HedvigR Skrevet 14. desember 2011 #3701 Del Skrevet 14. desember 2011 Hvorfor det, når "jeg var på butikken" er et like vanlig, og for meg enda mer naturlig måte å si det på? Hvis jeg skal presisere hvor jeg var fysisk, så sier jeg jo i butikken. Det er jo to forskjellige meninger. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skitten pique Skrevet 14. desember 2011 #3702 Del Skrevet 14. desember 2011 (endret) Men folk vet da at du som regel handler i butikker? Et eksempel som kanskje er litt annerledes; "Jeg skal på tur" eller " Jeg skal gå i skogen", hvor skogen er mer presiserende. Her er en link som kanskje forklarer noe: http://www.sprakrad.no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/I_eller_paa/ Endret 14. desember 2011 av Skitten pique Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 14. desember 2011 #3703 Del Skrevet 14. desember 2011 (endret) Ja, de vet det, men hva har det med begrepet å gjøre? Jeg skal på butikken, jeg var nettopp på butikken. Jeg befant meg i butikklokalet. Jeg står i butikken Blir litt samme som på/i fjellet, bare omvendt. Jeg liker å gå i fjellet. Jeg er på fjellet nå. Endret 14. desember 2011 av HedvigR 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skitten pique Skrevet 14. desember 2011 #3704 Del Skrevet 14. desember 2011 (endret) Jeg mener og man kan si "jeg var nettopp i butikken", siden det er av samme mening som "jeg var i butikklokalet" Men I get your drift, da. De går egentlig ofte hånd i hånd Endret 14. desember 2011 av Skitten pique Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 14. desember 2011 #3705 Del Skrevet 14. desember 2011 (endret) Ja, nemlig. Det er samme mening som jeg var i butikklokalet, det er jo det jeg ville frem til Da mener du at du befant deg inne inne i butikken. Hvis du nettopp var på butikken så gikk du en tur til en hvilken som helst butikk, handlet, og kom tilbake igjen Sånn jeg oppfatter det i hvertfall. Edit: Jupp, de går ganske hånd i hånd. Tror ingen av de er feil å bruke. Endret 14. desember 2011 av HedvigR Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #3706 Del Skrevet 14. desember 2011 Man sier da at man har vært på kino, ikke i kino? Og man er på bussen. Men ikke på bilen... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #3707 Del Skrevet 14. desember 2011 Jeg sier at jeg er på kino, i kinolokalet. Kan finne på å si både i og på busssen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 14. desember 2011 #3708 Del Skrevet 14. desember 2011 Man sier da at man har vært på kino, ikke i kino? Og man er på bussen. Men ikke på bilen... Nei, men så er språket heller ikke like logisk bestandig. Allikevel, sånn grovt sett er det slik at "i" brukes for å angi at man befinner seg inni noe, altså at man er omgitt av en eller annen form for vegger (i rommet, i esken, i badekaret, i huset), mens "på" ofte brukes for å angi at man befinner seg oppå en flate (på bordet, på taket, på fortauet). Samtidig har "på" også en annen, og mer betydningstom bruk, noenlunde tilsvarende f.eks. engelsk "at", og fransk "à". I disse tilfellene betyr ikke "på" nødvendigvis "oppå", men det gir derimot en mer nøytral stedsangivelse, som ikke sier noe om man er "på" (altså i henhold til det første bruksområdet jeg beskrev), eller om man er "i" den angitte lokasjonen. For øvrig så er det jo sånn, som HedvigR også er inne på, at "på" i den siste betydningen over ofte har en mer generell betydning. Om man er på kino, på butikken, på skolen, så sier det mest om hvilken aktivitet man bedriver, og ikke så mye om hvilket sted man befinner seg. For det som er hovedbetydningen her, er jo at man hhv. ser film, handler, og får undervisning. Om man sier at man er i butikken, i kino(lokalet), i skole(bygningen) derimot, impliserer ikke dette nødvendigvis de nevnte aktivitetene - det er mer rene stedsangivelser, som i stor grad er løsrevet fra hva man vanligvis bedriver på slike steder. Sammenlign for øvrig også på/i toalettet, på/i senga, på/i byen, på/i gresset. Og, som tidligere nevnt, er ikke språk alltid like logisk. For man skiller jo f.eks. ikke mellom "på" og "i" bilen, ettersom det bare er det siste som er korrekt her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 14. desember 2011 #3709 Del Skrevet 14. desember 2011 jeg skjønner godt at innvandrere som kommer til Norge sliter med å lære seg dette :gjeiper: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 14. desember 2011 #3710 Del Skrevet 14. desember 2011 Men jeg synes ikke egentlig det at man var "på butikken" impliserer at man handlet i større grad enn det "i butikken" gjør Finnes det ingen fasit på hva som er rett å si i dette tilfellet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 14. desember 2011 #3711 Del Skrevet 14. desember 2011 Men jeg synes ikke egentlig det at man var "på butikken" impliserer at man handlet i større grad enn det "i butikken" gjør Finnes det ingen fasit på hva som er rett å si i dette tilfellet? Begge deler er riktig. "Jeg er på butikken" er en beskrivelse av hva man driver med (handler), mens "jeg er i butikken" angir hvor man befinner seg. Og begge kan jo brukes om nøyaktig samme situasjon - det er en smakssak om man vil vektlegge det ene eller det andre når man uttrykker seg. Og så finnes det sikkert dialektale forskjeller også. Men mine beskrivelser her passer i alle fall for bokmål. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 14. desember 2011 #3712 Del Skrevet 14. desember 2011 Men jeg synes ikke egentlig det at man var "på butikken" impliserer at man handlet i større grad enn det "i butikken" gjør Finnes det ingen fasit på hva som er rett å si i dette tilfellet? Jeg vil mene at "i" kan brukes i begge tilfelle, så der bruker man det som kommer naturlig. "På" kan ikke brukes hvis du skal presisere at akkurat hvor du befinner deg. Så for å safe kan man jo bare bruke "i". For meg faller ikke det naturlig dog Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #3713 Del Skrevet 14. desember 2011 Jeg mener og man kan si "jeg var nettopp i butikken", siden det er av samme mening som "jeg var i butikklokalet" Men I get your drift, da. De går egentlig ofte hånd i hånd Dewt er ingen faste regler på på/i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 14. desember 2011 #3714 Del Skrevet 14. desember 2011 Strengt tatt var du vel i butikken jeg tror da man kan skrive både i og på butikken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skitten pique Skrevet 14. desember 2011 #3715 Del Skrevet 14. desember 2011 Dewt er ingen faste regler på på/i. Vel, om ikke regler så er det jo noen rettesnorer da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 14. desember 2011 #3716 Del Skrevet 14. desember 2011 For meg er det unaturlig å si "i kino". Jeg skal på kino/butikken. Jeg er i butikken, men jeg befinner meg aldri i kinoen. Da ville jeg sagt i kinosalen eller i kinofoajeen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #3717 Del Skrevet 15. desember 2011 Det var da svært som dere hengte dere opp i i/på, da... Her hvor jeg er fra så sier vi at vi skal på butikken en tur. Om noen lurer på hvor jeg er så sier jeg faktisk innpå. Eller "innjpå" om noen skulle lure. Vi har noen rare skrive- og snakkemåter, vi trøndere sjø :gjeiper: Uansett, i/på/innpå, det var dette med å bruke spørreordet hva istede for at de bruker var som jeg ville påpeke. Eller blir det i-peke? :gjeiper: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #3718 Del Skrevet 15. desember 2011 Nå er det det man gjør i en språktråd...henger seg opp i ting som angår språket. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #3719 Del Skrevet 15. desember 2011 Ja, så klart, men det var bare ikke akkurat DET jeg villa få frem. Det var bruken av spørreordet hva i slike tilfeller jeg ville fokusere på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Lille_My~ Skrevet 15. desember 2011 #3720 Del Skrevet 15. desember 2011 Orddelingsfeil! Og i disse juletider ser jeg mye av dette på Facebook: Jule gaver, jule kos, jule gløgg, jule ferie ++ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå