Gå til innhold

Krig er krig!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Da er det fint om du kan opplyse meg :ler: Poenget mitt tok du vel likevel??? :)

Det var et elendig poeng så jeg gadd ikke kommentere det

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Robotkalle_*
Skrevet
Skjønner at du mener at å legge en mine under en stridsvogn i krig er usselt, mens å slippe bomben fra luften er fine greier.Skjønner hvorfor det er krig i verden. :hakeslepp:

Enda et eksempel på at vi er oss selv nærmest. Fordi vi er helter, de gode, som er i afghanistan for å nedkjempe terrorister, så finner vi på unnskyldninger for at det ikke har noe med oss å gjøre når konsekvensene er stygge. Det er kun de andres holdninger det er noe med, og deres ansvar.

TS, du har helt rett i at det var en idiotkommentar, og at krig er krig. Sånn er det bare, samme faen hva en måtte mene er legitimt og ikke.

Gjest Gjest_Robotkalle_*
Skrevet
Videre synes jeg det er skremmende at man skal vurdere menneskeverd forskjellig alt etter hvilke meninger en har. Om Taliban har et usselt menneskesyn, javel, det er jeg da også enig i. Men de blir ikke mindre verd som mennesker bare fordi vi har meningsforskjeller. De kan jo bruke samme argument for å si at vi er mindre verd (og det gjør de sikkert, også). Det er rett og slett unyansert.

Hva faen er det et argument for? Du snakker om verdi som om det er noe objektivt. En taliban-islamist er ikke verdt en dritt for meg, og jeg gråter ikke en tåre over at en sånn jævel blir sprengt i filler.

Allikevel er det et faktum at vestlige makters overlegenhet i afghanistan skaper mye sår og bitter motstand i Afghanistan, spesielt når soldater trenger inn i hus hos afghanerene, og bryter kulturelle skikker som nedverdiger innbyggerene i deres egne øyne. Det hjelper heller ikke når ikke-krigende afghanere skytes feilaktig. Hvor lenge har vi vært i Afghanistan nå, og ser det ut som det er en vei ut?

Gjest nobilian
Skrevet
Oberstløytnant Rune Solberg i Telemark Bataljon uttaler at eksplosjonen som førte til at en norsk soldat døde i Afganistan forleden var : "Et feigt angrep utført av usle kryp".

Man kan si hva man vil om krigsoperasjonene i Afganistan, men det er jo norske styrker som kommer til et fremmed land med våpen i hånd. De norske er teknologisk fullstendig overlegne og skyter jevnlig ned og dreper Talibansoldater ved hjelp av fjernstyrte våpen, fly og langtrekkende sniper-rifler.

Norske soldater har drept flere titalls mennesker fra sikker avstand for sitt eget skinn. Om du putter bomben ned i bakken og sprenger den som en mine eller sender den ned fra himmelen er vel isåfall like usselt og feigt uansett hvem av partene som fyrer av.Krig er krig, og er man med på leken så må man smake steken. Dette er HØYST frivillig for nordmenn å delta i.Et norskt liv er slett ikke mere verd enn et afgansk.Takk.

Uten å tråkke på den norske (eller andres) innsats der nede - om militært overlegne styrker hadde okkupert Norge hadde jeg personlig om så laget spikerbomber for å påføre dem tap. Feig? Patriot?

Øyet som ser.

Skrevet

For disse smurfene (talibanerne), så er alternativet at tanksen og dens bemanning ble brukt til å drepe dem..

Gjest Heinrich
Skrevet
. Hvor lenge har vi vært i Afghanistan nå, og ser det ut som det er en vei ut?

Det er selvsagt INGEN vei ut av Afganistan uten å bruke Himmlermetoden. Og da er det kanskje ikke så veeldig mange igjen å demokratisere lenger. :)

Skrevet
Oberstløytnant Rune Solberg i Telemark Bataljon uttaler at eksplosjonen som førte til at en norsk soldat døde i Afganistan forleden var : "Et feigt angrep utført av usle kryp".

Man kan si hva man vil om krigsoperasjonene i Afganistan, men det er jo norske styrker som kommer til et fremmed land med våpen i hånd. De norske er teknologisk fullstendig overlegne og skyter jevnlig ned og dreper Talibansoldater ved hjelp av fjernstyrte våpen, fly og langtrekkende sniper-rifler.

Norske soldater har drept flere titalls mennesker fra sikker avstand for sitt eget skinn. Om du putter bomben ned i bakken og sprenger den som en mine eller sender den ned fra himmelen er vel isåfall like usselt og feigt uansett hvem av partene som fyrer av.Krig er krig, og er man med på leken så må man smake steken. Dette er HØYST frivillig for nordmenn å delta i.Et norskt liv er slett ikke mere verd enn et afgansk.Takk.

Det er nok mest et uttrykk for den frustrasjonen som man føler når man aldri ser fiendene sine, aldri vet hvor de er og aldri vet hvor neste angrep kommer fra. Da vet man heller aldri om man kan kjenne seg trygg. Man kan ikke skille den jevne afghaner fra en talibaner basert på utseende, klesdrakt, e.l. Som en norsk soldat sa etter en episode der afghanere ble drept, og han ble spurt om hvordan han hadde kunne være sikker på at de var fi: "De skjøt på oss. Det pleier å være et sikkert tegn."

Og angrepene kommer oftest i form av bakhold, snikskyttere, bomber i veikanten og så videre. Og de dekker seg blant sivilbefolkningen.

Men forsåvidt: Krig er krig, og i krig finnes det ikke regler, bare mål. Bortsett fra de minimumsstandardene som Geneve-konvensjonen setter, selvsagt.

Skrevet

Tråden er ryddet for utenomsnakk.

Phaedra,mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...