zelvara Skrevet 10. desember 2010 #1241 Del Skrevet 10. desember 2010 Det som irriterer meg er ordelingsfeil, VÆRT til hvert. og f.eks: fint bildet! Altså at folk skriver "et bildet" til "et bilde" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #1242 Del Skrevet 10. desember 2010 Er det jeg som er dum, eller er det for tidlig på morgenen for meg? Tellereform? Tja... Ikke godt å si... Tellereform: Man gikk fra å bruke toogfemti til femtito. Blant annet. Et kjapt søk, og du ville forstått det: http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Vellykket-tellereform-613251.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 10. desember 2010 #1243 Del Skrevet 10. desember 2010 (endret) To eksempler fra KG: 11 gram proteiner til dagen er nok. Sånn egentlig så er det bedre å spise middag ørten ganger til dagen enn å ta seg ei skive her og der. Man leser jo ikke 7-8 timer til dagen! Folk som jobber (ikke studerer) har jo fritid kanskje 6-7 timer til dagen. Jeg får fnatt av dette "til dagen". Det er AB som skriver dette, mulig det er samme AB. Endret 10. desember 2010 av LukaFrost Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vofsitofsi Skrevet 10. desember 2010 #1244 Del Skrevet 10. desember 2010 To eksempler fra KG: 11 gram proteiner til dagen er nok. Sånn egentlig så er det bedre å spise middag ørten ganger til dagen enn å ta seg ei skive her og der. Man leser jo ikke 7-8 timer til dagen! Folk som jobber (ikke studerer) har jo fritid kanskje 6-7 timer til dagen. Jeg får fnatt av dette "til dagen". Det er AB som skriver dette, mulig det er samme AB. Takk, denne har jeg også irritert meg grenseløst over! En annen ting som jeg synes er litt pussig, er når noen skriver at de hadde sjokolade, som i at de spiste sjokolade. Jeg mener man kan si at "Jeg hadde sjokolade som kveldskos", men ikke som i "Vil du ha sjokolade?" - "Nei, det har jeg akkurat hatt.". Om det er helt feil, vet jeg ikke, jeg bare synes det høres rart ut. Tror kanskje det er etter påvirkning fra engelsk, siden det gjerne heter "I just had chocolate". Hm, nå fikk jeg lyst på sjokolade... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 10. desember 2010 #1245 Del Skrevet 10. desember 2010 To eksempler fra KG: 11 gram proteiner til dagen er nok. Sånn egentlig så er det bedre å spise middag ørten ganger til dagen enn å ta seg ei skive her og der. Man leser jo ikke 7-8 timer til dagen! Folk som jobber (ikke studerer) har jo fritid kanskje 6-7 timer til dagen. Jeg får fnatt av dette "til dagen". Det er AB som skriver dette, mulig det er samme AB. Reagerte særlig på det første eksempelet. Det er kroppen min som trenger proteiner, dagen klarer seg helt sikkert uten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 12. desember 2010 #1246 Del Skrevet 12. desember 2010 "Jeg har lysst til å..." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #1247 Del Skrevet 12. desember 2010 Jeg forstår fremdeles ikke at folk fremdeles skriver blandt. Det er greit med skrivefeil, og selv om jeg alltid har vært god i språk så er jeg sikker på at jeg også har noe feil av og til. Likevel, når det gjelder et ord som blant så husker jeg hvor mye det ble understreket da jeg gikk på barneskolen, og det er jo ganske grunnleggende. Er det ingen som sjekker denne språk-tråden som skriver blandt og kan ta det til seg? Må man lage en egen tråd som handler om ordet før folk merker det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 12. desember 2010 #1248 Del Skrevet 12. desember 2010 Jeg forstår fremdeles ikke at folk fremdeles skriver blandt. Det er greit med skrivefeil, og selv om jeg alltid har vært god i språk så er jeg sikker på at jeg også har noe feil av og til. Likevel, når det gjelder et ord som blant så husker jeg hvor mye det ble understreket da jeg gikk på barneskolen, og det er jo ganske grunnleggende. Er det ingen som sjekker denne språk-tråden som skriver blandt og kan ta det til seg? Må man lage en egen tråd som handler om ordet før folk merker det? Denne d-en sniker seg også inn i andre ord, uten at jeg i farten kommer på noe annet enn "sundt", at noe er sunt og ikke i stykker. Jeg har en sterk mistanke om at de som virkelig kunne ha nytte av denne tråden for å lære å skrive riktig(ere), er "blinde" for den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 12. desember 2010 #1249 Del Skrevet 12. desember 2010 Denne d-en sniker seg også inn i andre ord, uten at jeg i farten kommer på noe annet enn "sundt", at noe er sunt og ikke i stykker. Jeg har en sterk mistanke om at de som virkelig kunne ha nytte av denne tråden for å lære å skrive riktig(ere), er "blinde" for den. Det har du nok rett i, jeg tror egentlig denne tråden er for spesielt interesserte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knitcat Skrevet 12. desember 2010 #1250 Del Skrevet 12. desember 2010 Det har du nok rett i, jeg tror egentlig denne tråden er for spesielt interesserte Meg f.eks. Jeg er ikke norsk og jeg har lært utrolig mye ved å lese på språkforumet For tiden er det norske kommaer jeg holder på å lære meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
epione Skrevet 12. desember 2010 #1251 Del Skrevet 12. desember 2010 Sakt (når man mener sagt). Mangen. Heter det ikke mange? Aldrig. Misshandling. Skrives det ikke med kun en s? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knitcat Skrevet 12. desember 2010 #1252 Del Skrevet 12. desember 2010 Det heter mang en og ikke mangen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #1253 Del Skrevet 12. desember 2010 Det heter mang en og ikke mangen Nei, det heter mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 12. desember 2010 #1254 Del Skrevet 12. desember 2010 Mang en og mange er vel to forskjellige ting, men begge er riktige. Man kan si "mang en gang". Mangen, derimot, er feil. Og det er vel dette enkelte bruker, når de egentlig mener mange. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pantertante Skrevet 12. desember 2010 #1255 Del Skrevet 12. desember 2010 (endret) Her i Bergen er det mangen som sier mangen. Dialektfenomen. Feil å skrive det, da. Sier det ikke selv, forresten. Endret 12. desember 2010 av pantertante Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 12. desember 2010 #1256 Del Skrevet 12. desember 2010 Hvordan alkoholholdig drikk liker du best? Jada, disse spørrepronomenene volder mange hodebry. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 12. desember 2010 #1257 Del Skrevet 12. desember 2010 Hvordan alkoholholdig drikk liker du best? Jada, disse spørrepronomenene volder mange hodebry. Ja, de gjør tydeligvis det, for jeg trodde alle visste at det heter "hvem drikk liker du best?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pantertante Skrevet 12. desember 2010 #1258 Del Skrevet 12. desember 2010 Jada, disse spørrepronomenene Ah......got you, Belladonna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 12. desember 2010 #1259 Del Skrevet 12. desember 2010 Ja, de gjør tydeligvis det, for jeg trodde alle visste at det heter "hvem drikk liker du best?" Klart det, Spinell. Det borte alle hvite . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 12. desember 2010 #1260 Del Skrevet 12. desember 2010 Meg f.eks. Jeg er ikke norsk og jeg har lært utrolig mye ved å lese på språkforumet For tiden er det norske kommaer jeg holder på å lære meg Dette er som manna fra himmelen å lese for oss språkbevisste, kan du skjønne . Er det noe spesielt problematisk ved kommasetting, synes du? Kan jeg spørre hvor du kommer fra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå