Gå til innhold

Vi har stjålet naboens katt


Gjest skurkelise

Anbefalte innlegg

Gjest skurkelise

I perioden med sprengkulda som var, var det ned til -30 her. Og katta til naboen ble utesteng. De slang den ut, og de visste at det både var og kom til å fortsette å være kaldt, de klagde nemlig over det til meg før de dro, og dro på ferie. Først så trodde vi at de hadde fått noen til å se til den, men etter å ha sett den luske rundt huset og rope sårt i to dager, så skjønte vi at det ikke stemte. Det var mannen som gikk ut og hentet den, og den var helt forfrossen stakkar. Potene var sprukne og iskalde og den hadde isklumper mellom "tærne". Vi ringte dyrlegen for å få noen tips om hvordan vi skulle få den varm mest mulig skånsomt og satte i gang.

Den slo seg til ro veldig fort. Vi tenkte først at den bare fikk være her til eieren kom hjem. Vi kjøpte litt mat, og litt sånt.

Og før vi ante ordet av det så lå den i sofaen mellom oss mens vi så på film, og vi hadde det ganske så kos alle sammen. :sjenert:

Vi slapp den ut når den viste tegn til å ville ut, men den kom kjapt inn igjen. Naboen kom tilbake etter ei og en halv uke, og først så tenkte jeg at vi burde gå og sifra at vi hadde tatt vare på katten for de, men så utsatte vi det og utsatte det, mest fordi mannen egentlig ikke ville si noe til han i det hele tatt... Katten har vært ute og kost seg mye nå som være har blitt mildere men kommer alltid tilbake til oss. Har ikke sett den borte hos naboen. Den går ut fra verandaen vår og forsvinner inn i skogsholtet, i motsatt retning av naboen...

I forigårs var han her og lurte på om vi hadde sett katta hans. De skal nemlig flytte nå. Katten lå jo og purret søtt i godstolen, men jeg sa at jeg ikke hadde sett den siden de dro på ferie. Han ga meg telefonnummeret sitt og sa "jaja, du får si ifra hvis den dukker, men den er vel borte..." og gikk. Virket ikke spesielt lei seg for å si det sånn. De har ingen unger eller noe som kan savne katten heller.

Moren min syns det er hårreisende og mener vi skal ringe naboen og innrømme alt. Man stjeler ikke andre folks eiendom.

Jeg derimot klarer ikke å tenke på den som "eiendom", og jeg syns de igrunn sa fra seg retten til å ha den når de kastet den ut og reiste fra den på den måten, selv om det bare var for en stund. Mannen sjekket rundt huset til naboen og det sto ikke noe mat ute eller noe slikt. Og den var jo helt utslitt og forfrosset når vi tok den inn.

Æsj.

Ja, jeg innrømmer vel at jeg helst vil høre at jeg gjør det riktige her. :sjenert:

I mannens øyne er det ikke noe å tenke på en gang, men jeg har litt dårlig samvittighet kjenner jeg. For vi har jo stjålet katten. Jeg er ikke i tvil om at den har det bedre her, men den tilhørte jo egnetlig noen andre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har gjort kattens beste! Det er sikkert mange slike episoder rundt om i Norge, der folk ikke bryr seg. De skulle ikke hatt dyr i første omgang! Får helt vondt inni meg av å lese om slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere har gjort det rette. Men for samvittighetens skyld, kan du jo sånn tilfeldigvis ringe de om to-tre uker og si katten har kommet til rette hos dere, og om dere kan beholde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke latt de fått vite det av den grunn at de fortjener å tenke over hva de har gjort mot katten, og jeg håper den dårlige samvittigheten gnager på dem til evig tid. Høres sikkert utrolig barnslig ut, men når det gjelder dyr har jeg lite tålmodighet og respekt overfor hvordan mennesker kan oppføre seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror pus har det best hos dere, men tror du ikke naboen begynner å lure når de ser pus vandre inn og ut hos deg? For om de er nabo, eller bor borti gaten, så vil de jo se pusen en eller annen gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å si det slik; mennesker bestemmer ikke hvor katter skal bo, katten bestemmer det selv :)

Så lenge de behandler katten på den måten, så kan de takke seg selv.

