Gå til innhold

"Hjemløs" katt på besøk


Essi89

Anbefalte innlegg

Heisann!

Vi fikk ei hjemløs hannkatte på besøk for et par uker siden. Han hadde ikke halsbånd og var verken id-merket eller kastrert.

Da det har vært veldig kaldt ute kunne vi ikke gjøre annet enn å ta pusen inn i varmen og servere mat, vann og husrom. Vi har tatt oss av ham i to uker nå, og det er vanskelig å si hva som hadde skjedd hvis vi ikke hadde tatt affære - pus var veldig sulten og tørst da han endelig fikk komme inn i varmen hos oss.

Han har ikke hatt noe problem med å finne frem til oss, så han har fått vært inne om natten men har vært ute mens vi har vært på jobb på dagtid. Han sitter alltid og venter på oss når vi kommer hjem, og da får ham komme inn og være resten av dagen med unntak av noen få turer ute.

Nå har det seg slik at vi fant pus "mørbanket" på verandaen i dag. Han hadde tydeligvis vært i katteslagsmål, og klarte ikke å gå selv. Glad i ham som vi har blitt hastet vi ned på dyreklinikken, hvor han ble gitt sovemiddel for å få renset sårene. Vi må nå fortsette med antibiotikakur for å hindre infeksjon, pus får også smertestillende i tre dager fremover.

Jeg har kjøpt reflekshalsbånd til gutten, og har forelsket meg så fælt i ham! Nå har vi stått for husly og kost i to uker, samt tatt han med til dyrlegen når han var hardt skadet, og kort sagt tror jeg ikke han ville klart seg uten vår hjelp. Eier har ennå ikke meldt seg, men pus er så rolig og husvant at vi er sikker på at han har et hjem. Jeg har imidlertid mer lyst til å beholde pus selv enn å gi ham videre.

Nå vet jo ikke jeg hva som førte til at Pus kom til oss i utgangspunktet, men siden han verken hadde fått halsbånd eller er blitt ID-merket har ikke eierene akkurat anstrengt seg så ille for å passe på ham. Vi har betalt penger for mat, halsbånd og veterinærutgifter og har nå altså lyst til å beholde ham da vi har blitt veldig glad i ham.

Hva ville dere gjort? Det kommer ut enda en annonse i lokalavisen nå i morgen, men siden vi ikke har hørt et knyss på 14 dager føler jeg ikke at det er så "gode" katte-eiere som har hatt ham i utgangspunktet. Er redd de skal ringe på døren og kreve katten sin tilbake - selv om den ville vært hjelpesløs uten oss akkurat nå. Føler ikke at de "fortjener" katten - han fortjener iallfall noen som tar visse forhåndsregler.

Litt komplisert problemstilling, men hva ville du gjort? Gitt katten til gammel eier hvis de melder seg, eller beholdt den selv med god samvittighet uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere har lagt ut annonse om at han er funnet i avisen må dere selvfølgelig levere han tilbake. :)

Hvordan vet dere den ikke har chip?

Men hvis ingen melder seg syntes jeg dere skal beholde pus med god samvittighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har lagt ut annonse om at han er funnet i avisen må dere selvfølgelig levere han tilbake. :)

Hvordan vet dere den ikke har chip?

Men hvis ingen melder seg syntes jeg dere skal beholde pus med god samvittighet :)

Har vært til veterinæren, som sagt, da han ble stygt skadet i katteslagsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis eier melder seg, så må dere jo levere ham tilbake. Det er ikke sikkert de er spesielt dårlige eiere, selv om det er dumt å slippe ut ukastrerte katter er det dessverre mange som gjør dette. Om katten har lagt ut på tur er det ikke så lett for eieren å finne den igjen eller få gitt den husly i kulda (katten vår var borte en uke, katten min samboer hadde da han var liten var borte i månedsvis før den plutselig kom tilbake), og det er ikke sikkert de leser lokalavisen (jeg ville imidlertid kjøpt lokalaviser dersom katten min ble borte). Heng opp lapper osv.

(Du kan jo også skrive på lappen at dere gjerne beholder katten hvis eieren ser på det som ok, men at dere vil ha en bekreftelse på at det er greit)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis eier melder seg, så må dere jo levere ham tilbake. Det er ikke sikkert de er spesielt dårlige eiere, selv om det er dumt å slippe ut ukastrerte katter er det dessverre mange som gjør dette. Om katten har lagt ut på tur er det ikke så lett for eieren å finne den igjen eller få gitt den husly i kulda (katten vår var borte en uke, katten min samboer hadde da han var liten var borte i månedsvis før den plutselig kom tilbake), og det er ikke sikkert de leser lokalavisen (jeg ville imidlertid kjøpt lokalaviser dersom katten min ble borte). Heng opp lapper osv.

(Du kan jo også skrive på lappen at dere gjerne beholder katten hvis eieren ser på det som ok, men at dere vil ha en bekreftelse på at det er greit)

Ja, det er dumt med ukastrerte katter som verken har halsbånd eller er ID-merket. Hadde de tatt de SMÅ forsikringene hadde det vært veldig enkelt å ringe og si at vi har funnet katten deres, uten at vi hadde måtte betalt penger for å holde katten i live (dyrlegeregningen) mens vi "venter" på at de skal lese annonsen vår. Jeg ser på dem som dårlige katteeiere av den grunn - at de ikke har tenkt tanken at katten KAN komme bort og derfor har gjort sitt beste for at det skal være greit å spore opp eierene hvis det skulle skje.

Stakkars Pus:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere tok til dere pusen og passet på ham! :D

Jeg ville nok beholdt katten, ihvertfall siden ingen har meldt seg som eiere enda. Og fordi at katten var utsultet og tørst!

Vi hadde også en pus som flyttet inn til oss (han var i dårlig stand, skitten, oppblåst, vondt i magen, øyebetennelse så vi tok han til legen og han ble bedre), vi fant eierne etter en stund og leverte ham til dem. Etter 3 mnd'er kom han tilbake igjen og da lot vi ham bare bli her for han var omtrent i samme stand som han var første gangen. En mnd etter der kom naboen til eierne og ringte på og sa de ville ha katten. Da svarte jeg at hvis de ville ha katten så fikk de komme selv og hente den, og bare hvis de virkelig hadde tenkt til å ta ordentlig vare på den. Så lukket jeg døra. Kom eierne? Nei. Så jeg er veldig glad jeg ikke leverte katten sånn uten videre. Ihvertfall pga de plagene han hadde de gangene han kom til oss.

Det jeg egentlig vil si er at dere bør være litt kritiske hvis noen kommer og skal ha den. Er ikke sikkert han hadde det noe greit i sitt forrige hjem.

Endret av josefin88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis ingen melder seg, så behold katten med god samvittighet. Når de tidligere eierne ikke har kastrert eller ID-merket katten, så har de ikke tatt det ansvaret de skulle gjort for katten. Min erfaring fra frivillig arbeid i Dyrebeskyttelsen er at de færreste av denne typen katter (ukastrerte, sultne, ikke merket) har eiere som leter etter dem. Som regel så kan de ikke gi mer faen i hva som har skjedd med katten. Selv superkjærlige snille katter kan overraskende nok ha skikkelig uspiselige eiere. Så jeg synes katten skal bli hos dere :)

Tusen takk for at du tok til deg den stakkars lille katten og ga han veterinærbehandling da han trengte det. Dere er snille mennesker :smilbla: Regner med at dere har tenkt å kastrere ham, så pass på å gjøre det snart før han rekker å skape enda flere overskuddskatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha beholdt ham med god samvittighet.

Opplevde noe lignende selv en gang, men da var det snakk om en kattunge på fire-fem måneder. Fant den vandrende ute alene, utsultet og kald midt på vinteren. Tok den inn og ga den mat, katten var så sliten at den stort sett sov i et strekk i flere døgn. Jeg tenkte som så - hvis noen savner denne katten setter de inn en annonse i avisen, henger opp lapper rundt omkring og gjør hva de kan for å finne den. Jeg sjekket annonsene i avisen hver dag, fra dagene før vi fant den også, trålet butikkene etter savnet-lapper og spurte folk i nærområdet om de visste noe, men ingenting. Nå bor vi på et lite sted, så den kunne neppe ha kommet så fryktelig langveis fra.

Så vi endte opp med å beholde den, tenkte som så, at hvis de forrige eierne ikke engang gidder å ta seg bryet med å annonsere etter den stakkars kattungen, skulle ikke jeg gjøre det enkelt for dem. Var kanskje feil i manges øyne å bare beholde den uten å annonsere etter eier, men... Ble litt provosert også ettersom dagene gikk uten at noen ga et hint om at de savnet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ingen melder seg, så behold katten med god samvittighet. Når de tidligere eierne ikke har kastrert eller ID-merket katten, så har de ikke tatt det ansvaret de skulle gjort for katten. Min erfaring fra frivillig arbeid i Dyrebeskyttelsen er at de færreste av denne typen katter (ukastrerte, sultne, ikke merket) har eiere som leter etter dem. Som regel så kan de ikke gi mer faen i hva som har skjedd med katten. Selv superkjærlige snille katter kan overraskende nok ha skikkelig uspiselige eiere. Så jeg synes katten skal bli hos dere :)

Tusen takk for at du tok til deg den stakkars lille katten og ga han veterinærbehandling da han trengte det. Dere er snille mennesker :smilbla: Regner med at dere har tenkt å kastrere ham, så pass på å gjøre det snart før han rekker å skape enda flere overskuddskatter.

