Gå til innhold

Når arvinger nekter å kjøpe ut hverandre


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

The case:

Tre søsken har arvet hver sin tredel av et hus. Den ene har bodd i huset siden det ble arvet og betalt ned på gjelden som ble arvet, dog ikke helt alene. En av de tre ønsker å bli kjøpt ut. H*n som bor der har ingen utdanning og bare strøjobber, noe som visstnok gjør det umulig å få lån? H*n er dessuten helt motvillig til å bruke penger på noe h*n helt til nå har fått slippe, h*n trives med å bo i et hus h*n ikke eier alene og gir faen i moralen. H*n nekter også å selge huset. Altså er det helt fastlåst.

Den ene arvingen var ikke myndig da dødsfallet skjedde men er det nå. Det er ti år siden. Det er samme arving som ønsker å bli kjøpt ut. Altså jeg.

Dette arveoppgjøret har vel ikke gått helt stuerent for seg? Hva kan jeg gjøre for å få min rettmessige del? Må nevnes at jeg ikke har NOEN adgang til huset og det ligger i en annen by.

Håper noen kan gi meg gode råd for dette er en fortvilt situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør rett og slett kontakte en advokat! Tror den arvingen som nekter å selge kan tvinges til å gjøre det med mindre han er i stand til å kjøpe ut de to andre. I såfall må han kjøpe tilbake huset når det legges ut for alminnelig salg. Men kontakt en advokat du, så får du den hjelpen du trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

D er bare det at jeg ikke tør å bruke tvang, han er dessverre ikke helt stabil, og troende til litt av hvert. Både aggressiv og voldelig og uten omtanke for noen andre enn seg selv. Jeg har ellers ingen kontakt med min familie, heller ikke den andre arvingen. Så støtte fra hennes side kan jeg bare glemme. Er det noen andre muligheter da? Er det mulig for meg å selge min del til banken?

Hvis jeg kontakter en advokat, hvordan vil han gå fram?

Jeg er som sagt fortvilt. Dette med arv er vanskelig nok fra før om man ikke skal ta hensyn til eventuelle represalier også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ethvert sameie (når flere eier noe sammen) kan kreve å selge sin del. Enten kan andre eiere kjøpe den, eller det legges ut for åpnet salg.

Jeg ville også kontaktet advokat.

Her er lov om sameie:

http://www.lovdata.no/all/nl-19650618-006.html

Du kan gjøre som du vil mht til salg av din del:

http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-006-007.html

Alle må dele på utgifter og vedlikehold:

http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-006-006.html

http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-006-005.html

Forkjøpsrett for de andre i visse tilfeller:

http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-006-008.html

Slik løser man opp et sameie:

http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-006-011.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han er i en annen by kan han vel ikke gjøre så mye mot deg? Det er jo ikke snakk om at du skal tvinge han fysisk, men at advokaten din skal hjelpe deg å tvinge han ved hjelp av retssystemet. I første omgang kan du ta kontakt med en advokat bare for å få råd om eventuelle muligheter. Du BEHØVER ikke gjøre noe som helst selv om du snakker med en advokat, og ingen av de andre arvingene behøver å få vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Greit, jeg skal kvinne meg opp og snakke med en advokat. Men jeg lurer på om dette kan gjøres på en måte så jeg kan få arven og han kan fortsette å bo der? Som sagt har jeg god grunn til å frykte hevn.

Men jeg har altså alle rettigheter på min side?

Jeg har forresten ikke råd til advokat, er det da OK å bruke den rådgivnigstjenesten som jusstudenter tilbyr?

Kunne noen fortelle litt mer detaljert hvordan en advokat vil gå fram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jussbuss har lite arv, men du kan ringe å høre. finnes også noe som heter advokatvakten i Oslo, som er gratis.

En advokat vil først ha en samtale hvor du forteller om saken, og h*n spør om det som vil være relevant å vite. Så bestemmer du deg for om du vil gå vidre eller ei. Advokaten vil (hvis du vil gå videre) skrive alle brev i saken, så det slipper du å tenke på.

Systemet ligger helt klart for hvordan man går frem i slike saker.

Du kan få din arv og han bo der, hvis personene betaler deg det din arv koster. Ellers ikke. Vil ikke personen kjøpe din del, kan han bli hivd ut av namsmannen (forutsatt at du ber om det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Han er som sagt uten utdannelse og fast jobb, og har visst inntekt deretter. Så jeg antar lån er utelukket og da kan han vel ikke kjøpe ut noen?

Det vanskelige her er jo at han er så forb***** egoistisk og synes d er helt greit å snylte og bo i et hus som ikke er hans alene. Han har aldri vært villig til å betale sin del av noe ,men snylte det kan han. Hvis noen derimot skulle kreve SIN rettmessige del, da altså... Han er snart 30 og er like egoistisk og eiesyk som en toåring som har fått en pose drops.

Hva vil det stå omtrent i et brev fra en advokat? Jeg har ingen tro på at dette blir en frivillig eller enkel affære, derfor, hva skjer etter at denne arvingen har nektet å samarbeide? Altså, hva er neste steg for å få ut arven?

Jeg er glad for at dere prøver å svare meg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, han kan kjøpe ut de andre, MOT AT HAN SELGER SIN DEL. Det er ingen forunt å bo gratis i andres hus. Det kan jo hende han kan få lån også? Det er hans problem og ikke ditt. Har du prøvd å vise sameieloven og fortelle hva du ønsker å gjøre hvis han ikke vil gi deg de pengene du har krav på?

En advokat vil nok formidle ditt krav, og forklare personen hva som ellers vil skje. Ta en etelefon til et advokatfirma som driver med skifteoppgjør/sameie. Mange har sekretærer, og da kan du høre hva en time vil koste (vil tippe ca 1000). Imidlertid vet jeg at en del kontorer opererer med billigere time 1. gang, slik at kan kan få lagt frem saken sin og vurdere om man har en sak eller ei.

Du har helt klart en sak (jeg er jurist).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vil det stå at du har krav på din del av huset og at du forlanger å bli løst ut. Han får da ett valg mellom å betale ut deg og din rettmessige del, eller at han må flytte så huset kan selges og pengene deles.

Nekter han dette vil det etterhvert havne i rettsapparatet og en tvangsutkastelse og salg blir sluttresultatet så arven kan fordeles.

Du må ikke innbille deg at dette er noe som kommer til å være fort overstått etter et brev eller to fra advokaten om han er slik du sier, og du må samtidig være beredt på å kjøre løpet fullt ut via din advokat. Du må blandt annet være villig til å kaste han på gaten dersom han nekter å betale deg.

Hvor lang tid det vil ta og hvor mye arbeid advokatn må legge i dette før han oppnår resultater kan ingen her svar deg på. Det kan eventuelt kun en advokat gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar jenter. Jeg kjenner jeg blir mer og mer rasende her jeg sitter og dette skal det bli en slutt på!

Men jeg undres, har jeg krav på noen form for kompensasjon fordi det tok over ti år? Mener å ha lest et sted at når en arving er mindreårig skal automatisk en del av boet gå til hjelp av denne senere i livet. Eller noe i den duren. Jeg er jo ikke mindreårig mer ,men kan jeg kreve noe kompensasjon? Jeg har lest arveloven nøye nok, men den er innviklet og jeg trenger helst å få d inn med teskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro du har krav på renter. Hvor var overformynderiet da du arvet? De skla bistå mindreårige som mottar større bengebeløp.

Dette er også noe jeg ville snakket med en advokat om. (Men kjøres løpet fullt ut, kan det bli dyrt. Imidlertid kan motparten bli dømt til å betale dine utgifter med å måtte gå rettens vei)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Hvor var overformynderiet da du arvet?

Ja den som visste det.... Jeg mottok riktignok aldri noen pengebeløp, det var jo fast eiendom. Har det noe å si? dette var altså en forelder som døde og den gjenlevende er et naut som ikke har/hadde greie på noe som helst og fortsatt hevder at jeg ikke har krav på noe selv om jeg står oppført med den eiendommen i formue i likningen og t.o.m har sjekket det med likningskontoret og fått d bekreftet. Om det er av ondskap eller ren dumhet får jeg vel aldri vite. er vel en god blanding. :(

Uff, jeg blir så kvalm av å tenke på dette. Her er det visst noe som har gått helt galt for seg. Jeg skal ikke plage dere med flere spm, men vil bare takke for hjelpen .Jeg skal snarest søke hjelp og hvis dette går bra skal jeg logge meg inn og fortelle om det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fremdeles en forelder i live?

Hvis du var barn av en som døde, og denne er gift med din andre foreldrer, har den gjenlevende rett til å sitte i uskifte, dvs at du får arven når den andre foreldren dør.

Vet ikke hvordan reglene er for hvem den skal stå på i likningsattest osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...