Gå til innhold

Markløft: hvor mange kilo bør jeg legge på?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hasr nettopp begynt å trene styrke, trener markløft med 15 kilo på stanga, da klarer jeg lett 10 rep x 3, bør jeg øke til 20 kilo og heller klare litt mindre rep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Er det minste du kan øke med 5 kg?

Det du også kan gjøre er å kjøre to sett med 15 kg, for så å kjøre siste sett med 20 kg for å se hvordan det går. Er det lekende lett kan du kjøre ett sett med 15 og to sett med 20 neste gang... etc etc..

Ved å gjøre det på denne måten er du er sikra for ikke å sprekke, samt vende kroppen til ekstra kilobelastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er relativt ny innen styrketrening, vil jeg anbefale å holde deg på 10-15 reps på stort sett alle øvelser. Kjør inn teknikk over minst åtte uker, før du begynner å løfte tyngre på færre reps (men det skal være tungt å løfte 10-15 reps over tre sett). Du kan feks ta 12 reps x 3 sett, og når dette går greit, legge på vekt slik at du akkurat klarer 10 reps. Så trener du til du klarer 12 reps med denne vekten, øker vekten osv.

Markløft er en av de teknisk mest vanskelige øvelsene som er, og teknikkterping er svært viktig. 10-12 holder på markløft, da det blir veldig tungt å holde stangen når man kommer over 12 (etter min erfaring hvertfall). Her kan du se litt hvordan teknikken bør være:

http://nhi.no/trening/videoer/styrkeovelse...loft-30484.html

Her kan du se hva du IKKE skal gjøre:

http://www.treningsforum.no/forum/index.ph...80057;topicseen

Ellers er det spesielt to ting jeg mener er viktigst å huske på:

- ikke krum ryggen!

- ikke løft med rumpa!

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kjøre Markløft så er det en fordel å ha på vektskiver som bygger en del, slik at du slipper å bøye deg så sinnsykt langt ned.

Hvis skivene er på størrelse med 25kg skiver så går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kjøre Markløft så er det en fordel å ha på vektskiver som bygger en del, slik at du slipper å bøye deg så sinnsykt langt ned.

Hvis skivene er på størrelse med 25kg skiver så går det fint.

Signerer denne!

Evt. kan du legge en vektskive oppned på hver side, slik at vektskivene på stangen treffer disse. Trener du med totalt 50 kg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...