Gå til innhold

"kroppen trenger sunt fett for å forbrenne sitt eget fett"


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvis jeg spiser fete produkter/fet mat, så er jo kcal-innholdet høyt, men når jeg leser at ernæringsfysiologer sier at kroppen trenger fett for å forbrenne fett, så lurer jeg på hvor mye sunt fett jeg konkret kan spise (er overvektig)? Hvis jeg reduserer alt usunt fett (smør, fløte, flesk/bacon, pølser...) til et absolutt minimum, kan jeg da hive ubegrenset innpå med sunt fett og attpå gå ned i vekt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan nok ikke hive innpå med ubegrenset med fett dersom du ikke endrer kosten din på andre måter nei.

Men dersom du ønsker å finne ut mer av dette, så anbefaler jeg lavkarbo.no - et forum der hvor folk har redusert antaller karbohydrater, mot mer fett (sundt fett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier; det er mye kcal i sunt fett også. Og for å gå ned i vekt må kcal inn fortsatt være mindre enn kcal ut. Så da sier det vel seg selv at du ikke kan hive innpå ubegrenset med sunt fett heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fett skal fett forbrennes! Skal du slanke bort 3 kilo fettpolstring , må du innta store mengdet fett, men ingen karbohydrater, karbohydratene stimulerer til ytterlige fettoppbunkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ekstreme, som Skaldeman f.eks. mener at du kan spise ubegrenset, det vil si til du blir mett av fett og da også smør, fløte og bacon. Men greia er at du da må unngå karbo og til dels proteiner. Du kan jo selvfølgelig forsøke, men ingen kan vel garantere at du går ned i vekt.

Skaldeman selv spiste i alle fall fryktelig mye mat etter det jeg leste i boka hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med fett skal fett forbrennes! Skal du slanke bort 3 kilo fettpolstring , må du innta store mengdet fett, men ingen karbohydrater, karbohydratene stimulerer til ytterlige fettoppbunkring.

HVOR finner folk dette totale sprøytet her?!

Og jeg vil gjerne ha objektive ref og journallinker (hvor forskningen bak har kred, validitet, er generaliserbar og reproduserbar) som sier at lavkarbo, Atkins osv er den totale løsningen på ethvert vektproblem :roll:

All mat, alle energi, uansett om det kommer i form av fett eller CHO, blir lagret som adipost vev. Og godt er det, for ellers hadde ikke menneskerasen klart seg en generasjon. Ja, feil type CHO i overflødige mengder vil lagres som fett og stimulere til en økt konsentrasjon av fastende VLDL, og en redusert klareringsrate fra blodbanen. Problemet med en god del studier er at når de sammenligner en høy CHO diett vs en høy fett-lav CHO diett, så blir ikke kvaliteten og mengden fordøyelig vs ufordøyelig fiber tatt i betraktning. Å leve på boller, pasta, polert ris og sukkerbrød har aldri vært sunt for noen, og vil aldri være det. Å leve på fisk, kvitt kjøtt, fullskornsbrød, brun ris og musli derimot -that`s more like it!

Men overflod av fett er ikke bedre. Å bytte fra mettet fett til umettet fett kan redde liv, så absolutt, via flere mekanismer. Likevel så inneholder ett gram fett alltid, uten unntak, 9 kcal, så om du stapper ideg ett 1 kg umettet fett så vil det tilsvare like mye energi, og vekta vil gå opp åkke som. Og det vil lagres.

This is in accordance with the concept that an excess in fat intake will most likely be stored rather than oxidized (9). Moreover, fat oxidation (FATOX) generally decreases after a meal (10).

Kilde: American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 77, No. 3, 580-586, March 2003

Kroppen er genialt konstruert, men følger samtidig ganske enkle regler. Glukoneogenese, glykolyse, lipolyse og lipogenese er bare noen få av de prosessene som styrer vekt, forbrenning, lagring, bruk osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fett skal fett forbrennes! Skal du slanke bort 3 kilo fettpolstring , må du innta store mengdet fett, men ingen karbohydrater, karbohydratene stimulerer til ytterlige fettoppbunkring.

Å kutte ut karbohydrater helt eller bortimot helt er ikke noen god idé. Kroppen, og spesielt hjernen, trenger karbohydrater. Hjernen kan kun nyttiggjøre seg glukose. Hvis du spiser bortimot null karbohydrater vil du føle deg konstant uklar i hodet, det vil være vanskelig å konsentrere seg om f. eks. matematikk eller hva som helst som krever et visst minimum av konsentrasjon.

Hvor mye karbohydrater du skal innta avhenger av hva du gjør. Hvis du som jeg driver med mye utholdenhetstrening bør du ligge på 50-60% karbohydrater, dvs. at 50-60% av energien i kostholdet kommer fra karbohydrater. Er du lite aktiv kan du kanskje gå så langt ned som 30%. Mennesker reagerer ulikt på karbohydrater. Noen har lett for å bli overvektige av et kosthold med mye karbohydrater, andre har ikke det. Gjesten som har skrevet svaret ovenfor er alt for kategorisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...