Gå til innhold

Lettprodukter eller ikke lettprodukter?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal ned 10 kilo, prøver å holde meg under 2000 kcal dagligm helst ikke mer enn 1600 kcal (vanskelig). Bør jeg kutte ut all "vanlig" mat med lettvariant? Feks hvitost, brunost i lettvarianter?

Har lest at skikkelig fett metter og er sunt, men jeg har jo ikke råd til å innta store mengder kcal jeg som skal ned i vekt og forbli nede i vekt.

jeg har kuttet ut smør/marg på brødskiva, men bruker endel i matlaginga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er vel i hvert fall å ikke la seg lure av at lettprodukter er sunt fordi det står "lett" på dem ;)

Selv kjøper jeg alltid lettprodukter når jeg har alternativet, men jeg hiver feks ikke innpå med lettost eller lettmajones like mye som "originalproduktene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på hva slags lettprodukt det er snakk om. Ost har allerede såpass mye med fett at der kan du jo godt velge lettproduktene da de også inneholder en god porsjon fett. Dessuten er det forskjell på fett, bedre å få i seg det sunne fettet fra fet fisk enn melkefett.

Du må nesten lese bakpå produktene og sammenligne med orginal-produktet. Velger du lettvarianten av leverpostei kan du halvere antall kalorier i forhold til andre typer (evt spise dobbelt så mye), men det kommer helt ann på hvilken lett-leverpostei du velger også. Kyllingpostei og God&Mager-posteien har lavest kaloriinnhold per hundre gram for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett gir smak, og tar man bort fett så må det erstattes med noe annet for å opprettholde smaken. Nøkkelen blir da å se på hva det er erstattet med. Ett lett melkeprodukt vil f.eks ofte ha et mye høyere innhold av laktose (melkesukker), det samme gjelder kjeks, kaker osv. Se på ingredienslista og sammenlign energiinnhold, tilsetningsstoffer, CHO vs fettprosent og fiberinnhold. Dette vil fortelle deg om produsenten har byttet ut kolera med en litt mindre dæsj pest, eller om det er et genuint sunnere alternativ. Folk biter på som bare fy hvis det står lett/redusert med x %, mager, fettfri på et produkt.

Tenk også på typen fett. Er det en matvare som er en god kilde til umettet fett, så hadde jeg tenkt meg nøye om. Folk flest spiser for lite fisk (og varierte fiskeslag) men tar gjerne en pille istedenfor. Gjerne ha smør på brødskiva, men velg et grovt helkornsbrød og smør som har et høyt innhold av umettete fettsyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett metter, og jeg merker stor metthetsfølelse etter å ha inntatt et fettrikt måltid. Ville ikke ha kuttet ut de vanlige produktene til fordel for lettprodukter. De er ofte erstattet med feks. sukker, og har som regel en høyere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...