Gå til innhold

delt foreldreansvar

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg legger dessuten merke til at det er uvanlig mange innlegg fra AnnonymBruker og Gjest (i div former).

Jeg ser derfor ikke bort fra at det kan være 2-3 debatanter som har skrevet så godt som alle de hårreisende innleggene

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

...

Endret av Christina_
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Jeg synes ikke det er hårreisende å vente med å se om han stiller opp og er en ordentlig far.

I mitt tilfelle var jeg alene i noen år , der far ikke stilte opp .

Så plutselig ville han ha delt foreldreansvar, og han lovte å stille opp og ha gutten sin.

Jeg ble veldig glad og ordnet det sånn at han fikk foreldreansvar. men han driter i ungen sin enda, så for min del ble det helt feil at han da skal ha foreldransvar, når han ikke stiller opp!!

Så jeg anbefaler på det sterkeste at TS ser om far stiller opp først før han får delt foreldreansvar.

Skrevet

Hva Far til 2 mener i slike spørsmål som dette, er så forutsigbart og så vridd mot en bestemt interesse at du ikke bør tillegge ham noen troverdighet overhode.

Jeg synes ikke du uten videre bør skrive under på delt foreldreansvar. Det Far til 2 skriver, stemmer ikke. Det er mange situasjoner hvor en lite samarbeidsvillig far kan skape problemer for deg. Han behøver ikke engang å ønske å lage trøbbel for at det skal bli vanskelig for deg, det holder at han er utilgjengelig eller unnlater å skrive under på papirer. En del banker vil ikke la deg åpne en konto for barnet uten hans underskrift. Du vil ikke kunne melde barnet inn på andre skoler enn den offentlige uten hans underskrift. Du kan få problemer med å flytte.

For øvrig er jeg ikke samme person som noen av de andre gjestene i denne tråden. Far til 2 ønsker å diskreditere andre meninger enn hans egen ved å insinuere at det kun er et par personer som er uenige med ham, for å få andre meninger enn hans egen til å fremstå som ekstreme, og så tvil om ærligheten til de som har disse meningene.

Å påstå at den som ikke er enig med ham, er uegnet som omsorgsperson, er en stygg beskyldning som sier mer om ham selv enn om noen annen.

Skrevet (endret)

Hva Far til 2 mener i slike spørsmål som dette, er så forutsigbart og så vridd mot en bestemt interesse at du ikke bør tillegge ham noen troverdighet overhode.

Jeg synes ikke du uten videre bør skrive under på delt foreldreansvar. Det Far til 2 skriver, stemmer ikke. Det er mange situasjoner hvor en lite samarbeidsvillig far kan skape problemer for deg. Han behøver ikke engang å ønske å lage trøbbel for at det skal bli vanskelig for deg, det holder at han er utilgjengelig eller unnlater å skrive under på papirer. En del banker vil ikke la deg åpne en konto for barnet uten hans underskrift. Du vil ikke kunne melde barnet inn på andre skoler enn den offentlige uten hans underskrift. Du kan få problemer med å flytte.

For øvrig er jeg ikke samme person som noen av de andre gjestene i denne tråden. Far til 2 ønsker å diskreditere andre meninger enn hans egen ved å insinuere at det kun er et par personer som er uenige med ham, for å få andre meninger enn hans egen til å fremstå som ekstreme, og så tvil om ærligheten til de som har disse meningene.

Å påstå at den som ikke er enig med ham, er uegnet som omsorgsperson, er en stygg beskyldning som sier mer om ham selv enn om noen annen.

Hvis du mener mine meninger ikke bør tillegges vekt kan du kansje gi meg svar på hva som skjer i følgende situasjon:

*Far er sammen md sin datter på sommerferie (for selv uten foreldrensvar kan du ikke uten videre nekte barnet samvær med far i sommerferien). La oss anta at de er på Sommarland i Bø. Du har nektet far foreldreansvar og ikke fortalt hvilke lege dere bruker. Du er forbannet på barnets far og forteller ingenting om "glemmer" å fortelle noe om barnets medisinske situasjon.

Barnet stiller eg i en eller annen kø for å skli, mens du som forelder går ned i andre enden for å ta imot. I det øyeblikket kommer det masevis av vep fordi noen andre barn står og spiser is. Det oppstår kaos i køen og ditt barn blir stukket av 5-6 veps i halsregionen.

Du ser det hovner opp og antar duere bør ta en tur til legen. Det er langt å kjøre og etter kort tid får barnnet pusteproblemer.

Hvorfor valgte du å nekte far foreldreansvar ? I dette tilfellet kunne han ringt legen og fått beskjed. Ettersum du var på jobben og det var midt i lunsjen tok du ikke med deg mobiltelefonen.

HVEM ER ANSVARLIG I DINE ØYNE FOR DEN KRITISKE SITUASJONEN BARNET ER I ?

Du vet sansynligvis veldig godt at det er samværsforelder (selv med foreldreansvar) som vil ha problemer med bnken. Jeg forsøkte den gang jeg selv var samværsforelder å opprette konto i barnets navn i DnBNor, og fikk den gang beskjed om at det kunne jeg gjøre, men ikke uten at bostedsforelder fikk disposijonsrett. Det er derfor ikke samværsforelder som kan lage problemer ved opprettele av bankkont, men bostedsforelder.

Når det gjelder flytting tar du også feil. En far MED foreldreansvar kan ikke nekte barnet å flytte om han ikke er tilgjengelig som samværsforelder. Det å nekte barnet å flytte skal grunngis som "barnets beste", og en far som ikke stiller opp for barnet kan ikke komme med en slik påstand. Denne loven er imdidlertid ganske ny, og jeg har ikke ett noen rettspraksis på det enda.

Derimot kane en far UTEN foreldreansvr sansynligvis nekte barnet å flytte om han praktiserer mye samvær med barnet (selv om han ikke har foreldreansvar). Men far vil aldri kunne nekte deg som mor å flytte. For egen del vil jeg si at jeg håper du flytter så langt bort som mulig slik at barnet kan få en skikkelig bostedsforeler som prioriterer barnet fremfor seg selv. For mødre som nekter å ivareta barnets best og nekte far foreldreansvar er uegnet som forelder med daglig omsorg.

Hvis du påstår at jeg har skrevet så mye som en eneste settning feil ber jeg deg påpeke dette.

Endret av Far til 2
Skrevet

Jeg synes "Far til 2" krisemaksimerer spørsmålsstillingen ut av alle proposjoner. Det er vel ingen sammenheng mellom det å ikke ønske delt foreldreansvar til å holde tilbake informasjon om barnets helsesituasjon slik at barnet dør?!

Selv om mor (eller far for den del) har foreldreansvaret, så har vel foreldrene plikt til å samsnakke når det gjelder felles barn og det å ikke oppgi sykdommer, medisiner etc er jo ekstrem ytterlighet som vel i de færreste tilfeller forekommer?

Jeg tror ts lurer på mer jordnære senarioer og de har heldigvis andre kommet med; med delt foreldreansvar er du svært avhengig av barnefaren til f.eks flytting, skaffe pass, opprette konto i bank etc etc. Du vil være avhengig av farens samtykke i utallige dagligdagse ting. Det kan jo godt hende at han ikke er uvillig, men det kan være at det ikke passer, det trekker ut, du får ikke tak i han etc.

Delt foreldreansvar medfører også at du er nødt til å ha mye mer kontakt med han enn du ønkser. Og "Far til 2"; legg merke til at jeg sier hun, ikke barnet!

Skrevet

Og Far til 2... om et barn blir stukket av veps og får pusteproblemer er det ingen som ringer fastlegen... man ringer 113.....

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg synes "Far til 2" krisemaksimerer spørsmålsstillingen ut av alle proposjoner.

Gjør han jo alltid. Det er jo ikke noe nytt.

Og Far til 2... om et barn blir stukket av veps og får pusteproblemer er det ingen som ringer fastlegen... man ringer 113.....

Kanskje det er det han ville ha gjort?

Endret av Christina_
Skrevet

Du vet sansynligvis veldig godt at det er samværsforelder (selv med foreldreansvar) som vil ha problemer med bnken. Jeg forsøkte den gang jeg selv var samværsforelder å opprette konto i barnets navn i DnBNor, og fikk den gang beskjed om at det kunne jeg gjøre, men ikke uten at bostedsforelder fikk disposijonsrett. Det er derfor ikke samværsforelder som kan lage problemer ved opprettele av bankkont, men bostedsforelder.

Når det gjelder flytting tar du også feil. En far MED foreldreansvar kan ikke nekte barnet å flytte om han ikke er tilgjengelig som samværsforelder. Det å nekte barnet å flytte skal grunngis som "barnets beste", og en far som ikke stiller opp for barnet kan ikke komme med en slik påstand. Denne loven er imdidlertid ganske ny, og jeg har ikke ett noen rettspraksis på det enda.

Derimot kane en far UTEN foreldreansvr sansynligvis nekte barnet å flytte om han praktiserer mye samvær med barnet (selv om han ikke har foreldreansvar). Men far vil aldri kunne nekte deg som mor å flytte. For egen del vil jeg si at jeg håper du flytter så langt bort som mulig slik at barnet kan få en skikkelig bostedsforeler som prioriterer barnet fremfor seg selv. For mødre som nekter å ivareta barnets best og nekte far foreldreansvar er uegnet som forelder med daglig omsorg.

Hvis du påstår at jeg har skrevet så mye som en eneste settning feil ber jeg deg påpeke dette.

Rent bortsett fra at Far til 2 som vanlig skriver i en kverulerende, insinuerende tone (insinuerer at jeg med vilje lyver om bankpraksis som jeg har erfart, osv.), er det feil i påstandene hans.

Denne vepsehistorien gidder jeg ikke å kommentere.

Nordea vil ikke la deg som mor opprette konto i barnets navn uten fars underskrift hvis du ikke kan bevise at du har freldreansvaret alene. Du får heller selvfølgelig ikke pass uten dette. Flere barnehager og skoler tar ikke inn barn uten at begge foreldrene har skrevet under på søknad, dersom du ikke kan bevise at du har foreldreansvaret alene. Når det gjelder flytting, kan en far påstå at han har samvær med barnet selv om dette skjer annenhvert år og han er en belastning, ikke en ressurs for barnet, og dermed skape problemer hvis du ønsker å flytte. Hevngjerrighet, treghet, manglende interesse - alt dette kan føre til vanskeligheter for deg og barnet ditt.

Jeg har et nært familiemedlem som har angret bittert at hun lot seg presse av sykehuset til å skrive under på delt foreldreansvar. Det vil si, de krysset av for henne, og hun visste ikke hva hun skrev under på. Når du først har skrevet under, er det nærmest umulig å få fratatt ham foreldreansvar igjen. Det er mye bedre å vente og se hvordan det går, og så skrive under på dette når du ser at samarbeidet fungerer.

Kommentaren hans om at han ønsker at jeg (hvis det er meg, som er gift med mitt barns far, han mener?) flytter langt vekk "slik at barnet kan få en skikkelig bostedsforelder (hva slags ord er det, egentlig?) som prioriterer barnet fremfor seg selv" forteller igjen mye om hvor interessert Far til 2 egentlig er i barns beste.

Setningen "For mødre som nekter å ivareta barnets best og nekte far foreldreansvar er uegnet som forelder med daglig omsorg." er typisk Far til 2-retorikk. Det er selvfølgelig absolutt ikke alltid barnets beste er å gi far foreldreansvar.

Skrevet

Jeg ble anbefalt av fagfolk å vente med å signere på delt foreldreansvar til jeg så hvordan samarbeidet mellom meg og far ble. At jeg er glad for det i dag er en annen sak men hvis ingen hadde stoppet meg og bedt meg tenke meg om hadde jeg signert ukritisk og sittet med store problemer i dag iom at far ikke stilte som far i det hele tatt..

Dette er mitt innlegg Far til to..

Jeg insinuerer at du som mor er uegnet som omsorgsforelder da du ved å frata fedre foreldreansvar på generelt grunnlag viser at du ikke er interesert i å samarbeide. Du setter med det ditt barns liv i fare.

Jeg insinuerer også at "fagfolk" ikke er egnet som fagfolk om de på generelt grunnlag mener at fedre ikke bør ha foreldreansvar slik du signaliserer.

Jeg sier med andre ord at både du og "fagfolkene" bør endre rolle/arbeidsoppgave med en slik holdning.

Igjen viser du total mangel på dømmekraft, og viser at du prioriterer deg selv og din egen krig mot barnets far fremfor barnet.Du oppfører deg som om du med glede kan risikere å ta livet av barnet fordi du med din holdning kan nekte far viktig medisinsk informasjon. Om far hadde hatt foreldreansvar i ditt tilfelle ville ikke dette på noen som helst måte kunnet påvirke barnet negativt. Hvilken skade mener DU det vil gi barnet at far får foreldreansvar ??? Om han går til rettsak vil han garantert få dette basert på den informsjonen du har kommet med så langt. Om da ikke dine "fagfolk" griper inn slik at barnet kan dø en tidlig død når det er sammen med far på ferie. For selv om du ønsker å nekte far foreldreansvar skal det ekstremt mye til for å nekte barnet samvær med far. Dette bekrefter at din holdning bare går ut over barnet og at du er uegnet som bostedsforeler basert på den informasjonen du har gitt så langt i debatten.

Jeg forstår ikke hvordan du kan insinuere at meg og denne faren har en krig på gang. Og for det andre, når far og barn ikke har tilbringt så mye som en time sammen på 14 år kan jeg heller ikke forstå hvordan far kan komme i en situasjon hvor han trenger medisinsk informasjon. Barnet oppholder seg hos venner, stefar, annen familie og skole. De har de opplysninger som trengs. Dessuten er barnet stort nok til selv å oppsøke lege om det vil. Du får det til å høres ut som at ethert barn må ha minst en forelder i hver bukselomme til enhver tid frem til det fyller 18 for å ha en sjangs til å overleve. Shit, og vi som har fosterbarn og greier...hvordan skal det gå....

Skrevet

Dette er mitt innlegg Far til to..

Jeg forstår ikke hvordan du kan insinuere at meg og denne faren har en krig på gang. Og for det andre, når far og barn ikke har tilbringt så mye som en time sammen på 14 år kan jeg heller ikke forstå hvordan far kan komme i en situasjon hvor han trenger medisinsk informasjon. Barnet oppholder seg hos venner, stefar, annen familie og skole. De har de opplysninger som trengs. Dessuten er barnet stort nok til selv å oppsøke lege om det vil. Du får det til å høres ut som at ethert barn må ha minst en forelder i hver bukselomme til enhver tid frem til det fyller 18 for å ha en sjangs til å overleve. Shit, og vi som har fosterbarn og greier...hvordan skal det gå....

At far ikke har tilbragt den tiden barna ønsker med sin far tilsier ikke at han ikke bør ha foreldreansvar. Og hva DU mener er av like liten betydning som hva far mener så lenge du er like lite egnet til daglig omsorg som det han eventuelt et.

At mødre vil sine barn så vondt som f.eks. den kritiske fasen de kan komme i om de er allergiske mot vepsestikk, eller den kritiske fasen barnet kan komme i om mor nekter far å få informasjon om allergisk reaksjon mot antibiotika, viser en hel del om hvordan enkelte mødre gir f... i barnet og i ytterste konsekvens kan la barnet dø bare fordi de vil ha 100% kontroll over barnet alene.

Jeg mener det er tragisk at fedre ikke automatisk får foreldreansvar slik mødre får, og håper uegnede mødre (tenker da bl.a. på mange av de som velger å nekte far foreldreansvar slik at han kan redde sitt eget barn fra å dø) snart blir straffet når de viser så liten samarbeidsvilje til barnets beste.

Skrevet (endret)

Å benytte felles barn og foreldreansvar som brekkstang og trussel ovenfor barn og far forteller i klartekst at noen mødre gir. f... i sine barn bare de selv får 110% kontroll over sin ex og barnet.

Jeg ser for meg et eksempel der far har barnet med på ferie og mor ikke er tilgjengelig pr tlf. Barnet må på sykehus pga en infeksjon, og far får ikke undersøkt om barnet er allergisik mot antibiotika. BARNET KAN DØ. Bare fordi mor ville ha kontroll over hva slag informasjon far får og fordi hun på denne måten kan ta livet av eget barn uten å bli tiltalt senere. Det er bare tragisk. Et annet alternativ kan være allergisk reaksjon mot vepsestikk. Det finnes massevis av andre ekempler også.

At far ikke har tilbragt den tiden barna ønsker med sin far tilsier ikke at han ikke bør ha foreldreansvar. Og hva DU mener er av like liten betydning som hva far mener så lenge du er like lite egnet til daglig omsorg som det han eventuelt et.

At mødre vil sine barn så vondt som f.eks. den kritiske fasen de kan komme i om de er allergiske mot vepsestikk, eller den kritiske fasen barnet kan komme i om mor nekter far å få informasjon om allergisk reaksjon mot antibiotika, viser en hel del om hvordan enkelte mødre gir f... i barnet og i ytterste konsekvens kan la barnet dø bare fordi de vil ha 100% kontroll over barnet alene.

Så her hvor faren til guttungen ikke vil ha delt foreldreansvar, skal jeg nekte far samvær (hvis jeg da skulle klare å få han til å ha samvær) da i frykt for at ungen skulle få et vepsestikk, og muligens dø?

Edit: Venter spent på svar som jeg ikke har fått ennå!

Endret av Christina_
Skrevet

Så her hvor faren til guttungen ikke vil ha delt foreldreansvar, skal jeg nekte far samvær (hvis jeg da skulle klare å få han til å ha samvær) da i frykt for at ungen skulle få et vepsestikk, og muligens dø?

Edit: Venter spent på svar som jeg ikke har fått ennå!

Hvis far ikke ønsker foreldreansvar mener jeg det er fordi han har valgt å ikke sette seg inn i hva det innebærer.

Hvis manglende foreldreansvar tilsier at han ikke får vite om viktig medisinsk informasjon eller skolemessig informasjon for å hjelpe barnet, - JA DA BØR HAN IKKE HA OMSORG.

Skrevet (endret)

Hvis far ikke ønsker foreldreansvar mener jeg det er fordi han har valgt å ikke sette seg inn i hva det innebærer.

Han vet godt hva det innebærer. Vi har hatt en lang samtale på familiekontoret angående dette.

Hvis manglende foreldreansvar tilsier at han ikke får vite om viktig medisinsk informasjon eller skolemessig informasjon for å hjelpe barnet, - JA DA BØR HAN IKKE HA OMSORG.

Det er dette jeg er så usikker på fordi det ikke ble nevnt noe på familiekontoret om dette, men jeg mener å ha lest at selvom en av foreldrene ikke har del i foreldreansvaret har de fortsatt rett på informasjon fra lege, politiet og skole/barnehage.

Men hvis det er sånn at manglende foreldreansvar tilsier at han ikke får vite om medisinsk informasjon - er da ikke bedre at det blir fortalt litt (fra bostedsforeldrene) enn å presse på foreldreansvaret (nå spørs det jo hva slags diagnose det gjelder - det er ikke alt man bare kan fortelle litt om - men man kan jo fortelle om ungen er allergisk mot bananer, f.eks), men heller prøve å få til en samværsordning?

Endret av Christina_
Skrevet (endret)

Måtte bare google litt:

Foresatte som ikke har felles foreldreansvar

I de tilfellene der foreldrene ikke har felles foreldreansvar har også den av foreldrene som ikke har foreldreansvar rett til informasjon om barnets skolegang. Skolens informasjonsplikt inntrer på anmodning i det enkelte tilfelle. Skolen plikter ikke å holde vedkommendeløpende orientert. Dersom skolen gir avslag på å gi den forelderen som ikke har foreldreansvar for barnet informasjon bør dette begrunnes skriftlig. Vedkommende har adgang til å klage til fylkesmannen. Se barnelovens § 50.

http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/osloskolen/grunnskoleopplaring/informasjon_til_ikkesamboende_foresatte/

Endret av Christina_
Skrevet

Han vet godt hva det innebærer. Vi har hatt en lang samtale på familiekontoret angående dette.

Det er dette jeg er så usikker på fordi det ikke ble nevnt noe på familiekontoret om dette, men jeg mener å ha lest at selvom en av foreldrene ikke har del i foreldreansvaret har de fortsatt rett på informasjon fra lege, politiet og skole/barnehage.

Men hvis det er sånn at manglende foreldreansvar tilsier at han ikke får vite om medisinsk informasjon - er da ikke bedre at det blir fortalt litt (fra bostedsforeldrene) enn å presse på foreldreansvaret (nå spørs det jo hva slags diagnose det gjelder - det er ikke alt man bare kan fortelle litt om - men man kan jo fortelle om ungen er allergisk mot bananer, f.eks), men heller prøve å få til en samværsordning?

Interesant å se at fedre nå faktisk har fått rett til informasjon fra skole uten foreldreansvar.Det er godt verden går fremover og at avlegse lover ikke lenger kan praktiseres slik de ble tidligere.

Jo det er bedre å bli fortalt noe mht medisinsk informasjon av bostedsforelder enn å presse far til å ivareta foreldreansvaret. Det jeg er skeptisk til er å NEKTE far foreldreansvar slik at han kan ivareta barnets ve og vel.

Jeg synes det er vanvittig at ikke fedre skal få foreldreansvar automatisk på samme måte som mødre får.

Skrevet

Jaja - denne tråden viser jo bare hvor til de grader på jordet "far til 2" er når det gjelder både lover og regler og mer generelt mellommenneskelige situasjoner. Og ikke minst at det overhode ikke er BARNA han har omsorg for, men far.

Nei - mor er ikke verken uegnet som omsorgsforelder eller ute etter å "ta" far fordi om hun ikke skriver under på felles foreldreansvar i det ungen blir født.

Det kan være mange grunner til å ikke gjøre det, tilværelsen for BARNET blir nemlig mye bedre hvis mor slipper å sloss for den minste lille ting, fordi far ikke er å få tak i/er vrang etc.

Dette vil jo selvsagt "far til 2" hevde er usant - fordi alle fedre er noen stakkars små engler som ALDRI gjør noe som helst galt...... Dessuten så er det mor som har "nektet" far å "være far på sin måte" som er skyld i at han ikke gidder følge opp barnet.

Vel, vel.

Noen av oss har bittert erfart hvor stor makt det ligger i det å ha delt foreldreansvar med en uansvarlig og kranglevoren mann.

Det betyr selvsagt ikke at fedre pr def er uegna - men hvis jeg visste at jeg ville bli alene med omsrogen, ja da hadde jeg definitivt avventet for å se om samarbeidet gikk greit før jeg gikk med på delt foreldreansvar.

Samvær har BARNET uansett rett til å ha - foreldreansvaret har ikke noe å si for den biten.

Skrevet

Interesant å se at fedre nå faktisk har fått rett til informasjon fra skole uten foreldreansvar.Det er godt verden går fremover og at avlegse lover ikke lenger kan praktiseres slik de ble tidligere.

Dette har vært regelverket siden jeg ble skilt - og det er snart 15 år siden...... Så å hevde at dette er noe nytt er for dumt, og viser igjen at "far til 2" ikke vet hva han snakker om.

Skrevet (endret)

Jo det er bedre å bli fortalt noe mht medisinsk informasjon av bostedsforelder enn å presse far til å ivareta foreldreansvaret. Det jeg er skeptisk til er å NEKTE far foreldreansvar slik at han kan ivareta barnets ve og vel.

Jeg synes det er vanvittig at ikke fedre skal få foreldreansvar automatisk på samme måte som mødre får.

Angående litt annet:

Har den ene av foreldrene foreldreansvaret alene, skal denne gi den andre av opplysninger om barnet, når det blir bedt om det. Den som ikke har del i foreldreansvaret har også rett til opplysninger om barnet fra barnehage, skole, helse- og sosialvesen og politi. Det skal ikke gis opplysninger hvis det kan være til skade for barnet. Hvis barnet har krav på taushet om enkelte forhold, skal det ikke gis opplysninger til noen av foreldrene om dette.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/veiledninger_brosjyrer/2010/Foreldreansvar-og-samvarsrett.html?id=611487

Edit: JEG VISSTE NEMLIG JEG HADDE SETT DET ET ELLER ANNET STED, BRUKTE BARE EVIGHETEN PÅ Å FINNE DET! :)

Du vet sansynligvis veldig godt at det er samværsforelder (selv med foreldreansvar) som vil ha problemer med bnken. Jeg forsøkte den gang jeg selv var samværsforelder å opprette konto i barnets navn i DnBNor , og fikk den gang beskjed om at det kunne jeg gjøre, men ikke uten at bostedsforelder fikk disposijonsrett. Det er derfor ikke samværsforelder som kan lage problemer ved opprettele av bankkont, men bostedsforelder.

Forressten. Jeg har prøvd samme i DNBnor (jeg er bostedsforelder med fullt foreldreansvar), og har fått samme beskjeden som du viser til her, dog da det gjelder samværsforeldren her.

Endret av Christina_
Skrevet

Dette har vært regelverket siden jeg ble skilt - og det er snart 15 år siden...... Så å hevde at dette er noe nytt er for dumt, og viser igjen at "far til 2" ikke vet hva han snakker om.

Jeg antar det må være godt for deg å få rett for en gangs skylder og unner deg faktisk det :enig: . At fedre faktisk kan få informasjon fra skolen er bra, men at fedre ikke kan få informasjon fra lege er tragisk. For det er mye viktigere med informasjon fra lege enn fra skole ettersom det er snakk om liv og død.

Det må ha vært vondt å deltat i debatter om dette i så mange år og altid tatt feil.

Jeg gratulerer derfor så mye med endelig å få rett i ett tilfelle :):plystre:

Jaja - denne tråden viser jo bare hvor til de grader på jordet "far til 2" er når det gjelder både lover og regler og mer generelt mellommenneskelige situasjoner. Og ikke minst at det overhode ikke er BARNA han har omsorg for, men far.

Nei - mor er ikke verken uegnet som omsorgsforelder eller ute etter å "ta" far fordi om hun ikke skriver under på felles foreldreansvar i det ungen blir født.

Det kan være mange grunner til å ikke gjøre det, tilværelsen for BARNET blir nemlig mye bedre hvis mor slipper å sloss for den minste lille ting, fordi far ikke er å få tak i/er vrang etc.

Dette vil jo selvsagt "far til 2" hevde er usant - fordi alle fedre er noen stakkars små engler som ALDRI gjør noe som helst galt...... Dessuten så er det mor som har "nektet" far å "være far på sin måte" som er skyld i at han ikke gidder følge opp barnet.

Vel, vel.

Noen av oss har bittert erfart hvor stor makt det ligger i det å ha delt foreldreansvar med en uansvarlig og kranglevoren mann.

Det betyr selvsagt ikke at fedre pr def er uegna - men hvis jeg visste at jeg ville bli alene med omsrogen, ja da hadde jeg definitivt avventet for å se om samarbeidet gikk greit før jeg gikk med på delt foreldreansvar.

Samvær har BARNET uansett rett til å ha - foreldreansvaret har ikke noe å si for den biten.

Men du kommer ikke med noen informsjon mht medisinsk informasjon om barnet. Jeg antar derfor at du indirekte bekrefter at jeg har rett i at barn i teorien faktisk kan dø om mor forsøker å nekte far foredreansvar.

Når vi samtidig vet at fedre på generelt grunnlag faktisk får foreldreansvar i ekstremt mange tilfeller (jeg tar da utgangspunkt i det gamle lovverket og de tidligere praksis), kan jeg ikke se en eneste god grunn til å nekte far foreldreansvar.

Hva er din grunn til å nekte foreldreansvar når du vet at han likevel får det ? Er det kun ønske om at deres barn skal få lide om det er behov for medisinsk hjelp eller er det andre tungtveiende årsaker ?

Eller er det kun ønske om å få til den etterlengtede konflikten mellom mor og far som mor (i dette tilfellet) ikke har klart tidligere ?

Din generasjon med mødre som ønsker konflikt er på retur. Det blir heldigvis stadig færre av dere fordi mødre i større grad enn noen gang før nå ser at barns rettigheter er viktigere enn mors rettigheter.

Deres barn velger også å gå bort fra den løsningen noen av dere har valgt fordi de selv ikke ønsker å utsette bsine egne barn for den typen overtramp som en del er blitt utsatt for av uegnede mødre.

Nå er barn og fedre på vinnersporet :bolledeig:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...