Gå til innhold

Farmasi


venus_

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at jeg har litt lyst å studere farmasi. Men lurer på om jeg bør ta bachelor eller master. Er det stor forskjell på arbeidsoppgavene til en farmasøyt og en reseptar?

Er det noen som har tatt masterstudiet på uio? Tenker at det må vær utrolig mye vanskeligere siden det har fysikk 1 og kjemi1+2 i opptakskrav, mens bachelor på hio ikke har noen opptakskrav utenom generell studiekompetanse. Vil jeg klare meg i masterutdanningen når jeg fikk 2 i kjemi2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke noe om bachelorutdanningen, men farmasifaget er jo dypt inne i kjemien, så hvis du sliter veldig med kjemi er jeg usikker på om det passer for deg. På den annen side kan det jo være gode grunner for at det ikke gikk bra i faget på videregående, men du må antagelig jobbe MYE i starten for å få med deg grunnlaget du trenger. Regner med farmasistudentene fortsatt starter med den samme kjemien som andre kjemistudenter, og denne utfyller videregåendepensumet greit, så hvis du får god karakter her betyr det at du har fått med deg det som trengs. Tror også det arrangeres forkurs i kjemi ved universitetet? Ellers vet jeg ikke så mye om opptakskravene, noen ganger krever de vel 3 eller bedre i visse fag, og ellers må man selvsagt ha høyt nok snitt for å komme inn da.

(en digresjon, jeg tok grunnkurs i kjemi på Blindern for endel år siden sammen med ei som samlet poeng for å komme inn på farmasi. jeg hadde 5 i kjemi fra vgs, vil tro hun hadde omtrent det samme. den gangen var det tallkarakterer på universitetet og hun fikk noe sånt som 1.3 (tilsvarer en veldig god A, tror det var 2-3 av et par hundre studenter med tilsvarende eller marginalt bedre karakter). Men hun manglet altså nok poeng for å komme inn på profesjonsstudiet. Hun er farmasøyt i dag og jeg møtte henne tilfeldig for ikke så lenge siden. Da var hun lei av å jobbe på et lite tettstedapotek, men hadde mulighet til å søke seg til sykehus o.l hvor det er mer utfordrende oppgaver)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet" for mange med mastergrad i farmasi er at jobbmulighetene utenom apotek er ganske begrensede her i Norge. I forhold til andre land finnes det ikke så mye farmasøytisk industri og lign.her, derfor jobber de fleste innen apotekbransjen. I framtiden kan dette endre seg, men slik er det altså i dag.

Hadde jeg vært deg ts, tror jeg at jeg hadde valgt å starte med bachelorgraden. Du kan uansett ta master etterpå.

Det finnes et 2-3 årig program ved universitetene i Oslo, Bergen og Tromsø for de med bachelor i farmasi som vil bygge ut til mastergrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet" for mange med mastergrad i farmasi er at jobbmulighetene utenom apotek er ganske begrensede her i Norge. I forhold til andre land finnes det ikke så mye farmasøytisk industri og lign.her, derfor jobber de fleste innen apotekbransjen. I framtiden kan dette endre seg, men slik er det altså i dag.

Hadde jeg vært deg ts, tror jeg at jeg hadde valgt å starte med bachelorgraden. Du kan uansett ta master etterpå.

Det finnes et 2-3 årig program ved universitetene i Oslo, Bergen og Tromsø for de med bachelor i farmasi som vil bygge ut til mastergrad.

Masteren tar ytterligere 3 og 1/3 år etter bacheloren, så man taper litt penger/tid på denne veien.. dessuten er det MYE vanskeligere å komme inn på masteren enn en bachelor.. men når jeg ser på inntakskravet på bacheloren (40 i poeng) så er det ikke rart at disse personene syntes studiet er vanskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men når jeg ser på inntakskravet på bacheloren (40 i poeng) så er det ikke rart at disse personene syntes studiet er vanskelig..

Det sier jo ikke nødvendigvis så mye om studiet er vanskelig eller ikke, men mer om hvor populært/lite populært det er.

For noen år siden var masterstudiet i Tromsø uten poeng-grense på inntaket. Er fortsatt like vanskelig for det.

Både mastergrad og bachelorgrad i farmasi er ganske krevende. Mastergraden er selvfølgelig mest krevende, men uansett hva man velger er det kjemifag nesten hele veien.

Man trenger ikke være lat eller dum fordi om man tar bachelorgrad i farmasi og synes at f.eks.legemiddelkjemi eller legemiddelteknologi er krevende fag.

Det har vært stor strykprosent på slike fag på masterstudiet også, rett og slett fordi det er krevende fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Masteren tar ytterligere 3 og 1/3 år etter bacheloren, så man taper litt penger/tid på denne veien.. dessuten er det MYE vanskeligere å komme inn på masteren enn en bachelor.. men når jeg ser på inntakskravet på bacheloren (40 i poeng) så er det ikke rart at disse personene syntes studiet er vanskelig..

Ja,det stemmer.Det tar mer enn 3 år,ikke 2-3 som jeg skrev(Korrigerer meg selv der). Men hvis man er usikker på hvor mye kjemi man klarer synes jeg det er best å starte med bachelorgraden, fremfor å bruke tid på å prøve å komme inn på master og så må man kanskje slutte fordi det ble for vanskelig.

For å komme inn på master etter endt bachelorgrad må man ha minimum C i snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier jo ikke nødvendigvis så mye om studiet er vanskelig eller ikke, men mer om hvor populært/lite populært det er.

For noen år siden var masterstudiet i Tromsø uten poeng-grense på inntaket. Er fortsatt like vanskelig for det.

Både mastergrad og bachelorgrad i farmasi er ganske krevende. Mastergraden er selvfølgelig mest krevende, men uansett hva man velger er det kjemifag nesten hele veien.

Man trenger ikke være lat eller dum fordi om man tar bachelorgrad i farmasi og synes at f.eks.legemiddelkjemi eller legemiddelteknologi er krevende fag.

Det har vært stor strykprosent på slike fag på masterstudiet også, rett og slett fordi det er krevende fag.

Enig i det, men det kan fortsatt være at noen av disse personene har et dårlig grunnlag når de starter på bachelorgraden..

Personlig ville jeg valgt en bachelorgrad.. Lønna er ganske god 400 000 kr i gjennomsnitt, og startlønnen er ca 340 000 kr, som jeg syntes er ganske bra:) Tror ikke du burde la deg skremme at "mange" syntes det er vanskelig, men gjør det du interesserer deg for.. Det er da du klarer det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det stemmer.Det tar mer enn 3 år,ikke 2-3 som jeg skrev(Korrigerer meg selv der). Men hvis man er usikker på hvor mye kjemi man klarer synes jeg det er best å starte med bachelorgraden, fremfor å bruke tid på å prøve å komme inn på master og så må man kanskje slutte fordi det ble for vanskelig.

For å komme inn på master etter endt bachelorgrad må man ha minimum C i snitt.

Eller du kan søke deg inn fra bunnen av (VGS karakter), HVIS du har gode nok karakterer til det:) Altså du har to veier å komme deg inn på en master..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det, men det kan fortsatt være at noen av disse personene har et dårlig grunnlag når de starter på bachelorgraden..

Personlig ville jeg valgt en bachelorgrad.. Lønna er ganske god 400 000 kr i gjennomsnitt, og startlønnen er ca 340 000 kr, som jeg syntes er ganske bra:) Tror ikke du burde la deg skremme at "mange" syntes det er vanskelig, men gjør det du interesserer deg for.. Det er da du klarer det!

Er du selv farmasøyt med bachelorgrad?

Hvor jobber du og hva er timelønnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Farmasøyt

Hei!

Jeg studerte farmasi master på UiO. Var selv ikke spesielt glad i kjemi, men hadde likevel grei karakter fra videregående (4/5). Da jeg begynte, i 2003, var det ikke noe krav med 3KJ som det het da- vet ikke om det i dag vil tilsvare kjemi 2, men det var hvertfall noen hos oss som kun hadde hatt kjemi til og med 2 klasse. Det gikk bra med dem =)

Vil kanskje si at det kommer an på grunnen til at du ikke fikk bedre enn 2 i kjemi. Var det fordi at du ikke syntes det var så spennende, og ikke jobbet med det, kan du definitivt komme deg gjennom den obligatoriske kjemien på farmasihvis du er motivert. Om du derimot jobbet hardt og målrettet med faget, og ikke skjønte bedre enn til karakteren 2, vil farmasi nok være i vanskeligste laget.

Uansett; selv var jeg mest interessert i biologien, og valgte kjemi bort så fort soim mulig. Den rene kjemien var jeg ferdig med allerede etter det første halvannet året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du selv farmasøyt med bachelorgrad?

Hvor jobber du og hva er timelønnen?

Nei jeg er ikke farmasøyt, men vurderer sterk å studere det til høsten, får bare ikke bestemt meg om jeg skal velge bachelor eller master.. Men tror jeg bestemmer meg for bachelorgraden ettersom jeg har studert i fem år fra før av..:/ Er ikke redd for at studiet skal være vanskelig fordi har hatt en god del kjemi på studiet jeg har gått, men er bare lei av å ha dårlig råd som student..

Har hørt timelønnen er 190 kr i timen, men er ikke helt sikker.. månedslønnen er hvertfall 35500 kr. Men dette kan være med overtid ol. så den nøyaktige timelønnen vet jeg ikke.. Med mastern derimot har du en månedslønn på 48 000 kr som er sykt høyt, men dette kan også være apotekere som styrer apotekene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg studerte farmasi master på UiO. Var selv ikke spesielt glad i kjemi, men hadde likevel grei karakter fra videregående (4/5). Da jeg begynte, i 2003, var det ikke noe krav med 3KJ som det het da- vet ikke om det i dag vil tilsvare kjemi 2, men det var hvertfall noen hos oss som kun hadde hatt kjemi til og med 2 klasse. Det gikk bra med dem =)

Vil kanskje si at det kommer an på grunnen til at du ikke fikk bedre enn 2 i kjemi. Var det fordi at du ikke syntes det var så spennende, og ikke jobbet med det, kan du definitivt komme deg gjennom den obligatoriske kjemien på farmasihvis du er motivert. Om du derimot jobbet hardt og målrettet med faget, og ikke skjønte bedre enn til karakteren 2, vil farmasi nok være i vanskeligste laget.

Uansett; selv var jeg mest interessert i biologien, og valgte kjemi bort så fort soim mulig. Den rene kjemien var jeg ferdig med allerede etter det første halvannet året :)

Er du fornøyd med utdanningen? Hvordan er jobbmulighetene? Er det kun apotek man får jobb i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Farmasøyt

Nei, månedslønnen for en farmasøyt (med master) på apotek er langt fra 48 000 per mnd. Det kan kanskje være i snitt, men da er apotekerne inkludert (de tjener temmelig bra, en del av dem).

På kullet mitt gikk de fleste inn i en jobb med litt i overkant av 400 000 i året. Men, det skal sies, er du villig til å bo og jobbe litt utenfor allfarvei kan du tjene mye bedre :) Det er jo apotek overalt for tiden, og det er en del steder det er vanskelig å få nok folk. Der kan man kreve en temmelig god startlønn, vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg bare fikk 2 i 3kj(kjemi2) er egentlig at jeg ikke jobbet særlig med faget i tillegg til at eksamenen ble mye mer annerledes enn jeg hadde satset på, og fra hva det var årene før. I 2kj(kjemi1) fikk jeg 4 på muntlig eksamen, men mener jeg kunne fått minst 5 om det hadde vært en skriftlig eksamen(tok det på Bjørknes så har ingen standpunktkarakter).

Hva er egentlig forskjellen på arbeidsoppgavene til en farmasøyt og en reseptar? Hva gjør en reseptar på et apotek som en apotektekninker ikke kan gjøre?

Har mest lyst å velge mastergraden for jeg har fått inntrykk av at høgskoler har mer av muntlige fremføringer, noe jeg sliter veldig med. Men samtidig er jeg redd for at det blir for vanskelig og at jeg skal bli lei før de fem årene er over og angre på at jeg ikke valgte en bachelor.

Endret av venus_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest x-student
Grunnen til at jeg bare fikk 2 er egentlig at jeg ikke jobbet særlig med faget i tillegg til at eksamenen ble mye mer annerledes enn jeg hadde satset på, og fra hva det var årene før. I 2kj(kjemi1) fikk jeg 4 på muntlig eksamen, men mener jeg kunne fått minst 5 om det hadde vært en skriftlig eksamen(tok det på Bjørknes så har ingen standpunktkarakter).

Hva er egentlig forskjellen på arbeidsoppgavene til en farmasøyt og en reseptar? Hva gjør en reseptar på et apotek som en apotektekninker ikke kan gjøre?

Har mest lyst å velge mastergraden for jeg har fått inntrykk av at høgskoler har mer av muntlige fremføringer, noe jeg sliter veldig med. Men samtidig er jeg redd for at det blir for vanskelig og at jeg skal bli lei før de fem årene er over og angre på at jeg ikke valgte en bachelor.

Jeg er utdannet reseptar. Største forskjellen på reseptar og tekniker er at reseptarer er farmasøyter, og dermed har mer kunnskap om reseptbelagte legemidler og bivirkninger enn teknikerne, + at de har ekspedisjonsrett (kun farmasøyter som har det).

Dvs.at de kan selvstendig ekspedere/utlevere legemidler etter resept.

Teknikere kan også ta i mot resepter, men farmasøyten (enten med bachelor- eller mastergrad i farmasi) må godkjenne/kontrollere før utlevering.

Vi har ikke hatt så mange fremføringer, og de vi hadde var mest i grupper ikke alene.

Jeg gikk på Høgskolen i Nord-Trøndelag (Namsos) og var veldig fornøyd med studiet slik det var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja,det stemmer.Det tar mer enn 3 år,ikke 2-3 som jeg skrev(Korrigerer meg selv der). Men hvis man er usikker på hvor mye kjemi man klarer synes jeg det er best å starte med bachelorgraden, fremfor å bruke tid på å prøve å komme inn på master og så må man kanskje slutte fordi det ble for vanskelig.

For å komme inn på master etter endt bachelorgrad må man ha minimum C i snitt.

Så nå på uio sine sider at med bachelor + minst 2 års relevant yrkeserfaring kan man søke seg inn på mastergrad i klinisk farmasi som er på 2,5 år. Den "vanlige" mastergraden for de med bachelor er på 3,5år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, om du ikke jobbet med faget og fikk 2 tror jeg ikke du skal bekymre deg om kjemien:)

Arbeidsoppgavene til farmasøyter på apotek er stort sett det samme enten de har master eller bachelor. Eneste er at de med bachelor (reseptarer) ikke kan bli sjef/ apoteker. Også er lønnen ulik.. Tror man nesten kan si at begynnerlønnen til en med master tilsvarer høyeste lønnstrinn for reseptarene (grovt sett, det finnes sikkert unntak).

Ikke finn på å velge masteren fordi du ikke liker muntlig fremføring.. Det er endel av det der også.

Teknikere, på sin side, er forskjellig fra de to andre "gruppene" på den måten at de ikke har noe faglig ansvar, og de har heller ikke lov til å ha dette. De har ofte flere praktiske oppgaver på apoteket,mens farmasøytene tar seg av det rent medisinsk-faglige.

Angående jobbmuligheter er det endel jobber også utenfor apotek, men det skal sies at dette gjelder kun i de største byene. Administrative stillinger og industri ligger stort sett her. Også er det jo forskning da, spredt litt rundt om kring. Men dersom man ser for seg å flytte hjem til "hjembygda", er nok ikke farmasi et godt valg om man ikke vil jobbe på apotek :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet reseptar. Største forskjellen på reseptar og tekniker er at reseptarer er farmasøyter, og dermed har mer kunnskap om reseptbelagte legemidler og bivirkninger enn teknikerne, + at de har ekspedisjonsrett (kun farmasøyter som har det).

Dvs.at de kan selvstendig ekspedere/utlevere legemidler etter resept.

Teknikere kan også ta i mot resepter, men farmasøyten (enten med bachelor- eller mastergrad i farmasi) må godkjenne/kontrollere før utlevering.

Vi har ikke hatt så mange fremføringer, og de vi hadde var mest i grupper ikke alene.

Jeg gikk på Høgskolen i Nord-Trøndelag (Namsos) og var veldig fornøyd med studiet slik det var der.

Hva er da forskjellen på arbeidsoppgavene til en farmasøyt med bachelor og en med master?

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, om du ikke jobbet med faget og fikk 2 tror jeg ikke du skal bekymre deg om kjemien:)

Arbeidsoppgavene til farmasøyter på apotek er stort sett det samme enten de har master eller bachelor. Eneste er at de med bachelor (reseptarer) ikke kan bli sjef/ apoteker. Også er lønnen ulik.. Tror man nesten kan si at begynnerlønnen til en med master tilsvarer høyeste lønnstrinn for reseptarene (grovt sett, det finnes sikkert unntak).

Ikke finn på å velge masteren fordi du ikke liker muntlig fremføring.. Det er endel av det der også.

Teknikere, på sin side, er forskjellig fra de to andre "gruppene" på den måten at de ikke har noe faglig ansvar, og de har heller ikke lov til å ha dette. De har ofte flere praktiske oppgaver på apoteket,mens farmasøytene tar seg av det rent medisinsk-faglige.

Angående jobbmuligheter er det endel jobber også utenfor apotek, men det skal sies at dette gjelder kun i de største byene. Administrative stillinger og industri ligger stort sett her. Også er det jo forskning da, spredt litt rundt om kring. Men dersom man ser for seg å flytte hjem til "hjembygda", er nok ikke farmasi et godt valg om man ikke vil jobbe på apotek :)

Ok, tror kanskje jeg heller litt mer mot å begynne med en bachelor nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...