Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Katee

Kanskje noen har lese å skrive vansker slik som meg. Har dere tenkt på det ?

Selvfølgelig har jeg tenkt på det, men jeg ser forskjell på det og rent slurv.

Vær snill ikke å ta dette ille opp, det heter "lese- og skrivevansker". "Og" er konjunksjon, "å" brukes bare foran infinitiv og som et utrop.

Du kunne ikke dy deg? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kunne ikke dy deg? :roll:

I språkforumet må det da være lov å komme med konstruktiv kritikk når det gjelder grammatikk? Det er jo blant annet det forumet er til for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katee

I språkforumet må det da være lov å komme med konstruktiv kritikk når det gjelder grammatikk? Det er jo blant annet det forumet er til for.

For all del, men er det nødvendig å rette på ting som blir skrevet av brukere som har lese- og skrivevansker (selv om de er anonyme brukere)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, men er det nødvendig å rette på ting som blir skrevet av brukere som har lese- og skrivevansker (selv om de er anonyme brukere)?

Jeg ser virkelig ikke problemet? Selv om en har lese- og skrivevansker er det jo fint med noen tips og råd. Hadde det vært en tråd som ikke omhandlet skrivefeil så hadde jeg vært enig i at det hadde vært unødvendig, dysleksi eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg ser er "vEre".. Jeg fatter ikke at det går ann å skrive det feil! :-)

..alternativt og/å..

vere

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er mulig det er sagt før ... men:

Det heter "å skjære alle over samme kam."

Ikke "dra alle over/under samme kam" eller "å ta alle under en kam"?

Jeg er ganske sikker på at det heter "å skjære alle over én kam :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sobril

Orddelingsfeil. Åpenbare feil ved bruk av og/å.

Ellers er det utrolig mye dårlig språk her i forumet. Skal redigere dette innlegget til stadighet og lime inn feilstavelser og "drittspråk":

jeg vet jeg ser bra ut jeg har fot det gnidd inn i god del av oppveksten

jeg lider ikke av prinsesse siderom,det må da vare en god blanding av slaske sideromt og prinsesse sideromt hvis det går.

Altså - jeg er ikke ute etter å ta noen spesielt her, men sakset ut denne kommentaren. Say no more. Mulig "skribenten" er utenlandsk, og får da mine dypeste unnskyldninger (og berømmer heller motet). Hvis ikke... "Prinsesse siderom" er forøvrig det samme som "prinsessesyndrom".

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hard Ride

Jeg så et kommentarfelt hvor folk skrev ordet usynlig

Da var det folk som skrev USYNELIG, USUNELIG, og USYNERLIG.

Det de har til felles er at alle tror det skal være en E i ordet usynlig, pluss at to av tilfellene var ekstra feil. Oppgitt...

Endret av Hard Ride
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra når enkelte, i tillegg til kanskje å begynne setningene med liten bokstav, også "glemmer" mellomrom etter tegn. Tekstflyten blir grusomt vanskelig. Sånne tekster leser jeg ikke, verken her eller andre steder.

Enkelte av de samme personene vet kanskje ikke at det er noe som heter avsnitt og enkelte av dem bruker et tonn med punktum (...........) midt i setningene og har gjerne masse mellomrom på feil sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et av foraene her leste jeg "nyskjærighet".

Mange nye skjærer i omløp her, ja. :fnise:

Jeg har ei utenlandsk svigerinne som har gått to mnd på norskkurs, og hun lurte på betydningen/uttalen av disse;

- å skjære

- ei skjære

- kjære

- å kjøre

(Bare en liten sidekommentar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg liker ikke æ i stedet for e, som i verste-værste, her-hær osv. Forundrer meg at så vanlige ord blir skrevet feil om og om igjen, selv om det selvsagt er forståelig pga uttalen. Også mange som ellers skriver ganske godt, som har denne feilen.

Ellers er orddeling irriterende, det blir veldig hakkete å lese tekst med mange slike feil.

Forøvrig er jeg uenig i at en gjør en god gjerning ved å prøve å rette på skrivefeil hos dyslektikere i enhver sammenheng. Det er jo en grunn til at dette faktisk er en diagnose - det betyr stort sett at en fortsetter å slite mer med rettskriving enn andre selv om en gjentatte ganger og til og med etter tilrettelagt ekstraundervisning har prøvd å lære seg å skrive rett. Det blir litt som å prøve å få forbipasserende i rullestol til å gå. Å hjelpe til med riktig trening osv er selvsagt fint, men det å stadig bli rettet på for ting en ikke greier å få til (ja, det er faktisk snakk om å GREIE for mange, ikke latskap) ville i hvert fall jeg opplevd som sårende og slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

'Vere' er greit på nynorsk, ja. Men jeg regner med at hun som reagerte på dette så "vere" i en bokmålstekst, altså i stedet for "være".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke æ i stedet for e, som i verste-værste, her-hær osv. Forundrer meg at så vanlige ord blir skrevet feil om og om igjen, selv om det selvsagt er forståelig pga uttalen. Også mange som ellers skriver ganske godt, som har denne feilen.

Ellers er orddeling irriterende, det blir veldig hakkete å lese tekst med mange slike feil.

Forøvrig er jeg uenig i at en gjør en god gjerning ved å prøve å rette på skrivefeil hos dyslektikere i enhver sammenheng. Det er jo en grunn til at dette faktisk er en diagnose - det betyr stort sett at en fortsetter å slite mer med rettskriving enn andre selv om en gjentatte ganger og til og med etter tilrettelagt ekstraundervisning har prøvd å lære seg å skrive rett. Det blir litt som å prøve å få forbipasserende i rullestol til å gå. Å hjelpe til med riktig trening osv er selvsagt fint, men det å stadig bli rettet på for ting en ikke greier å få til (ja, det er faktisk snakk om å GREIE for mange, ikke latskap) ville i hvert fall jeg opplevd som sårende og slitsomt.

Dette er jeg helt uenig i. Dyslektikere er ikke dumme, hvis vi forteller dem at det heter "være" ikke "vere" så forstår de det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Dette er jeg helt uenig i. Dyslektikere er ikke dumme, hvis vi forteller dem at det heter "være" ikke "vere" så forstår de det.

Om det var så svart/hvitt hadde ikke dysleksi vært en diagnose.

(Vere er forøvrig nynorsk, ikke en stavefeil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blondie65

Jeg er helt enig. Samtidig: jeg kjører Firefox, den har spellcheck. Man kan laste ned nynorsk, bokmål, engelsk, osv. ordbøker (har akkurat installert denne på nytt da jeg ikke har hatt den på en stund i tilfelle noen ville kommentere at det neimen ikke virker som jeg bruker en stavekontroll ...). Mao. bruk i det minste de hjelpemidlene som finnes. Dette er et skriftlig medium og da må det faktisk gjøres en minimums innsats for å gjøre seg forstått. Mange dyslektikere gjør det - men noen unntak gjør ikke det og leverer dermed bortimot uleselige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var så svart/hvitt hadde ikke dysleksi vært en diagnose.

(Vere er forøvrig nynorsk, ikke en stavefeil.)

Vere er nynorsk, ja. På bokmål heter det "være", så om du skriver bokmål vil "vere" være en skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

Jeg vet at det ikke helt er en skirveleif men jeg blir litt sånn..meh! hver gang jeg ser folk som skriver "jeg og....", "meg og....". Jeg jeg jeg. Meg meg meg.

Jeg vet at folk i dag er mer egoistiske enn før, men må det virkelig vises i språket?

"Skjærte"/"bærte" er andre.

"Vondere-vondest" synes jeg høres skikkelig barnslig og teit ut. :P

Endret av Violently Happy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ORDELING! Jeg er ikke ekspert i alle skrivefeil, men ordelingsfeil er noe jeg virkelig irriterer meg over. For eksempel har veldig mange bloggere denne feilen, voksne som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...