Gå til innhold

Muscle Women


Gjest KatarinaD

Anbefalte innlegg

Gjest lucy d-.-b

Åkei, dette her er en post fra noen år tilbake, men jeg snublet over den i dag. Ble så utrolig ekstremt innigranskauen provosert!! Han som har svart er kjent i miljøet for å være en gris, og jeg ser at folk ikke har svart på dette avsnittet i det hele tatt. Jeg tolker det dithen at de syns han er totalt på jordet, ikke at de er enige..

Fra tråd her: http://forum.styrkeloft.no/index.php?topic=606.0

Dette er i forbindelse med å finne ut hvordan man kan rekruttere flere jenter til styrkeløft, men svaret som blir gitt er generelt stigmatiserende mot kvinner som trener tungt og utrolig ufint.

Spørsmål:

25 damer på NM har vært et mål lenge, men kan virke som et overambisiøst mål? Det positive er at det er mange av de samme som er med år etter år, og også noen nye, men hvorfor er det så mange som faller av lasset og bare blir med ett år eller to? Hvor er det vi mister de? Ved gjennomgang av betalte lisenser for 2009 ble det talt 57 kvinnelige navn på listen. Hvorfor er ikke flere med på NM?

Det ligger naturlig for menn å ønske å bli stor og sterk. For en dame ligger det naturlig å bli stram og deilig. Menn higer etter å bli sterkere og sterkere og kan like så godt drive med styrkeløft. Det blir en lidenskap. Damer prøver bare sporten for morro skyld. Som en hobby. Det er ingen lidenskap. Det er nysgjerrighet. Kroppen blir like stram og deilig av litt trening på treningsstudioet og litt aerobic og en joggetur. Egoet er ikke like stort. Konkurranseinstinktet er ikke like stort - foruten når det kommer til klær og ansiktsmaling. Derfor mister vi damene. Styrkeløft er nemlig ingen frøkensport. Og de fleste damer er frøkener. Ambisjonene kommer ikke innenfra for mange av de 57 damene. Mange av dem løfter nok like mye for å imponere kjæresten som de gjør det for seg selv. Når slike styrkeløftforhold blir slutt så slutter ofte dama også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette overassker meg egengtlig ikke i det hele tatt, med tanke på alle fordommene som ligger til sporten, kjønn og da kanskje spesielt jenter og muskler.. :roll:

Jeg merker at det egentlig bare gjør at jeg vil trene mer, bli sterkere og få mere muskler, selvom mitt problem ikke akkuratt er fraværet av konkurranseinstinkt. ( :lol: ) Jeg kjenner et par menn som tenker slik, ikke bare når det kommer til styrketrening men også karriere, intellekt osv. Det skremte meg nesten litt når jeg først forsto at de var seriøse, og ikke bare parodierte den typiske mannsjåvinist..

Jeg tolker som deg, at folk bare ikke så vitsen i å diskutere med han i det hele tatt, fordi han er på jordet. Det finnes jo så mange sterke jenter i sporten! Det er jo egentlig ikke rart det er færre, med tanke på alt vi jenter skal sjonglere med hjem, karriere og sport, og også hvor store fordommer (og lite kunnskap) det er om jenter og styrketrening.

Og.. For mange jenter så har han kanskje rett? Hvor mange er det ikke som bare trener for utseende, ikke lidenskap? Eller for å imponere gutter? Føler meg veldig på kanten her nå, for jeg støtter absolutt ikke det han sier, og måten han generaliserer på, men vi som liker styrketrening er vel ikke i flertall i den kvinnelige befolkning? - desverre.

Det ble et litt fram og tilbake svar, men det var hvertfall det som dukket opp hos meg når jeg leste svaret hans..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg klarer ikke å bli provosert av akkurat ham. :Hehe:

(jeg er selvfølgelig enig i at det som står der er latterlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shamim, det er vel ikke bare jenter som må har både hjem, karriere og sport å ta seg tid til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Chan, absolutt ikke, var ikke sånn ment :) Men jeg har fått følelsen at jenter ofte lider mer av snill-pike syndromet, og måå fikse alt. Tar gjerne på seg mer arbeid i hjemmet, med barna osv, og får mindre tid til seg selv. Men det spiller kanskje ikke inn.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Og.. For mange jenter så har han kanskje rett? Hvor mange er det ikke som bare trener for utseende, ikke lidenskap? Eller for å imponere gutter? Føler meg veldig på kanten her nå, for jeg støtter absolutt ikke det han sier, og måten han generaliserer på, men vi som liker styrketrening er vel ikke i flertall i den kvinnelige befolkning? - desverre.

