Gå til innhold

Helstekt indrefilet av storfe


Saeria

Anbefalte innlegg

Kort og godt.

Jeg skal lage helstekt indrefilet av storfe på søndag, og vil gjerne ha noen tips til tilbehør. Ene gjesten tåler ikke melkeprodukter, så det bør være melkefritt. Laktoseredusert kan gå.

Hva ville du servert ved siden av, og gjør du noe spesielt med indrefileten i forkant?

Kom gjerne med forslag til dessert også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kort og godt.

Jeg skal lage helstekt indrefilet av storfe på søndag, og vil gjerne ha noen tips til tilbehør. Ene gjesten tåler ikke melkeprodukter, så det bør være melkefritt. Laktoseredusert kan gå.

Hva ville du servert ved siden av, og gjør du noe spesielt med indrefileten i forkant?

Kom gjerne med forslag til dessert også. :)

Ratatouille kan funke bra.

Feks squash, løk, paprika, minimais, champingon. Wok det, men vær oppmersom på at paprika tåler mindre varme enn løk slik at du beholder spørheten i grønnsakene.

Klin i litt østerssaus + evt det krydderet du liker.

Kjapt og enkelt!

K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Tine har kommet med en laktosefri melk nå. Bare ment som et tips. :)

Potetbåter eller saltbakte poteter kan kanskje vært et potensielt tilbehør? Sammen med en god salat. Filèten ville jeg gnidd inn med salt og pepper, og ellers vært forsiktig med krydderet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i helstekt indrefilet med rødvinssaus og råstekte poteter, samt bønner surret med baconterninger.

Ellers er jo Beef Wellington ikke å forakte, men det krever jo litt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_P_*

Du kan jo marinere fileten din, eller steke den i salt som roastbiff hvis du ikke vil ha den marinert.

Eller salt, pepper og timian godt inngnidd før steking. Eller svi den raskt i panne og steke ferdig med kryddersmør i ovn. (Nei, det går jo ikke pga melk, men kanskje det går å bruke margarin. Noen som vet?

Jeg er glad i å steke sopp og løk sammen, evt med små baconterninger. Gratinert blomkål og brokkoli er godt, og potetbåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget en gang helstekt indrefilet med grillet asparges, ovnsbakte tomater, aïoli og ovnsbakte tomatbåter, og det var veldig godt, og helt melkefritt. :)

Aspargesen gir jeg først et raskt oppkok, før jeg legger den i form, drysser over parmesan og pinjekjerner, litt maldonsalt og pepper. Parmesan burde gå bra også for laktoseintolerante.

Aïoli:

2 eggeplommer

1-2 fedd hvitløk (knust eller revet)

en dæsj sitronsaft

1 ts dijonsennep

salt, evt. også litt sukker

1 dl solsikkeolje eller rapsolje

1 d kaldpresset olivenolje

Bland eggeplommer, hvitløksmos, sitronsaft og dijonsennep i en bolle. Visp sammen med håndmikser. Spe med olje, først dråpevis, deretter i en tynn stråle. Tynn den ferdige aïolien ut med vann til ønsket konsistens, og smak til med mer salt og sitronsaft. Jeg synes også ørlite sukker eller honning, evt. honningsennep gjør seg. :)

Tomatene baker du også i form; halve cherry- eller vinranketomater, risle over god olivenolje, og krydre med litt sukker, salt, pepper og oregano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Da har jeg sett an tiden jeg har til rådighet med liten i hus, og kommet frem til at jeg nok salter og peprer fileten, lar den ligge i natt, bruner den i panna og steker i ovnen.

Tilbehør blir potetbåter, aïoli, og en enkel tomatsalat.

Aïolien kan jeg jo lage etter han har lagt seg, og potetbåtene vil jo kunne steke seg ferdig når fileten hviler de obligatoriske 20 minuttene.

Høres det ut som en ok middag?

Jeg får se hva jeg ordner til dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Fy skam seg, ikke ha salt på filéten før du steker den. Da ender du opp med en tørr og seig kjøttklump.

Det er vel bare en myte, er det ikke? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythbuster
Fy skam seg, ikke ha salt på filéten før du steker den. Da ender du opp med en tørr og seig kjøttklump.

Her fikk jeg lyst til å sitere en artikkel jeg leste for litt siden:

Ørene mine blør av kjedsomhet hver gang jeg må høre på en idiot som står og messer om hvorfor akkurat hans måte å steke kjøtt på er best og hvorfor han tar salt på før eller etter stekingen. Det har ingenting å si. Begge deler er riktig, og det er måten kjøttet blir stekt på som er viktig.

Salter du før, trekker du ut litt kjøttsaft fra overflaten av kjøttet. Denne saften er full i proteiner, noe som blir fort karamellisert i pannen.

Salter du etter at kjøttet er stekt, er kanskje kjøttet tørrere i pannen når det stekes og brunes fint.

Husk bare på at det skal være nok salt.

:enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...