Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Uansett hvordan man spør, med mindre man spør helt korrekt "hvor mye er klokken?", så kan man få et uventet svar. "Vet du hvor mye klokken er?" "Ja".

Det er et veldig godt poeng :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sardintroll

Det verste med den setningen er bruk av "man".

Jeg kjenner en som har lyst til å lage en t-trøye hvor det står "Hvem fa... er "man"?" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle språklige irritasjonsmomenter man møter i hverdagen, så tror jeg at jeg må sette en knapp på mange politikeres favorittparadoks: "bredt fokus".

Fokus er noe snevert, et brennpunkt der alt samles. Det kan per definisjon ikke være bredt, da er det ikke fokus.

Slik som når "kvantesprang" brukes som beskrivelse på store sprang, mens en kvante i virkeligheten er bitte liten?

At man blander dems og dis (ikke deres).

Dis?

Når bruker du ordet "dis", og er det i det hele tatt et ord, med mindre du snakker om dis som i tåke?

Jeg irriterer meg over orddelingsfeil/særskrivingsfeil og folks manglende evne til å lære når de får beskjed.

Ellers er det de samme tingene som flere nevner; og/å, dems/deres, hun/henne, hvem/hvilken/hvordan, manglende eller totalt ukontrollert tegnsetting.

Jeg grøsser av bakdel istedet for ulempe, og avkrefte istedet for dementere, selv om det har gått inn og blitt lovlig å bruke.

Ellers er jeg generelt irritert på journalister som ikke kan norsk. Det samme gjelder personer som skriver på firmaers vegne, det være seg annonser, brev, brosjyrer eller liknende. Sender et firma ut et skriv på dårlig norsk, mister jeg respekten for dem.

Noe annet som er irriterende, er feilskrevne ordtak, som dette med å gre folk over og under kammer osv.

Det heter å skjære alle over én kam. Ikke alle mulige merkelige varianter som å gre under, gre over, gre under en stol, gre over teppet og hva nå folk får seg til å skrive/si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værste jeg vet er mobilforkortelser som: dt vr fnt! D r qlt. Snx! Og enda mer irriterende når det ikke er på mobil engang men msn og sånn feks.. heldigvis ikke mye av det her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værste jeg vet er mobilforkortelser som: dt vr fnt! D r qlt. Snx! Og enda mer irriterende når det ikke er på mobil engang men msn og sånn feks.. heldigvis ikke mye av det her!

Det er jeg for så vidt enig med deg i, men mer eller mindre uforståelige dialektord er nesten like ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg har sett en type feil så mye i det siste, at jeg har begynt å lure på om det er jeg som tar feil. Kanskje noen her kan svare?

Det gjelder samsvar i flertallssetninger (uff, husker ikke grammatikkbegrepene lenger). Jeg ser at det er mange som skriver f.eks. "de er misunnelig" i stedet for "de er misunnelige" slik jeg ville skrevet. Andre eksempler: "tror du de blir sur?" (jeg ville skrevet "tror du de blir sure?").

Ser dette hele tiden, spesielt her på forumet. Jeg har vel rett? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har sett en type feil så mye i det siste, at jeg har begynt å lure på om det er jeg som tar feil. Kanskje noen her kan svare?

Det gjelder samsvar i flertallssetninger (uff, husker ikke grammatikkbegrepene lenger). Jeg ser at det er mange som skriver f.eks. "de er misunnelig" i stedet for "de er misunnelige" slik jeg ville skrevet. Andre eksempler: "tror du de blir sur?" (jeg ville skrevet "tror du de blir sure?").

Ser dette hele tiden, spesielt her på forumet. Jeg har vel rett? ;)

Du har aldeles rett :) . Det skal være samsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- når man sier hvem istedenfor hvilken. "Hvem side", "hvem lærer" osv. Da reagerer jeg alltid med engang "Det heter HVILKEN, ikke HVEM" :fnise:

Huff og huff! Dette synes jeg også høres helt ille ut. Jeg har fått dette spørsmålet fra en av medstudentene mine: Hvem tog skal du reise med?" Det rare var at hun som sa dette er ei godt voksen dame over 40 år. Jeg har trodd det bare er unge folk som snakker slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Huff og huff! Dette synes jeg også høres helt ille ut. Jeg har fått dette spørsmålet fra en av medstudentene mine: Hvem tog skal du reise med?" Det rare var at hun som sa dette er ei godt voksen dame over 40 år. Jeg har trodd det bare er unge folk som snakker slik.

Hvem (høhø) er det som har startet denne trenden? Det er utrolig irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
det evige problemet med røde pikker etter barbering

Den var litt søt. Hvis pikken står så er det vel ikke unaturlig at den er rød. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Den var litt søt. Hvis pikken står så er det vel ikke unaturlig at den er rød. :sjenert:

Den så jeg også. Tenker kanskje at den blir rød av barbering også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Lest i dag på forumet:

der det virket som om det var om og gjort og få frem

Hm ...

der det virket som om det var om å gjøre å få frem (?)

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så jeg også. Tenker kanskje at den blir rød av barbering også ;)

Det er lett å skjære seg på barberhøvelen. Stakkars pikk. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strengt tatt er det ikke en skrivefeil, men jeg irriterer meg over "så med egne øyne" hvem sine skulle det ellers vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg ser er "vEre".. Jeg fatter ikke at det går ann å skrive det feil! :-)

..alternativt og/å..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg ser er "vEre".. Jeg fatter ikke at det går ann å skrive det feil! :-)

..alternativt og/å..

*ahem*

Jeg er helt enig i at "vere" er fæl, men det er heller ikke så pent når noen skriver "ann". Det heter nemlig "an".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...