Gå til innhold

Hva syntes du om at KG ikke vil åpne


Gjest Fast_bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sikkert kompetanse til å bable om følelser "og sånn", men du ser ikke ut til å innse at psykisk helse OGSÅ medfører en del problemer som den vanlige mann på gata ikke har verken kunnskap om eller kompetanse til å "snakke om".

Å opprette et eget underforum for et slikt tema medfører et enormt ansvar, og en viss kompetanse. Jeg syntes faktisk det er ansvarlig av KG å se sine begrensninger, og styre unna et ansvar de ikke føler at de klarer å ta på en tilfredsstillende måte.

Å en vanelig mann på gata kan snakke om det biologiske som skjer i kroppen da eller? :fnise:

Det er allerede et ansvar dem har. Siden det florerer av folk som diskuterer psykiske problemstillinger på KG! Så det du egentlig sier er at det ansvaret dem alt har innpå her er noe dem ikke takler. ehhhhh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På et slikt forum ville det florere av hobbypsykologer som ikke har den fjerneste anelse om hvilke råd de skal gi.

Se f.eks inne på Prøvere og ufrivillig barnløse - der er det jo flust av brukere som har opplevd at venner/familie sier til dem at de skal bare slappe av og ikke stresse og vips så blir de gravide.

Et slikt råd er irriterende, og inne på et forum for psykisk helse er også fallhøyden langt større. Et feilaktig råd inne på f.eks forbruker og økonomi kan gjøre økonomisk skade, mens et feilaktig råd på et psykisk forum i verste fall kan ta liv.

Jeg har respekt for at KG velger å ikke opprette et slikt forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et slikt forum ville det florere av hobbypsykologer som ikke har den fjerneste anelse om hvilke råd de skal gi.

Se f.eks inne på Prøvere og ufrivillig barnløse - der er det jo flust av brukere som har opplevd at venner/familie sier til dem at de skal bare slappe av og ikke stresse og vips så blir de gravide.

Et slikt råd er irriterende, og inne på et forum for psykisk helse er også fallhøyden langt større. Et feilaktig råd inne på f.eks forbruker og økonomi kan gjøre økonomisk skade, mens et feilaktig råd på et psykisk forum i verste fall kan ta liv.

Jeg har respekt for at KG velger å ikke opprette et slikt forum.

Så hvis en pasient av en psykolog tar livet sitt eller forledre el venner har prøvd å hjelpe dem med råd, så er det egentlig deres feil at de tar livet sitt da eller?

eeeeh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis en pasient av en psykolog tar livet sitt eller forledre el venner har prøvd å hjelpe dem med råd, så er det egentlig deres feil at de tar livet sitt da eller?

eeeeh!

Når det gjelder familie og venner så kjenner de personen langt bedre enn hva vilt fremmmede personer på et forum gjør, og de kan derfor gi råd som er langt bedre. Det er lettere å gi feilaktige råd på et forum til en vilt fremmed person enn å gi feilaktige råd til en person man kjenner godt.

Og du kan spare deg den nedlatende "eeeh" kommentaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinneguiden er et diskusjonsforum og her kan dere diskutere stort ett de temaene man vil. Vi har ingen eksperter innen helse, sex sminke samliv osv, forumet er basert på at brukerne selv skal kunne diskutere seg i mellom og gi hverandre råd og tips.

Hvis vi hadde opprettet et eget rom for psykisk helse ville mengden innlegg ang dette tema økt og det vil også gitt oss andre nye brukere som kanskje trenger en egen plass for å diskutere dette men helst da en plass som det er sikkert og trygt å diskutere psykisk helse og problemstillinger rundt dette. Siden vi ikke innehar denne kompetansen og ikke kommer til å ansette noen for å ta seg av et så pass krevende rom som psykisk helse (trenger tilsyn 24/7) så blir reglene som nå. Man kan diskutere temaet men føler vi at det går utenfor vårt område, så må vi stenge tråden og be brukeren ta kontakt med Mental Helse, dette for at brukeren ikke skal få villedene råd og veiledning av andre brukere.

Jeg håper dere har forståelse for at vi gjør dette i beste mening og kun med tanke på brukerne våre. Vi ønsker at Kvinneguiden skal være en trygg plass å diskutere på og det blir den ikke hvis vi åpner et forum for psykisk helse uten å ha kompetente folk til å hjelpe oss.

Mette Forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se behov for et eget forum for psykisk helse, og jeg syns både Bolledeig og Mette har gitt mer enn god nok begrunnelse for hvorfor de ikke ønsker å åpne et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor man skal ha egen kategori for psykisk helse, da det fint glir inn under kropp og helse. Hadde tråder om psykisk helse tatt helt over kropp og helsekategorien, hadde det vært noe annet, men slik er det jo ikke. Og hva skal egentlig en egen kategori for det gjøre for forskjell? Jeg vil tro at en slik kategori raskt kun blir besøkt av folk som sliter, og at det lett blir oppblomstring av tråder om spiseforstyrrelser, selvskading og selvmordstanker. Noe som slett ikke er ønskelig.

Ja jeg er helt enig. Dessuten er det ikke lov i følge reglene å komme med selvmordstanker. Noe som jeg kan forstå fordi det er ikke så kjekt å plutselig lese et innlegg som sier "jeg skal drepe meg selv. Adjø slemme verden!".

Psykisk helse går vel under kropp og helse gjør det ikke? :question: Skriv der eller andre steder for den slags skyld. Psykiske problemer kan være så mangt og en kan sikkert fint flette det inn ett eller annet sted her på KG.

Endret av Chiyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt ok at KG ikke vil åpne, en egen kat. med psykisk helse. Men det som jeg ikke synes er ok er måten moderator(ene) har begrunnet sin avgjørelse. Men det verste er jo den generalisering som har blitt uttrykt. Slikt bør ikke forekomme av dem som er moderatorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt ok at KG ikke vil åpne, en egen kat. med psykisk helse. Men det som jeg ikke synes er ok er måten moderator(ene) har begrunnet sin avgjørelse. Men det verste er jo den generalisering som har blitt uttrykt. Slikt bør ikke forekomme av dem som er moderatorer.

Jeg tror faktisk at det er du/dere som overtolker det til at det er en generalisering, og synes det hadde vært interessant om du kunne utdype litt mer hva du mener de generaliserer?

Det er jo tillatt å diskutere psykiske problemer her inne, men det modereres om det blir for destruktivt eller alvorlig, og det samme ville man gjort i et eget underforum. Men det er rimelig å anta at et eget underforum ville trekke til seg flere med såpass alvorlige problemer at det ville vært en større jobb å moderere og antagelig flere negative episoder. Man ser jo allerede i kosthold og treningsforumet, hvor jeg tror hovedtanken er at man kan diskutere trening, mat og slanking innenfor et "sunt" perspektiv hvor målet for de fleste brukerne er å oppnå bedre form, kunnskap og helse, at det stadig er tråder og innlegg om tildels alvorlige spiseforstyrrelser - noe som gang på gang viser seg å være svært vanskelig å diskutere og trådene stenges fortløpende pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at det er du/dere som overtolker det til at det er en generalisering, og synes det hadde vært interessant om du kunne utdype litt mer hva du mener de generaliserer?

Her er en uttalese fra moderator som fikk meg til å stusse: Når vi i tillegg ikke tillater innlegg om selvmordstanker eller diskusjoner rundt spiseforstyrrelser, blir det vanskelig å skulle forsvare et eget underforum for psykisk helse.

Det blir generaliserende å si at man ikke kan forsvare et forum for psykisk helse fordi man ikke tillater innlegg om selvmordstanker eller spiseforstyrrelser. Psykisk helse handler om mer enn folk som ikke har en godt forhold til matinntak og folk som ønsker å ta liv av seg. Det blir helt feil å sette likhetstrekk mellom alvorlige psykiske lidelser og det som kalles psykisk helse.

Det ikke noe vits i å diskutere dette lenger. KG vil ikke ha eget forum for psykisk helse, og det er selvsagt helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en uttalese fra moderator som fikk meg til å stusse: Når vi i tillegg ikke tillater innlegg om selvmordstanker eller diskusjoner rundt spiseforstyrrelser, blir det vanskelig å skulle forsvare et eget underforum for psykisk helse.

Det blir generaliserende å si at man ikke kan forsvare et forum for psykisk helse fordi man ikke tillater innlegg om selvmordstanker eller spiseforstyrrelser. Psykisk helse handler om mer enn folk som ikke har en godt forhold til matinntak og folk som ønsker å ta liv av seg. Det blir helt feil å sette likhetstrekk mellom alvorlige psykiske lidelser og det som kalles psykisk helse.

Det ikke noe vits i å diskutere dette lenger. KG vil ikke ha eget forum for psykisk helse, og det er selvsagt helt ok.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ikke skal bagatellisere den psykiske delen av helsesfæren er jo vel og bra, men faktum er at det allerede eksisterende helseforumet ikke inneholder nok tråder som berører eller direkte handler om psykisk helse til at det gir mening å opprette en egen kategori for det.

Administratorenes resonnement for å ikke ville ha en sånn kategori virker imidlertid litt paradoksal. Det er greit å gi feilaktige, misvisende, farlige og potensielt fatale råd om graviditet, fødsler, amming, oppdragelse, barn, generelle helseplager, og masse annet - men ikke om psykiske lidelser?

Ellers er det jo rimelig åpenbart hvorfor Nessa ønsker seg et slikt underforum, intensiteten i maset hennes om en looney bin-kategori tyder på at hun i høyeste grad hører hjemme der.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en uttalese fra moderator som fikk meg til å stusse: Når vi i tillegg ikke tillater innlegg om selvmordstanker eller diskusjoner rundt spiseforstyrrelser, blir det vanskelig å skulle forsvare et eget underforum for psykisk helse.

Det blir generaliserende å si at man ikke kan forsvare et forum for psykisk helse fordi man ikke tillater innlegg om selvmordstanker eller spiseforstyrrelser. Psykisk helse handler om mer enn folk som ikke har en godt forhold til matinntak og folk som ønsker å ta liv av seg. Det blir helt feil å sette likhetstrekk mellom alvorlige psykiske lidelser og det som kalles psykisk helse.

Det ikke noe vits i å diskutere dette lenger. KG vil ikke ha eget forum for psykisk helse, og det er selvsagt helt ok.

Dette er noe av grunnen til at jeg er glad for at det ikke blir et eget underforum for psykisk helse. Det er så lett og tolke ting dit man selv vil, ofte i verste mening.

Når det gjelder somatiske sykdommer er det sjeldent helsefarlig om noen blir fornærmet, mens for mennesker med psykiske plager kan det føre til stor forverring av sykdom.

Slik det er nå har moderatorer mulighet til å stenge tråder de ikke føler de har kontroll over, det ville vært dumt å skulle stengt 90% av alle tråder i et underforum fordi man var redd for helsa til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At man ikke skal bagatellisere den psykiske delen av helsesfæren er jo vel og bra, men faktum er at det allerede eksisterende helseforumet ikke inneholder nok tråder som berører eller direkte handler om psykisk helse til at det gir mening å opprette en egen kategori for det.

Administratorenes resonnement for å ikke ville ha en sånn kategori virker imidlertid litt paradoksal. Det er greit å gi feilaktige, misvisende, farlige og potensielt fatale råd om graviditet, fødsler, amming, oppdragelse, barn, generelle helseplager, og masse annet - men ikke om psykiske lidelser?

Hvor mange råd om oppdragelse kan egentlig være fatale? :ler:

Ellers er det faktisk ingen som sier at det ikke er lov å gi råd når det gjelder psykiske helse, det blir bare ikke opprettet et eget forum for dette emenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange råd om oppdragelse kan egentlig være fatale? :ler:

Et par om man tar det bokstavlig, ganske mange i overført betydning. Disiplinering med plumbo kan f.eks. ha uheldige konsekvenser for barnet. Men det lærer iallefall til neste gang!

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en bruker her for noen år siden som slet noe voldsomt med angst.

Hun spammet ned helseforumet med flere tråder ang. at hun var skjelven, tykk, kvisete, suicidal, redd og alt mulig.

At hun var et troll er sikkert, og at hun fikk holde på, sååå jævla lenge som hun gjorde er utrolig. Til slutt ble hun utestengt.

Tror noe av deres fraværende ønske om å ha et slikt forum kommer LITT av denne tidligere brukeren.

Og som andre sier. Psykisk helse er helse.

Forumet hadde endt opp spekkfull av slike som henne.

Endret av Snasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et par om man tar det bokstavlig, ganske mange i overført betydning. Disiplinering med plumbo kan f.eks. ha uheldige konsekvenser for barnet. Men det lærer iallefall til neste gang!

:ler: det er vel ingen som ville tatt et slikt råd alvorlig, og de fleste brukerne ville vel uansett være raskt ute med å fortelle at dette er et særdeles dårlig råd :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det jo rimelig åpenbart hvorfor Nessa ønsker seg et slikt underforum, intensiteten i maset hennes om en looney bin-kategori tyder på at hun i høyeste grad hører hjemme der.

Eller bare kanskje fordi starter arrgumentet til mod rett å slett bare ikke var utfyllende nok! Eller jo ja kanskje jeg til og med var i.. hmm hva var det du kalte det looney kategori! Eller jeg jobbet med det? Psykopater har også tedenser til å si at alle andre er gal, jeg får bare anta at du er en psykopat da? ellers er jeg egentlig enig med noe av det du sa men desverre ødelegger du de gode innleggene dine med unødvendig dritt snakk som igjen reflekterer din meget så store usikkerhet bak dine store ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del er ikke så meget engasjert i dette emnet lengre ettersom KG brukere stort sett har sluttet å diskutere men er mer ivig på å kverrulere å drive med person angrep. Du ser det i de fleste emner der alle er enig og en uenig eller mindre anntall uenig blir dem angrepet av den større mengden som er enig Slik har det alltid vært her, det er som små barn som kommer hit for å leke i barnehaven igjen. Å gud forby at man kritiserer mod. for da er hvertfall tråden like god som dau!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gud forby at man kritiserer mod. for da er hvertfall tråden like god som dau!

Det har du rett i. Det er en slik slikk-moderatorene-i-rumpa-mentalitet her inne. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...