Gå til innhold

Riktig sammensetning mellom protein, karbohydrat og fett?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å føre oversikt over hvor mye jeg får i meg daglig, kcal, i form av proteiner, karbohydrater og fett.

Jeg har lært at jeg bør ha 10- 20% protein, 25 - 35% fett og 50-60% karbohydrater.

Før jeg begynte med dette, trodde jeg at jeg spiste veldig mye karbohydrater (det gjorde jeg vel også, fordi jeg spiste sjokolade og desserter daglig, og brød flere ganger daglig). Jeg har lagt om kosten, spiser havregrøt istedet for brød, evt cottage cheese med frukt og nøtter. Det rare er at jeg har oppdaget at jeg spiser veldig mye fett! Jeg ligger på minimum 50% fett daglig. Jeg bruker endel smør og fløte når jeg lager middag, og kan egentlig ikke forestille meg å kutte ut dette...

Er det skadelig å ha et så høyt fettinntak? Bør jeg anskaffe teflonutstyr,bytte ut kremfløte med kaffefløte, bytte ut smør med margarin..., spise mindre middag og mer mat til de andre måltidene? På en vanlig hverdag ligger jeg nå på rundt 1500 kcal (mot 2000-2500 tidligere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det spørs litt hvordan du ser ut og hva du vil.

Sånn på stående fot vil jeg si at det viktigste er å kutte ned på karbs og få opp protein - å få nok protein er aller viktigst.

Slik jeg har forstått det etter samtale med div. ernærings/trenings folk er nok protein første prioritet, deretter fett (minst 30% mener jeg å huske) også fyller du opp med karbs. men har spurt om det er ok å spise mer fett så lenge man spiser mindre karbs, men dette skal visst ikke spille noen rolle.

så lenge du forbruker like mye som du tar inn, ser jeg ikkeno helsemessig problem med å spise fett - jeg spiser også mye fett, for magen min liker det, har fortsatt bukfett på 1. (skalaen går fra 1-60). Om du er bekymret, hvorfor ikke få deg målt, så vet du hvordan du ligger an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det spørs litt hvordan du ser ut og hva du vil.

Sånn på stående fot vil jeg si at det viktigste er å kutte ned på karbs og få opp protein - å få nok protein er aller viktigst.

Slik jeg har forstått det etter samtale med div. ernærings/trenings folk er nok protein første prioritet, deretter fett (minst 30% mener jeg å huske) også fyller du opp med karbs. men har spurt om det er ok å spise mer fett så lenge man spiser mindre karbs, men dette skal visst ikke spille noen rolle.

så lenge du forbruker like mye som du tar inn, ser jeg ikkeno helsemessig problem med å spise fett - jeg spiser også mye fett, for magen min liker det, har fortsatt bukfett på 1. (skalaen går fra 1-60). Om du er bekymret, hvorfor ikke få deg målt, så vet du hvordan du ligger an?

Nå vet ikke jeg hvilke ernæringsfysiologer eller eksperter du har snakket med, men det er ikke de rådene som er gjeldende blant forskere eller internasjonale institusjoner som IOC og ACSM.

Igjen så er det dette med at folk skal helst leve på et minimum av CHO :forvirret: Halvparten (og mer) av det daglige kostholdet bør bestå av CHO, men da av den riktige typen. Ja, vi spiser alle for mye av prosesserte potetprodukter, kvitt mjøl, sukker- og hveteprodukter, men kroppen trenger så endelig mye mer enn et par skarve belgfrukter og en banan per dag..... Gode kilder som brun ris, villris, helkorn, rug, havre, nøtter/mandler, fullkornspasta, f&g med skallet inntakt, bare for å nevne noe.

Å spise endel fett trenger ikke å være negativt, så lenge du vet hva du gjør, er fysisk aktiv/har en hard fysisk jobb (uten å drive toppidrett iom at glykogenlagrene ikke er gode nok) og at over 90% av fettet du spiser er umettet og flerumettet. Dette vil si at vegetabilske oljer, fet fisk, nøtter/mandler og frø bør være hovedkildene dine til fett. Noe som er supert, iom at disse matvarene er propp fulle av fiber, vitaminer og mineraler :) Dette betyr IKKE at det anbefales å innta store mengder fett (og fett som utgjør 50 % av det totale inntak er veldig mye), da dette vil gå utover fordøyelsen din og kroppen din går glipp av mange uhyre viktige næringsstoffer.

Ja, jeg ville ha kuttet ned på fett som kommer fra animalske kilder (inkluderer alle meieriprodukter), og økt på med komplekse CHO slik at magen har mye å jobbe med ift mengde fiber, men samtidig ikke blir sultet på CHO som kan lagres som glykogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å føre oversikt over hvor mye jeg får i meg daglig, kcal, i form av proteiner, karbohydrater og fett.

Jeg har lært at jeg bør ha 10- 20% protein, 25 - 35% fett og 50-60% karbohydrater.

Så stor andel karbohydrater anbefales vanligvis for utøvere på konkurransenivå i utholdenhetsidretter som sykling og langrenn, for "vanlige" folk er det litt i overkant.

Jeg ligger på minimum 50% fett daglig. Jeg bruker endel smør og fløte når jeg lager middag, og kan egentlig ikke forestille meg å kutte ut dette...

Du bør forsøke å om ikke kutte det ut, så i hvertfall kutte ned på det. Meierifett er ikke spesielt bra, særlig ikke i store mengder.

Er det skadelig å ha et så høyt fettinntak? Bør jeg anskaffe teflonutstyr,bytte ut kremfløte med kaffefløte, bytte ut smør med margarin..., spise mindre middag og mer mat til de andre måltidene? På en vanlig hverdag ligger jeg nå på rundt 1500 kcal (mot 2000-2500 tidligere).

Det kan være skadelig med så høyt fettinntak. Det har i en del år nå stadig vært skrevet i aviser og ukeblader om folk som går på Atkins-diett og lignende der de spiser mye fett og proteiner og lite karbohydrater, men likevel går ned i vekt. Det som ofte utelates fra disse historiene er at selv om de går ned i vekt, så får de etterhvert et blodkarsystem som ser ganske ille ut, med økt risiko for alle hjerte- og karsykdommer.

Ditt daglige energiinntak høres lavt ut, 1500 kcal er omtrent det de fleste trenger bare for å opprettholde kroppsfunksjonene hvis de ligger i sengen et døgn, er du i noe særlig aktivitet bør du ha i deg en del mer. Hvis du ligger på så lite over lengre tid vil du høyst sannsynlig miste en del muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...