Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Folk som skriver : nokk med to k'er. Og så har jeg alltid irritert meg over folk som sier/skriver : jeg har ombelert i stua!

:rope:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

3d-mølle :skratte:

Jeg så ordet flere ganger i samme innlegg her inne. For å forsikre meg om at vedkommende faktisk mente det jeg trodde googlet jeg ordet, og ble overrasket over hvor mange treff jeg fikk. Utfra hva jeg leste, mente alle tredemølle.

Endret av Spinell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orddeling....

Se denne:

:skratte:

bra de retter fokus på dette grusomme fenomenet. men irriterer at de ikke informerer om at det heter "særskrivingsfeil"... orddelingsfeil er feil :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

bra de retter fokus på dette grusomme fenomenet. men irriterer at de ikke informerer om at det heter "særskrivingsfeil"... orddelingsfeil er feil :(

Herlig video :). Forøvrig er jeg enig med deg, selvfølgelig er det særskrivingsfeil.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg skjønner bare ikke hvorfor så mange her inne irriterer seg så voldsomt over at folk sier orddelingsfeil når de egentlig mener særskrivingsfeil? :klo: Selv bruker jeg disse begrepene riktig, men allikevel, det at orddelingsfeil er det vanligste ordet å bruke for dette fenomenet sånn blant "folk flest", plager meg virkelig ikke. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Jeg skjønner bare ikke hvorfor så mange her inne irriterer seg så voldsomt over at folk sier orddelingsfeil når de egentlig mener særskrivingsfeil? :klo: Selv bruker jeg disse begrepene riktig, men allikevel, det at orddelingsfeil er det vanligste ordet å bruke for dette fenomenet sånn blant "folk flest", plager meg virkelig ikke. :)

Oss to, Ludovie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo bare bra for deg/dere det gjelder! :) En ting mindre å "irritere" seg over i hverdagen.

Det plager meg litt fordi det lett kan skje misforståelser når folk bruker feil ord til å beskrive ting. Orddelingsfeil/særskrivingsfeil kan vel sjelden føre til store misforståelser, men det er jo rett og slett to ord som faktisk ikke betyr det samme. Nå er jeg skikkelig dårlig til å finne eksempler, men det blir litt som å kalle en edderkopp et insekt. Det har ikke så mye å si for folk flest, og det er ingen krise, men edderkopper ER ikke insekter. Orddelingsfeil er ikke særskrivingsfeil. Om alle ord kan brukes feil uten at noen bryr seg, så kan det til slutt (teoretisk sett) bli vanskelig å forstå hva folk egentlig sier, fordi ordene har mistet sin betydning. Skjønner du hva jeg mener?

Nå er det ikke sånn at jeg begynner å se stygt på folk og freser ut "DET HETER SÆRSKRIVINGSFEIL!" samtidig som jeg slår dem i hodet med en avis, hvis noen sier "orddelingsfeil" når de snakker om en særskrivingsfeil.. Men, hvis det er noen jeg kjenner, som jeg vet er interessert i språk, så tipser jeg dem om det riktige ordet, og får gjerne i gang en mer eller mindre interessant diskusjon om temaet i samme slengen.

Derfor synes jeg også at opplysningsfilmer/-artikler e.l. som tar for seg temaet kan bruke to setninger til å informere om hva som er riktig betegnelse på sånne type feil. Nå har jeg ikke sett videoen over, så jeg vet ikke om den faller inn under slike "opplysningsfilmer", så dette er bare generelt. :goodbye:

Edit: Må slenge på til slutt at jeg selv kalte det for orddelingsfeil helt til jeg så det bli omtalt her inne på Kg, så jeg skjønner veldig godt at folk bruker feil ord. Men nettopp derfor kunne man kanskje informert om det litt oftere i slike sammenhenger som over..

Endret av Litia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Det plager meg litt fordi det lett kan skje misforståelser når folk bruker feil ord til å beskrive ting. [...] Om alle ord kan brukes feil uten at noen bryr seg, så kan det til slutt (teoretisk sett) bli vanskelig å forstå hva folk egentlig sier, fordi ordene har mistet sin betydning. Skjønner du hva jeg mener?

Joda, jeg skjønner veldig godt hva du mener. Og jeg er selvfølgelig generelt enig i at man bør bestrebe seg på å bruke ord riktig. Men akkurat her kan det i veldig liten grad by på misforståelser. Om noen, i en dagligdags situasjon, sier at de er lei av orddelingsfeil, betyr jo dette så å si alltid at det er særskrivingsfeil de er lei av. Det fører med andre ord ikke til misforståelser i dette tilfellet (med mindre tilhøreren er litt vrang og/eller har en svært rigid hjerne som har vansker med å ikke ta alt helt bokstavelig). For øvrig er distinksjonen orddelingsfeil/særskrivingsfeil bare viktig for dem som jobber med slike ting - korrekturlesere, f.eks., for de trenger jo en presis terminologi for det de arbeider med. Og blant slike, i en arbeidssituasjon, kan jeg ikke tenke meg annet enn at de benytter det korrekte begrepet.

Jeg har sett at mange frykter vilt kaos og totalt kommunikasjonssammenbrudd dersom "feil" - enten det er av grammatisk art, av betydningsmessig art, eller når det gjelder uttale - får bre om seg i språket. Men saken er den at alle disse faktorene endrer seg over tid. Dette gjelder for alle språk, og dette har skjedd til alle tider. Svært mange av ordene i språket hadde en annen betydning opprinnelig enn de har i dag. (Rar kommer f.eks. fra latin rarus, som betyr "sjelden", mens det nå altså betyr "merkelig", og for øvrig "søt" i svensk og dansk. Dessuten har kasussystemet for substantiv forsvunnet i norsk, og vi sier "kjyss", og ikke "kyss", som var den opprinnelige uttalen.

Sånn globalt sett er slike endringer helt naturlig, og noe som, som sagt, har foregått i alle språk til alle tider. Og det fører IKKE til verken kaos eller kommunikasjonssammenbrudd. Det å ikke ha et normeringsorgan for språket truer ikke kommunikasjonen mellom folk - det kan man jo bare se på alle de språkene som ikke har normeringsorgan à la Språkrådet; de fungerer nøyaktig like godt som kommunikasjonsform som alle de språkene som faktisk har et slikt organ. Årsaken til dette er mangfoldig; språk har en indre sterk struktur, som er nærmest 'innprogrammert' i hjernen vår fra tidlig barnsben av. Dessuten er det jo først og fremst kommunikasjon som er motivasjonen vår for å bruke språk, så dermed bestreber vi jo oss (de aller fleste av oss, i alle fall) på å bli forstått.

(Nå er jeg absolutt for både normering og språkrøkt f.eks. i form av stilistiske råd, så det er ikke dét. Men dette er altså ikke fordi jeg frykter at språket ellers skal bli kaotisk sånn at det blir vanskeligere å forstå hverandre.) :)

Uff, dette ble visst litt lengre enn jeg hadde tenkt. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Det er jo bare bra for deg/dere det gjelder! :) En ting mindre å "irritere" seg over i hverdagen.

Det plager meg litt fordi det lett kan skje misforståelser når folk bruker feil ord til å beskrive ting. Orddelingsfeil/særskrivingsfeil kan vel sjelden føre til store misforståelser, men det er jo rett og slett to ord som faktisk ikke betyr det samme. Nå er jeg skikkelig dårlig til å finne eksempler, men det blir litt som å kalle en edderkopp et insekt. Det har ikke så mye å si for folk flest, og det er ingen krise, men edderkopper ER ikke insekter. Orddelingsfeil er ikke særskrivingsfeil. Om alle ord kan brukes feil uten at noen bryr seg, så kan det til slutt (teoretisk sett) bli vanskelig å forstå hva folk egentlig sier, fordi ordene har mistet sin betydning. Skjønner du hva jeg mener?

Jeg er enig med deg - samtidig så lar jeg være å irritere meg over det.

Og så skal jeg gi deg et veldig godt eksempel på hva du mener:

Entrecote - av svin. Finnes det?

I følge Nortura - absolutt.

I følge en meget indignert kokkelærer som jeg hørte på radioen: absolutt ikke. Entrecote er skåret mellom ribbeina og skal være kjøtt uten bein. Man må ha nakke og et visst volum på ryggen for at dette skal være mulig. Det Nortura gjør med sine "svineentrecoter" er at de skjærer bort beinet. Altså er det egentlig en kotelett uten bein - men priset som en biff.

Nettopp dette er det kokkelæreren irriterer seg over - han hadde kjøpt entrecote - og hadde ikke lesebriller med seg slik at han ikke fikk med seg den lille skriften som fortalte at det var svinekjøtt.

Jeg er på kokkelæreren sin side her siden hans hovedargument er at Nortura gjør dette av en eneste grunn: entrecote kan prises til en helt annen kilopris enn kotelett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da/når

Særskrivingsfeil

Hun/henne

skjelden

og noe av det verste:

KJUKK!

Høres ut som noe helt annet :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og noe av det verste:

KJUKK!

Høres ut som noe helt annet :fnise:

Det høres vel helt likt ut som tjukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...