*Nessa* Skrevet 28. januar 2010 #21 Del Skrevet 28. januar 2010 Herregud. Ta et nei for et nei. Du klarer nok ikke å presse Kg til å lage et eget forum for psykisk helse, hva er det du stresser for? Jeg stresser da aldeles ikke med noen ting. jeg diskuterer. men det virker mer som at det er du som stresser! Kjeder du deg siden du er på krangle fronten. kanskje du skulle spurt dem om dem kan lage et krangle forum til deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #22 Del Skrevet 28. januar 2010 Jeg stresser da aldeles ikke med noen ting. jeg diskuterer. men det virker mer som at det er du som stresser! Kjeder du deg siden du er på krangle fronten. kanskje du skulle spurt dem om dem kan lage et krangle forum til deg Du diskuterer ikke, du oppfører deg som et lite barn som ikke får viljen sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 28. januar 2010 #23 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) På doktor online siler de nok ut upassende spørsmål raskt (kjenner ikke til tjenesten). Andre fora med en underkategori for psykisk helse som jeg har sett, oversvømmes av selvskadingsråd, tips til å bli enda tynnere for anorektikere, og selvmordstanker i et tempo som gjør at moderatorteamet ikke har en sjanse til å rydde raskt nok. For øvrig er psykisk helse et utrolig bredt tema, som jeg godt ksjømmer at blir spredt rundt både på samliv, barn og familie, økonomi, jobb og utdanning, graviditet og fødsel, etc. Og helt ærlig tror jeg faktisk at man får bedre og mer heterogene svar i disse underkategoriene enn man vil få i en ren psykisk helse-kategori, da disse underkategoriene har en mer heterogen lesemasse enn hva en kategori for psykisk helse vil ha. Jeg er helt enig med deg, Wadjet. Både når det gjelder hvordan tråder og tema lettere kan utvikle seg, at moderatorene mest sannsynlig mangler kompetanse til å moderere på såpass kompliserte tema, samt at det er naturlig at psykisk helse vil spres utover i forskjellige underfora fordi det angår så mange andre områder. Ellers tror jeg at det kan være mye god støtte i å diskutere slike ting på nett, men da i ordnede former, da jeg tror diskusjoner lett kan skli ut på uheldige måter. Endret 28. januar 2010 av Vera Vinge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #24 Del Skrevet 28. januar 2010 Fysisk og psykisk helse henger ofte sammen. De bør ikke skilles. En som har en alvorlig somatisk sykdom (kreft/kols/nyresvikt osv.) kan få angst og depresjon på grunn av den somatiske sykdommen er så psykisk belastende. En som har en psykisk sykdom som angst kan få fysiske symptomer som brystsmerter, svimmelhet osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Nessa* Skrevet 28. januar 2010 #25 Del Skrevet 28. januar 2010 Du diskuterer ikke, du oppfører deg som et lite barn som ikke får viljen sin. Nei det er det faktisk du som gjør!!!! i motsettning til deg så diskuterer jeg emnet! Mens du arrgumenterer verken for eller i mot. Hvis man ikke kan diskutere noe man er uenig i, bestem eller ikke så hva er da vitsen med et diskusjons forum. Hvorfor er du her igjen? Kanskje det er du som ikke får viljen din som ikke får meg til å underlegge meg deg? Jeg diskuterer hva jeg vil. Å hvis ikke du kan akseptere det er det faktisk du som har et problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Nessa* Skrevet 28. januar 2010 #26 Del Skrevet 28. januar 2010 Jeg er helt enig med deg, Wadjet. Både når det gjelder hvordan tråder og tema lettere kan utvikle seg, at moderatorene mest sannsynlig mangler kompetanse til å moderere på såpass kompliserte tema, samt at det er naturlig at psykisk helse vil spres utover i forskjellige underfora fordi det angår så mange andre områder. Ellers tror jeg at det kan være mye god støtte i å diskutere slike ting på nett, men da i ordnede former, da jeg tror diskusjoner lett kan skli ut på uheldige måter. Men moderator sier dem ikke har kompetanse til psykisk helse. Har dem det når det gjelder somatiske plager? Å igjen sier moderator at kosthold å helse omfatter også psykisk helse. da er dem selvmotsigende. Jeg har ikke problemer med at dem sier nei. Jeg har problemer med begrunnelsen. Det er forsovit det emnet handler om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 28. januar 2010 #27 Del Skrevet 28. januar 2010 Men moderator sier dem ikke har kompetanse til psykisk helse. Har dem det når det gjelder somatiske plager? Å igjen sier moderator at kosthold å helse omfatter også psykisk helse. da er dem selvmotsigende. Jeg har ikke problemer med at dem sier nei. Jeg har problemer med begrunnelsen. Det er forsovit det emnet handler om. Psykisk helse-temaer kan fortere skli ut når de er i et eget forum, og det er da den manglende kompetansen blir spesielt synlig. Jeg vil dessuten tro det i dagens kropp og helse-forum er lettere å moderere fysisk helse-tråder, siden det kan være enklere og tydeligere regler for hva som ikke er lov å skrive. Når det gjelder psykisk helse kan det være vanskeligere å bestemme hvor grensene for godtatte innlegg går, siden disse diskusjonene kan være ganske annerledes og ha større gråsoner. F.eks. forskjellen på å anbefale en kreftsyk å ikke ta medisiner, sammenlignet med beskrivelser av psykisk smerte som kan eller kan ikke innebære selvskading, selvmordstanker osv, hvor det kan være vanskeligere å vurdere hva som kan stå ift. smitteeffekt, skadelige råd osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Nessa* Skrevet 28. januar 2010 #28 Del Skrevet 28. januar 2010 Det er ikke noe mer eller mindre alvorlighetsgrad rundt helse å da mener jeg også psykisk helse. Å jeg syntes heller ikke at folk kan lage noen konklusjon om hvordan det ville artet seg før det er utøvd. KG er faktisk et hyppigt besøkt forum. Å jeg syntes det da burde både ha kompetanse OG et eget emne for psykisk helse. Psykisk helse er også mye mer omfattende enn selvmordtanker og selvskading! Å det burde være en mye mer omfattende begrunnelse for å ikke ha det enn dette. Det er heller ikke noe mindre alvorlighetsgrad ved å råde folk i fysiske plager enn som psykiske. Å jeg tviler også på at moderatorer her har så mye kompetanse når det gjelder det somatiske enn det psykiske. Jeg mener at argumentene i mot til moderator er TYNN! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #29 Del Skrevet 28. januar 2010 Hvis det er tilfelle burde den hete psykisk & fysisk helse. Ikke kosthold å helse.. For det første er det pr i dag to underkategorier: Kosthold og trening (hvor det har vært en tendens til at det kommer opp problemstillinger rundt spiseforstyrrelser, disse trådene blir slettet fordi det er vanskelig for både brukere og moderatorer å gi riktige råd som ikke bare trigger/øker problemet) og Kropp og helse (hvor en kan diskutere både fysisk og psykisk helse, men her blir også destruktive tråder stengt. Og det er regler for hva en diskuterer ellers, både når det gjelder medisiner og om hva slags råd som gies). Jeg har aldri opplevd det som noe problem når det diskuteres psykiske lidelser i Kropp og helse-forumet, og jeg har selv startet tråder der i en periode hvor jeg slet med angst og søvnløshet. Forøvrig skrev jeg tråder i andre underforum også, og fikk vel så gode svar der. På den tiden gikk jeg til lege og psykolog, men det er faktisk noen av rådene jeg har fått her inne (i livssynsforumet! men som ikke hadde med tro å gjøre) som har hjulpet meg mest over tid. Disse trådene blir ikke slettet, men som sagt så kan man ikke spørre om, eller svare på, hva som helst. Det er en vanskelig vurdering sikkert, men inntrykket mitt er at moderatorene prøver å rydde etter alvorlighetsgrad, og det måtte de gjort uansett hva kategorien het all den tid de ikke har fagkompetanse på dette, og vi brukerne også er gud og hvermann. Ellers er det som Wadjet - og du - sier slik at det dukker opp tråder i de andre underkategoriene, fordi trådstarter kanskje er i en situasjon som er relatert til denne kategorien. I utdanning, jobb, sykmeldt, har barn, ekteskapsproblemer osv sammen med det som er vanskelig psykisk. Jeg tror det stort sett er fint at det er sånn, jeg, for da er det flere som kan svare, som kanskje ikke ville oppsøkt en underkategori for psykisk helse, men som likevel har mye å komme med. Erfaringsmessig (jeg har hengt på KG i endel år nå) kommer det ofte mange fine svar, og det er stort sett noen som har opplevd noe liknende som den som starter tråden, men som kanskje har kommet seg gjennom det og derfor ikke ville hengt i et spesifikt psykisk helse-forum. Forøvrig enig med Wadjet og Vera Vinge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #30 Del Skrevet 28. januar 2010 Det er ikke noe mer eller mindre alvorlighetsgrad rundt helse å da mener jeg også psykisk helse. Å jeg syntes heller ikke at folk kan lage noen konklusjon om hvordan det ville artet seg før det er utøvd. KG er faktisk et hyppigt besøkt forum. Å jeg syntes det da burde både ha kompetanse OG et eget emne for psykisk helse. Psykisk helse er også mye mer omfattende enn selvmordtanker og selvskading! Å det burde være en mye mer omfattende begrunnelse for å ikke ha det enn dette. Det er heller ikke noe mindre alvorlighetsgrad ved å råde folk i fysiske plager enn som psykiske. Å jeg tviler også på at moderatorer her har så mye kompetanse når det gjelder det somatiske enn det psykiske. Jeg mener at argumentene i mot til moderator er TYNN! Kanskje de BURDE ha kompetanse på psykisk helse, men de har det faktisk ikke. Moderatorene her er helt vanlige folk som "jobber" på forumet i fritiden sin, skulle de brukt fagkompetanse ville det vært svindyrt for KG å betale dem. Dette er et faktum vi bare må akseptere. Jeg er enig med deg i at de ikke har spesiell kompetanse på somatisk sykdom heller, og dette vet jeg også har vært diskutert flere ganger (i ris og ros). Men da er det snakk om hvor grensa bør gå for moderering, som når det dukker opp tråder hvor folk spør og gir råd om medisinvalg, dosering, kutting av medisiner osv. Jeg vet ikke helt hvordan kropp- og helseforumet fungerer i dag da jeg sjelden er der inne, men jeg tror de har blitt ganske konsekvente på rydding og stenging av slike tråder. Å gi faglige råd SOM lege/psykolog/helsepersonell kan de rett og slett ikke gjøre... Ellers er jeg ikke helt enig med deg når det gjelder at det ikke går an å skille alvorlighetsgrader av (psykisk) helse, men mulig jeg misforstår deg. For eksempel kan det være vanskelig å kommunisere "riktig" med en som er psykotisk, eller en kan være med på å forverre tilstanden til en som er veldig deprimert fordi det faktisk er atferdsstrategier som er sykelige en er med på å støtte opp. Dette er vanskelig å avsløre når man (som jeg) er uten fagkunnskap om dette. Og såvidt jeg husker er dette også en av tingene som har vært diskutert rundt kropp-og helsemoderering slik jeg er inne på i forrige innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen utlogget Skrevet 28. januar 2010 #31 Del Skrevet 28. januar 2010 Hva jeg syntes om det? Jeg syntes det er helt greit. Jeg skjønner argumentene til mod, og jeg syntes det fungerer helt greit som det er nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #32 Del Skrevet 28. januar 2010 Jeg skjønner det godt. Faren med et slikt forum er at det blir et samlingssted for folk som sliter med selvmordstanker og alvorlige psykiske problemer. Dette er noe verken moderatorene eller brukerne av KG har kompetanse til å ta seg av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #33 Del Skrevet 28. januar 2010 Jeg skjønner det godt. Faren med et slikt forum er at det blir et samlingssted for folk som sliter med selvmordstanker og alvorlige psykiske problemer. Dette er noe verken moderatorene eller brukerne av KG har kompetanse til å ta seg av. Hvorfor er ikke dette et problem på andre forum? Folk med psykiske problemer hendvender jo seg her om emnet finnes eller ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Nessa* Skrevet 28. januar 2010 #34 Del Skrevet 28. januar 2010 Hvorfor er ikke dette et problem på andre forum? Folk med psykiske problemer hendvender jo seg her om emnet finnes eller ikke! Syntes dette begynner å bli drøyt. Psykiske problemer er jo tydelighvis et ikke tema her på Kvinne Guiden. Skulle tro at det var en skam! Det verste er jo at folk flest har mer kompetanse med følelser er det som skjer i det fysiske i kroppen. Ironisk nok ser ikke folk det. Psykisk helse er tydelighvis bare omfattet rundt suisidale og mennesker som driver selvskading. Mens folk flest diskuterer faktisk deprisjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #35 Del Skrevet 28. januar 2010 Syntes dette begynner å bli drøyt. Psykiske problemer er jo tydelighvis et ikke tema her på Kvinne Guiden. Skulle tro at det var en skam! Det verste er jo at folk flest har mer kompetanse med følelser er det som skjer i det fysiske i kroppen. Ironisk nok ser ikke folk det. Psykisk helse er tydelighvis bare omfattet rundt suisidale og mennesker som driver selvskading. Mens folk flest diskuterer faktisk deprisjoner. Har du lest inne på de kategoriene som finnes i dag? Psykisk helse er definitivt ikke et ikke-tema på KG! Men en har grenser for hva som diskuteres utfra alvorlighetsgrad (det gjelder også andre ting enn psykisk helse). Det virker ærlig talt som du bare ser det du vil se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 28. januar 2010 #36 Del Skrevet 28. januar 2010 De fleste følelsesmessige problemer eller lettere psykiske plager, om du vil, diskuteres i helt andre fora enn kropp og helse. Så jo, det diskuteres, men da spredt rundt i ulike egnede kategorier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen utlogget Skrevet 28. januar 2010 #37 Del Skrevet 28. januar 2010 Syntes dette begynner å bli drøyt. Psykiske problemer er jo tydelighvis et ikke tema her på Kvinne Guiden. Skulle tro at det var en skam! Det verste er jo at folk flest har mer kompetanse med følelser er det som skjer i det fysiske i kroppen. Ironisk nok ser ikke folk det. Psykisk helse er tydelighvis bare omfattet rundt suisidale og mennesker som driver selvskading. Mens folk flest diskuterer faktisk deprisjoner. Djeeses, at man ikke syntes et eget underforum for psykisk helse er nødvendig på KG, betyr da ikke at man syntes psykiske problemer er en skam! Jeg har sikkert kompetanse til å bable om følelser "og sånn", men du ser ikke ut til å innse at psykisk helse OGSÅ medfører en del problemer som den vanlige mann på gata ikke har verken kunnskap om eller kompetanse til å "snakke om". Nei, jeg tror ikke alle som sliter psykisk er suicidale selvskader med spiseforstyrrelser. Men jeg har opplevd alvorlige psykiske problemer i min aller nærmeste krets, så jeg vet at det også kan være veldig mye mer alvorlig enn en moderat depresjon. De jeg har opplevd rundt meg hadde på ingen måte hatt veldig godt av velmenende råd fra folk som ikke hadde peil på hva de snakket om, for det skulle ikke mye til for å gjøre de langt, langt verre. Å opprette et eget underforum for et slikt tema medfører et enormt ansvar, og en viss kompetanse. Jeg syntes faktisk det er ansvarlig av KG å se sine begrensninger, og styre unna et ansvar de ikke føler at de klarer å ta på en tilfredsstillende måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaedra Skrevet 28. januar 2010 #38 Del Skrevet 28. januar 2010 Tråden er ryddet. Phaedra,mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Nessa* Skrevet 28. januar 2010 #39 Del Skrevet 28. januar 2010 Hvorfor "diskuterer" du med deg selv? Du logger ut og skriver innlegg som du siden kommenterer. Kom over det! Hvis jeg gjør det er det vell jeg som diskuterer i mot også da? siden hele emnet florerer av gjester? Jeg antar egentlig at det er meg å en del moderatorer her inne som logger inn som gjester. Siden du er synsk kan jo du kanskje spå fremtiden min også? antagelighvis ikke siden du egentlig ikke er synsk men bare paranoid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #40 Del Skrevet 28. januar 2010 Hvis jeg gjør det er det vell jeg som diskuterer i mot også da? siden hele emnet florerer av gjester? Jeg antar egentlig at det er meg å en del moderatorer her inne som logger inn som gjester. Siden du er synsk kan jo du kanskje spå fremtiden min også? antagelighvis ikke siden du egentlig ikke er synsk men bare paranoid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå