Gå til innhold

Dere som ikke har smakt så mye forskjellig


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg var utrolig kresen som barn, jeg likte ikke melk, ikke poteter osv. Men jeg likte noen skikkelig sære ting som blåmuggost og tomatsild. Og jeg husker min morfar ristet på hodet av at jeg ikke ville ha poteter, men suge margen ut av kjøttbeinet det gjorde jeg. I voksen alder er jeg nærmest altetende og elsker å prøve nye ting. Mannen min er litt mer skeptisk til matvarer som er litt sære, som blåmuggost for eksempel. I fjor var vi i Paris, og ingen av oss snakker fransk. Vi var på en herlig liten lokal restaurant og vi ante ikke hva vi bestilte, men det smakte helt nydelig. Mannen min ble litt satt ut da vi senere fant ut at det var gåselever (foie gras) han hadde bestilt. Men han var enig i at det var bra han ikke visste hva det var, for da hadde han ikke bestilt det!

Jeg har noen utrolig kresne venninner, de vil ikke prøve mango chutney til indisk mat "fordi det ligner på syltetøy" osv. Jeg har faktisk forståelse for at man gjerne velger noe "trygt" på dyr restaurant, for det ville være kjedelig å kaste vekk penger dersom man ikke liker det. Men hjemme hos folk? Det kan jeg bare ikke skjønne!

Angående det å tvinge barn til å spise mat så tolket ikke jeg innlegget sånn. Jeg forsto det slik at de ikke fikk noe alternativ til den maten som ble servert, og at de dermed måtte gå sulten dersom de ikke spiste det. Det er til en viss grad sånn vi gjør det også. Dvs vi ser til at det er noe som vi VET at de liker, om ikke annet så får de bare spise ris eller pasta hvis de ikke liker det andre. (Hvis vi har veldig sterk mat har vi selvsagt et alternativ til ungene, gjerne kylling) Mine barn er heldigvis glad i å prøve ny mat, de kommer gjerne på skolen med blåmuggost på skiven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er egentlig litt kresen av meg, men når jeg er på ferie liker jeg å teste ut nye retter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: men lurer på hvor mange av de som spiser "alt" er det som har et godt forhold til spekesild, rødsei, blåkveite osv. ? Altså typisk "husmannsmat" fra 30 - 40 år tilbake?

Jeg smaker på alt, men liker absolutt ikke alt jeg har smakt, bare så det er sagt. Spekesild er jeg ikke noe glad i, men kveite er kjempegodt. Rødsei vet jeg ikke hva er. (Men jeg ble nysgjerrig nå!)

Ellers er jeg veldig glad i "husmannskost" i tillegg til mer eksotiske retter. Det er godt mulig jeg ikke er så bevandret i norsk husmannskost, men ville ha smakt om jeg fikk det servert og kunne sikkert funnet på å lage det om jeg fant en oppskrift på noe nytt og spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke kritisere, men jeg prøver å forstå hvorfor du ikke vil smake på ting som ikke ser godt ut? Det kan jo helt fint smake nydelig? Og om du ikke liker det, så har du i allefall gitt det en sjanse...

Mat som IKKE ser godt ut har jeg vel egentlig ikke noe i mot, kan godt smake på mat som ser ut som et flykrasj eller en sprengt kumage, så lenge jeg vet hva det faktisk er. Må nok innrømme at jeg hadde kviet meg litt om jeg fikk vite at den maten som så ut som en sprengt kumage faktisk var en sprengt kumage... men er det sunt så sier jeg ikke nei, jeg altså! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til jeg er skeptisk til i tillegg til ansjos (som jeg vet jeg ikke liker): cottage cheese! Jeg likte det ikke sist jeg smakte, men det er sikkert 20 år siden, så skal gi dette klumperiet en ny sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...

Og jeg husker min morfar ristet på hodet av at jeg ikke ville ha poteter, men suge margen ut av kjøttbeinet det gjorde jeg.

...

Akkurat sånn gjorde jeg også :fnise:

Jeg er kanskje litt skeptisk til endel mat. Men mest ting som kommer fra "dyreriket". Innmat (lunge, nyre, lever etc) er noe jeg ikke smaker på uansett hvor godt (særlig :roll: ) det ser ut /lukter. Spiste faktisk blodpannekaker som barn, men vil ikke gjøre det nå.

En annen ting er at jeg har en STOR instinktiv skepsis til skalldyr, jeg kan spise reker - for å være grei. Jeg har stått med kamskjell på gaffelen, men ikke klart å få det inn i munnen. Jeg har hatt en bit krabbekjøtt i munnen, men måttet spytte det ut igjen. Jeg klarer bare ikke å spise det. Og det kommer ikke av at jeg har dårlige erfaringer med det, det er bare ekkkelt og motbydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at jeg har en STOR instinktiv skepsis til skalldyr, jeg kan spise reker - for å være grei. Jeg har stått med kamskjell på gaffelen, men ikke klart å få det inn i munnen. Jeg har hatt en bit krabbekjøtt i munnen, men måttet spytte det ut igjen. Jeg klarer bare ikke å spise det. Og det kommer ikke av at jeg har dårlige erfaringer med det, det er bare ekkkelt og motbydelig.

Sjømat er noe av det beste jeg vet! Og jeg bare tenker på hvor leit det hadde vært om jeg ikke hadde turt å smake. Det var litt skepsis involvert første gang jeg skulle helle nedpå en østers (den er tross alt levende når du sluker den...), men det tror jeg er noe av det jeg synes er best i verden! Nå synes jeg ikke det er ekkelt i det hele tatt, og heller nedpå østersen og tygger til og med. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at jeg har en STOR instinktiv skepsis til skalldyr, jeg kan spise reker - for å være grei. Jeg har stått med kamskjell på gaffelen, men ikke klart å få det inn i munnen. Jeg har hatt en bit krabbekjøtt i munnen, men måttet spytte det ut igjen.

:fnise: Jeg har oppdaget at jeg "heldigvis" er allergisk mot skalldyr - iallfall hummer og krabbe, selv om jeg foreløpig ser ut til å tåle reker. De to førstnevnte "kommer i retur" rimelig kjapt selv etter ganske små inntak. Har ikke så mye i mot det for selv om jeg alltids kunne spise det så ligger det langt unna å være favorittmat, og "Nei takk, jeg er allergisk" høres veldig mye bedre ut enn "Nei takk, jeg liker ikke." Og med så mange som rett og slett elsker sjømat tror jeg jeg kunne risikert å måtte "lide" meg gjennom ganske mange skalldyraftener hvis ikke allergien hadde tatt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts.Jeg er stort sett ikke kresen, og smaker på det meste. Men det er to ganske vanlige ting jeg ikke greier å få meg til å smake på. (Enda.)

Det er kun fordi jeg aldri har smakt det før, og når jeg som tenåring luktet på det ene og så på det andre så "visste" jeg at jeg ikke likte det.

Så for meg er det rett og slett aversjonen mot å putte "ekkel" mat i munnen.

Det nærmeste jeg kan sammenligne det med er den reaksjonen folk flest har når de blir tilbudt stekte innsekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjømat er noe av det beste jeg vet! Og jeg bare tenker på hvor leit det hadde vært om jeg ikke hadde turt å smake. Det var litt skepsis involvert første gang jeg skulle helle nedpå en østers (den er tross alt levende når du sluker den...), men det tror jeg er noe av det jeg synes er best i verden! Nå synes jeg ikke det er ekkelt i det hele tatt, og heller nedpå østersen og tygger til og med. ;)

Ja. Vel, det er ikke bare skepsis - det er total avsky, egentlig.

Å få servert østers er noe som ville gitt meg total panikk. Tror ikke det ville vært mulig å få ett fornuftig ord ut av meg - all tankevirksomhet hadde gått med til å finne ut hvordan jeg skulle slippe å spise de slimete greiene.

:fnise: Jeg har oppdaget at jeg "heldigvis" er allergisk mot skalldyr

...

kunne risikert å måtte "lide" meg gjennom ganske mange skalldyraftener hvis ikke allergien hadde tatt meg.

Åh, du er heldig :snurt::fnise:

Jeg vurderer også sterkt å utvikle allergi, men nå vet jo de fleste at jeg hater skalldyr - så det blir kanskje litt lett gjennomskuelig :sjenert:

Men skalldyr, æsj altså... (ref Leirbål - skalldyr er jo havets insekter)

Endret av Ella_Grey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, du er heldig :snurt::fnise:

Jeg vurderer også sterkt å utvikle allergi, men nå vet jo de fleste at jeg hater skalldyr - så det blir kanskje litt lett gjennomskuelig :sjenert:

Men skalldyr, æsj altså...

:fnise: Jammen allergi kan utvikle seg over tid ;). *tipse og trøste*

Min er faktisk ekte og etter at jeg holdt på å spy ned en kunde for 2. gang etter skalldyr til forrett i en finere middag, så skjønte jeg at det var lurt å ligge unna. (Altså- kunden berget begge gangene for jeg klarte å komme meg noenlunde diskret til et toalett, men måtte sitte og late som ingenting gjennom resten av middagen. Slet litt med å holde maska, kan man si.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_P_*

Jeg har noen ting jeg vet jeg ikke liker så godt, og noen få ting jeg ikke spiser. Rømmegrøt kommer i retur, likedan rogn. Lever vil jeg helst tilberede selv, for leversmaken vil jeg koke bort.

Jeg har en svigerfar som er et unikum med fisk, og jeg har smakt alt mulig rart, og likt det. Rødsei er en delikatesse!

Noen krydder er jeg var for, feks anis. Jeg spiser det jo, men vil helst slippe.

Min kresenhet ligger i pålegg. Flykræsj er forferdelig, likedan kaviar. Og så spiser jeg ikke rå ost... Jeg kan godt smake, men da må jeg holde pusten, brekker meg av lukta.

Altså smaker jeg det meste, men bestiller ikke noe som jeg vet jeg ikke liker. Jeg har også opplevd å bestille mat som jeg aldri klarte å bestemme om jeg likte eller ikke. Selv etter at jeg hadde spist opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise: Jammen allergi kan utvikle seg over tid ;). *tipse og trøste*

Min er faktisk ekte og etter at jeg holdt på å spy ned en kunde for 2. gang etter skalldyr til forrett i en finere middag, så skjønte jeg at det var lurt å ligge unna. (Altså- kunden berget begge gangene for jeg klarte å komme meg noenlunde diskret til et toalett, men måtte sitte og late som ingenting gjennom resten av middagen. Slet litt med å holde maska, kan man si.)

Hm, faktisk er det jo ganske sansynlig at jeg er allergisk mot skalldyr. Siden jeg har en så sterk aversjon mot det. Altså, kroppen vet at dette blir jeg dårlig av. Hmmmm, se det. Jeg er allergisk! :tommelsmil:

Uff, stakkars deg på middagen, da - det kunne ikke ha vært noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp i et veldig matglad hjem, og har vært nærmest altetende hele livet. Et par ting dog jeg helst står over. Snegler, blodpudding og lungemos er vel de eneste tingene jeg helst ikke vil smake på, østers smaker snørr, og det står jeg også helst over. Har sikkert spist både hest og kanin, men med viten gjør jeg det ikke pga vokst opp med dem som kjæledyr. Ellers går alt ned, rått, kokt eller stekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...