Gå til innhold

Skal gå ned 6 kilo på 12 uker ved å leve på 1600 kcal/dagen


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal slanke meg totalt 12 kilo, men har i første omgang satt 6 kilo minus som delmål, holde den en stund og deretter ta det derfra. (Jeg har aldri slanket meg tidligere, har bare lest at det er lurt å ta det sakte, for ikke å gå opp igjen).

Har regnet ut at jeg da bør innta 1600 kcal/daglig, hvilket er langt mindre kcal enn jeg har pleid å spise. F.eks: nå spiser jeg max 2 knekkebrød med magert pålegg til frokost/lunsj/mellommåltid, mens jeg tidligere kunne spise både 6 og 8 knekkebrød med nugatti og syltetøy.

Jeg synes ikke det har vært noe problem å venne kroppen til mindre mengder mat/mindre porsjoner, blir fortsatt mett, spiser bare litt saktere og nyter maten i stedet for å hive den i meg.

Men jeg lurer på: hva skjer etterpå, når jeg har nådd matchvekt? For min høyde og mitt aktivitetsnivå, er1600 kcal/dagen alt for lite, ihvertfall i følge BMR-kalkulatorene. Vil jeg fortsette å gå ned i vekt da, eller skal jeg begynne å spise mer? Jeg har begynt å trene styrke, og regner med at når hvileforbrenningen øker, vil jeg også blir mer sulten og få lyst på mer mat? Hvis jeg får i meg for lite kcal, risikerer jeg vel å bli slapp og ikke orke å trene særlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal slanke meg totalt 12 kilo, men har i første omgang satt 6 kilo minus som delmål, holde den en stund og deretter ta det derfra. (Jeg har aldri slanket meg tidligere, har bare lest at det er lurt å ta det sakte, for ikke å gå opp igjen).

Har regnet ut at jeg da bør innta 1600 kcal/daglig, hvilket er langt mindre kcal enn jeg har pleid å spise. F.eks: nå spiser jeg max 2 knekkebrød med magert pålegg til frokost/lunsj/mellommåltid, mens jeg tidligere kunne spise både 6 og 8 knekkebrød med nugatti og syltetøy.

Jeg synes ikke det har vært noe problem å venne kroppen til mindre mengder mat/mindre porsjoner, blir fortsatt mett, spiser bare litt saktere og nyter maten i stedet for å hive den i meg.

Men jeg lurer på: hva skjer etterpå, når jeg har nådd matchvekt? For min høyde og mitt aktivitetsnivå, er1600 kcal/dagen alt for lite, ihvertfall i følge BMR-kalkulatorene. Vil jeg fortsette å gå ned i vekt da, eller skal jeg begynne å spise mer? Jeg har begynt å trene styrke, og regner med at når hvileforbrenningen øker, vil jeg også blir mer sulten og få lyst på mer mat? Hvis jeg får i meg for lite kcal, risikerer jeg vel å bli slapp og ikke orke å trene særlig?

Her beskriver du hvorfor det som oftest ikke fungerer særlig bra å diette seg ned i vekt. Som du sier så blir du slapp og uopplagt hvis du får i deg alt for lite mat, og da orker du ikke å trene. Hvis du spiser alt for lite vil du miste muskelmasse, og da ødelegger du forbrenningen din. Da er det bedre å spise litt mer og trene seg ned i vekt.

Hvis du fortsetter som nå med et stabilt inntak på 1600 kcal, dvs. 6700 kJ, og har et noenlunde konstant aktivitetsnivå, vil vekten stabilisere seg på et eller annet tidspunkt. Om du vil ha gått ned 2 eller 12 kg da er ikke mulig for meg å si noe om, hva er forresten din nåværende høyde og vekt? Hvis du da begynner å spise mer vil du selvsagt gå opp i vekt igjen.

Husk også at styrketrening gjør at du bygger muskler, og muskelceller er de tyngste etter knokkelcellene. Dermed kan du i ytterste konsekvens gå opp i vekt, men ned i volum, fordi du forbrenner fettet og legger på deg muskler. Selv merker jeg det hver høst når jeg begynner med styrketrening, bortsett fra at jeg ikke har noe særlig fett siden jeg sykler både trening og konkurranser fra slutten av mars til slutten av oktober, så jeg opplever å gå opp i vekt og merker at skjortene blir trangere rundt skuldrene.

I stedenfor å ligge på 6700 kJ fast, burde du heller konsentrere deg om å spise sakte, slik at metthetssfølelsen får tid til å melde seg før du spiser for mye, og ikke spise mer enn at du lett kunne spist litt til. Hvis du da i tillegg trener utholdenhet og styrke skulle det bli en sunn og naturlig vekt. Om det er lik din nåværende vekt minus 12 kg vet jeg ikke. De fleste som skriver inn her på forumet med slike mål er jenter som allerede er normalvektige som har som mål å bli undervektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...