Gå til innhold

Den vanskelige cottage cheesen


tineline

Anbefalte innlegg

Ok, jeg har skjønt at jeg må prøve cottage cheese, som alle snakker så varmt om. Men hvordan kan jeg gjøre den klumpete greia til en kulinarisk gull(klump)åre?

Har prøvd med solbærsyltetøy, og det var godt nok, men så slapp jeg opp for ideer. Søtt, salt, syrlig og bittert - kom med deres spenstigste cottage cheese-kreasjoner her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan jo begynne selv med å fortelle hvorfor jeg syns cottage cheese er vanskelig: Min mor hadde en slankeperiode på 80-tallet, da jeg fortsatt fikk matpakke av henne, og dermed hadde vi ikke smør i huset. I stedet fikk jeg brødskiver med cottage cheese som "smør", og fårepølse oppå.

Det er altså anslagsvis 22 år siden sist jeg spiste cottage cheese, men må få bukt med denne fobien nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har cottage cheese i havregrøten til frokost hver dag. Den smaker jo ikke noe, bare gir en litt annen konsistens på grøten, men grunnen til at jeg har den i er proteininnholdet som gjør meg mett lenger. Jeg blir ellers sulten veldig fort så prøver stadig å spise noe med mye fett eller protein så det varer lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestja

Hehe *ler seg i hjeeeel*

Stakkars trådstarter vil jo ha noen helt fantastiske oppskrifter, og så kommer det... "jeg har det i lapper"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke blitt helt venn med den. Men bruker den innimellom som en slags dessert eller mellommåltid. Blander den da med litt mager kesam for å få den smidigere og blander i en banan og litt økologisk peanøttsmør. Det er ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cottage cheese med avokado på knekkebrød er ok.

ellers sammen med nøtteblanding i en skål, til salat som dressing eller i frokostblandinger. Tror tine har et oppskriftshefte med forskjellig oppskrifter som involverer cottage cheese. du får søke på nettet..

Cottage cheese ER vanskelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, kjenner meg så igjen i det tineline skriver, og jeg er enig i det som står over; cottage cheese er vanskelig.

Jeg har også prøvd forskjellige varianter for å få meg selv til å like det, men får det ikke til. Så jeg venter også spent på om det kommer noen så fristende forslag at jeg prøver meg igjen... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_katlina_*

Cottage cheese smaker faktisk FANTASTISK i tomatsuppe!! Slenger lett oppi 100 g i tallerkenen..

Og jeg er absolutt ikke begeistret for cottage cheese ellers...

Jeg lager en slags grønnsaks/kikærte/tomatsuppe, men sikkert god i vanlig også.

Det finnes også noen oppskrifter på cottage chesse i gratenger.. Søk på grateng og cottage cheese.. og lasagne kan du også prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, så langt!

Brødskive + cottage cheese + banan + kanel! Turbofokost!

Ellers er det endel oppskrifter på matoppskrift.no :)

Visste jeg kunne stole på deg! Jeg skal nok prøve denne fra matoppskrift:

Bringebærdessert med pasjonsfrukt

4 porsjoner

350 g bringebær

2 pasjonsfrukter

225 g cottage cheese

2 ss sukker

bringebær og friske mynteblader til pynt

Mos bringebærene i en bolle med gaffel til saften renner. Ha pasjonsfruktkjøttet i en annen bolle, tilsett cottage cheese og sukker og bland godt.

Legg vekselvis bringebærmos og pasjonsfruktblanding i 4 glass med stett eller andre serveringsglass.

Rør lett slik at du får et spiralmønster. La desserten stå kjølig før servering og pynt hvert glass med et helt bringebær og mynteblader.

Flere oppskrifter som får meg til å like cottage cheesen "som den er" (vel, eh... med pønt) er fortsatt velkomne! Å putte den i lasagne er jo ikke noe som gjør meg mer kjent med selve hytteosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo lage en liten dessert ut av det. :) Selv liker jeg å ha oppi sukrin (eller annen søtning), noen dråper vaniljeessens, litt sukkerfritt syltetøy kjørt i mikseren så det blir klumpfritt, og et dryss kanel oppå. For å øke fettinnholdet og spe på med enda litt mer god smak, er hakkede nøtter godt å ha oppi.

Her er det en del gode forslag:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=...=cottage+cheese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker den til bla :

taco (sløyfer da både ost og rømme)

på skiva sammen med banan,eple eller avocado

blander 50/50 med vaniljekesam og har div frukt og evt kanel oppi

i havregrøt

ved siden av gryterett

sammen med salat

bare å prøve seg frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cottage cheese lapper.

3 egg

1 dl cottage cheese

2 ss rapsolje

1 ss store havregryn

10 dråper vaniljeessens

Litt salt

1 ts sukker

Med syltetøy og yoghurt naturell er det en deilig søt start på dagen :) Jeg moser alle ingrediensene i food processoren fordi jeg liker ikke konsistensen.

Lager lapper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, her var det mange forslag. Vil presisere at dette er en smakstråd, ikke en slanketråd, da jeg er normalt slank og bare er nysgjerrig på om denne klumpete massen kan tilføre en ny smak/konsistens til mitt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Cottage Cheese er godt som mellommåltid med masse kanel på. Det passer også godt i smoothies, det gjør den sunnere og mektigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kari_*

Med eplemos og litt kanel - nammm

Med litt salsa (sånt glass man bruker bl.a. til mais-chips-dip). Dette passer også som pålegg.

Med grovrevet pepper på, som pålegg.

Med avocado, ja, og til taco som nevnt over.

Eller bare naturell.

Jeg elskercottage cheese, jeg da :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste jeg kunne stole på deg!

Ære den som æres bør, brødskivetrikset har jeg stjålet fra din tidligere assistent ;)

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...