Det jeg reagerer mest på er at han sier ikke dette bare om "jenta på gata" men også om damene som er medlem av NSF. Om personer som har jobbet i mange år målrettet og strukturerte.

Også sier han "stor og sterk". Man trenger ikke være stor for å være sterk, for å ha drømmer eller ambisjoner, og for å ha en lidenskap. Du trenger ikke ha naturlige forutsetninger for noe for å ønske å bli bedre i det.

Ironisk nok måtte jeg tvinge sambo med i frivektsavdelingen, han trivdes egentlig best hjemme men syns at apparater er ok. Nå har jeg endelig fått ham til å spontanprate om løfting, det er så herlig!! Jeg blir varm i hjertet når jeg tar markløft, og her om dagen spontanklemte jeg SportyShorty fordi jeg bare MÅTTE få ut gledesrusen etter et løft. Jeg tror ikke at jeg er den eneste som føler det sånn når jeg trener. Og jeg tror at de fleste jenter og kvinner som er medlem av NSF er der fordi å trene mot å bli sterk er en lidenskap.

Og det om konkurranseinnstinkt, hehe, det må jeg bare le av.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig enig med deg Lucy :) Jeg har jo også vært den som har dratt med sambo på styrketrening, og det tok en stund før han ville løfte og ville bli sterkere og faktisk engasjerte seg. Han var veldig påvirket av "gym-typen" (løst oversatt fra Islandsk), den stereotypiske lite-intelligente mannen i styrkeavdelingen, som alltid flekser biceps og bare prater om trening, og får fortsatt en del negative kommentarer fordi han trener, forstå det den som kan.

Det var kanskje ikke helt på tema nei.. Jeg er som deg, hopper og gliser og er helt i rus etter et bra løft, og konkurranseinnstinktet her inne er det jo ikke noe å si på :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

He he, jeg klarer ikke å bli provosert av akkurat ham. :Hehe:

(jeg er selvfølgelig enig i at det som står der er latterlig)

Nei, jeg skjønner faktisk hva du mener! Jeg har ikke møtt ham personlig (enda), men har hørt nok til at jeg tenker mitt. Likevel blir jeg sjokkert hver gang over hvor lavt på hjerneceller og hvor forutinntatte noen mennesker er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Samtidig så er det så langt utenfor allfarvei å si slikt (for ikke å snakke om å mene det), at jeg ikke helt klarer/gidder å ta det innover meg. Det er jo ingen tvil om at det ikke stemmer uansett, og om en eller annen tusseladd måtte mene det, så - ja, stakkars ham, liksom. Jeg føler ikke at det er noe jeg trenger å tilbakevise, nettopp fordi det er så fjernt at det helt fint klarer å falle på sin egen urimelighet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Tenk på ham neste gang du løfter. Blir ny max! :fnise:

Jævlig god ide!! :nigo:

Jeg har faktisk tenkt litt på dette med opp-psyking til maksløft. Jeg pleier jo å hoppe litt og stampe litt, og man skulle egentlig tro at det var for å få opp aggresjonen. Men faktisk, jeg har prøvd å kjenne etter, det er vel så mye fordi jeg er så gira og så glad og spent at jeg bare MÅ gjøre ett eller annet. Det kribler i hele kroppen liksom, jeg er så spent! Har begynt å så vidt riste litt i knebøystanga før jeg tar den på skuldrene, men altsååå.. det ser ikke så tøft ut når man har 40 kg på :lol:

Hva er deres metoder, og hva føler dere rett før et løft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kjempenervøs, svett i henda, skjelver i henda og får sommerfugler i magen.. :fnise: Så bestemmer jeg meg for å løfte, puster dypt og "blanker ut", ingen tanker, bare fokus :gjeiper: Jeg med all min erfaring på maksløft.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring med "maksløft" så langt er jo bare "oi dæven, klarer jeg så mye?" :ler: Men jeg merker jo jeg blåser meg litt opp når jeg legger på litt ekstra på styrketimene jeg er på. Til knebøy tenker jeg ofte "detta blir vondt", men til benkpress kjenner jeg at jeg bare gleder meg. Nå har jo jeg begynt å få teken på benkpress, føler jeg, synes jeg kjenner litt av det dere prater om -- oppspenn. Eller hva det er. Haha! Men altså, at ryggen vil svaie og jeg kjenner lufta jobbe for meg. Buktrykk! Det var det. Kan jo være jeg er helt på jordet. Jeg vet jo ikke om jeg har hatt pump en gang, men noen ganger etter å ha løftet tungt i utfall kjennes det ut som jeg bare vil hoppe rundt i ring mange ganger. Jeg tror det er pump :ler:

Ok dette var seriøst off topic... jeg måtte jo le av kommentarene fra han fyren. Det virker jo som om han ikke kjenner ei dame i det hele tatt, men bare lar sine fordommer styre hele synet. Stakkars mann. Han har jo misforstått alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia,

er dette ein tråd der nye kan hiva seg med? Eller er den forbeholdt dei som allerede er bøff?

