Gå til innhold

Dere som ''aldri'' blir syke


Ariel Simone

Anbefalte innlegg

nå er jeg lei av å være syk og vil gjerne høre hvordan dere som sjeldent blir syke lever? tar dere noen vitaminer eller noe sånt?

vil ikke være syk mer, eller hvertfall ikke så ofte som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lever helt normalt egentlig. Eneste jeg fokuserer skikkelig på er å få i meg grønnsaker og frukt hver dag. Tar nå Omega og B vitamin daglig. Drikker ikke brus, kun vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tulla_*
nå er jeg lei av å være syk og vil gjerne høre hvordan dere som sjeldent blir syke lever? tar dere noen vitaminer eller noe sånt?

vil ikke være syk mer, eller hvertfall ikke så ofte som nå.

jeg blir sjelden syk, men vet ikke helt hvorfor.

Spiser jevnt over sunt, og trener jevnlig og tar tran.

Er ikke på fylla hver eneste helg.

Thats it, funker for meg, men folk er jo forkjellige :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "aldri" syk. Kan faktisk ikke huske sist jeg var syk. Aldri forkjølet, influensa, spy syke eller noe. HERLIG.

Jeg tar ingen vitaminer. Kan ikke påstå at jeg har så veldig variert kosthold heller. Spiser foreksempel ikke fisk eller masse grønnsaker.

Ikke vet jeg hvordan jeg holder meg frisk, men jeg er veldig glad for å kunne være i "topp form" for det meste av tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke verdens sunneste (spiser ofte rundt to store sjokoladeplater i uken, to dager med grandis og annen fast food og cheese doodlez. Sunn mat ellers), men får alltid i meg en-to fiskemiddager i uken. Tror sånt er veldig individuelt, for jeg føler jeg ikke får i meg alle de vitaminene jeg trenger, men allikevel har jeg ikke vært syk på over 7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster

Jeg gjør ikke noe spesielt bortsett fra et sunt kosthold, mosjon samt flink til å vaske hender dersom jeg har vært ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri hatt influensa eller omgangssyke, forkjølet har jeg vært bare et par ganger i løpet av livet.

Virus og bakterieinfeksjoner er "fremmedord" for min del.

Jeg har et megasterkt (overaktivt) immunforsvar, faktisk så sterkt at det har ført til kronisk sykdom!

Ikke bare dreper det virus og bakterier, men det går til angrep på kroppens egne celler i tillegg.

For å være helt ærlig, hadde jeg foretrukket å være forkjølet en gang eller fire i løpet av året, enn å ha et så sterkt immunforsvar at det leter etter "fiender" der det ikke finnes noen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har noe med immunforsvaret å gjøre.

Selv blir jeg veldig sjeldent syk, mens samboeren blir syk ganske ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nevne at jeg har en datter på 10 år som ikke har en eneste dag fravær fra skolen pga sykdom.

Hun har helt utrolig immunforsvar, når resten av oss har ligget i sengen med bøtte, så har hun løpt rundt helt frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ingen vitaminer eller tran, men spiser sunt og variert, med mye grønnsaker og en del fisk (spiser av andre grunner ikke kjøtt). Trener også jevnlig. Og er nøye med håndvask - vasker alltid hender når jeg har vært ute og mye underveis i matlaging eller etter "skitne" aktiviteter. Jeg har i grunnen hatt et godt immunforsvar siden jeg var barn, så mulig det også kan være noe medfødt. Hadde vel tre fraværsdager gjennom hele barneskolen. Etter et par kjedelige år med kyssesyke og påfølgende dårlig immunforsvar på vgs, bygget immunforsvaret seg opp igjen til det normale etter en stund, noe jeg setter pris på.

Men så skal det legges til at selv om det kan gå år mellom forkjølelse og influensa (hadde svineinfluensa i høst faktisk, men da hadde jeg ikke hatt influensa siden jeg var barn), blir jeg lettere smittet av omgangssyke hvis jeg omgås noen som har det (men jeg har lite kontakt med barnehagebarn f.eks, så det er ikke så ofte jeg har omgangssyke da). Men det er mulig det er en kombinasjon av at det rett og slett er ekstremt smittsomt, og at systemet i magen min er "svakere" enn resten av immunforsvaret (har en magetilstand, og reagerer også veldig lett på dårlig tilberedt eller bedervet mat).

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok tenke at det rett og slett kan ha noe med flaks å gjøre også. Jeg er sånn som aldri er syk. Pådrar meg for eksempel aldri kraftig nok forkjølelse eller andre "milde" plager til å være hjemme fra jobb.

Det samme gjelder for mor og bestemor. De var vel knapt borte fra jobb annet enn i forbindelse med fødsel. Flere av besteforeldrene og grandonkler/tanter har levd til godt over nitti.

Nå skal det også sies at jeg lever et veldig lite utsvevende liv. Drikker svært lite alkohol, har aldri røykt. Går eller sykler fram og tilbake til jobb hver dag, og er aktivt fjellmenneske i ferier og helger. Kostholdsmessig drikker jeg mye vann, og spiser stort sett magert, med mye grønnsaker. Min last dreier seg om gjærbakst og søtsaker, men klarer vel stort sett å holde inntaket i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden jeg blir skikkelig syk, får bare litt snørr og bittelitt vond hals om morgenen, og så er det over.

Det jeg gjør er å trene tre ganger i uken, spiser grønnsaker til hver middag, bare grove produkter i ukedagene, ingen godteri utenom litt i helga.

Har nok bygget opp et bra immunforsvar etter noen år i barnehagen, og med en slik jobb er man nøye med håndvask, om det skulle ha noe å si.

Tror rett og slett det er viktig at kroppen lærer å takle virus og bakterier, med mindre man er hyperutsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt bli litt forkjølet innimellom, men har faktisk aldri hatt omgangssyke. Jeg kan være i samme rom som noen som har det, men får det aldri selv. Jeg spiser ikke mer enn vanlig sunt, så jeg tror det bare har å gjøre med hva slags immunforsvar man har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cipheria

Trur god hygiene er det viktigaste, samt eit godt immunforsvar. Eg et ikkje spesielt sunt, regelmessig eller variert. Kjem an på kva eg gidd. Trener heller ikkje regelmessig. Er sjeldan sjuk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jeg lei av å være syk og vil gjerne høre hvordan dere som sjeldent blir syke lever? tar dere noen vitaminer eller noe sånt?

vil ikke være syk mer, eller hvertfall ikke så ofte som nå.

Hvordan lever du?

Jeg er ikke av dem som alltid har hatt et sterkt immunsystem. Jeg tror det finnes noen som aldri blir syke omtrent uansett hva de gjør, mens andre må jobbe litt mer for å holde seg friske. Jeg var mye syk før, men nå er jeg så godt som aldri syk.

Dette er hva jeg gjør:

- Jeg spiser lite ferdigmat, og da tenker jeg på junk, halv- og helfabrikat. Jeg lager 99% av maten fra bunnen av.

- Jeg spiser sjelden snop og snacks, men det er ikke slik at jeg aldri smaker eller tar et kakestykke om jeg får et. Det er bare ikke en del av det daglige kostholdet mitt. Brus drikker jeg svært sjelden og så godt som aldri hjemme.

- Jeg spiser mye grønnsaker og endel frukt.

- Jeg bruker urteteer, ingefær og hvitløk med en gang jeg føler at jeg brygger på noe eller føler meg litt uggen. Neste dag er jeg i form igjen.

- Jeg kler meg etter været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan lever du?

Jeg er ikke av dem som alltid har hatt et sterkt immunsystem. Jeg tror det finnes noen som aldri blir syke omtrent uansett hva de gjør, mens andre må jobbe litt mer for å holde seg friske. Jeg var mye syk før, men nå er jeg så godt som aldri syk.

Dette er hva jeg gjør:

- Jeg spiser lite ferdigmat, og da tenker jeg på junk, halv- og helfabrikat. Jeg lager 99% av maten fra bunnen av.

- Jeg spiser sjelden snop og snacks, men det er ikke slik at jeg aldri smaker eller tar et kakestykke om jeg får et. Det er bare ikke en del av det daglige kostholdet mitt. Brus drikker jeg svært sjelden og så godt som aldri hjemme.

- Jeg spiser mye grønnsaker og endel frukt.

- Jeg bruker urteteer, ingefær og hvitløk med en gang jeg føler at jeg brygger på noe eller føler meg litt uggen. Neste dag er jeg i form igjen.

- Jeg kler meg etter været.

jeg spiser egentlig helt greit, synes jeg da, vanlig norsk mat, men jeg tror jeg spiser for mye usunt. spiser litt chips eller sjokolade hver dag, så skal kutte ut det. og jeg skal spise mer fisk, frukt og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stort sett aldri syk, omgangssyke har jeg aldri. Aldri forkjølt, influensa kanskje hvert tredje-fjerde år (men da pleier jeg å bli skikkelig dårlig). Jeg spiser ganske sunt, lite halvfabrikata, nesten aldri ferdigmat, relativt lite sukker og fett - men også lite frukt og grønt egentlig, tar periodisk omega-3 eller en multivitamin. Ikke er jeg spesielt hygiene-nazi heller.

Jeg tror egentlig noe av det viktigste er å få nok søvn, ikke være super-stresset. Rett å slett la kroppen få ro til å bygge et godt immunforsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har mest med immunforsvar å gjøre, ja.

Spiser mye frukt og grønt. Vasker hendene ofte.

Trener regelmessig, men jeg var sjelden syk før jeg begynte å trene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar tran, spiser MYE frukt/grønt, drikker melk og er masse ut i frisk luft :) Har ikke vært syk med noe annet enn matforgiftning på mange år. Tror jeg er heldig med immunforsvaret mitt, men det skader nok ikke med godt kosthold og frisk luft heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...