Gå til innhold

Hva syntes du om at KG ikke vil åpne


Gjest Fast_bruker

Anbefalte innlegg

Her er to gode argumenter mot et psykisk helse forum. Selvsagt trenger folk som er psykisk syke støtte og de trenger noen å dele erfaringer med, men det er altfor komplisert til å ha ert eget underforum. Jeg tror ikke det er noen som tror at alle som er psykisk syke skader seg selv eller har selvmordstanker, men ved å ha et sånt underforum vil det samle seg folk som ikke nødvendigvis har godt av å samles. Som det ble skrevet også så kan det være veldig lite som skal til for å dytte en person med psykiske problemer over kanten. Det kan få fatale følger. La forumet være som det er nå.

Signerer denne. Og det er viktig for meg å få sagt at jeg snakker både som tidligere bruker av et nettbasert psykisk helse-forum og som tidligere moderator av samme forum. Samt som "bruker" i psykiatrien, og som ansatt i psykiatrien. En haug med hatter å holde styr på her, altså.. :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Robotkalle_*

Jeg ser faren med mobbing online av personer som blottlegger sine sårbare sider.

Men jeg ser også at det for meg selv er deilig å bruke internettfora til selvterapi.

Jeg tror det koker ned til at KG ikke vil assosieres med den negative risikoen, og undervurderer belønningen av den positive effekten av å ha et forum hvor folk deler måter å bli tynnere på, skade seg selv, bare ved å snakke om det, syte, klage, og finne mennesker i samme situasjon.

Til syvende og sist, kan man hoppe bukk over hele problemet dersom man sier at det å leve innebærer at man til slutt vil dø. Dersom man isolerer seg fra alt innhold i livet, og ikke en gang får det online, da er man i praksis levende død. Hvorfor skal man ikke ha fora hvor man kan inngå en slik risiko?

Helt til slutt, er det ingen som kan komme her og si at det å ta selvmord er galt. Det er kanskje galt for de aller fleste av oss, men hvem kan påstå rent filosofisk at det er bedre å lide, enn å ikke eksistere. Det sier jeg med referanse til bl.a dødshjelp-debatten, og ikke som en rasjonalisering av deprimerte som bruker denne forklaringen som et skalkesjul for fantasier om at andre skal savne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg hobby psykolog å i sted var jeg mental pasient. Bestem deg da? make your pick.

Hobbypsykolog og riv, ruskende gal utelukker på ingen måte hverandre - tvert om, de pleier gjerne å forsterke hverandre. Og nei, det er ikke videre relevant, derfor er det jo interessant at du henger deg såpass opp i det. Det er kanskje lettere det, enn å ta inn over seg argumentene som tyder på at idéen din kanskje ikke er verdens beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
vell det går vell da utpå det samme som at folk ikke skal bruke Helse som behandling. Man skal rådføre seg med Lege likegodt som en psykolog. Jeg lurer bare på hva forskjellen er. Det finnes ikke noe mer eller mindre alvorlighetgrad mellom disse. Og mener derfor at skal dem ha helse & kosthold burde dem ha psykisk helse også! Det er også ikke et behandlingsted, har man LITT vett i hode så vet man dette. Men et sted man deler ærfaringer.

***

Om man sliter psykisk, er det ikke alltid vurderingsevnen er helt som den burde være, og dårlige råd kan få fatale konsekvenser.

Jeg skjønner godt grunnen til at KG har laget disse reglene, og jeg synes det vitner om at de tar ansvar, noe som ikke kan sies om alle slike fora.

Om jeg får råd på KG om å drikke vann i stedet for å ta smertestillende, er det sannsynligvis ikke kritisk om jeg prøver rådet.

Om en med sterk depresjon, psykose eller angst får et tips om å bytte én medisin mot en annen, kan det få virkelig stygge konsekvenser (bare rent kjemisk) om h*n følger rådet.

Jeg ser definitivt en forskjell.

Endret av nobilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Robotkalle_*
Om en med sterk depresjon, psykose eller angst får et tips om å bytte én medisin mot en annen, kan det få virkelig stygge konsekvenser (bare rent kjemisk) om h*n følger rådet.

Jeg ser definitivt en forskjell.

Om en med psykiske problemer opplever å bli moderert og sensurert for sine bekjennelser, kan dette styrke en hatfølelse ovenfor samfunnet og få virkelig stygge konsekvenser.

Om en med sterk depresjon får tips om å bytte en medisin mot en annen, så vil denne pasienten i de aller fleste tilfellene måtte stikke innom en lege for å få forandret medisineringen pga det fascistiske systemet vi har i Norge, som definerer ansvarlighet, som å bestemme over andre, når de befinner seg langt nok fra en selv i verdiprioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...