Gå til innhold

Å tro


Gjest *Mim*

Anbefalte innlegg

Vi tror alle på ting fordi vi ønsker det. Ikke om alt, selvfølgelig, men vi har alle en naturlig tendens til å være mindre skeptisk til det positive om det vi fra før tenker positivt om, og mer skeptisk til det negative. Og likeledes med det vi tenker negativt om: da liker vi å tro på det negative, og har lettere for å skyve fra oss det positive.

Om noen er mindre skeptisk til det overnaturlige betyr ikke det at de er mindre skeptisk generelt sett. Man kan være ukritisk, naív, ja rett og slett dum på enkelte områder, men fortsatt være lynende intelligent på andre. Det å hevde at religiøse er mindre intelligente eller mer lettlurte er ren ønsketenkning, slik at man selv føler seg mer ovenpå. Dette er en generalisering som går igjen på alle felter: noen som har god peiling på politikk, f.eks., kan ha lett for å tro at noen er dum som et brød om de ikke har god peiling på økonomi, fordi man er sneversynt og kun bryr seg om sine egne spesialområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor mener du det da?

Når noen forklarer et fenomen med Gud, slutter de ofte å stille spørsmål rundt fenomenet.

Hvis det finnes naturlige forklaringer på fenomenet ønsker mange ikke å få denne forklaringen, siden de tydeligvis bruker fenomenet som gudsbevis.

Kan noen forklare meg hvordan tro kan fremme kunnskap, nysgjerrighet, refleksjon?

fordi jeg ikke synes innlegget var spesiellt sympatisk eller respektfullt.

Når man så dømmer alle som tror, til mindre kunnskapsrike og mindre reflekterte, så viser det meg at det er jammen ikke om man tror eller ikke som gir evne til å faktisk se hva som er hva ihvertfall.

jeg kjenner meg ikke igjen i det du forteller om folk som tror.. og for min del har min tro bragt bare enda mer nysgjerrighet og ønske om å lære mer, ikke bare om fornuftige og beviselige ting,m en OGSÅ mer åndelige.

Det å tro, er derimot IKKE en motsetning til kunnskapssøken, nysgjerrighet og refleksjon, slik du påstår, hadde det vært det, hadde troende vært anaflabeter og ikke gjort annet en å sitte og drikke kaffe i kirken eller hvor de en er.

Det finnes nok troende mennesker som tar utdannelse, som reiser verden rundt for å lære om både andre ting, religioner, kulturer og alt du kan finne, og du finner troende mennesker i stillinger som krever både kunnskap og refleksjon.

Å dømme noen kun utifra at de tror, er for meg lite reflektert, og tror man at alle som tror er kliss like, ingen har andre interesser en sin tro etc etcv, så må man være lite interessert i å lære noe om at man tar feil ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tror alle på ting fordi vi ønsker det. Ikke om alt, selvfølgelig, men vi har alle en naturlig tendens til å være mindre skeptisk til det positive om det vi fra før tenker positivt om, og mer skeptisk til det negative. Og likeledes med det vi tenker negativt om: da liker vi å tro på det negative, og har lettere for å skyve fra oss det positive.

Om noen er mindre skeptisk til det overnaturlige betyr ikke det at de er mindre skeptisk generelt sett. Man kan være ukritisk, naív, ja rett og slett dum på enkelte områder, men fortsatt være lynende intelligent på andre. Det å hevde at religiøse er mindre intelligente eller mer lettlurte er ren ønsketenkning, slik at man selv føler seg mer ovenpå. Dette er en generalisering som går igjen på alle felter: noen som har god peiling på politikk, f.eks., kan ha lett for å tro at noen er dum som et brød om de ikke har god peiling på økonomi, fordi man er sneversynt og kun bryr seg om sine egne spesialområder.

Jeg er enig med deg, bortsett fra en ting:

Du vet ikke motivet mitt.

Du vet ikke om jeg føler meg mer ovenpå, det vet du ikke om andre heller.

Endret av Gentle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ephesians 2:8 For it is by grace you have been saved, through faith—and this not from yourselves, it is the gift of God—

Utifra bibelen er det en gave..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på religiøse mennesker som svake mennesker. Det er min negative side.

Svake mennesker fordi de ikke kan stå for noe selv, men gjemmer seg bak en Gud. At man ber om tilgivelse fra en Gud istedenfor å kanskje tilgi seg selv. Å tro at det finnes noe helt annet som styrer ting som skjer fordi man ikke aksepterer at ting faktisk bare skjer av seg selv, eller at mennesker tar egne valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tendens til å oppfatte det på samme måte som deg, Marlo.

Spørsmålet mitt er fortsatt ubesvart:

Hvordan fremmer tro kunnskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en tendens til å oppfatte det på samme måte som deg, Marlo.

Spørsmålet mitt er fortsatt ubesvart:

Hvordan fremmer tro kunnskap?

neida, det er ikke ubesvart, du var bare ikke fornøyd med svaret du fikk. Det er stor forskjell.

Igjen; Tro i seg selv kan fremme lysten og tørsten etter kunnskap, den MÅ ikke gjøre det men kan. Og, det å tro er heller ikke noen motsetning til å også være kunnskapstørst. Det er ikke slik at dersom man tror, så er det det ENESTE man gjør.

Det finnes mange troende som er høyt utdannet og som har høye stillinger, dersom du mener religiøse ikke er like kunnskapsrike som ikke-troende, hvordan forklarer du da det? Eller mener du de juger om de både er høyt utdannet og troende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ganger tenker jeg at det ville vært deilig å tro på Gud. Å tro at han er glad i meg, har ofret sønnen sin for min skyld og at jeg skal ha evig liv. Det høres ut som en trøst og en grunnpilar i livet, men for meg virker det usannsynlig, og jeg klarer ikke å tro på det.

Hva er det egentlig å tro? Holder det å ville tro? Kommer det fra hjertet et eller annet sted? Dere som tror på Gud - hvor mye tillater dere dere selv å tvile?

For å ta det dogmatiske først, så er det definert i Guds ord, på denne måten: - Tro er full visshet om det en håper, overbevisning om ting en ikke ser.

Når man i virkelighetens verden har startet sin første dag på troens vei, har man ikke tid eller råd til å tvile særlig mye. Det handler om barnestadiet i troen. Veldig mange troende bli værende på dette stadiet, livet ut.

For den som tar sjansen, og vandrer videre, og tilslutt oppnår fullvoksent trosliv og klippefast tro, er mulighetene mange til både og være kritisk og å stille spørsmål som selv teologer vil få trøbbel med å svare på.

Da kommer tiden for å kunne utfordre deg selv, og faktisk også Gud selv, på mange ting som burde forklares bedre enn hva bibelen greier å fortelle oss. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...