Gå til innhold

Krig er krig!

Fremhevede innlegg

Gjest Kosmopolitt
Skrevet

Oberstløytnant Rune Solberg i Telemark Bataljon uttaler at eksplosjonen som førte til at en norsk soldat døde i Afganistan forleden var : "Et feigt angrep utført av usle kryp".

Man kan si hva man vil om krigsoperasjonene i Afganistan, men det er jo norske styrker som kommer til et fremmed land med våpen i hånd. De norske er teknologisk fullstendig overlegne og skyter jevnlig ned og dreper Talibansoldater ved hjelp av fjernstyrte våpen, fly og langtrekkende sniper-rifler.

Norske soldater har drept flere titalls mennesker fra sikker avstand for sitt eget skinn. Om du putter bomben ned i bakken og sprenger den som en mine eller sender den ned fra himmelen er vel isåfall like usselt og feigt uansett hvem av partene som fyrer av.Krig er krig, og er man med på leken så må man smake steken. Dette er HØYST frivillig for nordmenn å delta i.Et norskt liv er slett ikke mere verd enn et afgansk.Takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt er en av våre landsmenns liv mer verdifullt enn fiendens!

Men som kosmopolitt uten noen nasjon så kan jeg forstå at du ikke føler det samme.

Skrevet

taliban er etter min mening pr. definisjon usle kryp , og en norsk soldat er mer verdt en en talibaner .

Skrevet (endret)

Ja det er nok upassende for slike som deg å oppleve at det ikke bare er afganere som dør. Afganerne er de angrepne, mens de norske er der FRIVILLIG som okkupanter. Dette er bare typisk rå nasjonalisme der andres liv ikke betyr en dritt mens norske "vakre,rene" soldater er helter. At du ikke tåler at det står på trykk at alle liv er like mye verd viser bare at du har en lang vei å gå i livet. Reiser du et sted for å drepe må du tåle å bli drept. Selv Bibelen sier Like for like,liv for liv.

Endret av Trampe
Skrevet
taliban er etter min mening pr. definisjon usle kryp , og en norsk soldat er mer verdt en en talibaner .

Skjønner at du mener at å legge en mine under en stridsvogn i krig er usselt, mens å slippe bomben fra luften er fine greier.Skjønner hvorfor det er krig i verden. :hakeslepp:

Skrevet
Skjønner at du mener at å legge en mine under en stridsvogn i krig er usselt, mens å slippe bomben fra luften er fine greier.Skjønner hvorfor det er krig i verden. :hakeslepp:

Mitt synspunkt har ikke noe med hvordan drepingen utføres . Taliban står for et menneskesyn jeg synes er motbydelig , derfor synes jeg de er usle kryp . dersom Afghanistans folk hadde ønsket dem velkommen hadde det vel heller ikke vært nødvendig med hjelp fra FN . Da hadde det vært indre annliggende .

Skrevet
Ja det er nok upassende for slike som deg å oppleve at det ikke bare er afganere som dør. Afganerne er de angrepne, mens de norske er der FRIVILLIG som okkupanter. Dette er bare typisk rå nasjonalisme der andres liv ikke betyr en dritt mens norske "vakre,rene" soldater er helter. At du ikke tåler at det står på trykk at alle liv er like mye verd viser bare at du har en lang vei å gå i livet. Reiser du et sted for å drepe må du tåle å bli drept. Selv Bibelen sier Like for like,liv for liv.

Selv krig har regler, selv om du åpenbart mener at man kan gjøre som man vil.

Om du synes norske soldater er "vakre" og "rene" får være din sak, og i denne debatten er det faktisk dine ord. Selv tror jeg ikke på tåpelige rasistiske idealer, og har folk av diverse farger i familien og omgangskretsen min som jeg bryr meg om.

Forøvrig blåser jeg i bibelen, og forholder meg til mer profesjonelle fremgangsmetoder enn "et øye for et øye".

En IED vil for alltid være et feigt våpen. Det er udiskutabelt. Om du mener det er greit å kjempe feigt må du få lov til å mene det, akkurat som at andre har rett til å påpeke at det er feigt.

Hvis du ikke tåler at Taliban blir beskyldt for feig krigføring, så bør du heller ikke støtte feig krigføring.

Skrevet

Jeg synes ikke det er noen grunn til å feire uansett hvem som blir drept. Olsson gjorde sikkert en bra jobb i det oppdraget han var satt til å utføre, og han hadde fortjent å komme levende hjem.

Skrevet

Jeg er helt enig i at Talibans metoder ikke er mer "feige" enn våre. Man tager hva man haver. Skal vi begynne å klage på at de er "feige" må vi velge bort den teknologiske overlegenheten vi har, og møte dem i åpen kamp med like tall og likt utstyr. Men det kommer selvfølgelig ikke til å skje. For krig handler først og fremst om å vinne, og da er "feig" kun et adjektiv som brukes i propagandasammenheng.

Videre synes jeg det er skremmende at man skal vurdere menneskeverd forskjellig alt etter hvilke meninger en har. Om Taliban har et usselt menneskesyn, javel, det er jeg da også enig i. Men de blir ikke mindre verd som mennesker bare fordi vi har meningsforskjeller. De kan jo bruke samme argument for å si at vi er mindre verd (og det gjør de sikkert, også). Det er rett og slett unyansert.

Skrevet

Tråden er ryddet

Trampe -mod-

Skrevet

DET største problemet er ikke det du beskriver der, det er at vi, i følge våre statsledere IKKE ER i krig! Vi er i "fredsbevarende, krigslignende handlinger"......

Skrevet
Selv krig har regler, selv om du åpenbart mener at man kan gjøre som man vil.

Om du synes norske soldater er "vakre" og "rene" får være din sak, og i denne debatten er det faktisk dine ord. Selv tror jeg ikke på tåpelige rasistiske idealer, og har folk av diverse farger i familien og omgangskretsen min som jeg bryr meg om.

Forøvrig blåser jeg i bibelen, og forholder meg til mer profesjonelle fremgangsmetoder enn "et øye for et øye".

En IED vil for alltid være et feigt våpen. Det er udiskutabelt. Om du mener det er greit å kjempe feigt må du få lov til å mene det, akkurat som at andre har rett til å påpeke at det er feigt.

Hvis du ikke tåler at Taliban blir beskyldt for feig krigføring, så bør du heller ikke støtte feig krigføring.

Hva er feig krigføring? Etter min mening er det feig krigføring når man påfører fienden tap uten å sette seg selv i fare. Begge sider i konflikten gjør dette, men Taliban minst av alle. USA bruker droner og langtrekkende artilleri og fly til å bombe mål som påfører både militære og sivile tap, (store sivile tap). Taliban har ikke slike ressurser og må ty til improviserte metoder. Skal vi kritisere fiendens måte å drive forsvaret sitt på?

Skrevet
Hva er feig krigføring? Etter min mening er det feig krigføring når man påfører fienden tap uten å sette seg selv i fare. Begge sider i konflikten gjør dette, men Taliban minst av alle. USA bruker droner og langtrekkende artilleri og fly til å bombe mål som påfører både militære og sivile tap, (store sivile tap). Taliban har ikke slike ressurser og må ty til improviserte metoder. Skal vi kritisere fiendens måte å drive forsvaret sitt på?

Heelt enig. Og det var jo nettopp en skrytevideo fra Forsvaret om at de norske styrkene hadde drept flere Talibanere ved hjelp av langtrekkende 12,7mm. cal. 50 rifler med kraftige kikkertsikter.En ting er å forsvare seg mot et tysk overfallsfolk som angriper Norge. En HEEELT annen sak er det når Norge selv er angriper og gjemmer seg i nord bak amerikanere og plukke ned fienden med US-våpen. Er du med på leken så får du tåle steken. Ingen kan da mene at en norsk soldat bare skal få leke seg i Afganistan med å drepe afganere uten at det får konsekvenser?

Skrevet

Skal vi se...

Vi stiller med "udødelige" fly langt, langt oppe som kan slippe bomber hvor enn en soldat peker lasermarkøren sin, eller til en vilkårlig gps-posisjon som blir meldt inn via radio. Vi stiller med kjøretøy som er umulige å ødelegge med de skytevåpen og raketter Taliban har til rådighet. Vi stiller med nattoptikk som gir hver infanterist muligheten til å se og skyte like bra om natten som om dagen. Vi stiller med beskyttelsesvester som gjør det sannsynlig å overleve rifleskudd mot hjerte/lunge. Vi stiller med fjernstyrte fly hvor piloten ikke løper noen risiko og kan la noen andre overta så snart han blir sliten, slik at flyet kan være over målområdet et døgn i strekk og hele veien ha en uthvilt pilot.

Taliban stiller med store mengder gammelt og ustabilt sprengstoff som de må plassere for hånd der det skal brukes, samtidig som de ikke kan vite om de blir observert fra himmelen og om en bombe er på vei akkurat der de lager fellen sin.

Er Taliban feige?

Denne aksjonen var jo for en gangs skyld en som var lovlig etter krigens regler, i motsetning til alle gangene Taliban har voldtatt, mishandlet og myrdet sivile for å drive med idrett, gå på skole eller høre på musikk. Ikke kan de hevde å beskytte landet sitt heller, mange av dem har reist fra sine trygge boliger i Jemen, Saudi-Arabia, Tyskland, Storbritannia osv. for å kjempe mot oss vantro i Afghanistan.

De vil fort nok få igjen for dette, og ikke i et 1:1 forhold, snarere 1:30 eller 1:50.

Skrevet

Har absolutt ingen respekt for Taliban og deres målsettninger, men er man først i krig, så forstår jeg ikke klagen om feighet. Men nå er det vel ganske vanlig å si både litt og hvert om fiender i krig..

Det er også normalt å føle mer sorg når man taper en av sine egne.

Skrevet
Har absolutt ingen respekt for Taliban og deres målsettninger, men er man først i krig, så forstår jeg ikke klagen om feighet. Men nå er det vel ganske vanlig å si både litt og hvert om fiender i krig..

Det er også normalt å føle mer sorg når man taper en av sine egne.

Det var jeg som postet denne og jeg vil gjerne presisere at jeg ikke støtter hva som helst av taktikk under krig, men en mine som settes ut for å sette en fiendes tanks ut av spill er vel som vanlig krigføring å regne.

Gjest Trolletrine
Skrevet

Et ungt menneske er drept, og det syns jeg er trist for han og hans familie.

Han døde på "jobb" - kanskje han så på dette oppdraget som spennende eller kanskje han hadde et idealistisk syn på dette. Uansett hva han selv tenkte om dette oppholdet, så er det bare trist og unødvendig.

Men...han valgte selv å reise dit, vel vitende om risikoen.Hvis det hadde vært trygt og godt i Afganistan så hadde det heller ikke vært behov for FN-soldater der.Så enkelt.Så vanskelig.

Skrevet
Et ungt menneske er drept, og det syns jeg er trist for han og hans familie.

Han døde på "jobb" - kanskje han så på dette oppdraget som spennende eller kanskje han hadde et idealistisk syn på dette. Uansett hva han selv tenkte om dette oppholdet, så er det bare trist og unødvendig.

Men...han valgte selv å reise dit, vel vitende om risikoen.Hvis det hadde vært trygt og godt i Afganistan så hadde det heller ikke vært behov for FN-soldater der.Så enkelt.Så vanskelig.

Det er ingen FN soldater i Afghanistan.

Gjest Trolletrine
Skrevet
Det er ingen FN soldater i Afghanistan.

Da er det fint om du kan opplyse meg :ler: Poenget mitt tok du vel likevel??? :)

Gjest brutal_mann
Skrevet

I det øyeblikket en ikler seg en militær uniform er en et legitimt mål. da er det opp til fienden å finne de metoder han finner nødvendig for å ta knekken på målet. Om det norske folk ikke har forstått at det er slik krig faktisk fungerer så aner jeg ikke hva en kan gjøre for å banke litt vett inn i hodet på folk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...