Gå til innhold

er det noen som kan hjelpe meg med kostholdsplan?


Gjest Gjest_jente20_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_jente20_*

Hei! Jeg har kikka rundt på nettet etter en plan jeg kan følge, men finner ingen.. Noen som kan hjelpe meg å sette opp noe her?

Jeg er 20 år, 161 cm høy og veier rundt 65-66 kg... Jeg trener 2 timer om dagen. 1 time jogging\løping og en time hard gruppe trening.

Men jeg går ikke ned i vekt!!

Jeg spiser ikke for mye tror jeg.. Knekkebrød eller egg til frokost, middag, frukt, knekkebrød til kvelds..

Jeg bryr meg egentlig ikke om hvor mye jeg veier.. er 90 cm rundt hofter\mage på det bredeste, og det er det jeg vil ha vekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du trener litt for mye, du bør ihertfall ikke spise mindre enn 2000 kalorier daglig.

Skriv opp en vanlig dag med mat/drikke for deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jente20_*

hmm.. synes du? jeg går iallefall ikke ned :P

frokost ca kl 11 : eggerøre (2 egg m pepper )

kl 2 : frukt eller 1 knekkebrød.

middag ca 3-halv 4 : kan være mye forskjellig..i går hadde jeg nachos :)

og så spiser jeg igjen i åtte tiden, 3 knekkebrød( salami, leverpostei på) pluss frukt og melk, yoghurt osv..

og kanskje noe før jeg sovner hvis jeg er sulten...

Til drikke ved siden av går det i vann, saft og melk! og brus i helgene ;)

det er ikke akkurat så variert men :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE rart du ikke går ned, kroppen sparer på all næring den får.

Jeg ville ikke lagt meg på under 2000 kaorier daglig om jeg var deg, mtp. all treningen din, her er en meny som viser ca hvor mye det er:

http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=90...amp;artid=10628

Ikke for å kuppe tråden, men kanskje du kan hjelpe meg og Lotte28? :sjenert:

eller noen andre for den del! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jente20_*

Tusen takk for all hjelp :) men det er sykt mye mat da? Jeg går jo ikke og er sulten nå :) og for meg virker det så rart å spise så mye, og samtidig gå ned i vekt.. sikkert bare jeg som er rar men! og passer det ikke mer med 1500 kvinner?hmm .jeg skal iallefall prøve på noen av de måltidene som er satt opp der ;)

og tar også imot flere tips, hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å kuppe tråden, men kanskje du kan hjelpe meg og Lotte28? :sjenert:

eller noen andre for den del! :)

? Jeg er ikke noe enæringsekspert, gir bare tips..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. synes du? jeg går iallefall ikke ned :P

frokost ca kl 11 : eggerøre (2 egg m pepper )

kl 2 : frukt eller 1 knekkebrød.

middag ca 3-halv 4 : kan være mye forskjellig..i går hadde jeg nachos :)

og så spiser jeg igjen i åtte tiden, 3 knekkebrød( salami, leverpostei på) pluss frukt og melk, yoghurt osv..

og kanskje noe før jeg sovner hvis jeg er sulten...

Til drikke ved siden av går det i vann, saft og melk! og brus i helgene ;)

det er ikke akkurat så variert men :/

Jeg synes du starter matinntaket sent, jeg - frokost ikke før 11 - da setter du jo ikke i gang forbrenningsprosessen. Prøv å komme deg opp tidligere og få i deg mat, gjerne eggerøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jente20_*
Jeg synes du starter matinntaket sent, jeg - frokost ikke før 11 - da setter du jo ikke i gang forbrenningsprosessen. Prøv å komme deg opp tidligere og få i deg mat, gjerne eggerøre!

Ja, du har nok rett......men skal jeg spise igjen når jeg er sulten eller bare stappe i meg hver 3 time ? :P

Jeg er redd for å bare gå opp i vekt av å spise så mye jeg..men skal stå opp tidligere frå nå av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg anbefaler somebody.no! er der selv og det hjelper meg myyye i valget av mat, hvor mye etc etc ...(ned 3 kg etter jeg startet med det i januar:) + at man blir flinkere til å tenke over hva man egentlig putter i handlekurven;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jente20_*

Tusen takk "ladylucky" den siden virket veldig bra!! noe ala vektklubb..nå blir det bare å vente på lønning tror jeg ;) og gratulerer med vekt-tapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største feilen unge jenter som vil ned i vekt gjør, er å spise FOR LITE. Når man spiser for lite vil kroppen "skru ned" forbrenningen og spare på fettet - en naturlig mekanisme som redder oss fra å sulte ihjel når mattilførselen blir begrenset. En konsekvens av dette er at kroppen tærer på musklene før den går løs på fettet, noe som i sin tur vil redusere forbrenningen ytterligere.

Når man ikke får i seg nok fett og proteiner fungerer ikke hjerte, hjerne, muskler osv optimalt.

Spis mer (mer fett og proteiner - ikke mer knekkebrød og lignende), og tren litt mindre! Du trener altfor mye i forhold til næringsinntaket ditt. At du ikke er sulten betyr ikke at du ikke trenger næring.

Hvis du fortsetter slik som nå kommer du til å skade deg selv (eller gå dritt lei og slutte tvert med både sunn mat og trening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jente20_*

skal spise mer.. men jeg synes det er så mye forskjellig som blir sagt om matvarer man skal eller ikke skal spise. Ikke spis brød, spis brød osv... men det gjelder vel bare å begrense seg?

Hvor lang tid vil det ca ta før forbrenninga mi øker da? vil jeg først gå opp i vekt pga større matmenge eller begynne å gå ned nesten med en gang?hmmm

Jeg har som mål å få vekk fettet til mai :P litt liten tid kanskje? Og jeg skal begrense meg til en time trening om dagen pluss svømming av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skal spise mer.. men jeg synes det er så mye forskjellig som blir sagt om matvarer man skal eller ikke skal spise. Ikke spis brød, spis brød osv... men det gjelder vel bare å begrense seg?

Hvor lang tid vil det ca ta før forbrenninga mi øker da? vil jeg først gå opp i vekt pga større matmenge eller begynne å gå ned nesten med en gang?hmmm

Jeg har som mål å få vekk fettet til mai :P litt liten tid kanskje? Og jeg skal begrense meg til en time trening om dagen pluss svømming av og til :)

Nei, egentlig er det latterlig enkelt, men endel entusiaster innen div kostholdsretninger har det med å gjøre folk forvirret. Siden du trener såpass mye og ofte, så bør over halvparten av ditt daglige kosthold bestå av karbohydrater (CHO), og resten fett og proteiner. Lavkarbofanatikere tror at alt av CHO er kjempefarlig, og at du kun skal innta noen få gram per dag. Kunne ikke ha vært mer feil. Jo mer fysisk aktiv du er, jo mer CHO har kroppen behov for. Det er en grunn til at toppidrettsutøvere lever på opp mot 70 % CHO per dag.

Kroppen må ha nok CHO for at glykogenlagrene skal vedlikeholdes, og det er glykogen som er det primære brenselet for all hard aktivitet. Det lagres i lever og muskulatur, og er det kroppen bruker som næring mens du sover. For lite CHO og for mye aktivitet vil føre at du føler deg dvask, sliten, har lite overskudd under trening og finner det vanskeligere å yte maks. Beina kan føles tunge og det er lite omf i muskulaturen.

Så til gode kilder: uansett så bør alle kutte ned på prosesserte, raffinerte sukker- og hveteprodukter, uten tvil (og dette er ikke et nytt "hjul" som nettopp har blitt lansert). Kvitt mjøl, kvitt sukker, kvit ris, "kvit" pasta kan alt bli byttet ut og glemt til fordel for brunris/villris, sammalt mjøl, fullkornspasta, helkorn, rug, havre, hele byggryn, linser, bønner og frø.

Brød er kjempesunt, men velg da et som inneholder mye fiber, er grovt,inneholder helkorn, rug, frø, havre. En kyllingfilet og et normalt kosthold ellers inneholder mer enn nok protein til å dekke dagsbehovet for ett friskt, aktivt menneske. Og spis masse f&g!

Du sier at du ikke tenker vekt og ikke bryr deg, men er samtidig livredd for å innta det du anser som mange kalorier :forvirret:

En person i søvtilstand alene, uten noen form for bevegelse (BMR) vil kreve min 1200-1600 kcal per dag, avhengig av alder, kjønn, vekt, genetikk, fysisk form. Trener du flere ganger i uka og ernormalvektig ellers, så bør du ligge på MINIMUM 2000 kcal. Og tenk heller kavlitet på treningen, ikke kvantitet. Det er bedre med tre-fire gode, intense økter i uka, og så lettere aktivitet resten, enn fem-seks.sju dager i uka hvor du hangler og aldri gir kroppen en sjans til å komme seg (restitusjon). Det siste øker sjansen for overbelastning, motivasjonssvikt og skader.

Trening og kostold skal ikke være hovedfokus i livet, men det skal hjelpe til med å leve livet og ta vare på det vi har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jente20_*
Nei, egentlig er det latterlig enkelt, men endel entusiaster innen div kostholdsretninger har det med å gjøre folk forvirret. Siden du trener såpass mye og ofte, så bør over halvparten av ditt daglige kosthold bestå av karbohydrater (CHO), og resten fett og proteiner. Lavkarbofanatikere tror at alt av CHO er kjempefarlig, og at du kun skal innta noen få gram per dag. Kunne ikke ha vært mer feil. Jo mer fysisk aktiv du er, jo mer CHO har kroppen behov for. Det er en grunn til at toppidrettsutøvere lever på opp mot 70 % CHO per dag.

Kroppen må ha nok CHO for at glykogenlagrene skal vedlikeholdes, og det er glykogen som er det primære brenselet for all hard aktivitet. Det lagres i lever og muskulatur, og er det kroppen bruker som næring mens du sover. For lite CHO og for mye aktivitet vil føre at du føler deg dvask, sliten, har lite overskudd under trening og finner det vanskeligere å yte maks. Beina kan føles tunge og det er lite omf i muskulaturen.

Så til gode kilder: uansett så bør alle kutte ned på prosesserte, raffinerte sukker- og hveteprodukter, uten tvil (og dette er ikke et nytt "hjul" som nettopp har blitt lansert). Kvitt mjøl, kvitt sukker, kvit ris, "kvit" pasta kan alt bli byttet ut og glemt til fordel for brunris/villris, sammalt mjøl, fullkornspasta, helkorn, rug, havre, hele byggryn, linser, bønner og frø.

Brød er kjempesunt, men velg da et som inneholder mye fiber, er grovt,inneholder helkorn, rug, frø, havre. En kyllingfilet og et normalt kosthold ellers inneholder mer enn nok protein til å dekke dagsbehovet for ett friskt, aktivt menneske. Og spis masse f&g!

Du sier at du ikke tenker vekt og ikke bryr deg, men er samtidig livredd for å innta det du anser som mange kalorier :forvirret:

En person i søvtilstand alene, uten noen form for bevegelse (BMR) vil kreve min 1200-1600 kcal per dag, avhengig av alder, kjønn, vekt, genetikk, fysisk form. Trener du flere ganger i uka og ernormalvektig ellers, så bør du ligge på MINIMUM 2000 kcal. Og tenk heller kavlitet på treningen, ikke kvantitet. Det er bedre med tre-fire gode, intense økter i uka, og så lettere aktivitet resten, enn fem-seks.sju dager i uka hvor du hangler og aldri gir kroppen en sjans til å komme seg (restitusjon). Det siste øker sjansen for overbelastning, motivasjonssvikt og skader.

Trening og kostold skal ikke være hovedfokus i livet, men det skal hjelpe til med å leve livet og ta vare på det vi har :)

Tusen takk for mye god informasjon bergans! Jeg skal virkelig prøve å ta til rette det dere har sagt til meg :) nå bærer det rett på butikken for å kjøpe inn masse godt og sunt! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mye god informasjon bergans! Jeg skal virkelig prøve å ta til rette det dere har sagt til meg :) nå bærer det rett på butikken for å kjøpe inn masse godt og sunt! hehe

Ikke nekt deg mat og drikke du er glad i, husk på at alt kan spises selv om en ønsker vektnedgang, nøkkelordene er moderate mengder!! Å slanke seg trenger ikke innebære at en sitter å tygger salatblader hele dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_jente20_*
Ikke nekt deg mat og drikke du er glad i, husk på at alt kan spises selv om en ønsker vektnedgang, nøkkelordene er moderate mengder!! Å slanke seg trenger ikke innebære at en sitter å tygger salatblader hele dagen!

Neida, hehe, jeg er ikke så streng altså :fnise: Kjøpte meg laks til middag som er noe av det beste jeg vet, og sunt..

Men jeg lurte på om du hadde noe "erfaring" med vektklubben.no (grete roede)? Der står det at jeg burde ha ca 1600- 1900 kcal om dagen? ( nok for å gå ned?) og virker som mat-tabellen der er god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, hehe, jeg er ikke så streng altså :fnise: Kjøpte meg laks til middag som er noe av det beste jeg vet, og sunt..

Men jeg lurte på om du hadde noe "erfaring" med vektklubben.no (grete roede)? Der står det at jeg burde ha ca 1600- 1900 kcal om dagen? ( nok for å gå ned?) og virker som mat-tabellen der er god :)

Med ditt aktivitetsnivå ville jeg startet på ett kosthold nærmere 1900. Du vil etter noen uker se om dette gir deg en nedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis proteinrikkost, og fiberrik kost også.

Knekkebrød trenger ikke nødvendigvis være så bra heller. Det spørs hvilken type du velger.

Har selv byttet ut knekkebrød med Polarbrød extreme/frørik.

Har også byttet ut youghurter fra Tine, med cottage cheese med eplebiter, kesam med kanel, splenda, fruktbiter, etc.

Passer og på å få i meg en neve nøtter av noe slag til et hvert måltid uten mye karbohydrater.

Havregryn, egg (eggehvitter), peanøttsmør, proteinpulver, osv er og kjekt å ha i bakhånd.

Til middag spiser jeg ofte fiskeburgere fra sjarken, eller kylling, biff, osv.

Man kan egentlig spise mye hvis man spiser riktig. :)

Endret av LilleChili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...