Gå til innhold

Nanne70


Gjest Nanne70

Anbefalte innlegg

Gjest Nanne70

jeg har ikke trent på snart 5 måneder, og har lyst til å komme i gang igjen. Jeg har mulighet til å trene på treningsstudio 3 ganger i uka, mandag - tordsdag, og har mulighet til å trene styrke, step aerobic samt bruke tredemølle og/eller ellipsemaskin. De dagene jeg ikke trener på studio, kan jeg gå tur eller trene ellipsemaskin hjemme.

Jeg ønsker hovedsaklig å gå ned i vekt og stramme opp, så hvordan bør fordelingen mellom styrketrening og kondisjonstrening være? Kan jeg evt trene intervall på tredemølle og trene styrke samme dag/økt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For optimalt resultat i din situasjon:

Tung styrketrening to ganger i uka. Fullkroppsprogram med frivekter. Hovedsaklig baseøvelser med vektstang: Markløft, knebøy, benkpress, osv. Aller best hadde vært tre økter, men man trenger virkelig en hviledag mellom hver økt i et sånt program, og hvis du kun kan få trent mellom mandag og torsdag går ikke det.

Fyll på med kardio/kondisjonstrening, så mye du orker uten at det går ut over restitusjonen fra styrketreninga, fortrinnsvis på dager uten styrketrening. Hvis du insisterer på å kombinere styrke og kardio i samme økt, kjør styrketreninga først.

Endret av Leifr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Hvordan finner jeg ut hvilken belastning jeg bør bruke, og hvordan finner jeg ut når jeg evt kan/bør øke belastningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner jeg ut hvilken belastning jeg bør bruke, og hvordan finner jeg ut når jeg evt kan/bør øke belastningen?

For styrketrening på nybegynnernivå er det ganske så lett: Så snart du har lært teknikken ordentlig, løfter du den tyngste vekten du overhodet tror at du kan greie å fullføre settene dine med. Og når du har fått til det, legger du på en liten smule mer vekt til neste gang. Kan ha jevn lineær framgang i månedsvis på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Takk skal du ha. Hvor mange sett/repetisjoner anbefaler du til å begynne med? Jeg har fått høre og har lest at 3 sett med 10-15 repetisjoner i hvert sett er et greit utgangspunkt, der du nesten ikke skal klare de siste 2-3 repetisjonene i hvert sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Hvor mange sett/repetisjoner anbefaler du til å begynne med? Jeg har fått høre og har lest at 3 sett med 10-15 repetisjoner i hvert sett er et greit utgangspunkt, der du nesten ikke skal klare de siste 2-3 repetisjonene i hvert sett.

For å øve inn teknikken i begynnelsen kan dette kanskje være et fornuftig antall repetisjoner. Men skal man trene for maksimal styrkeøkning (som også er det beste for å "stramme opp") bør antall repetisjoner per sett ligge rundt 5 (da blir også arbeidsvektene tilsvarende mye høyere). Så, begynn kanskje med lange sett og lette vekter, og gå gradvis over til kortere sett med tyngre vekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nanne70

Det er sikkert verdt å forsøke, ser for meg at det kan være en grei måte å bruke litt tid i begynnelsen for å øve inn riktig teknikk. Takk for alle tips og anbefalinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...