Ja, vi skal kastrere ham før han får ut igjen. Nå må han jo uansett holdes inne pga. skadene, men han skal kastreres, ID-merkes, vaksineres og få ormkur så snart vi har "bestemt oss" om at han skal bli vår. Jeg vil ikke betale så mye penger før jeg VET at jeg får ham, og at jeg da ikke vil få bråk med noen som ønsker å ha ham tilbake av egne egoistiske grunner.

egentlig hadde jo det enkleste for pus vært å blitt kastrert i går når han allerede var lagt i "narkose" - men vi får vente en uke. Dyrlegen lovet uansett ut en "god pris", siden hun syntes det var flott at vi hadde tatt affære og passet på denne katten som ikke var vår engang... Skulle bare mangle sier nå jeg - NOE måtte vi jo gjøre. Kan ikke la stakkars dyret fryse ihjel, utsultet og uttørket. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Dere har blitt adoptert av en katt :)

Hvis dere allerede har sponset 2 annonser i kokalavisen er det nesten ikke mer å gjøre.

Vi har også tatt inn en katt, annonsert uten held og beholdt den, så den er vår nå. Vi vet at den har møtt sin tidligere "familie", men den kjente ingen igjen og ikke har den prøvd å løpe "hjem" til nabogata heller. Den vil være hos oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Dere har blitt adoptert av en katt :)

Hvis dere allerede har sponset 2 annonser i kokalavisen er det nesten ikke mer å gjøre.

Vi har også tatt inn en katt, annonsert uten held og beholdt den, så den er vår nå. Vi vet at den har møtt sin tidligere "familie", men den kjente ingen igjen og ikke har den prøvd å løpe "hjem" til nabogata heller. Den vil være hos oss :)

Hihi, det er slik jeg føler det. Han valgte OSS! Fine, fine katten.

<3

Takk for svaret:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, det er slik jeg føler det. Han valgte OSS! Fine, fine katten.

<3

Takk for svaret:-)

Når man har satt inn annonse og sjekket eventuelle savnet katter på dyrenett.no og nettkatten.no og det har gått snarere 1 mnd, synes jeg man fint kan beholde katten.

Bra dere får han kastrert og id-merket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TS Essi89
Når man har satt inn annonse og sjekket eventuelle savnet katter på dyrenett.no og nettkatten.no og det har gått snarere 1 mnd, synes jeg man fint kan beholde katten.

Bra dere får han kastrert og id-merket...

Jeg synes at dyreeiere har et ansvar for å etterlyse sin egen katt også, når dyret deres kommer bort. Når vi nå har betalt for antibiotika og smertestillende til katten og forsørget henne så lenge som vi har er det ikke "bare" å gi henne tilbake heller. Det har kostet oss penger - dyrlegetjenester er dyrt. Hvis vi ikke hadde tatt oss på ansvaret for den hadde den måttet blitt avlivd den dagen, siden det var for mange katter hos dyrebeskyttelsen...

Menmen, har ennå ikke hørt noe, så nå "tar vi" katten. Ringer og bestiller time til dyrlegen så vi får kastrert- og vaksinert ferdig.

Takk for alle svar=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_mjau_*

Hører dere ikke noe mer etter denne annonsen er katten deres.

Jeg har i flere år vært fostermamma for hjemløse katter gjennom Dyrebeskyttelsen og det er knapt en av tre katter som har vært på besøk hos meg som faktisk har eiere som har kommet og hentet den igjen.

Denne katten er heldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører dere ikke noe mer etter denne annonsen er katten deres.

Jeg har i flere år vært fostermamma for hjemløse katter gjennom Dyrebeskyttelsen og det er knapt en av tre katter som har vært på besøk hos meg som faktisk har eiere som har kommet og hentet den igjen.

Denne katten er heldig :)

Ringte dyrebeskyttelsen (igjen) i dag, og de sjekket nok en gang registerene sine, men ingen slik katt er meldt savnet. Fikk også beskjed om at nå har det gått så lang tid at katten juridisk sett er "min", i følge hittegodsloven. Så uansett om forrige eiere skulle dukke opp på døren i dag, så har jeg loven på min side.

Har bestilt time til dyrlegen, så da blir det kastrasjon, ID-merking, vaksinasjon og ormkur:-) Blir greit få alt unnagjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_siv_*

Hvor lenge må en katt være borte når hittegodsloven trer i kraft?

Jeg mener også at tidligere eier har ansvar, faktisk mer enn dere for å finne ut av det, men dere har jo gjort alt dere kan.

Det var jeg som svarte i den andre tråden at ts skulle sende brev fra katten fra et annet sted og hilsen god og mett :)

Jeg spør bare av nysgjerrighet, kan være greit å vite.

Fint at noen tar ansvar for dyr som ingen tar vare på og savner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_mjau_*
Ringte dyrebeskyttelsen (igjen) i dag, og de sjekket nok en gang registerene sine, men ingen slik katt er meldt savnet. Fikk også beskjed om at nå har det gått så lang tid at katten juridisk sett er "min", i følge hittegodsloven. Så uansett om forrige eiere skulle dukke opp på døren i dag, så har jeg loven på min side.

Har bestilt time til dyrlegen, så da blir det kastrasjon, ID-merking, vaksinasjon og ormkur:-) Blir greit få alt unnagjort!

Gratulerer med nytt familiemedlem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge må en katt være borte når hittegodsloven trer i kraft?

Jeg mener også at tidligere eier har ansvar, faktisk mer enn dere for å finne ut av det, men dere har jo gjort alt dere kan.

Det var jeg som svarte i den andre tråden at ts skulle sende brev fra katten fra et annet sted og hilsen god og mett :)

Jeg spør bare av nysgjerrighet, kan være greit å vite.

Fint at noen tar ansvar for dyr som ingen tar vare på og savner.

Det tar tre uker, men forutsetter at man har etterlyst eierene:) Sa iallfall han jeg snakket med idag.

Gratulerer med nytt familiemedlem:)

Takk:D Er herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som om ts har litt liten erfaring med dyr.

Å ha halsbånd på en katt som fritt beveger seg ute, er rett og slett uansvarlig. Katter løper og hopper så mye rundt omkring i naturen, at sjansen for at halsbåndet skal henge seg opp i noe er veldig stor. Hvordan synes du det hadde vært - om katten hadde dødd av dehydrering fordi den hadde hengt seg fast i en busk?

Du bør heller ikke stemple kattens eiere som uansvarlige, nettopp fordi du (som du selv skriver) ikke kjenner dem.

Katter klarer seg helt fint ute i mange kuldegrader, selv om de selvfølgelig synes det er mer behagelig å være inne når det er som kaldest.

Og hva hvis det er en såkalt innekatt, er det fremdeles uansvarlig å ikke ha merket den?

Vår katt er både merket og kastrert, men jeg er fullt klar over at det er katter som stort sett er inne og som brukes i avl som hverken har merke eller er kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som om ts har litt liten erfaring med dyr.

Å ha halsbånd på en katt som fritt beveger seg ute, er rett og slett uansvarlig. Katter løper og hopper så mye rundt omkring i naturen, at sjansen for at halsbåndet skal henge seg opp i noe er veldig stor. Hvordan synes du det hadde vært - om katten hadde dødd av dehydrering fordi den hadde hengt seg fast i en busk?

Du bør heller ikke stemple kattens eiere som uansvarlige, nettopp fordi du (som du selv skriver) ikke kjenner dem.

Katter klarer seg helt fint ute i mange kuldegrader, selv om de selvfølgelig synes det er mer behagelig å være inne når det er som kaldest.

Og hva hvis det er en såkalt innekatt, er det fremdeles uansvarlig å ikke ha merket den?

Vår katt er både merket og kastrert, men jeg er fullt klar over at det er katter som stort sett er inne og som brukes i avl som hverken har merke eller er kastrert.

VEL, til og med dyrebeskyttelsen sier at halsbånd I TILLEGG til merking av katt er det beste. Og NEI, man kjøper ikke "hundehalsbånd" til katt - man kjøper SPESIALHALSBÅND som "klikkes" av hvis en river i dem. Trenger ikke rive hardt heller. Dermed, hvis pus setter seg fast i noe detter halsbåndet av og Pus løper videre. Ærlig talt! Kanskje det er du som ikke vet "nok" om halsbånd?

Jeg har og lest at det er obligatorisk å merke katter som brukes i avl.

OG ja, jeg synes det er nødvendig å ID-merke en innekatt, nettopp fordi den KAN løpe ut uten at det var meningen, og da er det fint om den er merket slik at det er enklere å finne den.

Disse eierene har ikke gjort noe for å finne tilbake til katten sin! Er det ansvarlig? Synes DU det?

Endret av Essi89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...