Sjøl er definitivt ikkje bøff, men jobber hardt med saken. Er 27 år, har trent styrke noen år, seriøst siden nyttår ("seriøst" betyr i dette tilfellet at eg følger eit program), men har ikjje noen imponerande løft å visa til. Ligger vel på 30 på benken og 45 på knebøy. Dette er ikkje 1RM, meir type 5RM (då eg trenar aleine (uten spottar) og helst vil komma levande frå treninga...).

Så,ingen store nummer men STOR interesse og engasjement. :)

hilsen Madam Mim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk!

Ser jo i første innlegget (når eg les ordentlig og ikkje bare ler av dei ti budene) at ein skalpresentera opplegget sitt. So here goes:

Eg har nettopp starta et nytt program etter eit nybegynnarprogram eg kjørte fra des/januar til mars. Sjøl om eg har trent jevnlig siden i alle fall starten av 2008 så hadde eg ein fullstendig stopp i haust. Då eg starta igjen før jul følte eg at her var det bare å gå fra scratch.

Tidlegare trening har vært...eehm, "jentetrening". Dåkke skjønner sikkert ka eg meiner. Lette vekter, mest kardio, "sånn får du flat mage"-øvelsar og fullstendig fravær av kunnskap om riktig matinntak (spesielt protein). Så dei store resultatene uteblei.

I høst begynte eg å se på ordentlig styrketrening, fant masse inspirasjon på nett, spesielt fra sida www.stumptuous.com, som dåkke kanskje kjenner til?

Fant ut at detta skulle prøvas. Eg provde og var hekta. Programmet var veldig enkelt, knebøy, roing, manualbenkpress og planken. Sånn ca.

No har eg hoppa på nytt program som eg har fått på gympartner.no. Noen andre som har testa det? Pga at eg bur realtivt grisgrendt finst det ingen trenarar og sånt her, derfor bestemte eg meg for å testa. Synst det så langt er OK.

Kjører no eit to-splittprogram der dag 1 fokuserer på rygg, bein og mage, dag 2 bryst skuldre og armar. Programmet fokuserer mest på overkroppen, fordi eg fra genetisk hold er veldig svak der og vil gjerne styrka og bygga der. Synst programmet er heilt greit, inneholder baseøvelsar som skrå benkpress, knebøy eller beinpress (skifter litt pga korsryggen krangler) og nedtrekk, i tillegg til fleire isoleringsøvelsar eller ka det no heiter. Samt noen korte intervalltreningar.

Mine mål er å bli sterkare og å forma kroppen, samt gå noe ned i fettprosent. Vil GJERNE ha meir musklar i overkropp,for å balansera ut pæreformen. Så langt går det rette veien.

Konkret ser målene slik ut:

40 kilo i benken (tar 30X5)

60 kilo i knebøyen (tar 5X45)

50 kilo nedtrekk (tar 35X5)

dips fra stativ (klarer ingen)

chins eller pullups (klarer ingen)

Er altså ingen sterking, fra naturens hånd har eg fått tildelt all breidde, vekt og evt styrke fra magen og ned, så her må det jobbast.

Er forøvrig 27 år, 173 høg, 68kilo og på vei nedover. Har aldri fått så bra resultater som fra styrketrening, det er GULL!

Øh, ja, nok røl fra meg. Spør om det er noe meir som trengs av info. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei madam mim og velkommen hit! Morsomt med nye entusiastiske styrketreningsjenter! :duskedame: Synes overhodet ikke at du har små tall å vise til, og selv kranglet jeg med kun stangen i benkpress en god stund før bare den i det hele tatt gikk opp. ;)

Er ikke så mye her inne for tiden pga mye jobb, men ville bare si hei. :hallo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen, madam mim! :vinke:

Jeg er heller ikke så mye her for tiden; grunnen til det er halvannen uke gammel og ligger akkurat nå og sover på brystet til pappaen sin. :strix: Men etter noen uker starter opptreningen min etter svangerskap/fødsel, og dermed blir jeg nok langt mer ivrig her inne igjen. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...