Gå til innhold

Muscle Women


Gjest KatarinaD

Anbefalte innlegg

Gjest lucy d-.-b

Enig, dette høres egentlig veldig koselig ut! :) Med et lite forbehold om at det ikke skjer for mye annet i den tidsperioden så er jeg med; enten på 6 km løp eller 10 km turmarsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 måneder senere...

Det er vel ikke så mange som er innom her om dagen, men det er jo verdt et forsøk! :) Er det noen som vil trene med meg i Oslo mandag 9. august by any chance? Det er dagen før jeg flytter til Island, og det hadde vært koslig å møte dere en gang/igjen før jeg blir borte lenge :gjeiper:

Noen som har tid og lyst? :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, dra i gang denne igjen a?

Nå er jeg jo hekta på vekta (hehe, vekter, da, men det rimte bedre på den andre måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer og for igangdraging.

Eg sitt med eit spørsmål som nybegynnar på markløft. Eg slit med saken, ryggen tar meir enn den skal. Har eg det kanskje for tungt med 40 kilo på? Det er litt tungt, klarer nok ca. 60 men har elendig teknikk så tør ikkje det...

Og spørsmål nummer to: skal stanga heilt ned på golvet mellom kvart løft? Når eg tar den nedi blir det meir ryggen som jobber heller enn beina.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må ikke ned på gulvet, det er visst en egen øvelse å bare føre den ned under knærne og opp igjen (en øvelse jeg foretrekker).

Husk at du skal ha en liten svai i ryggen, og enda viktigere: Skuldrene tilbake og på plass, og brystet framover under _hele_ øvelsen. Det er når skuldrene ramler framover at man lettere krummer ryggen feil vei :) Det skal rive godt i ryggmusklaturen, men ikke i ryggraden :) Klarer du ikke holde en naturlig svai og bryst"flaten" pekende fram, har du for tung vekt. Tenk sterk korsrygg og mage :)

Edit: Bilde på brystkassa framover. Jeg mener jaffal dette er key!

Og dette er neinei.

Endret av Annikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriver meg bak øret jeg også. Syns det er en vanskelig øvelse å vite i hvilken vinkel alle lemmer skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, skjønner....det er dette eg prøver å få til,men det er vanskelig. Er vel svakare enn eg trudde,for det er vanskelig å halda skuldrene bak :)

(men på bildet plukker han jo stanga fra bakken?)

Spring og testar no!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, skjønner....det er dette eg prøver å få til,men det er vanskelig. Er vel svakare enn eg trudde,for det er vanskelig å halda skuldrene bak :)

(men på bildet plukker han jo stanga fra bakken?)

Spring og testar no!

Dette er to forskjellige øvelser. :) Markløft og strakmark. På strakmark legger du ikke stanga i bakken, men senker den ned til litt under knærne før du går opp igjen. Da skal du bare ha lett bøyde knær slik at du ikke "låser" knærne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg driver visst med noe midt i mellom....

Å legga stanga ned i bakken er visst ikkje korsryggen min med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med strakmark, f.eks. 3-4 reps før du legger stanga i bakken. Da styrker du ryggen! Kan også kombinere med roing, da trekker du stanga opp mot magen. Den er kjempefin for rygg (både øvre og nedre del), mage og triceps!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg driver visst med noe midt i mellom....

Å legga stanga ned i bakken er visst ikkje korsryggen min med på.

ser du video av strakmark. :) Jeg har sett bedre teknikk, og han er jo ikke akkurat så myk at det gjør noe, så han får ikke senket stanga så langt ned, og er du myk nok kan du gjerne føre den lenger ned enn han gjør, men du får en viss idé i alle fall. Jeg bruker bare denne øvelsen, vel verdt å prøve.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Bruker du skiver i full størrelse? Det er ganske vanlig at treningssentre har skiver i forskjellig størrelse (og en del har alle typer vekter i ikke-standard-størrelse ><) Det sier seg selv at det er vanskeligere å komme "helt ned" dersom man ikke har skiver i full størrelse, som er ganske vanlig på lave vekter. Da kan du legge stangen oppå to vektskiver for å komme opp i riktig høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, det er sånne store (og tøffe :mrgreen: ). Ti kilo på kvar så tilsammen 40 kilo. Tenkte det var passelig å begynna med når eg skal læra teknikk.

Eg tok ein video i dag av marken min, som då blei "vanlig" markløft men ikkje heilt ned i bakken. Si fra om noen vil se, den er klar i kveld. Kanskje det er lettare å se ka eg gjør feil/rett då. :)

Tusen takk for alle svar og tips så langt! Vurderer sterkt å starta strakmark, prøvde det tidlegare og synes det kjentes bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående marløft, så synes jeg det hjelper å fokusere på at man skal løfte med beina, og ikke med ryggen. Litt klønete formulert kanskje, men det er utrolig lett å lette på rumpa og begynne å "dra" med ryggen når man tar markløft. Jeg ville brukt lette vekter, og fokusert mye på teknikk til å begynne med. Det betaler seg i lengden. :)

Ellers så tar ikke jeg strakmark lengre ned enn han fyren på videoen Enigma linket til. :ler: Jeg gjorde det før, jeg måtte faktisk stå på stepkasse for å komme langt nok ned med stanga, men jeg merket etterhvert at jeg hadde feil teknikk; at jeg "slapp opp" for mye i skuldrene. Nå skyver jeg skulderbladene ("vingene", eller der man skulle hatt vinger) bakover og er mer nøye med å holde ryggen i samme stilling hele veien, og da kan jeg ikke gå veldig langt ned med stanga. Jeg mener ikke at det er feil å gå langt ned altså, man må jo det om man er veldig myk. :)

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fantastisk god hjelp! I dag følte eg at det gikk litt bedre- takk til dei gode råda herfra! Det var god hjelp å tenka "løfta med beina":)

I forhold til resultater, ka er egentlig forskjellen på strakmark versus vanlig mark? Altså kva vil ein typisk oppnå dersom ein velger strakmark foran vanlig mark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...