Gå til innhold

Spiser færre kcal for å gå ned i vekt


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har fått anbefalt gjennom vektklubb å ligge på et kcal-inntak på 1500 (dvs hvis jeg trener bort f eks 500 kcal, å kan jeg spise 2000 kcal den dagen).

Jeg har pleid å ligge på godt over 2000 kcal til vanlig (som overvektig...)

Skal jeg resten av livet nå ligge på 1500 kcal? Jeg går stødig nedover på vektskåla, men hvis jeg begynner å spise mer enn 1500 kcal, da vil jeg vel gå oppover? Synes 1500 kcal er litt lite, jeg er 170 cm høy. Vet det avhenger av aktivitetesnivået, har kontorjobb, prøver å venne meg til å bevege meg mer i det daglige (jogge til jobb, ta trapp i stedet for heis, spasere til butikken i stedet for å ta bilen osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har fått anbefalt gjennom vektklubb å ligge på et kcal-inntak på 1500 (dvs hvis jeg trener bort f eks 500 kcal, å kan jeg spise 2000 kcal den dagen).

Jeg har pleid å ligge på godt over 2000 kcal til vanlig (som overvektig...)

Skal jeg resten av livet nå ligge på 1500 kcal? Jeg går stødig nedover på vektskåla, men hvis jeg begynner å spise mer enn 1500 kcal, da vil jeg vel gå oppover? Synes 1500 kcal er litt lite, jeg er 170 cm høy. Vet det avhenger av aktivitetesnivået, har kontorjobb, prøver å venne meg til å bevege meg mer i det daglige (jogge til jobb, ta trapp i stedet for heis, spasere til butikken i stedet for å ta bilen osv).

Sånn gjennomsnittlig skal vel en kvinne ligge på 2000 ckal om dagen, for å holde vekta stabil. For å gå ned i vekt trekker man fra 400-500 (?) kalorier. Når du da har nådd målet ditt, kan du nok gå opp de kaloriene du har trukket fra igjen, for da å holde vekta stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gjennomsnittlig skal vel en kvinne ligge på 2000 ckal om dagen, for å holde vekta stabil. For å gå ned i vekt trekker man fra 400-500 (?) kalorier. Når du da har nådd målet ditt, kan du nok gå opp de kaloriene du har trukket fra igjen, for da å holde vekta stabil.

Riktig dette, men det anbefales å øke rolig, kanskje er ikke det inntaket en hadde det perfekte tallet. Om en øker inntaket rolig så finner en etterhvet ett kosthold som holder vekten stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått anbefalt gjennom vektklubb å ligge på et kcal-inntak på 1500 (dvs hvis jeg trener bort f eks 500 kcal, å kan jeg spise 2000 kcal den dagen).

Jeg har pleid å ligge på godt over 2000 kcal til vanlig (som overvektig...)

Skal jeg resten av livet nå ligge på 1500 kcal? Jeg går stødig nedover på vektskåla, men hvis jeg begynner å spise mer enn 1500 kcal, da vil jeg vel gå oppover? Synes 1500 kcal er litt lite, jeg er 170 cm høy. Vet det avhenger av aktivitetesnivået, har kontorjobb, prøver å venne meg til å bevege meg mer i det daglige (jogge til jobb, ta trapp i stedet for heis, spasere til butikken i stedet for å ta bilen osv).

Hvis du går ned i vekt nå så vil du stoppe opp eller legge på deg hvis du begynner å spise mer. Jeg synes 1500 kcal høres veldig lite ut, du bør ikke ligge på det resten av livet, da kan du med stor sannsynlighet få mangelsykdommer.

Hvor mye veier du nå da, og hvor mye veide du før du begynte? Noen mennesker legger lett på seg uansett om de spiser forsiktig, kanskje du er en av dem?

Er det VGs vektklubb du snakker om? Jeg vet ikke i hvor stor grad den tar indiviuelle hensyn. Hvis du er en sånn som legger på deg av å se en sjokoladereklame så bør du kanskje få litt mer individuelt tilpasset opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye veier du nå da, og hvor mye veide du før du begynte? Noen mennesker legger lett på seg uansett om de spiser forsiktig, kanskje du er en av dem?

TS

Veide 85 da jeg begynte, da spiste jeg godteri, kake eller dessert daglig, masse smør på brødskiva, og gjerne mange skiver daglig, med nugatti eller syltetøy, mye saus til middag og lite av proteinene...:(

Nå veier jeg 79 (78,5 i morges :) ) Spiser mer protein, men sjelden mer enn 20% likevel. Sliter litt med å få ned fettinnholdet i kosten. Har gått greit å slutte med raske karbohydrater.

Jeg har begynt med litt styrketrening for å få opp hvileforbrenninga, og merker nå at apetitten øker. holder ikke lengre med et knekkebrød og et halvt eple til frokost, må legge til et egg eller en banan eller ta 2 knekkebrød, og likevel føler jeg at jeg gjerne skulle spist mer....

Drømmefrokosten min er et kokt egg, en liten boks makrell i tomat, et par knekkebrød med hvitost, et stort glass melk og et lite glass juice og et par fruktbiter... Men så mye kcal har jeg ikke lov til...:(

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er som har gått ned så mye. Krever litt selvdissiplin å slanke seg, men det må du jo ha, siden du har gått ned de kiloene.

Og man kan da spise mye til frokost, uten å få så alt for mange kalorier. Kommer jo bare an på hva man spiser! jeg pleier å spise et knekkebrød med smøreost, og en skål med 1 eple, 100g vanilje yoghurt (0,1%), 100g yoghurt naturell (0,1%) og litt kanel. Synes det er en kjempe deilig frokost, og inneholder ikke mer enn ca. 160 ckal, så da har man jo fortsatt "lov" til å fylle på med noe mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmefrokosten min er et kokt egg, en liten boks makrell i tomat, et par knekkebrød med hvitost, et stort glass melk og et lite glass juice og et par fruktbiter... Men så mye kcal har jeg ikke lov til...:(

TS

Synes dette hørtes ut som en bra forkost jeg. Den kan du fint spise og ikke få for mye kalorier i deg! Spiser du en mager type hvitost, en lettere melksort, kanskje du kan kutte juicen siden du har frukt også, da blir ikke dette mye i det hele tatt!

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å telle kalorier hver eneste dag blir de aller fleste lei til slutt. Enten det, eller helt fanatiske... :riste: Det går ut over livskvaliteten å sulte seg slik.

Det skumle med kaloritelling er at dersom man klarer å presse vekten ned på et visst nivå ved å kutte ned på næringsinntaket, er man nødt til å holde seg på nøyaktig det kalorinivået resten av livet, med mindre man ønsker å gå opp i vekt igjen. Svært lite fleksibilitet, med andre ord.

Kutter du enda mer ned på karbohydratene slipper du å tenke kalorier overhodet. :)

Jeg spiser et par knekkebrød på enkelte dager, men svært lite karbohydrater ut over dette. Spiser derimot masse meierismør, fete oster og pålegg, bacon, kjøtt, egg, osv, og har ikke tellet en eneste kalori siden jeg begynte å spise slik. Og allikevel har jeg gått ned i vekt! Jeg, som forsøkte å spise alt fra 800 til 1700 kalorier pr dag, kombinert med masse trening og alt annet som liksom skulle garantere av vekten raste av, men neida... Det var først når jeg kuttet drastisk ned på karbohydratene at det løsnet for min del. :) Mer energi og mer stabilt humør har jeg også. Utrolig deilig!

Lavkarbo fungerer kanskje ikke for alle, men suksesshistoriene blir i hvertfall fler og fler, samtidig som fler og fler forskningsresultater bekrefter at et lavkarbobasert kosthold er noe av det sunnere man kan gjøre. :)

Det er ikke uten grunn at det er i nettopp karbohydratfråtsende land at kreft, diabetes, hjerte- og karsykdommer og andre livsstillidelser florerer som verst...

(Og nå kommer helt sikkert en av disse indoktrinerte gnagerne sponset av legemiddelindustrien og kornprodusentene, og vifter med pekefingeren... ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*

vil bare si at jeg er enig i at du kan spise mye frokost, så lenge den er sunn slik din ser ut til å være. Fordelen med å spise en del til frokost er at du vil få et mer stabilt blodsukker utover dagen og du vil ikke ha behov for å spise såå mye senere, og småsulten (som er en stor fiende for slankere) vil i større grad utebli ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å telle kalorier hver eneste dag blir de aller fleste lei til slutt. Enten det, eller helt fanatiske... :riste: Det går ut over livskvaliteten å sulte seg slik.

Det skumle med kaloritelling er at dersom man klarer å presse vekten ned på et visst nivå ved å kutte ned på næringsinntaket, er man nødt til å holde seg på nøyaktig det kalorinivået resten av livet, med mindre man ønsker å gå opp i vekt igjen. Svært lite fleksibilitet, med andre ord.

Kutter du enda mer ned på karbohydratene slipper du å tenke kalorier overhodet. :)

Jeg spiser et par knekkebrød på enkelte dager, men svært lite karbohydrater ut over dette. Spiser derimot masse meierismør, fete oster og pålegg, bacon, kjøtt, egg, osv, og har ikke tellet en eneste kalori siden jeg begynte å spise slik. Og allikevel har jeg gått ned i vekt! Jeg, som forsøkte å spise alt fra 800 til 1700 kalorier pr dag, kombinert med masse trening og alt annet som liksom skulle garantere av vekten raste av, men neida... Det var først når jeg kuttet drastisk ned på karbohydratene at det løsnet for min del. :) Mer energi og mer stabilt humør har jeg også. Utrolig deilig!

Lavkarbo fungerer kanskje ikke for alle, men suksesshistoriene blir i hvertfall fler og fler, samtidig som fler og fler forskningsresultater bekrefter at et lavkarbobasert kosthold er noe av det sunnere man kan gjøre. :)

Det er ikke uten grunn at det er i nettopp karbohydratfråtsende land at kreft, diabetes, hjerte- og karsykdommer og andre livsstillidelser florerer som verst...

(Og nå kommer helt sikkert en av disse indoktrinerte gnagerne sponset av legemiddelindustrien og kornprodusentene, og vifter med pekefingeren... ;) ).

Hvor mange måltid spiser du om dagen, og hvordan ser en typisk dag ut sånn matmessig for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...