen, for den kommer til å gjøre så motstand at man velger å slippe halen fremfor å bli kloret opp.

Og sa ts (eller jeg) noe om å dra så voldsomt i halen? Eller er det bare noe du la til for å krydre svaret ditt litt? :roll:

En hale kan ikke sammenlignes med et bein! Oppbygningen er totalt forskjellig. Bein er bygget for å tåle langt større belastninger.

Dersom du drar kattene dine bortover etter halen burde du kanskje revurdere hvorvidt du er egnet til å gi et annet levende vesen et godt hjem...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hale kan ikke sammenlignes med et bein! Oppbygningen er totalt forskjellig. Bein er bygget for å tåle langt større belastninger.

Dersom du drar kattene dine bortover etter halen burde du kanskje revurdere hvorvidt du er egnet til å gi et annet levende vesen et godt hjem...?

Har jeg noe som helst sted skrevet at jeg drar katter bortover etter halen? Du dikter og surrer så du vel kanpt selv vet hva du skriver.

Og de med peiling på katter, vet utmerket godt at ingen hadde klart å dra ei katte bortover gulvet etter halen (hvis man ikke går inn for å skade den og bruker voldsom makt).....fordi katten vil gjøre så motstand at man vil måtte slippe.

(er noen av oss som har litt mer greie på dyr enn du har skjønner du... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som jeg svarte på - katter er robuste, mye mer robust enn mange katteeiere tror. Det betyr selvfølgelig ikke at man skal hale og dra i halen, hodet, eller bein. Men de tåler at man gjør det...så fremt man ikke går inn for å dra dem i stykker.

Tåler du å bli dratt etter beinet ditt langs gulvet? Tror vel i grunnen det.

Det skal mye til for å få skadet en katt ved å dra den i halen, for den kommer til å gjøre så motstand at man velger å slippe halen fremfor å bli kloret opp.

Og sa ts (eller jeg) noe om å dra så voldsomt i halen? Eller er det bare noe du la til for å krydre svaret ditt litt? :roll:

Ts sa det så voldsomt ut, om du tar deg tid til å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Herregud, noen går jo helt av skaftet! Står jo ikke at jeg driver med systematisk dyremishandling, eller at gutten min ikke fikk beskjed om at dette var dårlig gjort. Seff fikk han det! Alt jeg var ute etter var å få vite om katten kan ta skade (det har noen svart på - takk for det!), og om jeg burde få se det med en gang. Det er mannen min som er katteeksperten i huset, men han er på forretning i Tyrkia om dagen. Da er ikke kattespørsmål det første vi snakker om. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, helt utrolig hvordan en sånn tråd kan utvikle seg.

Jeg kan veldig lite om katter, så det er sagt. Men jeg gjetter på at katter som regel kan dras i halen uten at det skjer noe ille. Likevel er det helt klart at skader kan skje, og da er det en veldig dum risiko å ta.

Hos tamrotter er det slik at de blant annet kan få ryggskader, ettersom halen sitter direkte fast i ryggraden - så jeg regner med at det samme gjelder katter?

PS: Så at noen skrev at ingen dyr skal dras etter halen. Det er vel ikke helt sant, da det er flere dyr som blant annet henger etter halen ute i det fri? Da regner jeg med at man kan dra i dem og :gjeiper: Men det stemmer nok helt sikkert at av kjæledyrene det er vanlig å ha i Norge, er det ingen av dem som bør dras etter halen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...