Jeg ville latt katten bo hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dere gjør det rette. Katten hadde jo kunnet gå "hjem" uten problem hvis den ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har ikke stjålet noe som helst. du har tatt vare på et dyr, noe din egoistiske nabo ikke klarte. man lar ikke bare katta være ute i den sprengkulla og drar på ferie. nabon din einet seg ikke som katte eier og er kanskje like godt at han /hun aldri får vite noe. beklager...men vedre at katta har det bedre hos dere enn havner hos dyrebesyttelsen eller hos den iditoiske nabon

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Feline.
Jeg tror pus har det best hos dere, men tror du ikke naboen begynner å lure når de ser pus vandre inn og ut hos deg? For om de er nabo, eller bor borti gaten, så vil de jo se pusen en eller annen gang..

Naboen skulle jo flytte...

Og naboen burde ikke ha dyr når han setter katten ut i 30 minusgrader og drar på ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Cathrine_*

Katter er i utgangspunkt ørkendyr. Det vitner om dårlige mennesker når man slenger den ut i sprengkulde og reiser vekk!!!

Hadde det vært min katt ville jeg fått noen til å bo hos meg eller komme og mate/kose hver dag. (Har heldigvis nettverk til det)

TS, du har gitt en katt det livet den fortjener. Fortsett slik!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lar alltid katten være igjen når vi drar på ferie, men da får den være inne, og den har svigers til å komme innom med mat og friskt vann og kos hver dag. Hadde absolutt gjort det samme om det var en katt her i nærheten. Høres ut som om den trives mye bedre der enn hos de tidligere eierne. Ikke innrøm noe! Katten elsker dere tydligvis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Millie_*

Jeg hadde gjort akkurat det samme som deg :)

Folk som ikke tar vare på dyrene sine har jeg NULL respekt for.

Kos dere med pusen dere, og vit at dere mest sannsynlig har reddet livet til den søte katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster

Jeg hadde gjort det samme som deg! Det virker ikke som de bryr seg stort om katten og de kommer nok ikke til å savne den. Gratulerer med ny pus:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den katten der er ikke stjålet, den har flyttet ;)

Men, han bør kanskje levere flyttemelding, og til det trenger han nok hjelp. Med andre ord, si i fra til naboen, på en måte som gjør det klart at katten er svært velkommen hos dere. Optimalt sett burde de blitt anmeldt for mishandling, men det vil ikke hjelpe på noe og vil trolig resultere i sur stemmning og i verste fall at de avliver katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

katter er ganske selvsendige dyr, og "bestemmer" selv hvor de vil bo - der de trives. hvis katten ville tilbake til eierene sine hadde den gått dit for lenge siden. behold katten med god samvittighet, du.. og gled deg over den tiden dere har sammen med den :)

om bu burde si noe til naboen er en annen sak, men siden de skal flytte nå og tydeligvis ikke savner katten nevneverdig tror jeg ikke jeg hadde sagt noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har min fulle støtte! Er enig med andre over her om at (snart eks)naboen deres aldri burde hatt katt i utgangspunktet, og synes egentlig sånne mennesker som ham burde vært strafferettslig ansvarlig for sine handlinger overfor dyr. Katten har det mye bedre hos dere - gratulerer med ny, lykkelig katt! :catmilk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle andre. Dere har ikke stjålet katten, den har flyttet. Smarte katten. :) Godt å høre at noen tar ansvar når folk ikke tar vare på dyrene sine. Kos dere med ny pus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at dere har gjort det rette. Dere reddet katten fra en sikker død! Om dere gir den tilbake, er det ikke sikkert det er en like snill nabo på stedet de flytter til. For dette kommer garantert til å skje om igjen.

Så behold katten, dere! Og si til moren til at naboen ikke ville ha den igjen om hun spør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...