Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvem ER dere egentlig, alle dere som går rundt og irriterer dere over skrivefeil? Hva er greia, liksom?

Anonym poster: b9bfe411816eaecd230e5e9dbfda0768

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Borghild

Fordi vi er språknerder og skrivefeil er jævlig irriterende! For min del er grammatiske feil og særskrivingsfeil hakket verre enn en enkel dobbeltkonsonantfeil. Men må si jeg irriterer meg veldig over en bekjent som skriver dobbelkonsonant der det ikke skal være det. F.eks vannskelig, slekkt, vannvittig, sikkre, hettse, tørr (som presens i verbet å tørre), morro. Hun skriver også loggi, sotti og kæll. Og hvem bil, hvordan farge. Grrrrrr. Og det verste er at hun skryter over hvor god hun er i grammatikk og rettskriving. Jeg ler inni meg når hun sier det. Kan ikke si på en pen måte at vanskelig skrives med en n heller, for da blir hun sur og sår. Så best å la være. :) Hun er en hyggelig jente ellers da, bare litt vel nærtagende også er jeg i tillegg litt feig og tør ikke si fra. Hun blir jo sur i minst et halvt år om jeg er så dum å si noe sånt uansett hvor pen måte jeg sier det på.

Endret av Borghild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi er språknerder og skrivefeil er jævlig irriterende! For min del er grammatiske feil og særskrivingsfeil hakket verre enn en enkel dobbeltkonsonantfeil. Men må si jeg irriterer meg veldig over en bekjent som skriver dobbelkonsonant der det ikke skal være det. F.eks vannskelig, slekkt, vannvittig, sikkre, hettse, tørr (som presens i verbet å tørre), morro. Hun skriver også loggi, sotti og kæll. Og hvem bil, hvordan farge. Grrrrrr. Og det verste er at hun skryter over hvor god hun er i grammatikk og rettskriving. Jeg ler inni meg når hun sier det. Kan ikke si på en pen måte at vanskelig skrives med en n heller, for da blir hun sur og sår. Så best å la være. :) Hun er en hyggelig jente ellers da, bare litt vel nærtagende også er jeg i tillegg litt feig og tør ikke si fra. Hun blir jo sur i minst et halvt år om jeg er så dum å si noe sånt uansett hvor pen måte jeg sier det på.

Dere er ikke språknerder. Å være språknerd innebærer faktisk å ha kunnskap innen feltet, noe de aller færreste på dette underforumet har.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er ikke språknerder. Å være språknerd innebærer faktisk å ha kunnskap innen feltet, noe de aller færreste på dette underforumet har.

Du er i alle fall en språknerd med masse kunnskap :blomst:

(På en positiv måte)

Endret av Samaysa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Hva vet du om andres språkkunnskaper? Da tenker jeg ikke på de som skriver masse feil selvfølgelig, men de som skriver korrekt norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om andres språkkunnskaper? Da tenker jeg ikke på de som skriver masse feil selvfølgelig, men de som skriver korrekt norsk.

Nå vil jeg ikke gå inn på enkeltpersoner, men det er lett å danne seg et bilde ut i fra hva folk skriver. Kunnskap om språk handler ikke bare om å skrive korrekt, vettu - selv om du og de andre såkalte «språknerdene» måtte tro det. Når man faktisk klarer å lire av seg så mye dritt som enkelte her gjør, så skjønner man fort hvor nivået ligger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er en språknerd en person som sitter inne med veldig mye kunnskap om språk. Det er absolutt ikke det samme som å kunne rettskriving eller klage på særskrivingsfeil. Jeg vil si at språknerdene er de som kan forklare både skriftlige og muntlige språkfeil og språkfenomener med relevant fagkunnskap. De klarer også å formidle dette på en måte som er forståelig for mennesker som ikke sitter inne med like mye kunnskap som dem på dette området.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er en språknerd en person som sitter inne med veldig mye kunnskap om språk. Det er absolutt ikke det samme som å kunne rettskriving eller klage på særskrivingsfeil. Jeg vil si at språknerdene er de som kan forklare både skriftlige og muntlige språkfeil og språkfenomener med relevant fagkunnskap. De klarer også å formidle dette på en måte som er forståelig for mennesker som ikke sitter inne med like mye kunnskap som dem på dette området.

Som f eks Ludovie. Savner henne her på språkforumet.

Anonym poster: 129cea72101434d4987b86bb56490e47

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg husker en tid da du var hyggelig :sukk:

Anonym poster: 7902f4c7028ddd62c6a6c3095f132f14

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å kunne skrive korrekt er det eneste som er viktig når det gjelder språk for min del, når det gjelder å være språknerd, vel det er ikke positivt, da liker jeg heller de som er ordentlig nerder. Sivilingeniører og naturvitere.

Anonym poster: a760ad98b46258d8f18c8f3c60866970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest crazycatlady

Rompe, venninde, sundt, vannvittig, værst, polleti, pollitikkere, skjelden, skjokolade, ja listen er lang. Hater også særskrivingsfeil. Ananas ringer til bake. Knurr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kansje, hater når folk skriver det

Og en kompis som ikke kan skrive : is maskin, for syne seg av maten, skjefta - kjefta, kjepp høy, barne bursdag, følle - følge, inn om, nyskjerrig

Godt å få det ut haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Høres ut som en dud jeg også kjenner det der. :P Han deler nesten alle ord med mer enn en stavelse. Til bake, katte mat osv. Skriver for syne seg av mat han også, hahah! Voksen mann i 50-årene og han har ikke skrivevansker, han gidder bare ikke gjøre riktig. Tøft å skrive feil vet du. Han syns ihvertfall det. Blir nesten sint bare jeg tenker på det, haha. :) Og verst av alt, når han skriver navnet til verdens beste band, R.E.M. skriver han arem! Er det mulig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ikke skrivefeil, men feil bruk av ord.

Forfordelt!

Dette ordet brukes ganske ofte, men nesten utelukkende blir det brukt feil. "Jeg synes Haugesund ble forfordelt av dommeren siden de fikk straffe som ikke var straffe azzå".

Forfekte!

Det er ikke like ofte det blir brukt feil, men det hender ofte nok, for eksempel i stedet for "forandre". "Det argumentet ditt forfekter ikke mitt standpunkt". Man tror man virker så smart og kul, mens man i virkeligheten driter seg kraftig ut.

Anonym poster: 8321729fb54aaa8703b49e78129dcd3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ikke skrivefeil, men feil bruk av ord.

Forfordelt!

Dette ordet brukes ganske ofte, men nesten utelukkende blir det brukt feil. "Jeg synes Haugesund ble forfordelt av dommeren siden de fikk straffe som ikke var straffe azzå".

Forfekte!

Det er ikke like ofte det blir brukt feil, men det hender ofte nok, for eksempel i stedet for "forandre". "Det argumentet ditt forfekter ikke mitt standpunkt". Man tror man virker så smart og kul, mens man i virkeligheten driter seg kraftig ut.

Anonym poster: 8321729fb54aaa8703b49e78129dcd3b

Jeg er glad for at jeg har meningsfeller. Jeg får på pukkelen hver gang jeg bemerker ord som forvirrer, fordi de nå har fått en annen eller en motsatt betydning. Jeg blir beskyldt for å leve i fortiden og for å tviholde på det jeg lærte i steinalderen, og ikke forstå at språket utvikler seg.

Forfordele blir nå brukt i betydningen å begunstige, mens det derimot er stikk motsatt. Jeg sier igjen, dersom et ord blir brukt feil lenge nok av mange nok, mister det sin opprinnelige betydning og blir "forfremmet" til å være korrekt.

Forfekte har jeg ikke sett noe til, annet enn å forfekte sine meninger for eksempel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med andre om at orddelingsfeil er mest irriterende! Ellers er dårlig setningsoppbygging et irritasjonsmoment, samt feil bruk av sarkasme og ironi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...