Gå til innhold

Dere som ''aldri'' blir syke


Ariel Simone

Anbefalte innlegg

Jeg har ifølge blodprøver perfekt immunforsvar, drikker aldri brus, tar både kosttilskudd og spiser store mengder frukt og grønt hver dag + smoothies og grønnsaksdrikker, røyker ikke, drikker sjeldent alkohol, passer på å holde meg i aktivitet osv osv.

Likevel er jeg syk minst en gang i måneden. Så den samme "oppskriften" funker tydeligvis ikke på alle :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir sjelden syk, men får omgangssyke om noen i nær krets blir smittet, og blir forkjøla et par ganger i året, men influensa, feber og slikt får jeg så godt som aldri. Når jeg er forkjøla er det svært sjelden jeg er så syk at jeg må ta fri fra jobb/skole (det blir i såfall av smittehensyn). Nå lever jeg ganske sunt, spiser variert og bra, drikker lite alkohol og selv om jeg stort sett ikke trener så går jeg i hvert fall flere kilometer hver dag, men jeg har også vært omtrent like frisk i perioder hvor jeg har levd usunt også. Den eneste perioden jeg var "ofte" syk var på folkehøyskolen, men da levde vi jo tett på hverandre og det var også mye drikking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Feline.
nå er jeg lei av å være syk og vil gjerne høre hvordan dere som sjeldent blir syke lever? tar dere noen vitaminer eller noe sånt?

vil ikke være syk mer, eller hvertfall ikke så ofte som nå.

Tror det hjelper å ikke ha unger! De kommer som oftest med masse sykdommer fra barnehage og skole :gjeiper:

Ellers er det nok det at folk har forskjellig immunforsvar. Jeg er like lite syk selv om jeg spiser c-vitaminer eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sjelden syk. Dvs. jeg kan bli skikkelig forkjølet, men influensa har jeg sånn ca. hvert 20. år og omgangssyke kan jeg ikke huske sist jeg hadde.

Jeg lever ikke spesielt sunt. Blir mye ferdigmat/halvfabrikata, (for) lite grønnsaker og fisk og for mye brus. Tar nesten aldri vitaminer eller kosttilskudd.

På den sunne siden så spiser jeg grovt brød og drikker kun moderate mengder melk. Trener ikke organisert, men prøver nå i det minste å bruke beina mest mulig når jeg skal noen steder så jeg får rørt meg litt.

Tror nok hovedårsaken er et velfungerende immunforsvar, samt det faktum at jeg bor alene så jeg har ikke så mange mulige smittekilder. Dessuten er jeg rimelig påpasselig med håndhygienen (og for så vidt med annen hygiene også) uten å ta helt av. Falt ikke for høstens antibac propaganda, men vasker som regel hendene kort tid etter jeg har kommet inn døra hvis jeg har vært ute (+etter toalettbesøk (naturligvis) og før jeg lager mat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_21

Jeg tror det har mye med immunforsvaret å gjøre (selvfølgelig).

Jeg har ikke vært syk på mange mange år, på det verste har jeg vært tett i nesa et par dager.. :sjenert:

Jeg tar ingen vitaminer eller tilskudd, trener ekstremt sjeldent, prøver å spise fisk (ikke ren fisk) minst én gang i uka, snuser, spiser masse snacks :popcorn:. Og jeg er jente, forresten.

Hvordan man lever og spiser sies jo å spille inn på hvor lett man blir syk, men jeg er nok bare en av de heldige som aldri blir det.

I fjor var jeg hjemme hos mine foreldre, og alle hadde spysjuka den uka, jeg slapp lett unna! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært lite syk de siste årene, i alle fall ikke sengeliggende, kanskje litt forkjølet. Har aldri hatt influensa, leeeenge siden sist jag hadde omgangssyka. Mamma jobber i barnehagetante, så jeg ble vel utsatt for mye smitte i oppveksten. Biter også negler, det er vel omtrent som å slikke dørhåndtak... Liker å tro at immunforsvaret mitt er godt trent på grunn av dette. Er ganske sunn for tiden, trener, spiser frukt og grønt, men pleide ikke å være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg er ekstremt skjelden sjuk, bortsett frå litt snufsing nokre gonger om vinteren. Trur det har med immunforsvar å gjere, for eg har berre vore sjuk (sånn liggje i senga-sjuk) tre gonger i mitt vaksne liv, og det har vore medan eg har vore gravid - då har ein som kjend svakare immunforsvar.

Eg lever normalt sunt, trur eg. Søv ganske mykje (bortsett frå no som eg har liten baby :tongue: ), legg meg tidleg. Eter ganske sunn mat, mykje frukt og grønnsaker. Drikker ikkje alkohol eller kaffi.

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
nå er jeg lei av å være syk og vil gjerne høre hvordan dere som sjeldent blir syke lever? tar dere noen vitaminer eller noe sånt?

vil ikke være syk mer, eller hvertfall ikke så ofte som nå.

Søvn, kosthold, trening og ikke minst hygiene. Helt utrolig hva en unngår av sykdommer bare ved å vaske hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden 2004 har jeg vært syk to ganger, ene gangen med ørebetennelse og den andre gangen med en infeksjon.

Jeg gjør ikke noe spesielt for ikke å bli syk. Tror jeg bare er heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvn, kosthold, trening og ikke minst hygiene. Helt utrolig hva en unngår av sykdommer bare ved å vaske hendene.

Jeg har aldri vært så veldig nøye med håndvask ( vasker selvfølgelig hendene etter toalettbesøk, men sjelden ellers) men er likevel så godt som aldri syk. Er ikke spesielt sunn heller, trener ikke. Og før jeg ble gravid drakk jeg ganske ofte. Men jeg tror det har noe med å gjøre at jeg har blitt oppdratt til ikke å være hysterisk redd for bakterier, og dermed har jeg blitt utsatt for endel også. Og da blir immunforsvaret sterkere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hypothyreose (hashimotos), har hatt en kort kyssesyke samt reagerer kraftig på p-piller. Bortsett fra det blir jeg aldri forkjølet, får aldri influensa eller omgangssyke. Kan ikke huske sist jeg hadde noe av det. Så dette er hva jeg gjør:

- Lager så mye mat som mulig fra bunnen av. Bruker aldri poseting eller ferdigmat (så godt det lar seg gjøre da).

- Spiser veldig sunt, men spiser også litt sjokolade og dessert. Holder meg milevis unna potetgull og brus og alt slikt.

- Vasker hendene ofte i løpet av dagen. ALLTID etter å ha gått på do. ALLTID før og under matlaging. ALLTID når jeg kommer hjem etter å ha vært ute, eller hvis det er lenge siden sist.

- Steker/varmer mat lenge nok.

- Tar vitaminer og tran.

- Drikker normalt med alkohol (og da bare vin). Røyker ikke, tar ikke narkotika.

- Trener omtrent annen hver dag, og er aktiv ellers i hverdagen.

- Har et fint forhold med kjæresten, men mye kos :rødme: (det hjelper sikkert det også!)

Alt i alt handler det om én ting: å ta vare på kroppen sin! Da blir man ikke syk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det må være litt deprimerende å lese at de som "aldri" blir syk faktisk bare har det sånn. At vi ikke gjør noe spesielt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en av de som ikke blir så lett syk. Som andre sier, tror det har mest med imunforsvaret å gjøre. Gjør ikke noe fra eller til for å ha det slik. Virker som det er arvelig, for flere andre i familien min er også slik. Har gått oppi svært smitsomme sykdommer uten å få det selv. Men jeg har andre ting, migrene, som kan sette en like mye ut som sykdommer. Så synes nå jeg får min bit der jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er syk sånn ca. en gang i året, og da varer de i en dag, toppen to. Gjør ikke noe spesielt. Det er første de siste årene (er 19) at jeg har blitt opptatt av sunt kosthold, vitaminer og trening, men var syk like sjeldent før den tid også. Handler vel mye om personlig immunsystem..

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det må være litt deprimerende å lese at de som "aldri" blir syk faktisk bare har det sånn. At vi ikke gjør noe spesielt for det.

Så klart, et godt immunforsvar spiller jo en stor rolle. Samtidig skal man ikke undervurdere viktigheten av å leve et sunt og aktivt liv. Enkle ting som feks å vaske hendene når man går på do og før man spiser kan ha betydelig innvirkning. I hele høst har det stått i avisene at sykehusene rapporterer om svært få tilfeller av omgangssyke, for eksempel. Dette er antageligvis fordi folk har lært seg å vaske hendene etter at svineinfluensabølgen slo inn i høst. Ergo bedre hygiene = mindre sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart, et godt immunforsvar spiller jo en stor rolle. Samtidig skal man ikke undervurdere viktigheten av å leve et sunt og aktivt liv. Enkle ting som feks å vaske hendene når man går på do og før man spiser kan ha betydelig innvirkning. I hele høst har det stått i avisene at sykehusene rapporterer om svært få tilfeller av omgangssyke, for eksempel. Dette er antageligvis fordi folk har lært seg å vaske hendene etter at svineinfluensabølgen slo inn i høst. Ergo bedre hygiene = mindre sykdom.

Nå blir jeg sikkert sett på som ekkel, men jeg vasker ikke hendene med såpe etter å tisset. Ser virkelig ikke poenget med det, for jeg har jo ikke tisset på hendene. De er fremdeles rene.

Likvel blir jeg ikke syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer litt an på hva du mener med syk-noen legger seg ned i sengen og kaller seg syk dersom man har litt tett nese, mens andre kanskje bare vil kalle det en "dårlig dag". Det er uhyre individuelt og som sagt veldig avhengig av om man går rundt og føler på symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hei_*
Nå blir jeg sikkert sett på som ekkel, men jeg vasker ikke hendene med såpe etter å tisset. Ser virkelig ikke poenget med det, for jeg har jo ikke tisset på hendene. De er fremdeles rene.

Likvel blir jeg ikke syk.

Man blir ikke syke av å ikke vakse hendene etter å ha tisset, da det er dine egne bakterier det er snakk om. Dessuten er urin en steril væske dersom ingen urinveisinfeksjon foreligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke syke av å ikke vakse hendene etter å ha tisset, da det er dine egne bakterier det er snakk om. Dessuten er urin en steril væske dersom ingen urinveisinfeksjon foreligger.

Urinen inneholder avfallsstoffer og kan inneholde bakterier.dessuten kan den inneholde e-coli bakterier eller man kan få disse på hendene,da enetarmsåpningen ligger ganske nært,som vi vet.Så om man ikke blir syk selv, så kan jo andre bli syke av våre bakterier. Så vask hendene etter toalettbesøk!trodde det var barnelærdom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra en ørebetennelse en gang for 20 år siden har jeg nesten aldri vært syk. Og jeg lever ikke sunt - spiser for lite grønnsaker og fisk, drikker alkohol stort sett hver helg, og jeg røyker :sjenert:

Har vel vært heldig med genene og immunforsvaret kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...