Tjuagutten Skrevet 31. juli 2011 #3441 Del Skrevet 31. juli 2011 alle de rare forsøkene på å skrive "interessant" er litt irriterende.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 1. august 2011 #3442 Del Skrevet 1. august 2011 Jeg liker virkelig ikke denne: pub'n. Hvorfor ikke skrive puben? Fra Adressa: "Hva er da mer naturlig enn pub'n som uformelt treffsted?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 1. august 2011 #3443 Del Skrevet 1. august 2011 Så tann pus på Facebook her om dagen, den var ille. Jeg ser for meg en katt med bare en stor tann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 1. august 2011 #3444 Del Skrevet 1. august 2011 Mopydelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 1. august 2011 #3445 Del Skrevet 1. august 2011 På trods av. Hvordan får man tross til å bli trods? Håper det var en tastefeil. Jeg antar at "trods" er gammel skrivemåte - det er i alle fall dansk. Ikke norsk nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2011 #3446 Del Skrevet 1. august 2011 Jeg ble usikker en gang og skrev venninne på en data med stavekontroll. Uansett hvordan jeg stavet det fikk det rød strek. En eller to n-er, med og uten d. Og siden norsklæreren min lærte oss at det var riktig, velger jeg å stole på ham. Han var veldig dyktig. Kanskje stavekontrollen ikke var satt til norsk (bokmål) da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neshorn Skrevet 1. august 2011 #3447 Del Skrevet 1. august 2011 Mor mor og beste far. ARRRRRGH! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teita Skrevet 1. august 2011 #3448 Del Skrevet 1. august 2011 ORDELINGSFEIL! Jeg hater det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 1. august 2011 #3449 Del Skrevet 1. august 2011 ORDELINGSFEIL! Jeg hater det! Det heter SÆRSKRIVING - jeg hater når folk kaller det orddelingsfeil. Ord-deling. Sær skriving. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 2. august 2011 #3450 Del Skrevet 2. august 2011 "Lukshus" leste jeg i et innlegg nå. Det stod både i overskriften og i innlegget. Det var ikke et luksuriøst hus det var snakk om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 2. august 2011 #3451 Del Skrevet 2. august 2011 Sett i kommentarfeltet i et Facebookalbum: "Det var et kjempe fint bildet." Særskrivningsfeilen sier seg selv, men hvorfor i huleste er det så vanskelig å forstå forskjellen mellom bestemt og ubestemt form i intetkjønn? Ingen ville jo funnet på å skrive "Det var en kjempefin bilen." Har sett motsatt feil også, av typen: "Hvor har du tatt det fine bilde?" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 2. august 2011 #3452 Del Skrevet 2. august 2011 "Lukshus" leste jeg i et innlegg nå. Det stod både i overskriften og i innlegget. Det var ikke et luksuriøst hus det var snakk om. Fantastisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjuagutten Skrevet 2. august 2011 #3453 Del Skrevet 2. august 2011 (endret) Kan jeg stille et spørsmål om dette, siden du har litt peiling. Jeg håper jeg klarer å forklare meg ordentlig. Genitivs-s uten apostrof er greit nok, men av og til må vel apostrof brukes? Jeg tenker på navn som slutter på "s", for eksempel Hans. I mitt hode blir det feil å skrive "Hanses", og da må vel apostrof brukes, altså "Hans' "... eller tenker jeg feil nå? Det er riktig at du kan putte på en apostrof, som f.eks: " Sveits' sin sjokolade er utsøkt" En annen måte er jo heller å skrive "Sveits sin sjokolade er utsøkt" , som i mine ører er bedre og mer flytende norsk. edit: jeg kommenterte visst et litt vel gammelt innlegg. ups Endret 2. august 2011 av spee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 2. august 2011 #3454 Del Skrevet 2. august 2011 Det er riktig at du kan putte på en apostrof, som f.eks: " Sveits' sin sjokolade er utsøkt" En annen måte er jo heller å skrive "Sveits sin sjokolade er utsøkt" , som i mine ører er bedre og mer flytende norsk. Jeg synes at "sveitsisk sjokolade er utsøkt" er enda bedre. For øvrig skal ikke apostrof brukes ved garpegenitiv: Enten må man skrive "Sveits sin sjokolade", (altså uten apostrof), eller så må man skrive "Sveits' sjokolade". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjuagutten Skrevet 2. august 2011 #3455 Del Skrevet 2. august 2011 Jeg synes at "sveitsisk sjokolade er utsøkt" er enda bedre. For øvrig skal ikke apostrof brukes ved garpegenitiv: Enten må man skrive "Sveits sin sjokolade", (altså uten apostrof), eller så må man skrive "Sveits' sjokolade". Enig med det første, og det andre avsnittet du skriver er vel det jeg og skrev? Jeg er ikke noe god i norsk, så merker jeg ikke skal yppe for mye i denne tråden her :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 2. august 2011 #3456 Del Skrevet 2. august 2011 "sjønne" og "kolegane". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 3. august 2011 #3457 Del Skrevet 3. august 2011 "Blir de like fort ripette som...". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Setareh Skrevet 3. august 2011 #3458 Del Skrevet 3. august 2011 det må jo være VÆRST. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 3. august 2011 #3459 Del Skrevet 3. august 2011 "sjønne" og "kolegane". Kolegane leste jeg faktisk som kollagen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 3. august 2011 #3460 Del Skrevet 3. august 2011 Kolegane leste jeg faktisk som kollagen... Jeg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå