Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg vil :klemmer: litt på Ludovie og Herr Drue som er en herlig motvekt til alle som irriterer seg over mangt og meget her inne.

En motvekt, ja. En herlig sådann, så langt der i fra.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt og holdent uenig med deg i at språkforumet har som sin hensikt og eksistensberettigelse at det skal være et sted hvor folk skal kunne irritere seg over språkfeil.

Greit, dette kan sikkert godt være en liten del av ting som tas opp her. Men i mine øyne er et underforum hvor man diskuterer språk, først og fremst et sted hvor man diskuterer temaer som språkpolitikk, holdninger til språk og språkbruk, god og dårlig språkbruk og språkskikk, hvor man kan spørre dersom man lurer på noe spesifikt når det gjelder språk, eller om gode språkkurs, om forsinket språkutvikling hos barn (og et utall andre ting), hvor man lurer på andres subjektive oppfatning av ulike formuleringsmåter, osv. Det finnes utrolig mange interessante ting å diskutere når det gjelder språk. Og det å skulle ramse opp eller "rapportere" stavefeil man ser her og der, og som man irriterer seg over, er vanvittig uinteressant, synes jeg. Slike ting kan gjerne være en liten del av det hele - jeg sier altså ikke på noen som helst måte at det ikke hører hjemme her, men bare at jeg er dypt uenig med deg i at det er akkurat dette språkforumet har som sin hensikt.

Jeg er enig med deg at språkforumet rommer mer enn bare irritasjon over skrivefeil, men la nå de trådene som handler om akkurat det være - hvis det irriterer deg slik. Det er faktisk ikke verre enn det. Det minner faktisk om en viss brukers oppførsel i fotballfruetråden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg er enig med deg at språkforumet rommer mer enn bare irritasjon over skrivefeil, men la nå de trådene som handler om akkurat det være - hvis det irriterer deg slik. Det er faktisk ikke verre enn det. Det minner faktisk om en viss brukers oppførsel i fotballfruetråden.

Men jeg lar dem da også være i fred! (Bortsett fra når jeg mener at noe av det som "rapporteres" ikke nødvendigvis er eksempler på feil, da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt og holdent uenig med deg i at språkforumet har som sin hensikt og eksistensberettigelse at det skal være et sted hvor folk skal kunne irritere seg over språkfeil.

Greit, dette kan sikkert godt være en liten del av ting som tas opp her. Men i mine øyne er et underforum hvor man diskuterer språk, først og fremst et sted hvor man diskuterer temaer som språkpolitikk, holdninger til språk og språkbruk, god og dårlig språkbruk og språkskikk, hvor man kan spørre dersom man lurer på noe spesifikt når det gjelder språk, eller om gode språkkurs, om forsinket språkutvikling hos barn (og et utall andre ting), hvor man lurer på andres subjektive oppfatning av ulike formuleringsmåter, osv. Det finnes utrolig mange interessante ting å diskutere når det gjelder språk. Og det å skulle ramse opp eller "rapportere" stavefeil man ser her og der, og som man irriterer seg over, er vanvittig uinteressant, synes jeg. Slike ting kan gjerne være en liten del av det hele - jeg sier altså ikke på noen som helst måte at det ikke hører hjemme her, men bare at jeg er dypt uenig med deg i at det er akkurat dette språkforumet har som sin hensikt.

Aah, jeg skulle ønske forumet ble mer brukt til temaene du nevner! Jeg er så enig i at oppramsing av stavefeil er fullstendig uinteressant. "Ja!" til spennende språkdiskusjoner!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Aah, jeg skulle ønske forumet ble mer brukt til temaene du nevner! Jeg er så enig i at oppramsing av stavefeil er fullstendig uinteressant. "Ja!" til spennende språkdiskusjoner!

Yay! :)

Og, for all del, altså, det at folk blir helt vanvittig irriterte over enkelte formuleringsmåter og stavefeil, for så å få utløp for dette her, er ikke hva jeg snakker om. Jeg tenker mer på alle disse oppramsingene, som gir inntrykk av at dette er en tråd i Ordleker, à la "Hva spiste du sist", eller "Fortell noe skikkelig uinteressant". For det å bare skrive at man så stavemåten "nyskjerrig" i et eller annet innlegg, åpner jo ikke for diskusjon på noe som helst vis, så dermed blir innlegget fullstendig uten interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en skikkelig ufin skrivefeil i stad. I VGs kondolanseprotokoll for de som døde i flyulykken er det en som har skrevet

R.i.P - rest in pieces

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yay! :)

Og, for all del, altså, det at folk blir helt vanvittig irriterte over enkelte formuleringsmåter og stavefeil, for så å få utløp for dette her, er ikke hva jeg snakker om. Jeg tenker mer på alle disse oppramsingene, som gir inntrykk av at dette er en tråd i Ordleker, à la "Hva spiste du sist", eller "Fortell noe skikkelig uinteressant". For det å bare skrive at man så stavemåten "nyskjerrig" i et eller annet innlegg, åpner jo ikke for diskusjon på noe som helst vis, så dermed blir innlegget fullstendig uten interesse.

Nå har vi vel en tråd hvor man kan diskutere feilene. Den heter den store rettskrivingstråden.

Jeg synes det er artig å lese i denne tråden fordi det er mange morsomme skrivefeil som blir presentert. Ofte med treffende og morsomme kommentarer. :jepp:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vis du skal..blabla..

Hvorfor kan ikke folk skrive hvis??

Endret av Envy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så akkurat en stor feil her på KG.

- så enten så kanskje han er det på ånkli......

ÅNKLI? :nei:

Ordentlig, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Åknli» er intet mindre enn grusomt. Forsøpling av språket. :hund:

«Mårenånde» kom jeg akkurat over her på forumet. :lete:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

«Åknli» er intet mindre enn grusomt. Forsøpling av språket. :hund:

«Mårenånde» kom jeg akkurat over her på forumet. :lete:

Er det noen som skriver "ånkli" som tror det skrives sånn? De tilfellene jeg ser, er skrevet av folk som leker seg litt. Det må jo være helt greit det? Ikke vær så sjedelig 'a :foto:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrivd....... DET HETER S K R E V E T. Du SKREV derfor har du SKREVET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som skriver "ånkli" som tror det skrives sånn? De tilfellene jeg ser, er skrevet av folk som leker seg litt. Det må jo være helt greit det? Ikke vær så sjedelig 'a :foto:

Ja, det finnes folk som tror det skrives slik. Det florerer av dem på dette forumet, blant annet. Og nei, det er ikke greit å leke seg på den måten, det er harry. Men jeg har jo skjønt at du er det for lenge siden, så...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det finnes folk som tror det skrives slik. Det florerer av dem på dette forumet, blant annet. Og nei, det er ikke greit å leke seg på den måten, det er harry. Men jeg har jo skjønt at du er det for lenge siden, så...

De som synes det er festlig å skrive "ånkli", må da "enkli" få lov til det :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Ok. For å få denne tråden på rett spor, så kan jeg bruke harryheten min til å påpeke noe jeg så på et fotballreferat i går.

Under fotballkampen mellom Wolves og United kunne man lese dette:

De på tribunen, som støtter Wolves, imponerer mest i øyeblikket.

...selv om forfatteren trolig mener: "De på tribunen som støtter Wolves, imponerer mest i øyeblikket".

Dette er et godt eksempel på hvordan et komma kan forandre en setnings betydning - i det første eksempelet sier forfatteren at alle på tribunen støtter Wolves, og at de imponerer mest, selv om han egentlig (mest sannsynlig) mener at de av tilskuerne som er wolvessupportere, imponerer mest.

http://vglive.no/#match=10004177 (minutt 88)

Endret av Herr Drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt forferdelig når folk skriver; "jeg lodde" i stedet for "jeg lo" :kjefte:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...