Gå til innhold

CHANIA - hva er verdt å få med seg?


Gjest Gjest_mimmi_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mimmi_*

Skal bo litt utenfor byen Chaina i Hellas,i juni/juli. Er Chania en fin by? Noen som har tips til hva jeg bør få med meg? Er byen oversiktlig? Spredd? Fin? Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvor langt utenfor Chania du skal bo, men bussforbindelsene er gode fra de fleste stedene langs Chania-kysten og inn til sentrum.

Den venetianske havnen i Chania er et must - rusle langs bryggekanten, titte på folk, ta en aperitif på en av tavernaene osv.

Fint å reise inn til Chania på ettermiddags/kveldstid for å spise middag. Gå gjerne inn i de trange smugene innenfor havnefronten, kryr av koselige spisesteder der. Ofte bedre mat og gjerne rimeligere enn langs havnefronten, hvor innkasterne kan være litt slitsomme. NB. Unngå for all del taverna ENPLO inne i bakgatene, middelmådig mat og regninger skrevet med gaffel.

Er du glad i shopping finnes masser av butikker innenfor havnefronten. Få også med deg markedshallen lenger oppe i byen.

Når du først skal til Kreta, må du heller ikke misse en dag på Elafonissi, Kretas svar på Maldivene, lengst sørvest på øya. Buss daglig fra Chania, ellers har de fleste reiseselskapene utflukter dit.

God tur, drar selv til Kreta igjen til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mimmi_*

Hei igjen og tusen takk for svar! Setter stor pris på det. Ligger Ellafossini langt unna Chania? Hørtes spennende ut. Jeg skal bo i Platanias. Går det an å spasere fra havna i Chania og til markedsplassen og butikker? ELler er avstandene store i byen? Gler med såååå utrolig - til å oppleve grekenland igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og tusen takk for svar! Setter stor pris på det. Ligger Ellafossini langt unna Chania? Hørtes spennende ut. Jeg skal bo i Platanias. Går det an å spasere fra havna i Chania og til markedsplassen og butikker? ELler er avstandene store i byen? Gler med såååå utrolig - til å oppleve grekenland igjen!

Avstanden fra Chania til Elafonissi er 7-8 mil på til dels svingete og smale veier, en flott tur gjennom noe av Kretas landskap. Mange leier bil, ellers går bussen fra Chania om formiddagen og returnerer om ettermiddagen.

Fra havnen i Chania ligger alt som er verd å se og oppleve i byen innen gangavstand. Den lengste spaserturen er vel faktisk fra bussholdeplassen og ned til havna - du går dit på 5-10 minutter.

I Platanias finnes en markert høyde eller kolle midt i sentrum. Ta veien oppover dit, flere hyggelige tavernaer på vei mot toppen. Forsøk spesielt Panorama på venstre side oppover, herlig utsikt og god mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler en tyrkisk/gresk resturant i Chania (eller Hania som lokalbefolkningen sier) som heter Tamam:) Nydelig mat og en ganske annen atmosfære enn de typiske turistresturantene synes jeg da:)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...