Gjest lucy d-.-b Skrevet 24. august 2010 #201 Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Fin video, ryggen din er veldig bra Jeg vil kalle dette strakmark, du knekker nesten ikke i knærne. Det ser ut som du er temmelig myk, tror ikke det er noe i veien for at du legger stangen død mellom hver rep (noe jeg syns den skal hvis man er myk nok, det heter ikke deadlift for ingenting). Ta gjerne av deg skoene, da står du litt mer stabilt. Når du kjører vanlig markløft må du senke rumpa litt mer, tenk at den ikke skal løfte seg oppover før stangen er i lufta. Når stangen når rett over knærne skyver du hofta igjennom og mot stangen. Første del av et markløft (letting av stangen fra bakken) skal ikke være eksplosivt, her lønner det seg å være tålmodig, mens i siste del (når hoften skyves gjennom) kan du legge mer fart i bevegelsen. Anbefaler deg å gjøre begge øvelsene, strakmark går hovedsaklig på hamstrings og korsrygg og må kjøres noe lettere, mens vanlig markløft i tillegg til å gå på rumpa (som enigma sa) er en kjempebra øvelse for ryggstrekkerne og for generell kroppsstyrke. I markløft bruker du hele kroppen og stabiliteten, og ikke bare er det en øvelse du vil merke fort fremgang i, men kjører du denne vil du mest sannsynlig føle økt fremgang i alle andre øvelser også. Legg gjerne ut flere filmer Endret 24. august 2010 av lucy d-.-b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lucy d-.-b Skrevet 24. august 2010 #202 Del Skrevet 24. august 2010 Over til noe helt annet: Jeg kommer tilbake! Ønsker bare å starte på null. Ses snart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
madam_mim Skrevet 25. august 2010 #203 Del Skrevet 25. august 2010 Tusen takk for tips. Og hurra for at du kjem tilbake! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 25. august 2010 #204 Del Skrevet 25. august 2010 Takk for nyttige tips til oss markløftsliterne, lucy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prudence Skrevet 28. august 2010 #205 Del Skrevet 28. august 2010 Spor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 28. august 2010 #206 Del Skrevet 28. august 2010 Har fundert på hva jeg skal ha som neste trinn, jeg. Er jo nybegynner som kjent, drister meg til å spørre litt her (i tillegg til alle spørsmålene alle andre steder ) Nå har jeg holdt på med et fullkroppsprogram en liten stund, ca 3 ganger i uken, avbrutt av sommerferien. Kjører 3x8 reps nå, tenker jeg skal gå ned til 6 reps? Eller 4? Og da hvor mange sett? Og hva gjør man etter det? Hvordan finner dere ut hva slags program dere ønsker, hva slags øvelser og hvor mye av hva? Skal jeg kjøre en runde med PT på elixia igjen? Og hva skal jeg i så fall si til vedkommende at jeg ønsker? "Ta meg videre?" Hmmm. Jeg er ganske fornøyd med disse basisøvelsene mine, men vurderer å legge til noe ekstra for armer og skuldre, har ingen isolasjonsøvelser nå. Leser om styrketrening på nett til alle døgnets tider, men så lenge jeg ikke har mer erfaring med dette trenger jeg noen som har det. Så altså, spørsmålet er egentlig, hvordan finner dere ut hva slags program dere har lyst til å ha? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prudence Skrevet 28. august 2010 #207 Del Skrevet 28. august 2010 Jeg fikk tidligere mine programmer av PT, nå får jeg dem av regionstreneren vår (da mine mål har endret seg radikalt). Hvis jeg skulle gått "tilbake" igjen og ikke så noe stort behov for å ha en PT tror jeg at jeg hadde satt meg selv på Stronglifts 5x5 for nybegynnere. Det bygger rundt baseøvelsene også supplerer man med noen isolasjonsøvelser. Programmet bygger seg jevnt oppover til å bli tyngre og tyngre, så her kan man få jobbet godt med teknikken i begynnelsen. Jeg syns helkroppsprogram egentlig er veldig fint, men så er mitt mål nå å øke i styrke og ikke nødvendigvis fokusere veldig på masse, så da er det et godt utgangspunkt. Hvis du ønsker hovedsaklig å øke i masse og ikke syns akkurat hvor mye du løfter er det viktigste kan det hende at en for eks 2-splitt kjørt 2 ganger i uken er optimalt for restitusjon og hypertrofi. Det handler jo også mye om hva du selv trives best med Stronglifts finner du her: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/ Ellers, hvis du ønsker en PT og føler at personen gir det de rette utfordringene og vet hva han/hun snakker om, så er det jo bare å få et program derfra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 29. august 2010 #208 Del Skrevet 29. august 2010 Takk for svar Slumpet over stronglifts i en annen tråd her i går, der sto det at man begynte med tom stang, men det blir jo litt underlig nå? Men kanskje jeg skal faktisk sjekke ut linkene før jeg begynner å kommentere dem Jeg er vel mer opptatt av styrke en masse, fint du spurte, så fikk jeg kjent etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå