AnonymBruker Skrevet 9. mars 2013 #4701 Del Skrevet 9. mars 2013 Når folk begynner setningene med men og og. Når folk begynner setningene med når, uten å slenge på en leddsetning (eller avslutte setningen med et spørsmålstegn, hvilket også er mulig). Anonym poster: 8321729fb54aaa8703b49e78129dcd3b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samaysa Skrevet 9. mars 2013 #4702 Del Skrevet 9. mars 2013 Når folk begynner setningene med når, uten å slenge på en leddsetning (eller avslutte setningen med et spørsmålstegn, hvilket også er mulig). Anonym poster: 8321729fb54aaa8703b49e78129dcd3b ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drue Skrevet 10. mars 2013 #4703 Del Skrevet 10. mars 2013 (endret) Når folk begynner setningene med men og og. Det er ikke noe galt i å begynne setninger med "men" og "og", selv om du på skolen kanskje lærte at det ikke går an. Når folk begynner setningene med når, uten å slenge på en leddsetning (eller avslutte setningen med et spørsmålstegn, hvilket også er mulig). Anonym poster: 8321729fb54aaa8703b49e78129dcd3b Nå er du bare vanskelig. Det er jo tydelig at hun mener "den verste skrivefeilen jeg ser, er...". Hva med å heller kommentere saken enn å holde på sånn? (Nå er det for øvrig setninga med "når" som er leddsetninga, så det er ikke snakk om "slenge på en leddsetning" for at setninga skal være fullstendig. Det er resten av oversetninga som må fullføres). Endret 10. mars 2013 av Drue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samaysa Skrevet 10. mars 2013 #4704 Del Skrevet 10. mars 2013 Nå er du bare vanskelig. Det er jo tydelig at hun mener "den verste skrivefeilen jeg ser, er...". Hva med å heller kommentere saken enn å holde på sånn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2013 #4705 Del Skrevet 10. mars 2013 Det er ikke noe galt i å begynne setninger med "men" og "og", selv om du på skolen kanskje lærte at det ikke går an. Nå er du bare vanskelig. Det er jo tydelig at hun mener "den verste skrivefeilen jeg ser, er...". Hva med å heller kommentere saken enn å holde på sånn? (Nå er det for øvrig setninga med "når" som er leddsetninga, så det er ikke snakk om "slenge på en leddsetning" for at setninga skal være fullstendig. Det er resten av oversetninga som må fullføres). Hva er en leddsetning? Flaut å spørre her på språkforumet siden sikkert alle her vet hva det er....men. Anonym poster: 9c5ad0cdbb02d3005fd2e178d902e60c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 10. mars 2013 #4706 Del Skrevet 10. mars 2013 (endret) Hva er en leddsetning? Flaut å spørre her på språkforumet siden sikkert alle her vet hva det er....men. Anonym poster: 9c5ad0cdbb02d3005fd2e178d902e60c Det er blitt mange nye betegnelser i grammatikken, så du behøver ikke å være flau. En leddsetning er det som i "gamle dager" het bisetning. Oversetning som Drue nevner, het hovedsetning. En bisetning (leddsetning) gir ikke mening når den står alene, det må være en hovedsetning (oversetning) også. Tilføyelse: Kanskje jeg tar feil av betydningen av oversetning, og at hovedsetning nå kalles helsetning. Endret 10. mars 2013 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drue Skrevet 10. mars 2013 #4707 Del Skrevet 10. mars 2013 Hva er en leddsetning? Flaut å spørre her på språkforumet siden sikkert alle her vet hva det er....men. Anonym poster: 9c5ad0cdbb02d3005fd2e178d902e60c Det er blitt mange nye betegnelser i grammatikken, så du behøver ikke å være flau. En leddsetning er det som i "gamle dager" het bisetning. Oversetning som Drue nevner, het hovedsetning. En bisetning (leddsetning) gir ikke mening når den står alene, det må være en hovedsetning (oversetning) også. Tilføyelse: Kanskje jeg tar feil av betydningen av oversetning, og at hovedsetning nå kalles helsetning. Ikke helt. Oversetning er et begrep som brukes relativt for å beskrive nivåene i setninga. Du kan ha en leddsetning i en leddsetning, hvorav den første leddsetninga er oversetninga til den andre. F.eks. i "Jeg likte ikke at du lo da han snubla i skolissene sine", så er "da han snubla i skolissene sine" en adverbiell leddsetning i oversetninga som begynner med "at du lo" (som forøvrig er en substantivisk leddsetning) som igjen er leddsetning (undersetning) i hovedsetninga, som begynner med "jeg likte ikke...". For å illustrere at det er leddsetninger vi har med å gjøre, kan man prøve å forkorte setninga til "jeg likte ikke det" (eller "jeg likte det ikke"), hvor "det" refererer til "at du lo da han snubla i skolissene sine". Håper dette besvarte spørsmålet til anonym også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 10. mars 2013 #4708 Del Skrevet 10. mars 2013 Ikke helt. Oversetning er et begrep som brukes relativt for å beskrive nivåene i setninga. Du kan ha en leddsetning i en leddsetning, hvorav den første leddsetninga er oversetninga til den andre. F.eks. i "Jeg likte ikke at du lo da han snubla i skolissene sine", så er "da han snubla i skolissene sine" en adverbiell leddsetning i oversetninga som begynner med "at du lo" (som forøvrig er en substantivisk leddsetning) som igjen er leddsetning (undersetning) i hovedsetninga, som begynner med "jeg likte ikke...". For å illustrere at det er leddsetninger vi har med å gjøre, kan man prøve å forkorte setninga til "jeg likte ikke det" (eller "jeg likte det ikke"), hvor "det" refererer til "at du lo da han snubla i skolissene sine". Håper dette besvarte spørsmålet til anonym også Takk for oppklarende svar . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 10. mars 2013 #4709 Del Skrevet 10. mars 2013 Jeg må innrømme at jeg humrer litt over folk som skriver "innvandrerere må lære seg Norsk." 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2013 #4710 Del Skrevet 10. mars 2013 Jeg må innrømme at jeg humrer litt over folk som skriver "innvandrerere må lære seg Norsk." Hvorfor det? Det er jo åpenbart at det ikke er snakk om at "innvandrere må lære seg perfekt grammatisk norsk", men heller noe i retning av "innvandrere må lære seg å gjøre seg forstått på norsk muntlig og skriftlig", hvilket er et godt poeng. Det er viktig. Men ja, pedanter har det nok morsomt på med tanke på alle skrivefeilene som er å finne ute på nettet. Enhver dag er en gledens dag, alltid nye skrivefeil å finne, ikke sant? Anonym poster: 8321729fb54aaa8703b49e78129dcd3b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 11. mars 2013 #4711 Del Skrevet 11. mars 2013 Jeg må innrømme at jeg humrer litt over folk som skriver "innvandrerere må lære seg Norsk." Hvorfor det? Det er jo åpenbart at det ikke er snakk om at "innvandrere må lære seg perfekt grammatisk norsk", men heller noe i retning av "innvandrere må lære seg å gjøre seg forstått på norsk muntlig og skriftlig", hvilket er et godt poeng. Det er viktig. Jeg tror hun siktet til den store forbokstaven i "Norsk" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 11. mars 2013 #4712 Del Skrevet 11. mars 2013 Jeg tror hun siktet til den store forbokstaven i "Norsk" Bingo! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samaysa Skrevet 11. mars 2013 #4713 Del Skrevet 11. mars 2013 Jeg må innrømme at jeg humrer litt over folk som skriver "innvandrerere må lære seg Norsk." Jeg trodde du mente dette ordet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drue Skrevet 11. mars 2013 #4714 Del Skrevet 11. mars 2013 (endret) Man kan være en som skriver "norsk" med stor forbokstav, samtidig som man mener at innvandrere skal lære seg norsk. Altså, bare fordi man skriver norsk med stor forbokstav, så betyr ikke det at man ikke kan norsk. Det er ikke sånn at man må ha et perfekt språk selv, for at man skal kunne påpeke at innvandrere må lære seg å kommunisere ved hjelp av det språket som snakkes i landet de har flytta til. Endret 11. mars 2013 av Drue 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #4715 Del Skrevet 11. mars 2013 Man kan være en som skriver "norsk" med stor forbokstav, samtidig som man mener at innvandrere skal lære seg norsk. Altså, bare fordi man skriver norsk med stor forbokstav, så betyr ikke det at man ikke kan norsk. Det er ikke sånn at man må ha et perfekt språk selv, for at man skal kunne påpeke at innvandrere må lære seg å kommunisere ved hjelp av det språket som snakkes i landet de har flytta til. Pluss til deg, du skjønte det Gjesten og The Kitten åpenbart misforstod. Anonym poster: 8321729fb54aaa8703b49e78129dcd3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 11. mars 2013 #4716 Del Skrevet 11. mars 2013 Pluss til deg, du skjønte det Gjesten og The Kitten åpenbart misforstod. Anonym poster: 8321729fb54aaa8703b49e78129dcd3b Jeg påpekte da bare hva Kitten mente. Jeg sa da vitterlig ikke at jeg var enig med henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #4717 Del Skrevet 11. mars 2013 Jeg påpekte da bare hva Kitten mente. Jeg sa da vitterlig ikke at jeg var enig med henne. Virket det ut fra mitt innlegg som om jeg ikke skjønte hva The Kitten mente? Tror du ikke jeg la merke til den store forbokstaven i "Norsk"? Anonym poster: 8321729fb54aaa8703b49e78129dcd3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 12. mars 2013 #4718 Del Skrevet 12. mars 2013 Virket det ut fra mitt innlegg som om jeg ikke skjønte hva The Kitten mente? Tror du ikke jeg la merke til den store forbokstaven i "Norsk"? Anonym poster: 8321729fb54aaa8703b49e78129dcd3b Ja. Jeg tolket det slik. Hvis jeg tok feil, beklager jeg det, men det var en misforståelse, og ingen grunn til å begynne å tillegge meg meninger jeg ikke har ytret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #4719 Del Skrevet 12. mars 2013 Ja. Jeg tolket det slik. Hvis jeg tok feil, beklager jeg det, men det var en misforståelse, og ingen grunn til å begynne å tillegge meg meninger jeg ikke har ytret. Den eneste meningen jeg tilla deg var at du ikke skjønte innlegget mitt. Og det har du nettopp innrømmet at du ikke gjorde. Anonym poster: 8321729fb54aaa8703b49e78129dcd3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 13. mars 2013 #4720 Del Skrevet 13. mars 2013 Har det blitt lov til å skrive shampo nå? Ser det står i PlussTid(!)-reklamen som er på siden nå. Jeg har alltid sett og skrevet shampoo. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå