Gå til innhold

Floker i pels på korthåret katt


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

Min elskede katt har fått noen store floker bak på ryggen. Jeg har forsøkt å gre, men det er ikke snakk om at disse flokene kan reddes med børsten.

Jeg har forsøkt å klippe de vekk også, men de sitter så tett på huden at jeg ikke kommer ordentlig til... er det flere som har hatt samme problem?

Det er som om pelsen bak der bare filter seg sammen.. han er korthåret, men pelsen der bak på ryggen sitter sammenklistret.

Jeg vurderer om jeg skal ta han til veterinæren for å barbere det vekk, men da vil jeg vel eventuelt vente til været er litt bedre.

Noen ande forslag? Eller er dette noe dere også har opplevd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan prøve sånn babypudder, så det på tv og mamma sa det, bruke det når man børster katten.

Da skal visst ikke håret tugge seg så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Pelsen hans tover seg mer og mer sammen der bak..jeg har prøvd å klippe litt forsiktig bort, men det er helt sammenklistret og helt inn til huden så det funker ikke.

Det har blitt mer de siste dagene, nå har han fått 3 store kladder som dekker nesten hele bakre rygg.

Katten er ellers i fin form, og har ingen uvanlig adferd. Jeg får kose med hele gutten og han er glad og lystig.

Når jeg klipper er hele floken helt sammenfiltret og det er en rar konsistens på det. Kan se ut som flass og noe annet for det er hvitt, grått og pels. Og det har en skikkelig "tyggegummi" effekt.

Jeg har planer om å ringe veterinæren i morgen tidlig for å høre om det er noe de kan gjøre- eller om anbefaler en liten sjekk.

Hører gjerne ifra flere som vet noe om dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har googlet litt nå i natten, og lurer på om det kan være halefett katten har fått?

Den har ikke symptomene på selve halen, men flokene starter helt vet halen på ryggen og utover. Og de er sammenklistret og litt fettaktige.

Katten er kastrert og 10 år, så den stemmer ikke med beskrivelsen av at ukastrerte unge hanner gjerne får denne diagnosen, men jeg leser at også de eldre kan oppleve det når de blir godt voksne.

Erfaringer med dette? Tror dere det kan stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis katten er rolig og du har en hårklippemaskin kan du prøve og bruke den.

Den har jeg brukt på min katt, det funker fint. Da kan du klippe helt inntil huden uten å skade katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noe som høres likt ut på min katt (kastrert hann), det var gråhvitt og klistret pelsen sammen i store puter bak på ryggen.

Etterhvert som det ble tørt løste jeg opp i de største kladdene med fingrene (å bruke børste var umulig), og etterhvert som kladdene ble mindre brukte jeg forsiktig en slik "strigle" til pels man får kjøpt til små hunder. Ble kvitt det meste da, men pelsen var fortsatt litt stiv og fettete så jeg vasket området med lunkent vann og katteshampo.

Min liker absolutt ikke vann, men han syntes det bare var deilig å få vasket seg da! Pelsen ble helt blank og fin igjen, og jeg slapp å klippe noe som helst (liker ikke å gjøre det på vinteren ettersom pus gjerne vil være ute av og til!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk til alle som har delt sine erfaringer med meg :)

Var hos veterinæren i dag, og de konstaterte at katten har fått store tafser bak fordi den er stor (9 kg)- og derfor ikke klarer å ordne seg helt der bak på ryggen.

Veterinæren barberte en stripe på ryggen hans, og jeg skal fremover gre han enda mer enn før for å slippe at dette skjer igjen.

Ellers fikk han skryt for å være en flott katt, de mente ikke han var for tykk, fordi han er en stor katt all over ;-) Lang og herlig, kastrert hannkatt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...