Gå til innhold

Datter på 13 har debutert seksuelt

Anbefalte innlegg

Gjest Anne Grethe
Skrevet

Har fått vite at min datter på bare 13 år allerede har debutert seksuelt. Har hatt mine mistanker en liten stund, og hun innrømte det for noen dager siden. Hun sier det er med en to år eldre gutt fra skolen som hun var sammen med noen uker. Hun sier også at det skjedde hjemme hos ham og at de brukte kondom.

Hun er tydelig pinlig berørt over at jeg vet dette, og gir tydelig uttrykk for at hun ikke vil snakke mer om saken. Jeg har prøvd å snakke med henne rolig og balansert om hvorvidt hun egentlig føler seg klar for sex ennå, men dette vil hun som sagt ikke prate om. Jeg aksepterer selvsagt at hun er mer "lukket" nå som ung tenåring enn hun var for noen år siden da hun delte alt med mamma, men det at hun allerede har hatt sex synes jeg er vanskelig å takle.

Er det bare jeg som synes at 13 år (åttendeklassing på ungdomsskolen!) er for ungt til å ha sex? Jeg trodde ikke jeg kom til å måtte forholde meg til slikt på to år ennå, minst. Når jeg tenker tilbake på meg selv som 13-åring, vet jeg at jeg selv ikke hadde vært klar for (og ønsket heller ikke) å ha sex. Tenk om datteren min får problemer i fremtiden fordi hun debuterte tidligere enn det hun var klar for?

Og hva kan jeg gjøre, annet enn å informere om prevensjon (som jeg har gjort siden hun var liten)?. Jeg kan jo ikke stenge henne inne, heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Steget er tatt, og du kan bare vise at du ser og aksepterer dette.

Si at hun bare må si i fra dersom hun trenger penger til prevensjon, men at du ikke vil akseptere at hun har overnattingsgjest før hun har hatt samme partner over lengre tid, og at foreldrene til gutten også er enig i det.

Dette er tidligere enn de fleste, men det viktigste er at det ikke blir slik at hun gjør det men "hvem som helst".

Lykke til så mye! :-)

Skrevet

Nei her er en mamma til med bakoversveis. Jeg hadde snakket med guttens foreldre om det. Det pinlige i en slik samtale ville nok få de to unge til å tenke seg om et par ganger til.

Og så hadde jeg fått henne på p-piller.

Skrevet

Eg syns og det er altfor tidleg. Slett ikkje sikkert ho er klar for det. Trur dei færraste, om nokon, trettenåringar er klare for å debutere seksuelt. Sjølv om ho ikkje vill snakke om det, ville eg i alle fall ha prøvd. Spesielt mtp graviditet - mange tenåringar veit skremmande lite om kva som kan føre til graviditet - slik at ho ikkje blir ein av ansikta bak dei ørten desperate "er eg gravid? please hjelp!"-trådane på graviditetsforumet her inne.

• Liker 1
Skrevet

Hei! Jeg skjønner at det er vanskelig for en mor å godta at lille jenta er seksuelt aktiv, men om en tenker seg om så husker en godt at en selv var opptatt av sex på den alderen.

Nå har ikke jeg barn da, men jeg tror det er viktig at du gjør det du kan for å sørge for at dette går trygt for seg.

Jeg har selv en venninne som ble gravid da vi var 14 år og selv om hun i dag er lykkelig mamma til en gutt på 4 tror jeg hun hadde gjort ting anderledes om hun kunne.

Jeg vet at det er flaut for henne. Men du er nødt til å passe på at hun vet alt om trygg sex. Visst hun syns det er ubehagelig å prate med deg, kan jo du gjøre avtale med helsesøster så hun og datteren din kan prate alene.

Lykke til.

Skrevet
Tenk om datteren min får problemer i fremtiden fordi hun debuterte tidligere enn det hun var klar for?

Hva slags problemer?

Skrevet

Jeg debuterte som 13 åring og det jeg egentlig ønsket meg aller mest da, var en mor som kunne prate med meg om dette.

Skulle ønske hun kunne fortelle meg en del ting, forklare for meg slike ting som at sex skal være på begges premisser, at man skal føle at det er godt etc.

P-piller er kjempelurt, men husk å forklare hvordan en kondom fungerer. P-piller stopper ikke smitte av hiv/aids og andre kjønnsykdommer. Greit å ikke bli gravid, men ok at man får HIV?

Så snakk med henne, lær henne hvordan sex skal fungere slik at hun kanskje tør å si klart nei om det er noe hun ikke vil.

Skrevet
Tenk om datteren min får problemer i fremtiden fordi hun debuterte tidligere enn det hun var klar for?

Hvilke problemer tenker du tidlig debut vil kunne utløse?

Debuterte selv som 13 åring, og har ingen problemer relatert til det.

Skrevet
Jeg debuterte som 13 åring og det jeg egentlig ønsket meg aller mest da, var en mor som kunne prate med meg om dette.

Skulle ønske hun kunne fortelle meg en del ting, forklare for meg slike ting som at sex skal være på begges premisser, at man skal føle at det er godt etc.

P-piller er kjempelurt, men husk å forklare hvordan en kondom fungerer. P-piller stopper ikke smitte av hiv/aids og andre kjønnsykdommer. Greit å ikke bli gravid, men ok at man får HIV?

Så snakk med henne, lær henne hvordan sex skal fungere slik at hun kanskje tør å si klart nei om det er noe hun ikke vil.

Fint innlegg. Jeg debuterte da jeg var 16, men visste om andre som var 13-14. Åpenhet er viktig, men mas fører til det motsatte.

Hvilke problemer tenker du tidlig debut vil kunne utløse?

Debuterte selv som 13 åring, og har ingen problemer relatert til det.

Kanskje det kan føre til problemer hvis han er mye eldre, men nå var det visst bare to års aldersforskjell. Å kontakte hans foreldre er ikke særlig smart av hensyn til henne.

Gjest En annen Anne Grethe
Skrevet

Hei, jeg heter Anne Grethe, og jeg har også en 13-åring som går i 8. klasse på ungdomsskolen.

I dag har jeg fått 4 sms... 3 av dem var "kjeft" for at jeg utleverte datteren min på kvinneguiden, og 1 var en støtteerklæring der avsenderen skjønte min bekymring rundt tidlig debut og at jeg ikke kunne gjøre noe mer enn jeg hadde gjort.

Nå skjønner jeg hvorfor jeg har fått disse meldingene!

Angående ditt dillemma, jeg er veldig enig med Marlo i det hun sier om at du må snakke åpent med henne.

Selv om du tror hun ikke lytter, så må du regne med at hun hører på alt du sier.

Men jeg må også anbefale at neste gang du legger ut et innlegg om datteren din, ikke bruk fornavnet ditt som nick, hun kan lett bli gjenkjent.

Skrevet
Hei, jeg heter Anne Grethe, og jeg har også en 13-åring som går i 8. klasse på ungdomsskolen.

I dag har jeg fått 4 sms... 3 av dem var "kjeft" for at jeg utleverte datteren min på kvinneguiden, og 1 var en støtteerklæring der avsenderen skjønte min bekymring rundt tidlig debut og at jeg ikke kunne gjøre noe mer enn jeg hadde gjort.

Nå skjønner jeg hvorfor jeg har fått disse meldingene!

Angående ditt dillemma, jeg er veldig enig med Marlo i det hun sier om at du må snakke åpent med henne.

Selv om du tror hun ikke lytter, så må du regne med at hun hører på alt du sier.

Men jeg må også anbefale at neste gang du legger ut et innlegg om datteren din, ikke bruk fornavnet ditt som nick, hun kan lett bli gjenkjent.

Tragisk at du og din datter blir plaget. Du må ta tak i det og fortelle dette til din datter før hun hører det fra andre.

Gjest En annen Anne Grethe
Skrevet
Tragisk at du og din datter blir plaget. Du må ta tak i det og fortelle dette til din datter før hun hører det fra andre.

Jeg vil ikke si at vi blir plaget selv om jeg har fått noen meldinger.

Men datteren må så klart få vite om det i tilfelle noen klassekamerater eller foreldre leser dette.

Skrevet

Jeg debuterte også når jeg var 13 år. Det var alt for tidlig, skjønte egentlig ikke helt poenget med sex, men ble overtalt (han var ett år eldre). Men jeg har ikke fått noen senproblemer, tenker uhyre sjelden på det.

Det er ikke lett å vite hvor grensa for bekymring og vil gi informasjon og mas er. Men si at du er der hvis hun vil snakke og gi henne prevansjon. Men du kan ikke nekte henne det, dessverre, det blir det bare bråk av.

Skrevet

Snakk med datteren din, selv om det virker som om hun ikke hører etter. 13 år er tidlig, men ikke nødvendigvis for tidlig, dette er veldig individuelt. Men uansett, er det viktig at datteren din er klar over at hun har muligheten til å komme til deg med spørsmål og bekymringer. Prøv å ikke være dømmende.

Skrevet

13 år er faktisk under den seksuelle lavalder. Ha som er sammen med henne kan faktisk bli dømt for det, så sant han er over strafferettslig lavalder - selv om samleiet er frivillig fra hennes side.

Selv om det er individuelt hvor modne jenter er i den alderen, mener jeg objektivt sett at å ha samleie som trettenåring og med en man har vært kjæreste med noen få uker er alt for tidlig. Både trygg sex, men også grensesetting er noe du bør ta opp med henne. At du er sinna og konfronterer henne hjelper kanskje ikke, men et sted å begynne er kanskje å få fatt i hva hun selv tenker om denne opplevelsen, og spinne videre derfra.

Skrevet

Selvsagt er det for ungt. Dessuten er det ulovelig å ha samleie når man er 13år. Lover er ikke til for moroskyld. Vår fremste ekspertise har rådet våre lovgivere til å ha en høyere seksuell lavalder. En 13 åring er selvfølgelig ikke kompetent til å overprøve disse.

Skrevet
Dessuten er det ulovelig å ha samleie når man er 13år.

Kan du fortelle meg hvor i loven det står at det er ulovlig for en 13-åring å ha sex? Den seksuelle lavalder er 16 år i Norge, det betyr at det er ulovlig for personer over 16 å ha sex med personer under 16. Ikke at det er ulovlig for to 15-åringer å ha sex.

Skrevet (endret)
Kan du fortelle meg hvor i loven det står at det er ulovlig for en 13-åring å ha sex? Den seksuelle lavalder er 16 år i Norge, det betyr at det er ulovlig for personer over 16 å ha sex med personer under 16. Ikke at det er ulovlig for to 15-åringer å ha sex.

Straffelovens paragraf 196:

"Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år.

Fengsel inntil 15 år kan idømmes dersom

a) handlingen er begått av flere i fellesskap,

b) handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte,

c) den skyldige tidligere har vært straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 192 eller § 195, eller

d) fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven # 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen.

Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet foreligger i så måte.

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling."

Det står at denne bestemmelsen kan falle bort i det tilfellet du nevner, ikke at den automatisk gjør det. Hva som er et jevnbyrdighetsperspektiv er opp til retten å avgjøre. Jeg ser jo at en ungdom kan bli mer traumatisert av at kjæresten hennes trekkes for retten en av et halvveis ufrivillig samleie. Men grensene mellom frivillighet og overgrep er hårfine blant ungdommer i de tidlige tenåra. Jeg syns denne debatten helt mangler perspektiver på gruppepress, makt og maktulikhet.

Endret av ashera
Skrevet
13 år er faktisk under den seksuelle lavalder. Ha som er sammen med henne kan faktisk bli dømt for det, så sant han er over strafferettslig lavalder - selv om samleiet er frivillig fra hennes side.

Nei, han kan ikke straffes for det. Han er som ts sier, 15 år, og selv under den seksuelle lavalder. Og den loven er uansett til for å beskytte barn og unge mot overgrep fra voksne. Det utøves faktisk litt skjønn når det kommer til håndhevelse av den loven, er man 2-3 år fra hverandre selv om den ene part er over lavalderen, vil vedkommende i de aller fleste tilfeller IKKE bli straffet på noe vis, om man er omtrent jevnbyrdige i utvikling og sinn, og det er snakk om fullstendig frivillighet fra begge parter.

TS; 13 år er veldig ungt ja, men ikke nødvendigvis for ungt. Problemer dukker nok ikke opp av at en har sex for tidlig, men heller om det utvikler seg til å bli for mange, og hvem som helst. Og det kan jo skje uansett når en debuterer, men er nok mest ødeleggende for unge mennesker.

Og at hun ikke ønsker å snakke åpent om sin egen sexualitet til sin mor er da hvertfall ikke rart. Det er gjerne litt flaut og pinlig akkurat i den alderen for de fleste, uansett hvor godt forhold man har til moren sin. Både noen år før og noen år etter er det derimot mer naturlig å snakke med foreldre om så personlige ting. Så ikke press det om hun ikke vil.

Gi henne heller linker til bra sider med opplysninger om sex, og hent gjerne brosjyrer på helsestasjonen.

Og for all del, ikke snakk med foreldrene til gutten, det vil uten tvil oppfattes som "sladring" og utlevering.

Og det er ganske sannsynlig at hun ikke egentlig synes det er noe flaut og pinlig å ha hatt sex, det kan godt hende det var en bra opplevelse for henne som hun ikke har noen problemer med nå, men bare har ikke lyst til å fortelle mamma om det :)

Skrevet
Straffelovens paragraf 196:

"Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år.

Fengsel inntil 15 år kan idømmes dersom

a) handlingen er begått av flere i fellesskap,

b) handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte,

c) den skyldige tidligere har vært straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 192 eller § 195, eller

d) fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven # 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen.

Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet foreligger i så måte.

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling."

Der var den ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...