Gå til innhold

"halvparten så sakte" og "dobbelt så sakte"


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dobbelt så sakte er vel ikke grammatisk korrekt? Dobbelt indikerer jo at noe er dobbelt så mye, så da blir det litt feil å bruke den i en slik sammenheng. Hvis jeg har forstått det rett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det slik:

"Hun går sakte, men jeg går dobbelt så sakte" - men ville nok heller si "hun går sakte, men jeg går enda saktere".

Halvparten så sakte er grei: "Jeg jobber kanskje sakte, men jeg jobber ikke halvparten så sakte som henne!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg ville ikke brukt noen av uttrykkene, nettopp fordi de er uklare.

Derfor ville jeg heller erstattet sakte med fort. Halvparten så fort og dobbelt så fort er klarere uttrykk, i alle fall for meg.

Jeg tror halvparten så sakte betyr omtrent det motsatte av dobbelt så sakte.

Eksempel:

"Jeg jobber bare halvparten så sakte som NN" (Da jobber jeg raskere enn NN.)

og

"Jeg jobber dobbelt så sakte som NN" (Da jobber jeg saktere enn NN.)

M.a.o er jeg enig med Brunhilde i betydningen.

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det slik:

"Hun går sakte, men jeg går dobbelt så sakte" - men ville nok heller si "hun går sakte, men jeg går enda saktere".

Halvparten så sakte er grei: "Jeg jobber kanskje sakte, men jeg jobber ikke halvparten så sakte som henne!".

Jeg er enig med deg angående betydningen, men bruken blir feil fordi

"Saktere" ikke er rett bøyning, og da blir det også feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville sagt "halvparten så fort". "Sakte" har ikke en størrelse selv, men beskriver en størrelse. Altså kan ikke "sakte" beskrives med en mengde, altså "halvparten". Det man vil si noe om når man sier "halvparten så sakte" er jo farten, og fart har en størrelse, derfor blir det riktig å si enten "halvparten så fort" eller "dobbelt så raskt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er forskjellen på "halvparten så sakte" og "dobbelt så sakte"

Jeg syns disse uttrykkene er ganske dårlige, fordi de er uklare. Hadde man sagt halvparten så fort, eller dobbelt så fort, så ville det være temmelig utvetydig. Jeg tror at litt av problemet ligger i at "halvparten så sakte" nesten er en dobbel negasjon, i den forstand at "sakte" er motsatsen til "fort". "Halvparten så sakte", ville i såfall bety "dobbelt så fort". Og det samme problemet oppstår med "dobbelt så sakte", som vel egentli må oppfattes som noe i retning av "halvparten så fort".

Mao: Begge uttrykkene uttrykker "fart" gjennom gradering av fartens motsats "sakte", og siden man nærmest må oversette uttrykket for å få tak i meningen, så er det egnet til å misforstå. Jeg syns det er dårlig norsk, og om noen sa en av de to tingene til meg, ville jeg nok spørre opp igjen om vedkommende egentlig mente "saktere" eller "raskere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg angående betydningen, men bruken blir feil fordi

"Saktere" ikke er rett bøyning, og da blir det også feil.

Jepp, jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell
Jeg er enig med deg angående betydningen, men bruken blir feil fordi

"Saktere" ikke er rett bøyning, og da blir det også feil.

Jepp, jepp.

Dette forsto jeg ikke helt. :klø:

Komparativformen av "sakte" er jo "saktere". Det heter til og med "saktest" i superlativ. Dermed skulle det ikke være feil å si "Jeg går enda saktere enn henne". Med dette sagt:"dobbelt så sakte" blir ikke noe bedre uttrykk av den grunn.

Er det noe jeg har misforstått totalt i innlegget til gjest kl 10.30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig irriterende begrep uansett. Det heter ikke verken dobbelt så sakte eller halvparten så sakte. Det heter dobbelt/halvparten så fort. Det heter heller ikke dobbelt så kort, det heter halvparten så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

"dobbelt så varmt" går forresten heller ikke an å si. Det heter i såfall "dobbelt så mange grader".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...