Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Ok. stningen i seg selv var i hvert fall meningsløs.

"stningen"? :kjefte:

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er et spørsmål fra Aftenpostens nettprat med Språkrådets nye direktør Arnfinn Muruvik Vonen:

Hei. Jeg er opptatt av godt språk og gremmer meg over at "nesten ingen" journalister lenger kan elementær norsk. Har det blitt viktigere "å ha munndiaré" enn å kunne enkel norsk? Spesielt ille synes jeg det er at mange ikke klarer å lære seg at det heter "å utarte" og ikke "å utarte seg". Den siste "trenden" synes å være at mange tydeligvis synes det er "kult" å skrive ett med to t-er, også når det ikke er et tallord. Kan dere ikke starte en "dannelsesreise" i språk? Søker jobben!

KANSKJE en slik dannelsesreise også kunne tatt opp hvor inn i helvete irriterende det er med overdreven bruk av anførselstegn? HÆ? Selv om de forsåvidt er brukt riktig her synes jeg, så er det utrolig irriterende å lese, og det gjør at teksten "hakker" veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Kom over en litt festlig en akkurat nå.

Life's a beach. :ler:

Vil forsvare den litt. Selv om det "riktige" er Life's a bitch, så er Life's a beach veldig hyppig brukt blant mennesker som ikke er særlig glad i å banne. Hvertfall slikt blant enkelte av mine engelskspråklige venner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et spørsmål fra Aftenpostens nettprat med Språkrådets nye direktør Arnfinn Muruvik Vonen:

KANSKJE en slik dannelsesreise også kunne tatt opp hvor inn i helvete irriterende det er med overdreven bruk av anførselstegn? HÆ? Selv om de forsåvidt er brukt riktig her synes jeg, så er det utrolig irriterende å lese, og det gjør at teksten "hakker" veldig.

Eg irriterar meg og over overdreven bruk av anførselsteikn. Tek ofte meg sjølv i å bruke det for ofte... Det er slitsomt å lesa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at dette ikke er direkte feil siden jeg forstår hva de mener, men det kan misforstås: "Masse geit - og mer protein enn i de fleste ostene." Trodde da ikke geitost inneholdt geit, men geitemelk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

"tilfreds stillende" og "tilfreds stiller" i ett og samme innlegg.

Jeg synes ikke det var helt tilfredsstillende skrevet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Vil forsvare den litt. Selv om det "riktige" er Life's a bitch, så er Life's a beach veldig hyppig brukt blant mennesker som ikke er særlig glad i å banne. Hvertfall slikt blant enkelte av mine engelskspråklige venner ;)

"Life is a beach" er et eget uttrykk. Mens "Life is a bitch" betyr at livet ikke akkurat går på skinner, så betyr altså "Life is a beatch" det motsatte. Jeg har aldri hørt "beach" versjonen brukt som "bitch" versjonen.

Eksempel: Æsj altså, 3 dager til sydenturen. Life is a beach!

Ironisk, man mener at livet er herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Helt enig. Det kan være mye som er korrekt skriftlig språk som kan være svært plagsomt eller dustete å lese. F.eks. bør man unngå mange setninger som starter med samme ord. Man må altså lese gjennom teksten sin for å se om noe bør skrives om hvis man bruker noen ting for hyppig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

"Life is a beach" er et eget uttrykk. Mens "Life is a bitch" betyr at livet ikke akkurat går på skinner, så betyr altså "Life is a beatch" det motsatte. Jeg har aldri hørt "beach" versjonen brukt som "bitch" versjonen.

Eksempel: Æsj altså, 3 dager til sydenturen. Life is a beach!

Ironisk, man mener at livet er herlig.

Og jeg har opplevd det motsatte. Just saying. Det finnes de som bruker det i ironisk sammenheng, som.. "Klemte finger'n i døra, life's a beach..." Livet er jo ikke herlig om man klemmer en finger i døra, og man må til sykehuset for å sy den på igjen. De bruker gjerne denne ironiske varianten nettopp for å unngå banning (som bitch er i noens øyne). Kommer ann på personen.

Men jeg innrømmer at jeg kan ha tatt feil, men jeg er vant til denne ironiske varianten til vennene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...