Gå til innhold

Vegetarkost, nøtter og bananer - noen som vet?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! I fjor vår omla jeg kosten min, og ble vegetarianer. Nå spiser jeg mye sunnere, mere grønnsaker og frukt.

Men jeg klarer ikke å "se" hvor mye jeg spiser per dag, og om dette er altfor mye? Jeg trenger å gå ned noen kg også, og tenker å begynne å trene litt snart, nærmere sagt løpe et par timer minst to ganger i uka. Hittil har jeg kun gått ned 2 kg på et halvt år, og det er vel strengt tatt ganske lite.

Slik ser hverdagsmaten ut:

Et knekkebrød med smøreost, en liten skål med cottage cheese og en halv avocado til frokost. Drikke: vann.

Mellommåltid: En neve nøtter og en banan + kaffe m/melk

Lunsj: Tre knekkebrød m/ smøreost og paprika + eple/pære/klementin + et glass saft

Mellommåltid: Pære/eple/banan + vann

Middag: Grønnsaksvok laget fra bånn + cottage cheese som dessert om jeg har.

Noen som kan gi meg råd om hva jeg bør gjøre angående kostholdet mitt? Jeg føler jeg har havnet på ville veier. Er spesielt redd for bananene og nøttene, de er vel ikke direkte slankende... Men det metter godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! I fjor vår omla jeg kosten min, og ble vegetarianer. Nå spiser jeg mye sunnere, mere grønnsaker og frukt.

Men jeg klarer ikke å "se" hvor mye jeg spiser per dag, og om dette er altfor mye? Jeg trenger å gå ned noen kg også, og tenker å begynne å trene litt snart, nærmere sagt løpe et par timer minst to ganger i uka. Hittil har jeg kun gått ned 2 kg på et halvt år, og det er vel strengt tatt ganske lite.

Slik ser hverdagsmaten ut:

Et knekkebrød med smøreost, en liten skål med cottage cheese og en halv avocado til frokost. Drikke: vann.

Mellommåltid: En neve nøtter og en banan + kaffe m/melk

Lunsj: Tre knekkebrød m/ smøreost og paprika + eple/pære/klementin + et glass saft

Mellommåltid: Pære/eple/banan + vann

Middag: Grønnsaksvok laget fra bånn + cottage cheese som dessert om jeg har.

Noen som kan gi meg råd om hva jeg bør gjøre angående kostholdet mitt? Jeg føler jeg har havnet på ville veier. Er spesielt redd for bananene og nøttene, de er vel ikke direkte slankende... Men det metter godt.

Frykten for banan og nøtter som mange har synes jeg er overdrevet. Bananer gir mange viktige vitaminer og mineraler, og ja, den er kaloririk i forhold til andre frukter eller bær, (botanisk sett er den et bær) men en banana i ny og ne er neppe det folk blir overvektig av.

Litt ironisk er det jo at mange roper høyt om at "man må huske å kose seg, men pass dere for bananen, den farlige bananen."

Nøtter er kaloririkt ja, men det inneholder masse sunt fett og E-vitaminer. Du spiser ikke mye fett ellers, så dette tror jeg kroppen din bare har godt av.

Hvis du skulle endre på noe kunne det jo være å spise litt linser eller bønner for å få i deg mer proteiner / variere fra cottage cheese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser altfor lite fett! Kroppens funksjoner er avhengige av fett for å fungere optimalt, og kostholdet ditt inneholder stort sett bare karbohydrater og litt proteiner.

Du spiser en god del frukt ser jeg. Frukt er fullt av lettfordøyelige karbohydrater (sukkerarter) som forårsaker ubalanse i blodsukkerverdiene, noe som er uheldig både sett fra et helseperspektiv, og med tanke på vektnedgang.

Dersom du har problemer med å gå ned i vekt kan det være at du spiser så lite at kroppen tviholder på reservene. For lite fett og for mye karbohydrater bidrar nok også til å gjøre det vanskelig for deg.

Omlegging til vegetarkosthold vil ikke automatisk føre til vektnedgang sånn i seg selv.

Mer næring (i form av fett, og litt mer proteiner) og litt trening, så blir kostholdet/livsstilen din en del hakk sunnere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hun får i seg passlig mye fett jeg. Er jo sunt fett både i avokadoen og nøttene.

Du spiser ikke for mye ihvertfall. Men du bør passe på å få i deg mer proteiner. Hva spiser du til middag andre dager? Bønner, linser og kikerter gode proteinkilder til bla middagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...