Gå til innhold

Vi har stjålet naboens katt


Gjest skurkelise

Anbefalte innlegg

Dere har gjort katten en stor tjeneste.

Jeg synes ikke naboene deres bør ha katt, men var jeg dere ville jeg ha sagt det som det var med en gang. Ille om de da hadde forlangt katten tilbake, men da ville dere jo hatt en trussel om anmeldelse for vanskjøtsel i bakhånda?

Nå som gjort er gjort og spist er spist, tror jeg at jeg ville latt det ligge, siden de likevel skal flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ingeniøren

For noen holdninger! Å stjele ei katte er definitivt ulovlig tyveri og man kan selvsagt ikke bare ta seg til rette slik.

Det er veldig enkelt å stjele ei katte ved å fôre den med mye god mat. Argumenter om at "katta valgte" er selvsagt helt håpløse. Mange katter er også like slu som hunder og kan finne på å f.eks halte for å virke stakkarslig så den får litt god mat.

Lyver gjør du også. Eier kommer og spør etter katta han savner og du lyver rett i ansiktet hans. Ikke alle pleier å strigråte forann naboen. Men det er jo forståelig at dere finner argumenter for å kunne beholde katta. Å si til seg selv at den rettmessige eieren ikke var/hadde vært lei seg fordi man selv ønsker å beholde den stjålne katta gjør det selvsagt enklere lettere å forsvare hva man har gjort, men det gjør det selvsagt ikke riktig.

Jeg skulle veldig gjerne hørt denne historien fra den andre siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen holdninger! Å stjele ei katte er definitivt ulovlig tyveri og man kan selvsagt ikke bare ta seg til rette slik.

Det er veldig enkelt å stjele ei katte ved å fôre den med mye god mat. Argumenter om at "katta valgte" er selvsagt helt håpløse. Mange katter er også like slu som hunder og kan finne på å f.eks halte for å virke stakkarslig så den får litt god mat.

Lyver gjør du også. Eier kommer og spør etter katta han savner og du lyver rett i ansiktet hans. Ikke alle pleier å strigråte forann naboen. Men det er jo forståelig at dere finner argumenter for å kunne beholde katta. Å si til seg selv at den rettmessige eieren ikke var/hadde vært lei seg fordi man selv ønsker å beholde den stjålne katta gjør det selvsagt enklere lettere å forsvare hva man har gjort, men det gjør det selvsagt ikke riktig.

Jeg skulle veldig gjerne hørt denne historien fra den andre siden!

så du syntes det er ok at en dyremisshandler får tilbake katta si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen holdninger! Å stjele ei katte er definitivt ulovlig tyveri og man kan selvsagt ikke bare ta seg til rette slik.

Det er veldig enkelt å stjele ei katte ved å fôre den med mye god mat. Argumenter om at "katta valgte" er selvsagt helt håpløse. Mange katter er også like slu som hunder og kan finne på å f.eks halte for å virke stakkarslig så den får litt god mat.

Lyver gjør du også. Eier kommer og spør etter katta han savner og du lyver rett i ansiktet hans. Ikke alle pleier å strigråte forann naboen. Men det er jo forståelig at dere finner argumenter for å kunne beholde katta. Å si til seg selv at den rettmessige eieren ikke var/hadde vært lei seg fordi man selv ønsker å beholde den stjålne katta gjør det selvsagt enklere lettere å forsvare hva man har gjort, men det gjør det selvsagt ikke riktig.

Jeg skulle veldig gjerne hørt denne historien fra den andre siden!

Å la katta gå ute, aleine, uten mat, i 30 minus i en uke, er dyreplageri. Den katta hadde dødd om ikke TS tok den til seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får tilbake litt av den nå ganske så frynsete troen på menneskeheten når jeg leser historier som dette. You made my day, TS. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om ikke dere hadde tatt den inn hos dere, så hadde kanskje dyrebeskyttelsen blitt nødt til det.

Dere har min fulle støtte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeniøren
Å la katta gå ute, aleine, uten mat, i 30 minus i en uke, er dyreplageri. Den katta hadde dødd om ikke TS tok den til seg.

Dette er trådstarters tolkning ja. Det gir henne uansett ikke lov til å beholde katta når eieren er der for å passe på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter også ts og mannen fullt ut, men tror nok jeg ville ha valgt en annen vinkling på problemet når det oppstod. Hadde nok tatt kontakt med dyrevernet og politiet og anmeldt dem, samt gitt beskjed til politiet at katten var tatt i vare hos dem så fikk i såfall eier ta kontakt med dem hvis de ville ha katten tilbake. Tror det hadde vært mer den riktige måten og gjøre det på, da hadde nok samvittigheten til ts vært litt bedre nå :).

Men, for all del ikke gi katten tilbake uten og enten anmelde dem eller gi dem en skikkelig reprimande!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er trådstarters tolkning ja. Det gir henne uansett ikke lov til å beholde katta når eieren er der for å passe på den.

ja wow nabon passet virkelig på katta i 1,5 uke.. 30 MINUS.... slike mennesker burde ikke hatt dyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også gjort det samme, mennesker som reiser fra dyrene sine og som ikke får noen til å ta vare på dem, skulle aldri hatt dyr i utgangspunktet! Jeg ville beholdt katten og IKKE hatt dårlig samvittighet for det heller!

Godt å lese om folk som bryr seg om dyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeniøren
så du syntes det er ok at en dyremisshandler får tilbake katta si?

Jeg synes ikke hver enkelt av oss har noen rett til å bestemme hvorvidt naboen skal få beholde dyret sitt eller ikke. Hadde trådstarter i det minste pratet med endel av de andre naboene, men her har de bare tatt seg til rette helt på egenhånd.

Trådstarter har her en betydelig egeninteresse i å konkludere med at naboen "ikke er skikket til å eie ei katte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter også ts og mannen fullt ut, men tror nok jeg ville ha valgt en annen vinkling på problemet når det oppstod. Hadde nok tatt kontakt med dyrevernet og politiet og anmeldt dem, samt gitt beskjed til politiet at katten var tatt i vare hos dem så fikk i såfall eier ta kontakt med dem hvis de ville ha katten tilbake. Tror det hadde vært mer den riktige måten og gjøre det på, da hadde nok samvittigheten til ts vært litt bedre nå :).

Men, for all del ikke gi katten tilbake uten og enten anmelde dem eller gi dem en skikkelig reprimande!!

Støtter denne. Jeg ville ringt mattilsynet/dyrebeskyttelsen i dag og hørt hva jeg skulle gjort. Eventuelt ringt politiet som du nevner. Hvis ts har mulighet å holde katten inne hos noen andre til naboene flytter, ville jeg gjort det for å beskytte katten. Mattilsynet plikter å følge opp katten hvis eierne får den tilbake.

Som saken står nå, kan naboene se katten og ta den inn og med seg når de flytter uten at det får noen konsekvenser for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ingeniøren
ja wow nabon passet virkelig på katta i 1,5 uke.. 30 MINUS.... slike mennesker burde ikke hatt dyr

Klarer du ikke se at samfunnet er på ville veier når det er opp til naboen din å ta en skjønnsmessig vurdering av hvorvidt du bør ha dyr eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke hver enkelt av oss har noen rett til å bestemme hvorvidt naboen skal få beholde dyret sitt eller ikke. Hadde trådstarter i det minste pratet med endel av de andre naboene, men her har de bare tatt seg til rette helt på egenhånd.

Trådstarter har her en betydelig egeninteresse i å konkludere med at naboen "ikke er skikket til å eie ei katte".

Mattilsynet må avgjøre om eier har hatt tilsyn med katta ved hjelp av naboer eller venner, derfor bør ts kontakte de og anmelde saken. Noe kan ha skjedd, foreksempel at de som passet katta ble innlagt på sykehus, at katta stakk fra stedet den ble passet, at noen har etterlyst den eller blitt forhindret pga sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klarer du ikke se at samfunnet er på ville veier når det er opp til naboen din å ta en skjønnsmessig vurdering av hvorvidt du bør ha dyr eller ikke?

ett spm: hadde du bare latt katta vært ute å dø også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeniøren
ett spm: hadde du bare latt katta vært ute å dø også

Nei, jeg ville naturligvis passet på den. Utifra hvor grovt jeg hadde oppfattet eiers omsorgssvikt så hadde jeg vurdert å varsle om saken.

Normalt sett vil det holde å ta dette opp direkte med eier. Med eier vel hjemme igjen så faller også det akutte behovet for hjelp bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet/mattilsynet avliver for lav sko...

De har ikke kapasitet til å ta vare på katter og hunder som blir stengt ute i kulda. Ringer man til dyrebeskyttelsen om sånne saker sier de oftest "ring politiet".

Jeg snakker av erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter har også en vane for å bli når eierene flytter.

Hva med å foreslå at dere overtar den? Det er veldig vanlig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...